Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Srní

Výběr: Radovan Jiří Voříšek
21. 09. 2021
26
56
1339
Autor
Gora

Jihočeská obec Srní je turisticky oblíbené horské středisko, které leží v centru národního parku Šumava.

 

 

Vesnička Srní –

německý hřbitov leží

pod parkovištěm

 

 

 - NENÍ NA PITÍ –

muž nabírá ze žlabu

šumavskou vodu

 

 

Jak bude zítra

zkoumám místní “rosničku“ –

kámen na laně

 

 

Ve dveřích volá

mám i krásné krajinky –

řezbářská dílna

senrju


56 názorů

Gora
26. 11. 2021
Dát tip

Díky, kvaji!


kvaj
26. 11. 2021
Dát tip

*/


Gora
25. 09. 2021
Dát tip

Markel, děkuju... potěšilo.


Markel
25. 09. 2021
Dát tip

líbilo a po vysvětlení některých nejasností pro lidi, co tam nebyli, skvělý *


Gora
22. 09. 2021
Dát tip

Díky, Jitko...


atkij
22. 09. 2021
Dát tip

Srní je hodně zajímavé, šly by i přehodit druhý a třetí verš pod parkovištem leží/německý hřbitov. Rosničku - kámen na laně - s přiloženým návodem čtení znám. Takže si dovedu představit. 


Gora
22. 09. 2021
Dát tip

Pavle, děkuju za názor, vím, žes o haiku/senrju přemítal, než jsi jej napsal. Rosnička může být i žabka, která slouží k předpovědím, tam bych neviděla problém... a souhlasím, první je nejpodařenější, děkuju moc.


PavelK
22. 09. 2021
Dát tip

Moc se mi líbí první a jediné vnímám jako haiku, je v něm pro haiku tipická obyčejnost, která  skrývá hloubku. Další už toolik ne. Těžko koušu větu Není na pití. Rosnička je pro mne metafora ani poslední mě jako haiku neoslovilo. Jsou to spíš vtipné postřehy, paradoxy pro kategorii senrjú.


Gora
22. 09. 2021
Dát tip

Karle, díky - ráda bych ti ke shlédnutí doporučila kratičké video od Přemka - u jeho komentáře ze včerejška... určitě se ti bude líbit. 

Jinak mne těší, že tě dílko tak zaujalo...


Gora
22. 09. 2021
Dát tip

an, děkuju!


K3
22. 09. 2021
Dát tip Gora

Nejvíc mě oslovilo hned první. Zastaví se dech. Bohuže podobných míst je u nás víc. A posledni. Jsou podle mě nejlepší. Ale i celkově zajímavý obraz o vsi. Jejíž název mi je povědomý.


annnie
22. 09. 2021
Dát tip

To první velmi silné. Tip a.


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Evži, správně:-))

Koupila jsem totiž misku z třešňového dřeva a dřevěné hračky pro vnoučata, a ještě se mi snažili prodat krajinky:-)...


Krajinky nebrat. Našla jsem další v kůlně!


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Děkuju, snake!!


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Jardo, snad by se již na knížku haiku vybrat dalo, děkuju za milý komentář...


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Přemku, DÍKY za krásný dokument, senzační, jak navazuje na má haiku a dá čtenářům dokonale nahlédnout, jak je v Srní vše ve skuečnosti!!

Moje haiku se šumavskou vodou nebylo bohužel od skleněné kopulky, ale z altánku blízko kostela, kde ta voda je také.

Jinak je to video bezvadné a já ti moc děkuju!


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

ukrytá v máku, kámen je blízko vchodu do kostelíku... vlevo v rohu náměstí. Zavěšen na laně, klacky kolem připomínají týpí... Je tam i návod, co znamená jaký vzhled kamene... tedy, jak bude zítra.


snake_01
21. 09. 2021
Dát tip

Jsou to pěkné momentky z cest, jako bych se procházel s Tebou...


Oldjerry
21. 09. 2021
Dát tip Gora

Už máš těch miniatur na slušnou knížku. Líbí se mi ty krátké obsažné řádky, občas nesouhlasím s jednotlivými slovy - ale to vedle toho obsahu nic neznamená. Je to pozoruhodná tvorba...


lastgasp
21. 09. 2021
Dát tip Gora

Irenko díky za tvé verše, kterými jsem se vrátil na oblíbená místa. Pokud nenaruším tvůj záměr přidám něco svého.

https://youtu.be/-yQeFdOqeiE


vesuvanka
21. 09. 2021
Dát tip blacksabbath

Ivi, ano, černobílé fotky mají své kouzlo. Ta Tvoje je historická, tipovala bych šedesátá nebo sedmdesátá léta - tím je cennější :-))). V Srní jsem bohužel nebyla, ale myslím si, že je to tam dnes asi víc zastavěné.


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Díky moc, Renato!


bixley
21. 09. 2021
Dát tip

Hezký sled různě zabarvených obrázků - odkazují jak k historii místa, tak k celkovému koloritu.


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Honzo, děkuju.

V každém případě německý hřbitov barbarsky za minulého režimu vyplenili kvůli parkovišti /tehdy/ luxusního hotelu, který  /paradoxně/ sám velmi zchátral a pravděpodobně skončí... v konkurenci nádherných penzionů nemá šanci.

Ke druhému - vyzpovídala jsem onoho místního muže s barely, do nichž vodu z dřevěného koryta nabíral. Nikdo nepochybuje, protože je to poslední potrubí vedoucí z hor, že voda je vynikající, ale obec nemá finance na pravidelný rozbor, a tak se hygiena jistí cedulkou... 


Zbora
21. 09. 2021
Dát tip snake_01, Gora

Líbily se mi první 2. Mimochodem je mezi nimi vážně ukázkový vztah.

Úřední mašinérie dříve hlava nehlava bez ostychu a strachu kolikrát srovnala se zemí i pietní místa. Ne že by se to dnes nedělo, ale nejde to tak samozřejmě. Naopak úředníci už nejsou tak rozhodní a ledaskde hraje roli opatrnost a strach. A když si nejsme jistí, jestli je ta voda pitná, je nejjednodušší napsat k ní, že pitná není, a jsme z obliga. Přitom princip obou přístupů je vlastně naprosto totožně necitlivý.

 


jo jo


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Radovane, díky... no, vždy to jde ještě lépe. Jsme na cestě, viď.


Qvalita s velkým Q


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Díky, Petře, za říkanku.


Jani....ty černobílé v sobě mají kouzlo ... viď?


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Jani, děkuju!


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

ukrytá v máku, vidělas na náměstí ten kámen, podle nějž /prý/ určují počasí? A děkuji.


Ptakopysk
21. 09. 2021
Dát tip

aha


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Ahoj, Ptakopysku.

Konkrétně u prvního já vnímám jako protiklad to, že hřbitov /místo, kterého si pozůstalí obvykle váží/ byl rozbagrován, zůstaly z něj jen tři kříže a na zbytku je hotelové parkoviště /asfalt/... dík.


vesuvanka
21. 09. 2021
Dát tip blacksabbath

Irenko, líbí se mně všechna :-))), TIP. 

Ivi, díky za hezkou fotku Srní :-)))


Ptakopysk
21. 09. 2021
Dát tip

pořád nevím co to to haiku je

četl jsem na netu kde co o tom a tad ytaky nějaké teorie a kritiky a dost se to liší

tady třeba nevím u prvního kde jsou ty dvě protikladné ideje jak píšou tady - https://www.wikihow.cz/Jak-ps%C3%A1t-poezii-haiku

 


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

O tom také uvažuji, ale nevím, zda by to nevadilo formě... kromě řezu/kireji by v haiku neměla být interpunkce... díky!!


Jamardi
21. 09. 2021
Dát tip

A ještě by se mně líbilo "Jak bude zítra?" s otazníkem.


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Luboši, Srní má skutečně název od srnek, které se tam v hojném počtu vyskytují, nyní je tam obora s vlky, o srny mám trochu strach :-),děkuju za tvé varianty haiku!


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Ivi, jsi pohotová jako vždy, moc děkuju...


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Děkuju, Z.E.!


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Jarmilo, děkuju, také za podnět... pak by forma nebyla 5/7/5... ale díky, k zamyšlení tvůj nápad je.


Kočkodan
21. 09. 2021
Dát tip Alegna

 

Irčo, pokusil jsem se podívat na tvoje haiku z trochu jiného úhlu:

 

Dvě mladé srny

co nejrychleji běží

závod se svištěm

 

Hlava ho brní

tchyně přežije stěží

vrah bude jistě

 

Je mi na blití

vrchní, tohle nedlabu!

zvracení v chodu

 

Zábava chytrá

díky, pane Horníčku

vtipné náramně

 

Ví celá škola -

ráda dělá kravinky

v blbnutí pilná


blacksabbath
21. 09. 2021
Dát tip Gora, lastgasp

Irčo...krásné obrázky ... jeden přidávám:-))))

 https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…64A

 

 

 


Zeanddrich E.
21. 09. 2021
Dát tip blacksabbath

Je to malebné

Milanovi N. se nedivím -tvoří to celek, dalo by se to v jistém smyslu brát i jako béseň :)


Jamardi
21. 09. 2021
Dát tip

Ano, každé místo má svoji paměť, kouzlo nebo něco jiného. Šumavu bohužel neznám, jen z filmu. To poslední by se mi více líbilo: Mám i krásné krajinky, volá ve dveřích - řezbářská dílna. Nebo mně tam chybí dvojtečka.


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Di, děkuji!


Diana
21. 09. 2021
Dát tip

pěkná haiku


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Milane, díky... je to sada haiku, ale i tak díky za čtení a komentář. Je tam opravdu nádherně.


MilanH
21. 09. 2021
Dát tip

Srní znám pocházeli odtud mí dva kamarádi z dětství . Báseň krásná :o)


Gora
21. 09. 2021
Dát tip

Díky.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru