Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Usmějte se, prosím.

15. 09. 2021
18
38
513

Návštěva Bečova nad Teplou.

Míjí nás odborníci pracující na hradě a tu zaslechneme kus odborného výkladu jednoho z nich:

,, A oni to pak otevřou s velkou pompozií!"

Nevím co, možná nový trezor pro relikviář, to není podstatné. Nádherné je to slovo ,,pompozie".

Tak jsme tam stáli zkamenělí a nikdo ani nedutal, aby se ta krása nerozplynula.

 

Návštěva Kynžvartu.

Zde s střídají dva průvodci. Oba mají svou práci rádi, jeden obdivuje knížete Metternicha, druhý má rád  různé hádanky.

,,A zde vidíme gobelín, který ušili v Bruselu."

Určitě se jen tak přeřekl, ale na pobavení to stačilo. Většina výpravy si toho stejně nevšimla. Ale my jsme prostě hnidopiši.

Mám ráda památky a vážím si všech, kdo se o ně starají.  Berte to jen jako perličky pro pobavení.


38 názorů

Dobrá, dáme hlasovat. Ale pak si stejně uděláme, co budeme chtít my :-)))


Aru
17. 09. 2021
Dát tip

ano, to by bylo opravdu velké vylepšený, ale ještě bychom měly zvážyt, jestly nepsat radějy všude měkké y :D:D


Jasně, přechodníky zrušit!!!

A fšude bysme měly psát jen tvrdý Y!

Vyzujelně by to bylo suprácký.


Ten člověk, co to slovo vyřkl, nevypadal ožraně, možná že se šel ožrat a já byvh mu to dala sežrat.


Tak krásné slovo by se mělo, Květoni, zařadit do zlatého fondu českého jazyka.


Takové setkání by se mi také líbilo, 8hanko.


Aru
17. 09. 2021
Dát tip

to se srovná až s Evži ovládnem ten ústav pro čestinu, pak už to bude jedno, jestli to mělo před tím nějaký vyznam :D

první co udělám hned po zavedení pompózie do běžné češtiny, že zruším nadbytečné přechodníky a zbudou tak jen s koncovkou -íc, -íce.

za použití jiných přechodníků dostanou učitelé na školach rovnou vyhazov, rozhodně se nebudou tolerovat nějaké zastaralé, nemoderní a nefunkční přechodníky :D


Kamamura
17. 09. 2021
Dát tip

Myslím, že se mýlíte, protože "Pompozie" je docela určitě okrasná květina. V atlasech jí nenajdete proto, že všechny její exempláře ovládá superinteligentní vědomí (hive mind - podobně jako Genestealery ve světě Warhammer 40k), které si nepřeje, aby se o jeho existenci vědělo, takže Pompozie postupně sežraly (ano jsou, silně masožravé, takže pozor, noste vždy orchanný protimasožravý oblek!) všechny botaniky, kteří dokázali Pompozii identifikovat, takže dnes ani nevíme, jak Pompozie vypadá, neboť všechna úmrtí byla dovedně naaranžována tak, že vypadala jak přirozená. Ještě takovou perličku - této démonické trvalce padl za oběť i legendární český mykolog Dr. Smotlacha - zabýval se sice primárně houbami, ale jak sami vidíte, nakonec mu to nebylo nic platné. 


Pompozie! Ach, jaká pokroutka pro lovce lingvistických kuriozit.


8hanka
17. 09. 2021
Dát tip

Carravagia by som rada stretla i ja, mám rada jeho obrazy...možno sa o pár rokov stretneme v jeho nebeskom ateliéri...


Takového lempla by měli rovnou vyhodit :-))) Mám dojem, že se vytrácejí základní vědomosti ve všech oborech. Snad budou děti vědět, kde si to najít.


annnie
16. 09. 2021
Dát tip 8hanka

Z dobříšské zámecké galerie:

Moje kamarádka: Prosímvás, kde najdu toho Carravaggia?

Průvodkyně: Musím se zeptat. Ale myslím, že dnes nepřišel.

Tip a.


Pomalá pomatená Pompadurka pomatlaná pomazánkou..... něco by se ještě našlo, Benetko :-)


Aru
16. 09. 2021
Dát tip

jo, čeština pak začne být zábavná :))


Renato, když se zaposloucháš do různých projevů ve sdělovacích prostředcích, objevíš netušené možnosti.


Já jsem už jedno slovo vymyslela. Je to už hodně let a je to ,,mejloviště".


Aru, už se těším na obsazení Ústavu pro jazyk český. Vybereme si nějaké spolupracovníky přímo tady. Někteří jsou vysloveně jasní :-)))


Benetka
16. 09. 2021
Dát tip

...lepší by byla pomPOEZIE... :) A za pom si dosaď cokoli. Třeba Pomerančová. Nebo pomalá. Nebo pomáhající. Nebo pomatená - to zcela jistě v mém případě... ;)


bixley
16. 09. 2021
Dát tip

Evži, ušitý gobelín je opravdu pompózní!


Jamardi
16. 09. 2021
Dát tip

To je možné. :) Já se ale bráním tomu, abych toto pokládala za jedinou možnost, protože se mi stalo, že jsem na střední škole použila slovo "zástupárna" a byla jsem obviněna, že jsem si slovo vymyslela s úmyslem nějak znevažovat onu místnost. Pravda je, že to slovo u nás na základní škole používali všichni včetně ředitelky školy a zástupců. Hlášení ve školním rozhlase znělo: Prosím, aby přišel .............do zástupárny.


Aru
16. 09. 2021
Dát tip

a budeme vědcovat čestině, můžeme vymyslet hromadu nových slov, která se budou učit na školach, jenom díky nám, nebo překopat celou češtinu, no není to skvělé :D:D


Aru, my si poradíme. Já je vylákám k vodě a ty je přepadneš s pirátskou lodí a pak je prodáme lidožroutům. Oni se nažerou a my budeme mít krásné nové slovo.


Mně spíš přišlo, Jamardi, že si ten člověk v tu chvíli nevěděl s původním slovem rady a tak ho takto dotrvořil.


Aru
15. 09. 2021
Dát tip

no jo, ale kam přesně zařadit to slovo mezi pompézností a všedností? ;)

(a taky bude potřeba ehm, ehm zavraždit pár těch vědců pro jazyk český, nebo jak se jim říká, protože na úplatky určitě mít nebudem Evži, aby to slovo zařadili to oficiální češtiny :D ) 


Jamardi
15. 09. 2021
Dát tip

Pěkné. :) Mně to přijde, že jsou myšlenkama někde vpředu a nestihnou dávat pozor na všechno. Všude jsou brigádníci, kteří se musí učit rychle.


Bítov je krásný, ale vycpaní psi mě dojali. Nesmí se tam fotit, ale dcera vyprávěla průvodkyni o našem vlkodavovi a fotit směla.


Evženie Brambůrková
15. 09. 2021
Dát tip Alegna, dievča z lesa, blacksabbath

Pompozie je prostě nádherná a měla by si najít své místo.


Alegna
15. 09. 2021
Dát tip

úsměvná přeřeknutí, třeba se pompozie ujme


Čudla
15. 09. 2021
Dát tip

Vyvolalo to u mě úsměv na tváři.  /*


stromeček
15. 09. 2021
Dát tip

Každý rok jezdíme po památkách a letos to odnesla jižní morava. Zajímavá je třeba návštěva méně známého hradu "Bítov". Milovníci pejsků ale asi budou mít husí kůži jako pralinky, protože je tam největší sbírka vycpaných psů v evropě...:-)


pekne ušitá pompozie*


není nad krásy jazyka ... "pompozie" je dokonalá


Gora
15. 09. 2021
Dát tip

Evži, Bečov i Kynžvart jsou mi velmi blízké... a ty jako správná Písmačka si všímáš češtiny... to je pěkné.


Aru
15. 09. 2021
Dát tip

kde není pompéznost, musí stačit pompózie :D

kdepak, dneska a bály pro vyšší společnost, smetánka v kasinéch, nebo zlatá éra lázní, to už je dávno pryč, monarchii stejně nikdo volit už nebude pro lesk a pompéznost ;))


Jak je ten náš jazyk tvárný a co všechno snese! Díky za návštěvu.


Kočkodan
15. 09. 2021
Dát tip

 

Pompozie – to je novotvar jako vyšitý.


usmievam *


revírník
15. 09. 2021
Dát tip Aru

Beru to tak. Pěkné.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru