Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ostrovy

04. 10. 2021
16
25
603
Autor
Musaši

Tyhle shakespearovské sonetky jsou součástí většího cyklu mých undergroundových básní pod "Diskusí" a "Předehrou".

 

 

Drbně  IX

 

Tvá nenávist je studená a krutá.

Když můžeš aspoň trochu - uškodíš.

Svou zlobu stavíš hrdě na odiv...

I nenávist je vášeň.   Je to knuta,

co pohání tě k troufalejším činům.

Už nezdráháš se veřejně být zlá,

do útočných slov zloba vyhřezla,

dnes na ulici děláš řezničinu,

ač ještě včera plulas po salonech

a hrála si tam drze na dámu.

Kdo nenávidí, pokoj nedá mu,

že někdo žije... Katům řemeslo nech,

               hrob přestaň mi už svými klepy kopat.

               Ta jáma tobě postará se o pád.

 

 

 

Drbně   XI ( Ostrovy )

 

Jsme ostrůvky ve vlnách oceánu,

jsme pouhé černé tečky na mapách...

Psát o pravěku, dávných etapách,

kdy byli jsme dle kosmického plánu

my oba částí jedné pevniny,

než rozdělil nás horotvorný pohyb?

Být geologem?  Na to nemám vlohy.

Sám nevím ani, kdo je nevinný

a kdo se může těšit do pekla.

Já, každopádně, jsem vyhaslý vulkán,

už nesoptím a je mne jenom půlka,

ty sníš si zase, co sis napekla,

               pak zasuneš se pod pevninskou kru...

               Jsme ostrovy jen.   Nekazme si hru.

 

 

 

 


25 názorů

Alenakar
11. 11. 2021
Dát tip

En,

Musaši děkuje. Zhlédl se ve Shakespearově černé paní. Jeho "Černá paní" je jistá drbna tady z Písmáku.


Entropia
31. 10. 2021
Dát tip

Druhá mě hodně oslovila, pořád jsme součástí jedné pevniny, i když rozděleni. Působivé metafory ve stylu "jak nahoře, tak dole", i když nahoře je to Hra s velkým H


Musaši
08. 10. 2021
Dát tip

To já jsem zase přečetl všechny Shakespearovy sonety několikrát po sobě, ale jen v trojím překladu. V překladu od Jana Vladislava, Zdeňka Hrona a Martina Hilského. Posledně jmenovaný mne zaujal nejvíce a taky mi jeho pojetí překladu nejlépe vyhovuje.   Jsem si ale vědom toho, že jako (rádoby) vzdělanec mám ještě velké mezery. Shakespearovy sonety jsou totiž pro české překladatele podobně prestižní záležitostí jako Havran (nebo lépe řečeno Krkavec) od E.A. Poea.  W.S. Sonety zatím přeložili Jaroslav Vrchlický, Antonín Klášterský, Jan Vladislav, Zděněk Hron, Miroslav Macek, Břetislav Hodek, Jarmila Urbánková, Martin Hilský, Miroslav Uličný a Jiří Josek.

V jakém překladu jsi četl ty své "sotva dva" sonetky ty, Litartsi?

W.S. sonetů je celkem 154, ale černé paní se týká jen 28 z těchto sonetů. Zatímco sonety pro muže, W.S. přítele, jsou jednoznačně ještě dílem renesančním, jsou pozůstatkem "sonetové horečky", která zachvátila Anglii na konci šestnáctého století, sonety pro černou paní lze už považovat spíše za dílo manýristické. Je to vlastně parodie na italské renesanční sonety petrarcovského typu.


Litarts
07. 10. 2021
Dát tip

Shakespearovy sonety? Přečetl jsem sotva dva, jak byly hrozné, alespoň ty překlady ze staroangličtiny. Podle mě to není dobrá literatura pro inspiraci.


Musaši
07. 10. 2021
Dát tip

Markel,

jsem rád, že se líbilo. Díky za hvězdičku.


Musaši
07. 10. 2021
Dát tip

vesuvanko,

moc děkuji za chválu . Od čtvrtka už ale zveřejňuji trochu veselejší básničky.


Musaši
07. 10. 2021
Dát tip

Abakusko,

jíst, co si kdo napekl, to je přímo pekelný trest. Jiné přísloví zase říká: každý sklízí to, co zasil. A opět jiné: kdo seje vítr, sklízí bouři.

O jednom vašem(nebo spíš rusínském) politikovi se u nás ve Vyhnálově říkala říkanka:

Není Vasil jako Vasil, každý sklízí, to, co zasil.       ....Ale on dopadl vcelku dobře. Dožil se vysokého věku v krásné a honosné vile. 


Musaši
07. 10. 2021
Dát tip

Janino,

hraju si na renesanci, tak mi to všichni promiňte. I za renesance byly anglické sonety často emocionálně vypjaté a také Shakespeare psal velmi temně a horlil proti hříchu. Psát stále jen vesele, to by byla nuda jak dnes, tak i v sedmnáctém století.


Musaši
07. 10. 2021
Dát tip

Fialko,

moc děkuji za chválu. ...Ano, máš pravdu. Ten sonetek byl ode mne, ale už nevím, jestli tu zůstal. Většinu svých sonetků jsem smazal. Teď to zase zkouším s jinými žánry, s humorem a s písňovými textíky, tak uvidím, co se bude čtenářům líbit víc.


Musaši
07. 10. 2021
Dát tip

Bačkovský,

život je smutný? Bohudík. Alespoň Wilda a já máme o čem psát.


Musaši
07. 10. 2021
Dát tip

Štírko,

díky za típek. Jsem rád, že se líbilo.


Musaši
07. 10. 2021
Dát tip

Diano,

snažím se postupně si osvojit shakespearovský styl a jeho způsob psaní. Inspirací jsou mi W.S. sonety pro černou paní. On psal o renesanční svůdnici, provokatérce a nymfomance, já píšu o zrádkyni a drně. Mám ale zkušenosti s různými ženami a když by na to přišlo, o narcistické provokatérce, jako byla černá paní, bych mohl psát taky. Snad někdy příště.

Ale dnes a zítra jsem jsem už zveřejnil veselejší veršíky a věřím, že ti udělají radost.


Musaši
07. 10. 2021
Dát tip

Litartsi,

i shakespeatovy soney pro černou paní jsou ukecané výčitky.

Jak bych tedy mohl převzít shakespearovský styl a nepsat ukecané výčitky?


Štírka
05. 10. 2021
Dát tip

Za druhou: T


Markel
05. 10. 2021
Dát tip

líbilo moc *


vesuvanka
05. 10. 2021
Dát tip

Moc pěkně napsané,  ta druhá mě dostala metaforami :-))), TIP


Abakus
04. 10. 2021
Dát tip

Tú prvú si trochu prešvihol.  A pri druhej tiež - jesť to čo som napiekla? Máš  rozum? 


Janina6
04. 10. 2021
Dát tip Gora

Pěkné sonety, forma i obsah se mi líbí.


fialka...
04. 10. 2021
Dát tip

Skvěle napsané, ráda tě čtu, ale to víš :-) Vzpomněla jsem na jinou, asi tvou, začínala slovy: Kdo ublíží a možná o tom neví... 


Bačkovský
04. 10. 2021
Dát tip

Smutné, tip dávám ale s radostí.


Štírka
04. 10. 2021
Dát tip

Za druhou: T


Diana
04. 10. 2021
Dát tip

Napsáno skutečně velmi působivě a zručně. *

(Nelíbí se mi však obsah, tolik hořkosti, nenávisti - pořád existuje na světě pochopení, tolerance, soucit ... Kdo nenávidí totiž trpí nejvíc.... )


Litarts
04. 10. 2021
Dát tip

Vázané verše? Ukecané výčitky.


Musaši
04. 10. 2021
Dát tip

Goro,

ze Shakespearových sonetů se mi nejvíce líbí sonety pro černou paní. Vždycky jsem toužil napsat něco podobného. Až teď se mi ale podařilo nashromáždit tolik negativních životních zkušeností, že by snad sonety pro tu mou černou paní mohly znít autenticky, protože prostě autentické jsou. A čtenáři si dnes potrpí na autenticitu. Aspoň se mi to tady na Písmáku tak jeví.


Gora
04. 10. 2021
Dát tip

Téma neveselé, zručně podané, hodně se mi líbí závěr druhé, nejen... ty prostě umíš.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru