Na Písmáku publikuje 51 tisíc autorů, 455 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Paradox sečtělého ateisty
datum / id27.09.2021 / 524269Vytisknout |
autorStvN
kategorieDiskuseDalší dílo autora
zobrazeno631x
počet tipů16
v oblíbených1x
Prolog

Sečtělý věřící občas pochybuje o tom,


zda Bůh je,


a někdy se mu zdá,


že není,


 


zatímco


 


sečtělý ateista pochybuje o tom,


zda Bůh není,


a někdy se mu zdá,


že je.

Paradox sečtělého ateisty

Cítíte někdy, že vás takzvaná vzdělanost žene do slepé uličky?




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

15.10.2021 19:17:20dát kritice tipOldjerry
korektor

A2a2a to napsal pregnantně. 

Já bych jakoby dodal, že  nikoli každý příklad má reálné, nebo dokonce jakékoli řešení... s tím bych se netrápil, i když konturovaný obraz je vždy lepší, než žádný...

14.10.2021 18:06:44dát kritice tipK3

Doporučil bych přečíst si český text písně Desolation Row.

12.10.2021 19:41:45dát kritice tipAngel 777

Ano, velmi často bych raději nikdy nečetl a byl schopen si nedělat život složitější, než je.

Avšak věřím, že je to také znamením určité "změny" ve mě samotném...

Těžko popsat, ještě těžší to vyjádřit, ale ...

Soucítím... :(

12.10.2021 17:20:06dát kritice tipfuska

bixley, nebo náhoda ... ?

12.10.2021 16:42:00dát kritice tipbixley
redaktor prózy

Vzdělanost nebo sečtělost? Nebo inteligence?

Pochybuji, tedy jsem. 

12.10.2021 16:27:24dát kritice tipfuska

Omlouvám se. Má nově nabytá vědomost o rodílu mezi bludištěm a labyrintem ukazuje, že slepé uličky jsou pouze v bludišti.

Another dead end. 

12.10.2021 15:18:28dát kritice tipStvN

Přesně tak :)

12.10.2021 12:54:49dát kritice tipfuska

:) Labyrint?

12.10.2021 07:24:55dát kritice tipStvN

fuska - děkuji za zajímavý postřeh. A víš, co je to mnoho slepých uliček? :)

PavelK - děkuji za připomenutí TAO, celkem se to sem hodí, protože poukazuje na duchovní část "poznání", která je velmi důležitá.

11.10.2021 17:42:501 tipů dát kritice tipPavelK

fuska: český křesťanský mystik Karel Makoň (může se jevit jako velký podivín) tvrdí že cesta, po které se dá kráčet vede jen do určitého bodu, dál se dá jít jen cestou, po které se nedá kráčet. Pracuje s myšlenku taoisty Lao-C:

"Cesta, po které se dá kráčet není věčná cesta. Tao, které lze vyslovit není věčné tao."

 

11.10.2021 16:23:511 tipů dát kritice tipfuska

Ještě ...

smrt jako konečná destinace života (ukončení příjmu informací - ukončení poznávání) z hlediska času a prostoru ve kterém jedinec žil - dosažení maxima

smrt jako přesun do jiného ,,stadia bytí?" - otevření nových perspektiv

ateista vs. věřící

to je paradox

 

11.10.2021 15:21:561 tipů dát kritice tipfuska

Něco mě napadlo.

vzdělanost - ukončený proces/cesta (poznání)

vzdělávání - pokračující proces/cesta (poznání)

slepá ulička - cesta, která má na svém konci bariéru (nepřkročitelnou)

jestliže se na své cestě dostanu do slepé uličky - vím, kudy jsem do ní přišla (je možnost návratu) a samoté zjistění (že tudy cesta nevede) je další vědomost, kterou mi zvolená cesta dala

kdybych teda proces svýho učení uzavřela a ocitla se v absolutní vzdělanosti (nebyla by možnost dalšího postupu) - byla by to slepá ulička

... ?

 Dá se na to nahlížet i z různých jiných perspektiv. (,,Vím, že nic nevím." - Uvědomění si vlastních limitů. To může být velice skličující - slepá ulička. Nebo ,,Pochybuji, tedy myslím; myslím, tedy jsem." - dokud jeden JE - myslí a pochybuje - pořád má kam jít... )

11.10.2021 14:58:301 tipů dát kritice tipStvN

Správnější otázka je, jestli se dá věřit a nepochybovat...

11.10.2021 14:27:27dát kritice tiplawenderr

Dá se věřit, že se nezeptáš, a přitom pochybovat, že se zeptáš? :) A to jsem ti tak věřila! Teď pochybuji ... :D

(hrozný se mnou, neřeš - jako bych tu nebyla:)

11.10.2021 14:13:22dát kritice tipStvN

To je přece hrozně rigidní myšlenka. Proč by věřící nemohli pochybovat?

11.10.2021 12:39:42dát kritice tiplawenderr

myslím, že když pochybuje, nemůže být  v tu chvíli zároveň věřící ... ale nejsem moc sečtělá, tak bůchví :)

11.10.2021 08:23:36dát kritice tipStvN

Kamamura, děkuji, konečně máme na čem stavět. Píšeš, že ateista je schopen přijmout jakoukoliv sadu axiomů, zatímco věřící pouze jednu sadu, což mu dává jakousi výhodu. K tomu je třeba za prvé říci, že schopnost přijmout kontext, v němž budu na nějakou situaci nahlížet, je schopnost konkrétního člověka a není závislá na víře nebo nevíře. Je mnoho ateistů, kteří mají tak rigidní pohled na svět, že na tom jsou v tomto ohledu hůře než lidí věřící. Vzdělaní lidé zejména, protože svět nahlíží svým konkrétním vzděláním. Ty jsi toho docela dobrým příkladem. Používáš jeden myšlenkový rámec, který sis osvojil a rigidně na něm lpíš, čímž si omezuješ myšlenkové možnosti a dostáváš se do slepé uličky. Proto se nepotkáváme. Za druhé je k tomu potřeba říci, že jakákoliv sada postulátů v principu myšlení omezuje, což je samozřejmě pro konkrétní potřeby nezbytné, na druhou stranu to naprosto koresponduje s tím, na co jsem se ptal. Zda se někdy cítíme, jako by nás vzdělanost hnala do slepé uličky.

 

Otázka k dílu. Jsi si jistý, že jsi k interpretaci díla zvolil vhodnou sadu postulátů? Podle mě. Na dílo totiž nahlížíš jako na filozofický text, zatímco jde o literární dílo – aforismus. Každopádně ve svém výkladu nejsi přesný ani v jednom myšlenkovém rámci. Kontext díla je popsán v první části, kde klíčová slova „sečtělý“ a „pochybuje“ odkazují ke známému faktu, že základem myšlení je pochybování, tím jsem vyloučil všechny ostatní případy. Druhou část díla je nutné číst v tomto kontextu. Snažíš se mi podsouvat vzdělaného ateistu, který nepochybuje, což je za prvé protimluv a nesmysl a za druhé jsem o něm ani nepsal, a dále mi podsouváš nevzdělaného věřícího, který je otrokem dogmat, o tom jsem však také nepsal, ačkoliv ten alespoň existuje. Dokonce jsem zdůraznil, že píši o lidech, kteří jsou sečtělí a pochybují, tak mi řekni, kdo má problém s chápáním textu. Minimálně tento rámec jsi respektovat mohl. Dále slova „občas“, „někdy“ a „zdá se“ zdůrazňují význam slova „pochybovat“, což se stává ústředním motivem díla. Naproti tomu jsem nikde nevyjádřil myšlenku, že „všichni“ a „vždy“ atd.

 

Závěrem můžeme konstatovat, že se čtenář nesnažil dílo pochopit, dokonce ho ani pozorně nečetl. Důvody, proč tomu tak je, jsou zřejmé. Cílem čtenáře je vyvolat konflikt. Jak si vůbec můžeš myslet, že ti sledování tohoto cíle umožní zároveň číst a pochopit nějaký text?

11.10.2021 01:50:47dát kritice tipKamamura

StvN - pořád máš problémy s interpretací textu - to, že já vím, že co Oldjerry myslel, tím, co napsal, nicméně jeho paradoxně byl jeho výrok vycházející z omylu a nepochopení pravdivý - skutečně nechápe, o čem jsem psal. Jako člověk, který nechápe, ale může těžko cokoliv relevantního říci, že (opakuji znovu pro tebe, který si s Oldjerrym v nechápavosti v ničem nezadáš. Že by vaše kognitivní schopnosti inhiboval nějaký společný znak?)

Vidím, že napovědět nestačí, a řeč květnatá a plná metafor padá v tvém případě na půdu úrodnou asi jako vádí Al-Qamar. Žádný paradox neexistuje, okay? Tvoje snaha extrapolovat vlastní bezradnost na všechny ateisty je samozřejmě legrační, protože za prvé o nich nic nevíš a vědět nemlůžeš (což dokazuje tvá chybná domněnka, že vzdělaným ateistům se "nutně musí zdát, že existuje nějaký Bůh" - nezdá, protože vzdělaný ateista se okamžitě zeptá "Kterého máš na mysli? Jsou tisíce nejrůznějších bohů, a všechna náboženství si navzájem protiřečí, tak kterého máš na mysli?"), a za druhé ateista s sebou nevláčí tísíce let stará dogmata vycházejíc z poznání světa nutně méně dokonalého, než je to dnešní (příklad - Horror Vacui vs. Toricelliho pokus). Ateista je schopen přijmout pro potřeby myšlenkového experimentu libovolnou sadu postulátů (axiomů), zatímco věřící je k železné kouli dogmat svého náboženství přikován řetězem víry - a je tedy proti věřícímu nutně v výhodě, asi jako je orel ve výhodě proti krocanovi v kleci.

08.10.2021 20:13:44dát kritice tipStvN

Kamamura, oldjerry tím nemyslel, že nechápe obsah polemiky, ale že nechápe její existenci. Trefil, že tvá polemika je pouze exhibice a mého díla se prakticky nedotýká. Větší prostor jsi věnoval komentáři mé osoby než komentáři díla. Je zvláštní, že ti musím vysvětlovat takové triviality. Psal jsi, že vzdělání máš. 

08.10.2021 14:57:19dát kritice tipKamamura

Oldjerry - napsal jsi, že mojí polemiku nechápeš, že?

Když ji nechápeš, jak můžeš vědět, že je zbytečná?! 

To nedává smysl, ani při mé upřímné snaze, dobrotě a vstřícnosti. 

StvN - proč píšeš, že to Oldjerry hezky trefil, když podle vlastních slov nechápe, k čemu se to vlastně vyjadřuje.

Vy jste mi povedný párek - myslel jsem, že se tu vážně rozebírají hluboká filozofická témata lidmi, kteří si aspoň udělají domácí úkol, když už nic jiného, a zatím vidím jen slepého a hluchého, jak se navzájem ujišťují, že už určitě budou v prádelně - slepý prý jasně rozeznává v šeru řadu praček, a hluchý prý jakoby zaslechl, že se něco zřejmě ždíme. Místo upřímné snahy dostat se něčemu na kloub pouze nářek, že ne všichni přijímají autorovu mylnou premisu podpořenou logicky chybnou argumentací. 

Žalostný pohled, pánové, skoro až k pláči, kdybych si slzy neschovával pro chvlíle empatie se skutečným utrpením. 

07.10.2021 14:46:22dát kritice tipStvN

To jsi trefil moc hezky :) 

06.10.2021 18:01:321 tipů dát kritice tipOldjerry
korektor

Nad provedením neřvu nadšením, ale obsah  je na tip nejméně  a vůbec nechápu zbytečnou a bokem mířící  polemiku Karamůry...  To je  exhibiční úvaha mířící někam stranou, slohové cvičení jen jakoby náhodou se  díla dotýkající. To fšecko už tady bylo. 

04.10.2021 14:42:501 tipů dát kritice tipStvN

Kamamura, to jo, to máš pravdu, s chápáním textu mám problém, proto se ptám. Je to důvod mě urážet? Často urážíš hendikepované? 

04.10.2021 12:04:22dát kritice tipKamamura

Tvůj poslední oneliner jasně dokumentuje, že máš výrazné problémy buď s rozeznáváním, nebo pochopením textu, protože k tématu jsem toho napsal přehršel, pouze ty to z nějakého důvodu nechceš, nebo nejseš schopen zpracovat - a s tím už ti já nepomohu, to je práce buď pro očaře, cvokaře, nebo slabikář. Tímto jsme spotřebovali všechen čas, který jsem ochoten diskluzi s tebou věnovat, a přeju ti proto krásný a ničím nerušený podzimní den.

04.10.2021 09:43:431 tipů dát kritice tipStvN

Kamamura, myslíš si, že vyvracíš a přitom drtíš :) rád si přečtu jestli máš něco k textu. 

03.10.2021 23:20:47dát kritice tipKamamura

StvN - No, já si dávám práci vždy - studuji reálie, přemýšlím, poslouchám argumeny opozice, a jak sis mohl všimnout, polemicky na ně navazuji a pracuji s nimi. Ty to naopak trochu flinkáš, a diskutuješ podle zásady: "Ptejte se mě na co chcete, já na co chci odpovím." Jinak - v diskuzi se neříká "rozdrtit", to je termín používaný ve vojenské strategii; akademici používají mírnější obrat "vyvrátit chybné závěry názorového oponenta stojící na chatrné argumentační výstavbě." Souhlasím tak pouze s dovětkem - ano, vskutku, každý jsme nějaký. Dobrou noc!

03.10.2021 11:32:081 tipů dát kritice tipStvN

Kamamura, výroky jsou vyřčeny v jiném čase a v jiném kontextu, takže proti sobě nejdou. Jsem rád, že sis dal práci a něco napsal. Bylo by mi milejší, kdyby ses snažil námět diskuse pochopit, místo toho, aby ses ho snažit rozdrtit, ale každý jsme nějaký.

01.10.2021 03:14:161 tipů dát kritice tipIngastatlatla

Hlubokomyslné. Nejvíc tomu tu hloubku dodalo to významně prázdné místo vytvořené promyšleným užíváním enteru a mezerníku. Jinak by to snad byl jen chabý pokus o aforismus.

01.10.2021 01:08:11dát kritice tipKamamura

Ještě abych odpověděl na tvou otázku, která je v tomto případě samotným dílem (ačkoliv podle mého názoru nejde o žádný paradox vzhledem k demonstrované [velmi pravděpodobné] nepravdivosti truhé teze prologu, protože z nepravdivého tvrzení se dá logicky správnými prostředky odvodit jakékoliv tvrzení). Ne, nemám pocit, že by mě vzdělanost někdy přiváděla do slepé uličky, naopak mě z nich mnohokrát vyvedla. Jestli co, tak jí nebylo nikdy dost. Ovšem o "takzvané vzdělanosti" nemohu říci nic, protože jsi ji opomněl přesně definovat, takže si pod tím pojmem lze představit cokoliv - teoreticky klidně i něco, co tě přivěde do slepé uličky. Třeba loupežnici v převleku s nápisem "VZDĚLANOST" přilepeným na zadnici, která vábí pocestné do nějaké slepé uličky, aby jí kumpáni mohli v klidu obrat; to by byla docela dobrá kandidátka na roli "takzvané vzdělanosti". 

Spíš mám pocit, subjektivní samozřejmě, že lidi přivádí do slepých uliček spíš než jejich vzdělanost právě náboženství a různé obskurní sekty. Když totiž člověku namluvíte, že je inherentně hříšný, a že se za to musí celý život cítit provinile, tak mu zaděláte na celoživotní psychické problémy, jak o tom ostatně píše již zmiňovaný Friedrich Nietzsche ve své knize "Soumrak model, aneb jak filozofovat kladivem", kterou doporučuji vřele jak věřícím, tak i ateistům. A nebojte se, že byste se četbou nějaké knihy dostali do slepé uličky - studium samotné ještě neublížilo nikdy nikomu. 

01.10.2021 00:48:50dát kritice tipKamamura

Jo, abych nezapomněl, hele, StvN, proč ve svém příspěvku z 15:01:43 píšeš: "Janina6, já sám nevím, jestli jsem psal o víře nebo o poznání, nejdřív asi o víře a pak o poznání, jsem totiž ve slepé uličce", zatímco ve svém příspěvku z 19:40:50 píšeš: "Stejně jako jsem nenapsal, že jsem ve slepé uličce ;)". Nejenže jsou ty dva výroky (kromě jiných tvých výroků) ve vzájemné kontradikci, což je možná důvod, proč se (možná) cítíš být ve slepé uličce, ale ten druhý výrok je prostě nepravdivý - našli by se jistě i takoví, kteří by ho označili za lež, ačkoliv já se k ním tentokrát nezařadím. Nemyslíš, že když se někdo (nemyslím tím teď hned třeba tebe, ale obecně kohokoliv), rozhodne z jakéhokoli důvodu lhát, že be se měl snažit to dělat aspoň trochu chytře?!

01.10.2021 00:37:53dát kritice tipKamamura

Profesor Zajíček, kterého jsem měl v roce 1991 na MFF UK na matematickou analýzu, jednou vyprávěl následující historku. Napoleon Bonaparte si jednou údajně zavolal matematika jménem Pierre-Simon Laplace, a ptal se ho, proč ve své (dnes světoznámé) knize o integrálním počtu nepíše nic o Bohu. Laplace mu na to údajně odpověděl: "Tuto hypotézu jsem nepotřeboval!". 

Tato historka myslím dobře ilustruje velmi pravděpodobnou možnost, že existuje skupina velmi sečtělých ateistů, kterým se ani trochu nezdá, že by nějaký bůh existoval, měl nebo musel existovat.

29.09.2021 19:51:58dát kritice tipJanina6

Fakt ne? S tebou je to těžký :-) si připadám, že jsem vlezla do bludiště. Ale nevadí, uvidím, kam dojdu.

29.09.2021 19:40:50dát kritice tipStvN

Nebudu to umět popsat, ale víra nevychází z ověření, není to kauzální věc. Jsou to na sobě nezávislé věci. Lidé mnohdy věří něčemu, co si neověřili a zároveň nevěří něčemu, co ověřené je. Mimoto jsem o víře ani nepsal. Stejně jako jsem nenapsal, že jsem ve slepé uličce ;) 

 

29.09.2021 19:31:32dát kritice tipStvN

Kamamura, četl jsi to, co předchází otázce? Pokud ano, proč si myslíš, že existuje nějaké jiné nebo další tvrzení nebo axiom, které vyneslo do mého systému spor? Jaký systém máš na mysli a v čem by měl vězet spor? O tom to přece vůbec není. Nebo nemělo by být. Vodítko je popsáno v prologu. Tam je začátek i konec. Nemá to "řešení", ani to nechce mít nějaké řešení. 

29.09.2021 16:07:033 tipů dát kritice tipJanina6

Proto je mi víra stále záhadou... jak můžu bezvýhradně věřit něčemu, co si nemůžu ověřit? Kamarádka - křesťanka se mi smála, prý, od toho je to víra, že musíš věřit bez důkazů... no, to já jaksi nemůžu.

Slepou uličku cítím v nedokonalosti všech vědomostí, co můžeš za život posbírat. Nikdy nevíš všechno a nikdy nevíš, jestli to, co už víš, je správně :-)

29.09.2021 15:31:17dát kritice tipKamamura

StvN - jsi ve slepé uličce? A není to jen jedna z konečných fází metody "Reductio ad Absurdum", neboli důkazu sporem? Teď jen stačí si vzpomenout, které tvrzení nebo axiom vneslo do tvého systému spor, znegovat ho, a máš pravdivé tvrzení, které jsi (zřejmě) chtěl původně dokázat, nebo ne? Tedy za předpokladu, že logika, kterou vyznáváš, uznává Zákon vyloučeného třetího.

29.09.2021 15:01:43dát kritice tipStvN

Janina6, já sám nevím, jestli jsem psal o víře nebo o poznání, nejdřív asi o víře a pak o poznání, jsem totiž ve slepé uličce :)

29.09.2021 10:18:481 tipů dát kritice tipa2a2a

Vzdělání je bonus k ochotě s pokorou poznávat, analyzovat. Slepá ulička mobilizuje.

29.09.2021 08:30:21dát kritice tipKytiii

A pak aby si člověk vybral, jestli je horší vzdělaný debil, nebo nevzdělaný inteligent. První je tragédie a druhý škoda...

28.09.2021 22:23:07dát kritice tipvindal drámo

ježismarja.. no ženialní..

28.09.2021 19:43:191 tipů dát kritice tipThea v tramvaji

Hlubší vzdělání spíš rozšiřuje množství cest... To může vést ke strašlivým pocitům, ale slepá cesta to podle mne není. Naopak. Jen je na to asi jeden život málo :)

28.09.2021 11:29:08dát kritice tipJanina6

Uvědomila jsem si, že mě ten prolog o víře trochu odvedl od "jádra" tvé otázky, tedy pokud ji chápu správně, týká se spíš poznání než víry. Vzdělávání mě naučilo pochybovat o všem... člověk zjistí, že všechno je mnohem složitější, a že to, co se dnes bere jako vědecky ověřená fakta, je jenom výrazem současné úrovně našeho poznání... Dneska už víme, že Země není placatá, ale co se o našich dnešních "pravdách" bude říkat za pár set let? :-) Pravděpodobně se taky v mnoha věcech mýlíme. Víra je v tomhle jednodušší než poznávání - ona nepotřebuje důkazy.

28.09.2021 09:36:15dát kritice tipDiana

Ten i onen, bude-li skutečně chtít, k pravdě dospěje. Vyzkoušela jsem to na vlastní kůži. :-)))   ......A konvertovala jsem. 

27.09.2021 21:33:46dát kritice tipNorsko 1

Hele, ty slepá uličko. Je ti lépe ?

27.09.2021 21:08:34dát kritice tipK3

Cítím, že tak zvaná vzdělanost, i takzvaná nevzdělanost je totéž, a může tedy každého vést do slepé uličky.

27.09.2021 20:28:16dát kritice tipNorsko 1

Květoni, blbci se nic nestane, všechno mu projde, jelikož co? Blbec. Co si na něm vezmeme. Nebo z něho. Hromadné a potupné NIC

27.09.2021 19:52:31dát kritice tipDagmaram

prima :-)

27.09.2021 19:24:453 tipů dát kritice tipMajaks

Tomu se, Květoni, říká Dunning-Kruger efekt, ale takhle myslím otázka nezněla. Když si člověk uvědomí, že toho ještě hodně neví, otevírají se tím před ním nové prostory, je to pravý opak zahnání do slepé uličky.

27.09.2021 19:03:219 tipů dát kritice tipKvětoň Zahájský

 

Inteligentní člověk prostřednictvím studia zjišťuje, kolik toho ještě neví a cítí se jako blbec, což se skutečnému blbci stát nemůže.

27.09.2021 18:26:571 tipů dát kritice tipMajaks

Napadá mě jen jeden případ. Moje "vzdělanost" mi říká, že svobodná vůle neexistuje, ale toto poznání se obtížně uvádí v soulad s tím, jak svět prožívám.

Ovšem nenazval bych to asi slepou uličkou.

27.09.2021 18:16:21dát kritice tipNorsko 1

Musíš je ovládnout, vyber si, buď přes toho nejchytřejšího a oblíbeného, nebo přes toho, kterého se všichni bojí

27.09.2021 17:48:31dát kritice tipPetr Pointa

    Jaké je to učit bandu šimpanzů? Neopičí se?       Vlastně ne, scrollují sítě a lajkují, když pověsí tě ( za kšandy)

27.09.2021 17:47:28dát kritice tipBačkovský
redaktor poezie

Myslím, že ani ateista ani věřící nemusí být příliš sečtělý aby někdy pochybovali o své víře nebo přesvědčení. A ve chvíli pochybností jsou na tom stejně a mohou si porozumět. To je parafráze Ratzingerovy úvahy (dala by se snad i dohledat), vlastně celý text StvN je této myšlence podobný. 

27.09.2021 17:46:19dát kritice tipNorsko 1

Vůbec

27.09.2021 17:44:38dát kritice tipAru

na základce toho moc filtrovat nemůžeš, v životě jsem např. chemii co je v osmičce a devítce nepotřeboval vůbec k ničemu a učit se to ty děti musí. 9 let je docela dlouhej úsek v životě, i kdyby se člověk nakrásně rozhodl, že dál na to kašle a čím je dítě mladší, tím větší dopad to má, takže první stupeň je úplně kritický.

nechápu teď tvůj úvod, že když zapomenu všechno co jsem se naučil, že mi zbyde vzdělanost, neprotiřečíš si?

27.09.2021 17:37:431 tipů dát kritice tipNorsko 1

Banda debilů, tlupa šimpanzů 

Jak na besídce 

žáků zvláštní školy 

Ať dám 

jakékoli téma 

On,

stále maluje auto 

anebo 

svou motorku

27.09.2021 17:23:491 tipů dát kritice tipNorsko 1

Jaké mrzáky? Jsi-li schopen myslet a filtrovat dění kolem sebe, nedělaly to špatně. Ťulo, dvacet let jsem učil

27.09.2021 17:21:42dát kritice tipJanina6

Pěkně položená otázka.

Nejsem si jistá, jestli je nějaký významný vztah mezi vírou a sečtělostí... vzpomínám na úžasně chytrého spolužáka z gymplu, který vystudoval atomovou fyziku a poté se stal františkánským mnichem. Když jsme si po letech povídali, říkal, že ho to studium ve víře naopak utvrdilo :-) Mně se zdá, že víra není až tak věcí vzdělání. Možná je to něco jako schopnost (já ji nemám). Ale možná ta "schopnost" začíná někdy v dětství, výchovou...

27.09.2021 17:18:24dát kritice tipzvedavec

k tomu (krásnemu) prologu:

Myslíš, že tie pochybnosti sú vždy len výplodom sčítanosti (vzdelanosti)? Ja to vidím tak, že to skôr súvisí so samostatným uvažovaním, vôbec s ochotou myslieť, ak treba, aj nad hranice, ktoré vytvárajú vlastné presvedčenia  - a s čestnosťou v myslení a s odvahou

a že tie pochybnosti príslušníkov oboch skupín ctia

27.09.2021 17:12:51dát kritice tipAru

rozhodně ne, nikdo mi nevymluví, že státní školy jsou tu od toho aby vyráběly mrzáky

27.09.2021 17:07:201 tipů dát kritice tipNorsko 1

Chyba

27.09.2021 17:06:40dát kritice tipAru

souhlas, já se ale odmítal učit na školách ty jejich absurdnosti

27.09.2021 17:03:333 tipů dát kritice tipNorsko 1

Milý Aru, vzdělanost, je to, co ti zůstane, když zapomeneš všechno, co ses naučil

27.09.2021 16:59:311 tipů dát kritice tipAru

definuj nejdřív co si představuješ, pod pojmem: "vzdělanost" StvNe,

to je jako z "bohem", každý si pod tím může představit úplně něco jiného

27.09.2021 16:42:422 tipů dát kritice tipNorsko 1

Vzdělanost mne nežene do slepé uličky, naopak mne z ní vyvádí. Jdu ulicema, který neznám, ale vím, že jdu dobře



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Pismak.cz 1997 – 2021, provozuje Dobrý spolek, pravidla Školy v přírodě Letní dětský tábor