Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nadechni se a žij!

20. 08. 2021
19
39
672

Někdy přemýšlím, čím bych chtěla být, až tu znovu budu.

Dívám se na hromady krabic. Kdysi v nich byly banány, ale nyní se v nich ukrývají poklady. Je mi jasné, že nečekáte zlato a drahé kamení. Jen abyste se nepletli.

To, že chalupa už vydala svá tejemství, není ještě konečná. Na vyklízení následoval malý byt, obývaný rodiči jen příležitostně.

Ale i on byl patřičně zaplevelen spoustou kdysi atraktivních věcí. Táta je vozil z Blízkého i Dálného východu, z Egypta a jiných přilehlých končin. Tam, kam létalo naše ČSA. A jeho navigátor, můj táta.

Vlastně jsem od dětství žila s dřevěnými soškami božstev, ale i rolníků, nosičů vody nebo krásných dívek.

,,Nesu první várku, připrav se na ty skvosty," lákám Olinu, která má sice oči v sloup, ale zároveň je zvědavá, co to bude tentokrát.

,,Sázím na opičí hlavy, talíře, prkna a nějakého pěkného bůžka."

,,Bude to překvapení, sama nevím, co tam Mája  zabalila."

,,Nádhera!!!!"

,,A toto je taky skvostné!"

,,Kampak si to asi dáme!"

,,Hádám, že nikam."

,,Ale nějaký další život by si zasloužili."

,,Máš pravdu, celý svůj život byli zavření v bytě a tak bychom jim měli najít něco lepšího."

,,Mám nápad!" Uchopila jsem dva reliéfy s podivnými božíky. Odnesla jsem je ke kůlně, která má stejnou barvu jako jejich dřevo.

,,Tady se vám bude líbit." Zavěsila jsem je na zapomenuté hřebíky. Jakoby na ně ta kůlna čekala. Objala je a přijala za své. Budou se dívat do zahrady, jak si hrají děti, na prádlo vlající ve větru, poslouchat zpěv ptáků a dohlížet na veverky. 

A to je důležitý úkol.

,,A sem dám ŠivuVišnuHárekrišnu, nebo jak se jmenuje, Tady je to super."

,,Na další kůlnu přijdou ty talíře vykládané perletí a nahoru dřevěné obrázky."

,,A kam dáme ty tepané talíře z Egypta?"

,,To jsou ,Strážci ohně' a budou hlídat ohniště."

,,No, možná, že si o nás někdo pomyslí, že nejsme úplně normální, ale to je vlastně poklona."

Moje oblíbená spisovatelka Jindřiška Smetanová by z nás měla radost. Její povídka ,,Posmrtný život sedací vany" mne vždy inspirovala dát další šanci nejen věcem, ale i lidem.

Až pojedete okolo, zastavte se u nás.

 

 


39 názorů

Moje dcery se bály masky vyřezané do kokosového ořechu. Já s ní vyrostla a nic se mi nestalo :-)))


Markel
28. 09. 2021
Dát tip

líbilo*, já jsem v keramice vyrobila něco jako masku pro afrického bojovníka, dala do předsíně na skobu, musela jsem sundat, je teď v šuplíku, vnoučci se jí bály, snad časem zase ohlídá náš příbytek, až děti povyrostou :-))


Já jim to neprásknu, Renato.


bixley
14. 09. 2021
Dát tip

Dobře, že o tom nevědí ti domorodí výrobci bůžků. Asi by taky obraceli oči v sloup! :-))


Já si bůžků vážím a nic ošklivého jim neprovádím. Na zahradě u lesa jim je dobře, ještě si nestěžovali. 

A do hrobu se taky zatím nechystám.

Co bude pak, je mi šumák. Jen bych to chtěla vidět z výšky.


Aru
13. 09. 2021
Dát tip

někde jsem čet', že duše na nic nečeká jamile ukončí tento pozemský pobyt v těle a hned kvaltuje pryč, ostatně i materialisté mi dají za pravdu, že pohřbu se účastní už jen prázdná schránka po jeho majiteli, tím pohřeb dostává mírně absurdní nádech


Kamamura
13. 09. 2021
Dát tip

Pozor, je zakázáno brát si s sebou cokoli do hrobu!


Aru
13. 09. 2021
Dát tip Kamamura

člověče Zeanddrichu možná se k tobě ještě nedoneslo, ale konkrétně v raném středověku dorazil z Blízkého východu na území Čech jeden takový cizí bůžek a vytlačil ty slovanské ;)


(s  ..cizími bůžky ovšem jen velice opatrně :)

(a konkrétně já i s předměty ze ..starého Egypta :) ) .)

(( ...)).


Taky ti děkuji, Annie.


annnie
23. 08. 2021
Dát tip

Toť pěkné! Díky za dobrou náladu. Tip a.


Jednou mi to jedno bude, ale taky přemýšlím, kam dají všechny ty obrazy. A taky moje milované žáby. Lepší je se o to nestarat a žít dál. Nějak bylo....


Benetka
21. 08. 2021
Dát tip

Až už tu nebudu tak někdo (asi Adam) z mého bytu vyklidí/vyhodí asi tunu kamenů. Mám k nim slabost a vlastně nic jiného nesbírám. 

Tvoje dílko se mi líbí - je tam zmíněna ta posloupnoust a konečnost co čeká nás všechny. I když - když už tu nebudem tak nám to může být jedno dvě tři... :D


Čudla
21. 08. 2021
Dát tip

Hned jak budu mít cestu kolem.


Oni se většinou šklebí, Jamardi, tak nějak poťouchle, ale sympaticky.


Tak to má být, Květoni. oni na nás mohou lépe dohlížet.


Jamardi
21. 08. 2021
Dát tip

Když se pro ně našlo místo a líbí se, je to dobře. Pokud by mě znuděný bůžek rozčiloval, zbavila bych se ho, ale i tak, jak jsem pochopila, toho tatínek dovezl dost. Je to pěkná vzpomínka na něj. :)


Jé, já mám takovou strašlivě dlouhou dřevěnou masku z Afriky pověšenou na komíně venkovního krbu. Dostala druhou šanci a sluší jí to tam. Vždycky když griluju, tak se maska trošku usmívá a já mám pocit, že vlastně obětuju bohům. Vykonávám oběť zápalnou. Někdy doslova.


Já taky ne :-)))


Aru
21. 08. 2021
Dát tip

nemám kolo :D


To muselo být velmi působivé, Abakus. Já sbírám žáby, podle poslední inventury jich bylo 403.


Není, Renato, nic horšího než unuděný bůžek.


Jasně, Ivi, určitě se doma nudíš, tak vyraž.


Snažila jsem se, Jardo, ale došlo jim to dost pozdě.


A kdy to bude, Čudlo?


Do kůlny to přijde na zimu, spálený motýle, ty jsou tady kruté.


Aru, máme tu i cyklostezky. Je to dost lákavé?


Abakus
21. 08. 2021
Dát tip

Mne sa páčilo strýčkovo múzeum ružových, čerevných, svetielkujúcich leninov a  stalinov - dokonalá zbierka na záchode - na splachovacej nádržke. Zbierku pravidelne dopĺňali turisti zo sovietu a sprievodca čedoku ich mal na wc.  Minmochodom bol farboslepý.


bixley
21. 08. 2021
Dát tip

To je dobře, že změnili místo pobytu, už se jistě i ve svém božství nudili... :-)


Až pojedu okolo určitě se zastavím, kdo by odolal takovému pozvání na pokoukání:-))))))))


revírník
21. 08. 2021
Dát tip blacksabbath

Je fajn, že znovu ožíváš tátovy připomínky dalekých světů, jsi podle všeho dobrá dcera.


Čudla
21. 08. 2021
Dát tip

Tak to já se zastavím. /*


Aru
20. 08. 2021
Dát tip

to bych chtěl vidět :))

super myšlenka na závěr :)


Evženie Brambůrková
20. 08. 2021
Dát tip dievča z lesa

Moc ti děkuji. Když se na ně dívám a odpočívám, mám z nich dobrý pocit.


ešte aj ŠivaVišňaHarekrišna dostal super miesto ... toto rozprávanie je balzam na dušu...***


Děvčata, já se vymykám ráda. Připadám si mladší a praštěná furt stejně :-)))


Alegna
20. 08. 2021
Dát tip

Je mi sympatický každý, kdo se normálnosti vymyká...... je fajn dát věcem novou šanci, novou funkci


Gora
20. 08. 2021
Dát tip blacksabbath

Díky za pozvání, vyzdobenou kůlnu bych opravdu ráda viděla, Evži... je dobře, když i staré nachází nové uplatnění.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru