Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Matka a vosa

29. 09. 2021
12
28
414
Autor
Jamardi

Šli jsme do divadla na hru Matka od Karla Čapka. Bylo to odpolední představení pro studenty středních škol a ti také seděli na většině míst v hledišti.

Krátce po začátku se herečka, která hrála matku, několikrát naprázdno ohnala rukou, za několik sekund zase a nakonec vítězně pleskla rukama o sebe, což doprovodila viditelnou úlevou a radostí, kterou dala znát.

V sále to zahučelo a chvíli trvalo než hluk jakž takž zklidnil, bohužel k úplnému klidu už pak nikdy nedošlo. Když se zdálo, že by se mohlo hlediště uklidnit, začaly v ději nastupovat věty odsuzující zabíjení. Pokaždé na to sál reagoval zvýšeným hlukem. Když došlo na zvolání „Nesmějí zabíjet!“, ozval se dokonce pískot, herečka se chytila za hlavu a hrát dál začala až za chvíli. Z vypětím sil ale představení dokončila.

Až pak jsem se dozvěděla, že to, co otravovalo a bylo zabito, byla vosa. Těm, co seděli vpředu prý též létala kolem hlavy.

„Viděli jste tu sadistku, jak si na ní zgustla?“ řekl chlapec v pestré košili. „Jak může někdo takový hrát Matku?“

„Kdyby to byla nějaká komedie, tak by se to ještě sneslo. Ale takto? Ne, to nešlo!“ řekly jiné hlasy.

„Myslíte, že to s tou vosou mohla vydržet hrát do konce? Co byste dělali na jejím místě vy?“ řekla jsem já.

„Když byla Matka, tak nemohla zabíjet!“


28 názorů

Jamardi
02. 10. 2021
Dát tip

fialko, někdo je alergický, i to se stane. Díky :)


fialka...
02. 10. 2021
Dát tip

Před lety sousedka zemřela po žihadle vosy během krátké doby. Je třeba být opatrný.


Jamardi
02. 10. 2021
Dát tip

Okamžiku, děkuju :)


Jamardi
30. 09. 2021
Dát tip

Abakus, ne, nebylo, ale nechci psát, kde to bylo.


Abakus
30. 09. 2021
Dát tip

Bolo to v národnom divadle?


Jamardi
30. 09. 2021
Dát tip

Ireno, děkuju :)


Jamardi
30. 09. 2021
Dát tip

bixley, děkuju :)


bixley
30. 09. 2021
Dát tip Gora

Asi záleží na tom, koho nebo co je možné zabíjet. A z jakého důvodu. Idea té hry je o nesmyslném válečném zabíjení lidí kvůli mocenským plánům několika jedinců. Ale za války i  v míru se zabíjí zvířata na jídlo, a pokud jsme někým nebo něčím ohroženi, tak se samozřejmě taky bráníme. Vosí píchnutí může u alergika vést až ke smrti. Jednoznačně jsem na straně té herečky.


Jamardi
29. 09. 2021
Dát tip

Ivi, děkuju :)


Jamardi
29. 09. 2021
Dát tip annnie, blacksabbath

annnie, to asi musela. Ale co měla dělat? Kdyby se třeba hodně bála nebo byla alergická, tak by museli zrušit představení. Protože s vosou lítající kolem hlavy se hrát nedá. Studenti jsou mladí a spoustu toho nestačili zpracovat, to je fakt. Děkuju :)


annnie
29. 09. 2021
Dát tip blacksabbath

Aúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúú!!!


ann. věř ..... mám to vyzkoušené


annnie
29. 09. 2021
Dát tip

Black, tomu nevěřím!!! A zkoušet to určitě nebudu!

SOS Dezinfekce, to by bylo pro studenty něco! Nebo třeba hasiči :)


Byla statečná - matka - jiná by volala SOS Desinsekci

ann. když zabíjíš vosu plácnutím dlaní o sebe...musíš je mít maximálně napmuté


Jamardi
29. 09. 2021
Dát tip

vesuvanko, děkuju :)


annnie
29. 09. 2021
Dát tip

Zabila vosu plácnutím dlaní o sebe???  Copak nedostala žihadlo???

Reakce studentů byly jistě velmi nepříjemné, ale obávám se, že to nelze vyčítat jen jim. Představení pro celé třídy (tedy nikoli pro studenty, kteří si to sami vybrali) je vždy problematické a proto by měl kantor děti velmi pečlivě připravit. A jistě to mnozí dělají a možná to udělal i ten, co tam přivedl žáky do první řady. Jenže je tolik věcí a témat, kterými kolektiv třídy žije; tolik věcí, které je potká cestou do divadla; a tolik studentů, pro které je Matka emotivně příliš silná... A taky pár, kteří jsou v divadle možná poprvé či podruhé v životě... No a pak přiletí vosa... Ach jo... Stačí jeden, kdo má zrovna potřebu exhibovat a průšvih je tady, jako když Aňuška rozlila olej...


Jamardi
29. 09. 2021
Dát tip

Hanko, přesně :) Kdyby ji zabil někdo z první řady, nevznikl by žádný problém. Děkuju :)


Jamardi
29. 09. 2021
Dát tip

Alegno, jednak jsem netušila, jak by si představovali, že to měla řešit a jednak jsem viděla jak byla zničená. Dohrála to opravdu jen silou vůle. Děkuju :)


8hanka
29. 09. 2021
Dát tip

možno keby osa niekoho z divákov bodla na citlivé miesto, zabudli by na "nezabiť"...


Alegna
29. 09. 2021
Dát tip

kritizuje se lehce, když není člověk v kůži kritizovaného,....jsi docela statečná, když ses jí zastala


Jamardi
29. 09. 2021
Dát tip

Kamamuro, děkuju :)


Jamardi
29. 09. 2021
Dát tip Alegna

Kočkodane, je chválihodné, že i hmyz má zájem o kulturu, ale měl by dostat nějaké školení, jak se má chovat během představení. :)


Kočkodan
29. 09. 2021
Dát tip Alegna, 8hanka, blacksabbath, Gora

Vosa možná přilétla omylem, protože si myslela, že dávají Ze života hmyzu. (Kočkodan – pytlík, komentář všeho druhu)


Jamardi
29. 09. 2021
Dát tip

Odvaha je též dobrá vlastnost. :) Děkuju :)


keď okolo kočíka lietala osa a podobrotky nechcela opustiť svoje stanovisko, tak som ju jednoducho čapla ... bola som matka ochranár a zároveň zabiják ... život to sú samé rozhodnutia!!!???!!!


Jamardi
29. 09. 2021
Dát tip

Evženie, skutečně se to stalo. Díky :)


To sice zní dobře a mělo by to být pravdivé, ale tu vosu byh jí odpustila.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru