Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Lída

16. 09. 2021
34
50
1064
Autor
Gora

Prstem po fasádě domu - sbírka

Z cyklu Prstem po fasádě domu:

 

A znovu na náš dvůr – odvrácenou stranu

náměstí v Chebu.

 

Klepadla tlačívala do zadku, a my

potřebovali tolik si toho říci!

Objevili jsme svět půd a sklepů,

kde světla nesvítila a po zdech se táhly

stíny domovnic.

 

Tam vedle hromad uhlí a pastí na myši

se vymýšlely báchorky a já pak doma

prosila za kamarádku Lídu.

Prý i s bráchou má jít do děcáku

a u nás o pokoj víc!

 

Matka Lídy byla uklízečka s hezkýma nohama.

Přes náměstí se vždy nesla v lodičkách

a občas rozestýlala pánům. Když odešli,

otevřela lahev vína a dlouze větrala peřiny.

 

A můj táta, dobrák od kosti, chtěl se paní Lídy

zeptat, jak to myslí s tím dětským domovem,

ale maminka vzala koště do ruky a pravila

… jen přes mou mrtvolu!


50 názorů

Gora
13. 10. 2021
Dát tip

Díky moc, Honzo, jsem ráda, že se ti "příběh" líbí.


zeleda
13. 10. 2021
Dát tip

Zvláštní, netradiční styl, ale zajímavě pojatá vzpomínka. Doháním, co jsem po dobu nepřítomnosti zameškal, proto tak pozdě. 


Gora
22. 09. 2021
Dát tip

Přemku, vidím, že jsi člověk mnoha zájmů a umu... např. tvé video mne včera velmi překvapilo. Děkuju za vše, i za rady.


lastgasp
22. 09. 2021
Dát tip

Koukám, že jsem poslední. Větral jsem hlavu nějaký čas jinde. Zaujal mě již název cyklu, patrně obsahem se sociálním zaměřením. Rád bych si přečetl sbírku celou. Báseň je široce hodnocená, se zajímavými podněty. Přimlouval bych se také za zpracování v povídce (novele). Pracoval jsem mnoho let v opatrovnickém senátu jako přísedící a takové případy jsme řešili často. ke gratulaci přidávám tip.


Gora
18. 09. 2021
Dát tip

Milane, Milane:-)... a dík.


Gora
18. 09. 2021
Dát tip

Pavle, díky za tu knihu, určitě se poohlédnu, i za hodnocení! Moc mne potěšilo.


MilanH
18. 09. 2021
Dát tip

To mu rozumím :-)


PavelK
18. 09. 2021
Dát tip

Ona to nebyla otázka na Tebe, spíš mám pocit, že visí ve vzduchu. Je to dětský pohled, některé souvislosti dojdou až později. Ta nedořečenost je tedy na místě, navíc ponechává čtenáři prostor, který může vyústit, až do komiky. Lo Ching tvrdí, že poezie je dětský pohled na svět. Pokud neznáš jeho sbírku "Báseň je kočka" doporučuji, myslím, že by se Ti mohla líbit. Každopádně děkuji za odpověď.


Gora
18. 09. 2021
Dát tip

Děkuji, Pavle, za komentář, zajímá mne, jak na tebe báseň působí.

Maminka je odjakživa rázná a tatínek měl slabost pro ženy:-)...


PavelK
18. 09. 2021
Dát tip Gora

Moc pěkné. Jakoby ve stylu haiku, jsi konkrétní, je to napsané bez metafor, bez sentimentu na čtenáře to působí autenticky, mám moc rád tuhle poetiku. Je to dokonce i v závěru nedořečené. Uvažovala maminka pouze prakticky a nebo měla i obavy, aby se tatínek s maminkou Lídy moc nesblížil?


Gora
17. 09. 2021
Dát tip

Dášo, děkuju ti...


Gora
17. 09. 2021
Dát tip

Hanko, děkuju, asi bych taky byla zvědavá...


Dagmaram
17. 09. 2021
Dát tip

hezké, s atmosférou, a předposlední strofa asi nejvíc :-)


8hanka
17. 09. 2021
Dát tip Gora

komentáre predo mnou povedali všetko za mňa...pôsobivý príbeh v spomienkach z detstva...kamarát ušiel za socializmu do USA, má po 60-ke, nedávno sa mu ozvala pani z Čiech, vraj je jeho nevlastná sestra... mama už nežije, pamätal si síce, že nejaký čas pracovala v Čechách, jeho a sestru vtedy opatrovala babka, no o ďalšej sestre nevedel až doteraz...a nevie sa s tým stotožniť, netúži spoznať ju...som iná, určite by som chcela...


Gora
17. 09. 2021
Dát tip

Karle, vidíš, to mne nenapadlo, napsat na to téma povídku... děkuju:-)


K3
17. 09. 2021
Dát tip

Irčo, já jsem tu jeden z posledních, ale to snad nevadí. Je to krásný příběh. Dotklo se to. Lze ale pochopit oba rodiče. Většinou se řídí jeden z nich spíš srdcem, zatímco druhý spíš rozumem. Byla by to i hezká povídka.


Gora
17. 09. 2021
Dát tip

Andělko, ano, to bývalo pohraničí... dík!


Gora
17. 09. 2021
Dát tip

an, děkuji MOC.


Andělka1
17. 09. 2021
Dát tip Gora

Na severu Čech - různí přistěhovalci s tajemstvím. Tak objevila v součastnosti jedna spoluvesničanka ve vsi rodné - že její máma, už dávno mrtvá - zanechala "NEVLASTNÍ"  dva sourozence v dětském domově v původním místě života. . S sebou je nevzala do nového života,  do vystěhovaného pohraničí.


annnie
16. 09. 2021
Dát tip

Jedna z tvejch pro mě nejlepších. Trpkost i humor. Tip a.


Gora
16. 09. 2021
Dát tip

Díky, Evži:-)


Ani se mamince nedivím.


Gora
16. 09. 2021
Dát tip

Díky, Čudlo...


Čudla
16. 09. 2021
Dát tip

Pěkné  /*


Gora
16. 09. 2021
Dát tip

Luboši, díky za čtení a gratulku!


Gora
16. 09. 2021
Dát tip

Petře, díky, no, a na tom náměstí jsme bydleli... a dolů k hradu chodili na vycházky. K Ohři.


Gora
16. 09. 2021
Dát tip

Jarmilo, byly jsme děti a neuměly si některé věci vysvětlit...


Gora
16. 09. 2021
Dát tip

Renato, díky... ano, dnes má svátek (sv.) Ludmila.


Kočkodan
16. 09. 2021
Dát tip Gora

 

Irčo, nikdy bych (a dnes obzvlášť) nevzal do ruky koště a nepravil (nezařval): Další tvoje dílko jen přes mou mrtvolu!

 

Spíš bych měl uchopit do pařátů pugét kosodřeviny a žblebtnout: Všelicos nejlepší!

 

(A písmácké Lídě taktéž.)


Jamardi
16. 09. 2021
Dát tip

Myslím si, že to mohla brát tak, že je matka slabá a je jen otázkou štěstí nebo smůly jak to dopadne. Jestli byla opilá, mohla něco říct a po vystřílivění zase něco jiného.....


bixley
16. 09. 2021
Dát tip

Hezky přiblížený příběh jedné rodiny. Tvoje maminka je super. :-)

P.S. A dnes zrovna mají svátek Lídy čili Ludmily... 


Gora
16. 09. 2021
Dát tip dievča z lesa

dievča, děkuji, no, mé "péči" neunikli ani toulaví psi na tom dvorku:-))


nie je to jednoduché pomôcť ... *


Gora
16. 09. 2021
Dát tip

Jarmilo, zde to naštěstí byly jen plané výhrůžky, ale víš, jak děti vše berou vážně... děkuji!


Gora
16. 09. 2021
Dát tip

Ivi, děkuju, no, už ta křídla ochabují:-)))


Gora
16. 09. 2021
Dát tip

cassy, dík za souznění...


Jamardi
16. 09. 2021
Dát tip

Mě napadlo, že do děcáku musí jít kvůli sociálce. Že někdo nahlásil počínání matky jako nevhodné prostředí pro děti. Je to smutné.


kousek mozaiky z tvého života.....je dobře, že maminka stojí pevně na zemi....ty bys vzala... pod svá křídla ... úúúplně všechny.....napsala jsi to moc hezky!!!!!!!!


cassy
16. 09. 2021
Dát tip

laskavý střípek ze země za horami...!


Gora
16. 09. 2021
Dát tip

Děkuju, Jani... i za příběh.


vesuvanka
16. 09. 2021
Dát tip Gora

Irenko, i mně báseň připomněla něco z dětství, klepadlo na dvorku a hromadu uhlí ve sklepě. Zaujala mě prosba za kamarádku Lídu  a závě, TIP. V naší ulici bydlela máma podobného ražení se dvěma dětmi. Do dětského domova je nedala, synek byl jen v polepšovně. 


Gora
16. 09. 2021
Dát tip

Jirko, a stálo jí to dost úsilí:-)) - děkuju.


Gora
16. 09. 2021
Dát tip blacksabbath

Jardo, děkuji, mamka jediná stojí u nás nohama pevně na zemi, je z Moravy...


a2a2a
16. 09. 2021
Dát tip gabi tá istá

Ale, ale lidičky, pro maminku bylo rozhodující, aby tatínek, dobrák od kosti, neokusil neřesti.


revírník
16. 09. 2021
Dát tip 8hanka

Tak. Maminka z vás jediná myslela na blaho vlastní rodiny. Mimochodem, moc hezky napsané.


Gora
16. 09. 2021
Dát tip 8hanka

Z.E., ano... jejich máma, v té době bylo nezvyklé, že měla každé dítě s jiným a nikdo s ní nezůstal, tedy z těch mužů, měla na děti vztek za "zpackaný život".


Gora
16. 09. 2021
Dát tip

Janino, to mě těší, že i ty sis připomněla. Děkuju.


To je do toho děcáku snad chtěla poslat ta jejich máma?! -pokud tomu rozumím dobře


Janina6
16. 09. 2021
Dát tip Gora

Začátek mi připomněl dětství - jak jsme si hrávali v opuštěném domku... Ta část o Lídě je taková úsměvně smutná. No, jako život...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru