Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kolonizace Marsu

24. 08. 2021
11
22
722
Autor
Aru

Původní povídka do Tydý na dlouhé kroky, leč nápad přerostl i dlouhé kroky :D

Palubní záznamy rakety: D. III/b.

"Počet životů - jeden.

Možnost restartu - ne.

Zvláštní schopnost - dlouhé kroky.

Jméno - Radim.

Hodnost a zaměření - Astrokapitán a velitel Mise Mars (zkr. MM)."

 

Radim Řeřich šel velice dlouhými kroky v kosmonautických hadřících s kolečkem naloženým suchou marťanskou hlínou a kamením. V roce 2060 byl spuštěn program na kolonizaci Marsu, ale už o rok později byl silně seškrtán a na Mars byl vyslán jediný kolonizátor Radim z jakési bohem zapomenuté Nové Bohémie. Všichni ostatní budoucí kolonisté, kteří byli na seznamu před Radimem stačili stáhnout své přihlášky, což Radim netušil při podepisování závazné smlouvy o kolonizaci Marsu, pro kterou byl vybrán. Po tom neuváženém podpisu se mohl rozhodnout buď odletět na Mars, nebo zaplatit pokutu 10 milionu Stále Korun, jak stvrdil svým podpisem. Základna na Měsíci byla v nedohlednu a v r. 2060 byl plán výstavby zcela zrušen, neboť oči lidstva se přesunuly na poslední vesmírný program, který zbyl - kolonizaci Marsu.

 

Radim odletěl zcela sám s fůrou materiálu, přístroji a několika "chytrými roboty," ale už za pouhý měsíc po přistání se mu polovina všech robotů porouchala natolik, že musel veškerou manuální práci vykonávat sám. Začal trpět samomluvou, neboť spojení se Zemí většinou žádné nebylo. Po Radimově odletu zájem o kolonizaci Marsu spadl na bod mrazu a vykonávali se jen nezbytně nutné cesty do vesmíru, většinou za účelem oprav.

Radim se zahleděl na tunel.

"Teď už se ty krámy tak neporouchávají, když jsou furt zalezlý v díře." Tak Radim, velitel MM špatně označoval své "chytré" robotické podřízené a kolegy a budoucí základnu pro život příštích kolonizátorů, kteří ale nikdy nedorazili...

 

Palubní záznamy rakety: D. III/b.

"Po přistání Velitel MM spustil všechny přístroje dle plánů ze Země s pomocí ostatních robotů. Začalo stavění základny v podzemí. Po nehodě na začátku tunelu byly stěny vyztužovány dvojitými podpěrami."

 

Přišla marťanská noc a Radim šel spát, byl v bezpečí provizorní základny v tunelu, většina rostlin, která měla jednou zazelenit Mars už nebyla mezi živými. Radim se s nimi dlouho nepáral, hodil je do kotle na likvidaci nepoužitelných zbytků, Radimovými slovy 'na bordel'. Během noci přišla neobvyklá bouře, aspoň podle dat co přicházely do základny. Byly poškozeny baterie a solární panely. Radim zprvu ignoroval varovné zprávy, chtěl jenom spát, nějaké další rozbité 'krámy' ho nezajímaly. Až jeden z robotů, který s ním třásl donutil ho vstát.

"Je potřeba to opravit veliteli," hlásil mu robot, který ho budil.

"Zatracená práce," řekl naštvaně Radim. Vstal, oblékl se, vzal si kufřík s nářadím a odešel.

 

Palubní záznamy rakety: D. III/b.

"Nad ránem bouře ustala, velitel MM se dosud se nevrátil, byl upraven nejodolnější robot k průzkumu, venku objevil baterie a dva ze solárních panelů, byly opraveny, pouze je chybělo zapojit, což průzkumný robot vykonal, třetí byl moc daleko, vrátil se zpátky, čekáme na návrat velitele MM."

 

Radim šel ke třetímu solárnímu panelu.

"Kde to sakra jako má bejt, nic tu nefunguje, zatracená bouřka..."

 

Palubní záznamy rakety: D. III/b.

"Ani druhý den se velitel MM nevrátil, teď už mu zcela určitě došel kyslík, biologický život velitele MM je ukončen. Čekáme na instrukce ze Země, byla odeslána zpráva s žádostí o nové příkazy."

 

Palubní záznamy rakety: D. III/b.

"Při dalším průzkumu kolem základny byla zjištěna zlomená anténa, ulomená část nebyla nalezena, poslední zpráva na Zemi nejspíše nikdy nedorazila. Počítač z rakety D. III/b. přenesený a instalovaný v základně nyní přebírá funkci velitele MM jako Dominika III/b, zkráceně Dominika. Mise Mars pokračuje."

 

Záznamy Mise Mars - Dominika:

"Po nevratném poškození baterií i všech solárních panelů zůstáváme trvale v základně v úsporných režimech. Mise Mars je nyní pozastavena. Čekáme na pomoc ze Země."

 

Po nemožnosti navázání kontaktu s jediným kolonizátorem Radimem byla kolonizace Marsu odložena na neurčito a prohlášena za neúspěšný projekt. V roce 2066 byla kolonizace Marsu smetena definitivně ze stolu a zavrhnuta jako nesmysl...


22 názorů

Aru
27. 08. 2021
Dát tip

no jo, ale ono by to s ním nedopadlo dobře tak jako tak.

díky ;)


Jamardi
27. 08. 2021
Dát tip

Chudák Radim.


Aru
24. 08. 2021
Dát tip

video jsem nechtěl vidět, ale máš pravdu! ;)

musím si smazat to video z historie :D


Kamamura
24. 08. 2021
Dát tip

(Dere se mi na ret haiku, nemohu si pomoci):

Kolonizace

Marzu (Casu) - sýr ze všech

nejčervivější!


Aru
24. 08. 2021
Dát tip

že do dnešních dnů tam nic nezůstalo :))

ve scifi nejsem kovaný,

díky ;)


K3
24. 08. 2021
Dát tip

Pokud vím, kolonizace Marsu byla úspěšně uskutečněna již v roce 1950. Rayem Bradburym:).


Aru
24. 08. 2021
Dát tip

jo Alegno, z jisté ponurosti jsem nemohl vystoupit, ono si to vždycky žije svým životem, text i postavy nastaví určitou plochu za kterou nejdou a s tím se musí pracovat, jinak se celý text úplně sekne, pokud se autor nedomluví/nesladí s tím co píše ;)

děkuju ;)


Aru
24. 08. 2021
Dát tip

to dělá to jak je to nasekaný na malé díly, mělo to být na způsob deníkových záznamů ;)

no, nevím povinnou literaturu bych zrušil, čtení má být vzdy zábava, nikdy povinost ;)

děkuju


Alegna
24. 08. 2021
Dát tip

vtipné, sice trochu hořce, ale vtipné....připomíná mi to scénář k filmu


neviem prečo, ale čítala som to po obrázkoch ako komiks ... pekný štýl ... pre svoj širokospektrálny rozmer rozhodne by nemal chýbať v povinnej literatúre


Aru
23. 08. 2021
Dát tip

ou chybička se vloudila, mě se zdálo, že to kamení je tam takový nestabilní, ale říkal jsem si, on ten Radim stejně s tím nikam nejede, takže jsem to už neřešil :))

no jo, r. 2060, to já nevím co tam budou nosit na sobě :D

díky Benetko ;)

ty jo, na mě se teď ty filmy přímo valí, kouknu na to :)


Benetka
23. 08. 2021
Dát tip

...a kamení(první věta)

Kosmonautické hadříky - pobavilo!

Jinak SF mám rád a tohle tvoje psaní je navíc vtipné takže za mě palec nahoru!

Mimochodem: doporučuji ke zhlédnutí český film Mars z roku 2018. Nic ujetějšího jsem fuckt! dlouuuho neviděl!!! :D


Aru
23. 08. 2021
Dát tip

kde je scifi, tam je Aru stručný, protože se nevyzná ve scifi termínech, možná kdyby skřítci létali na Mars, ale proč by to dělali, když si tam není co půjčit :D

děkujuuuu ;)


Nedávno jsem četla Marťana, ale to tvoje je stručné a bez zbytečných řečí.


Aru
23. 08. 2021
Dát tip blacksabbath

no vidíš, sedmimňoukací boty, myslím že se ještě určitě v nějaké pohádce objeví, vždyť Honza se určitě chystá na potomka! :D


blacksabbath
23. 08. 2021
Dát tip Aru

a já nad tebou budu mávat křídly.... ovívat tě a ten vánek z těch křídel se ponese dál a dál, aby všichni věděli....jj...měli jste dát na moudrého skřítka Aru, měli jste vykoumat ty sedmimílomňkauboty....teď si snězte, co jste si nadrobili..............................


Aru
23. 08. 2021
Dát tip

ale ale, nač ty chmury iví, svět bude vypadat tou dobou úplně jinak, buď tady bude rozvrácená civilizace v troskách nebo hroutící se civilizace držíc (ano, ten přechodník je správně :)) ) se vyčerpávání a destrukce zdrojů do posledního, protože žít v plytvání nejde věcně, nebo se jako lidi uskromníme, víš co, já vlastně nepotřebuju mít ty čtyři auťáky, tři vily, soukromý tryskáč a jachtu :D

ja tady budu rozhodně, tak abys věděla iví, budu sedět na pařezu u cesty a budu říkat okolo chodícím, já vám to říkal, měli jste dát na skřítčí mudrosloví ;D


Aru........tys udělal dlouhatánský krok......rok 2060.....to já už tady nebudu....zaplaťpánbůh...páč...jak jinak by tohle mohlo dopadnout?!


Aru
23. 08. 2021
Dát tip

ahoj, jak jinak by to mohlo s Marsem dopadnout? :D

děkuju ;)


bixley
23. 08. 2021
Dát tip

Aru, opravdu dlouhý krok do neznáma... zajímavá depresivní vize.


Aru
23. 08. 2021
Dát tip Kamamura, Benetka

Radim má "kosmonautické hadříky", které ho chrání, je přece r. 2060 a něco, v čem se tam pohyboval se neví, protože se neví co do té doby lidstvo vynalezlo z dnešního pohledu. rostlinky měl pouze v základně, píšu že měli jednou zazelenit Mars, ne že je tam aktivně sázel na povrchu, základna se nachází pod zemí a měla být samostatná teoreticky.

mimochodem myšlenka umělé inteligence nebyla plně rozvinuta. u počítače v raketě "III" je třetí generace a "b" je druhá verze, poté co se "a" na Zemi vzbouřilo a povedlo se ho zlikvidovat, měli poslat tento druhý model, dosud sloužící lidstvu na smrt na Mars pro jistotu, aby od něj měli úplný pokoj, takže celé pozadí kolonizace předem odsouzené k nezdaru má temější nádech, jenže to bych se zamotal do toho, že na Zemi mohli zůstat nějaké klony této umělé intelegence "a" i "b" a to bych už nepsal povídku, ale rovnou knihu :D

díky ;)


Kamamura
23. 08. 2021
Dát tip

Technická poznámka - kolonizace Marsu v této podobě, nebo v podobě navrhované projektem Mars One je podle zjištění amerického institutu MIT z mnoha důvodů neproveditelná

Radima z tvého příběhu by konkrétně velmi rychle zabilo kosmické záření, před kterým nás na zemi chrání magnetosféra a tzv. van Allenovy pásy.

Rovněž sázet pozemské rostliny na povrchu Marsu bez předchozího terraformingu není kvůli absenci atmosféry a úrodné půdy možné. Samotný teraforming Marsu není lidstvu dostupnými technologiemi prakticky proveditelný

Jinak ovšem pěkná sci-fi, která ode mě dostává zasloužený bod!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru