Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kde domov můj? - díl první

Výběr: snake_01
27. 08. 2021
34
36
1014
Autor
annnie

Za inspiraci děkuji Alegně (díky!) a jednomu nejmenovanému písmákovi, jenž se tu onehdy holedbal svým tvrďáctvím vůči bezdomovcům. Nesoudím, jen připomínám...

 

Kde domov můj?                                                                    Matylda, čtvrtek 26.8.2021 před polednem

 

Díl první

 

1984

Vzpomínám si na ženu,

která se nenápadně přiblížila

ke třem studentkám,

co nastojáka

žvatlaly nad polévkou na vysokém stolku

s vlhkou umakartovou deskou:

Snad nám na ten maturiťák

toho Žlutýho psa povolej

 

A proč se ti vlastně nelíbí Egi?

 

Nevím, jestli jsem to neměla zkusit

spíš na práva nebo na medicínu

A ty fakt nechceš jít na vejšku, Anno?

 

V bufetu Koruna

kdysi dávno dole

na komančským Václaváku -

- Nene, kdepak,

myslím, že to bylo někde na Karláku

Vzpomínky jsou tak mylné...

 

Kdyby bylo možné plížit se vzpřímeně,

řekla bych, že se připlížila

Maličká

nahrblá

hubená

v chatrném kabátě,

co měl možná ještě v kapse

útržek vstupenky z Osvobozeného divadla

kuličku naftalínu

hašlerku v modrobílém ušpiněným papírku

 

Musela si stoupnout na špičky,

aby viděla do misek

Jak jsem se lekla,

co jsem v těch očích uviděla...

Byly to oči káněte,

co krouží nad myší

A byly to oči myši

vědoucí, že káně ji má dávno v drápech

 

To bylo poprvé

A pak ještě mockrát

 

Oči

Někdy tak rychle sklopené

Někdy tak nemilosrdně nesklopené

Prosimvás, pani...


36 názorů

annnie
13. 09. 2021
Dát tip

Bixley, moc díky... To "jako vždy" mi dost poškrábalo ego pod bradou :) Jen abych se pýchou nenadmula! :) Pá a.


bixley
13. 09. 2021
Dát tip

Jako vždy hezké.


annnie
31. 08. 2021
Dát tip

Janino... Ó... Jsem rozpačitá a poctěna a ego mě dloube pod lopatkama :) Moc děkuju a přeje krásnej večer, pá a.


Janina6
31. 08. 2021
Dát tip

Je možné plížit se vzpřímeně. Ale ne každý to dokáže vidět a jen málokdo tak dobře pojmenovat jako ty...


annnie
31. 08. 2021
Dát tip

Zboro, díky. a.


Zbora
30. 08. 2021
Dát tip

*


annnie
29. 08. 2021
Dát tip

Black. To je úžasný, sdílet to s tebou. Moc děkuju. Přeju krásnej večer a.


jiné místo - jiný čas......vidím oči "paníprosímvás"..."v chatrném kabátě, co měl možná ještě v kapse útržek vstupenky z Osvobozeného divadla kuličku naftalínu, hašlerku v modrobílém ušpiněným papírku....................."


annnie
28. 08. 2021
Dát tip

Oklika kolika kobliha

klíh kliká kleká koliha :)


annnie
28. 08. 2021
Dát tip

Vaše prevozchodítělstvo! Toť vskutku roztomilá feudální manýra :) :) :) Velmi oceňuji!!! Nadšení!!! Dík!!! Měj se za to navždy blaženě. Pá a.


annnie
28. 08. 2021
Dát tip

Anonymní Veršotepče, moc děkuju za návštěvu. Nice to meet you! S tím KV je to tak, že komoušskej Václavák je něco naprosto jinýho než Václavák obecně, je to symbol, je to obraz, je to specifická výseč časoprostoru...

Díky, měj se krásně, pá a.


Alegna
28. 08. 2021
Dát tip

tví Pražané ti rozumí :) ...oklika kliká kolika chceš


Abakus
28. 08. 2021
Dát tip

Ja si svojich bezdomovcov kŕmim sama. Ale som ochotná sa o nich deliť s kýmkoľvek. Mimochodom kupujem im pravidelne potraviny - ovocie, zeleninu, párky, chlieb...


To je skvělá báseň. Jediné, co mi nesedí, je verš "na komančským Václaváku", resp. slovo komančským. Rozbíjí mi to atmosféru, není to ani metafora, ani to nemá dobrý smysl. Dávám tip.


annnie
28. 08. 2021
Dát tip

Alegno, oklika, nikoli kolika :) :) :)

To mi dělá ten mrcha prediktivní režim.

Kolika oklikama jde oklika??? :)


annnie
28. 08. 2021
Dát tip

Alegno, asi jo. Je to už tak dávno, že si to fakt nedokážu přesně vybavit. Doufám, že tě mírná kolika druhýho dílu nezklame a že se dočteš až do třetího závěrečnýho, kde jsi jemně oslavena :)

Celá báseň by možná vypadala jinak, nebejt tvý cesty s okurkou. Ještě jednou díky! Měj krásnej čas, jako když ti někdo s láskou připraví okurkovej salát... Pá a.


annnie
28. 08. 2021
Dát tip

Ukrytá v máku, děkuju. Díly budou ještě dva a jsem hodně zvědavá, jestli ten druhej vás nezklame - trochu se to tam pootočí... a ve třetím spojí. Tak jsem napnutá jak špagát :)

Měj se jak v teplé kuchyni nad čerstvým makovým koláčem :), Pá a.


annnie
28. 08. 2021
Dát tip dievča z lesa

Dievča... Říkám si: mít tak TVOJE oči... A pak se do nich přes ty dálky zahledím a vidím: vždyť to jsem taky já...

Děkuju. Měj se jak pod dekou, jak s hrnečkem čokolády... a.


annnie
28. 08. 2021
Dát tip

Goro, díky! Pokračování se vede  (zdánlivě) trochu jiným směrem, možná některé čtenáře zklame. No ale v závěru se to propojí... Více v mých odpovědích výše...

Měj krásnej čas, v bezpečí domova před bouřema i mrazem... Pá a.


annnie
28. 08. 2021
Dát tip

Snakeu, zásah! Ano, ta datace je tam uvedená pro navození takovýchhle myšlenek a představ: kdo ví, co v tomhle světě Velkýho bratra čeká kohokoli... Je to skutečná vzpomínka, ale jestli k tý situaci došlo skutečně v tom orwellovským roce či o rok dřív, to už vážně nevím. Možná jsme žvatlaly o něčem úplně jiným... Nicméně hlavním tématem je ten domov, jak se ukáže dál. 

Moc si vážím tvýho přemýšlivýho čtení. Díky. Přeju den jak hrneček kakaa v pohodlným křesle a.


annnie
28. 08. 2021
Dát tip

Dagmaram, díky. Přesně tohle bych chtěla, aby nad tou básní čtenář cítil. Přeju krásnej den a.


annnie
28. 08. 2021
Dát tip

Evženie, to jsem ráda! Děkuju, že mě čteš a že mi píšeš. Měj se krásně, Pá a.


annnie
28. 08. 2021
Dát tip

Cassy, díky. Je to ovšem jen začátek, dál se to vine v čase - a ta datace a připomínka doby je tam hlavně pro připomínku toho, že komouši vytvářeli žebráky a bezdomovce stejně jako každej jinej systém - akorát brutálnějc a nemilosrdnějc. Takže báseň se dál bude zabejvat tématem domova poněkud osobněji, a nakonec se pokusí čtenáře dojmout... Celá kýčařka anna :)

Díky za všechny zajímavý komenty, který mi píšeš. Měj den jak ve vyhřátým pokojíčku, Pá a.


annnie
28. 08. 2021
Dát tip

Jamardi, díky. Důchodkyně v červenejch ponožkách se mi zalíbila :)

Ten zápach je z nemožnosti se umejt a vyprat si a z různejch nemocí a z chlastu. Přijít o domov, myslím, že bych taky zasmrádla rychle... Je mi jich neskonale líto... 


Alegna
27. 08. 2021
Dát tip

možná automat Černý pivovar na Karláku?

řekla bych, že čtení je a ještě bude poutavé


dievča z lesa
27. 08. 2021
Dát tip Alegna

stretnúť oči ... mať možnosť zblízka sa do nich pozrieť a spoznať, že som to ja ... nádherná ponuka, priam výhoda ...*


Gora
27. 08. 2021
Dát tip

V předchozí části mne trochu ruší protiklad - vzpřímeně a nahrblá... jinak symbolika /rok a prostředí/ je tam určitě, kontrast... uvidíme, jak bude "příběh ve verších" pokračovat.


snake_01
27. 08. 2021
Dát tip

Mj. přemýšlím, jestli se název nedá chápat jako interpretační klíč a jestli tedy v kontextu Orwellova díla není otevřená perspektiva dívek jen zdáním a zmařená perspektiva staré paní mementem...


Gora
27. 08. 2021
Dát tip

Vidím, že se shodneme se snakem... o dvě vteřiny:-)


Gora
27. 08. 2021
Dát tip

První část je tvá klasika, ale odtud do konce: Byly to oči káněte  oslovilo velmi... něco se vybavilo, co už je roky pryč a tys něco těžko vyslovitelného trefně vystihla... také jsem zvědavá na pokračování!


snake_01
27. 08. 2021
Dát tip

Být kánětem a myší zároveň, oči klopit i neklopit, to je pro mě objevný popis. Takhle jsem o tom ještě nepřemýšlel, ačkoli jsem se s tím už taky setkal. Líbí se mi Tvá pozorování...


Dagmaram
27. 08. 2021
Dát tip

celé pěkné, ale ten závěr, výstižné. Líbí se mi to, ikdyž její situace se mi nelíbí


Taky si ráda přečtu další.


cassy
27. 08. 2021
Dát tip

Pootevřené okno do ulic, které nosily jiná jména, jiné osudy i jiné cenovky... Třebaže nesleduju Ordinaci (ať v jakékoli zahradě), tohle pokračovaní mě zajímá...


Jamardi
27. 08. 2021
Dát tip

Popis ženy je mně povědomý. Ty oči - tak nějak se dívají.

Nedávno jsem u nás viděla bezdomovce, jak spí u řeky. Vůbec nesmrděli a byli oblečení docela slušně. Když to srovnám s důchodkyní, která klidně vyjde před dům v červených ponožkách, tak mi to připadá stejné. Na rozdíl od bezdomovců, které jsem viděla třeba v Praze na nádraží - smrad obrovský. Pomáhá jim to při žebrání?


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru