Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Balada z hadrů

08. 10. 2021
16
19
598
Autor
Musaši

Textíky?  Další textíky jsou v mém undergroundu.

 

 

Ještě

 

Ještě je blankytné

nebe, když zlátnou břízy.

Ještě se vyskytne

babočka - a hned zmizí.

 

Paprsky hřejí míň,

pomalu taje jíní,

otevíráme skříň

my bledí manekýni,

 

navlékáme si plášť,

co voní naftalínem,

procházíme se zvlášť

a určitě se minem

 

až blankyt spolkne šeď,

dny nekonečné deště...

Pak raděj doma seď,

dnes procházej se ještě.

 

Ještě je blankytné

nebe, když zlátnou břízy,

ještě se vyskytne

babočka - a hned zmizí.

 

 

 

Balada z hadrů

 

V koruně nahé břízy zbyl

poslední lístek v bílém proutí.

Vydrží v poli ještě dýl

poslední strašák, než se zhroutí?

 

Ve větru stojí sám a sám.

Dávno odvezli všechno zelí.

Malý vlající větrolam:

dědovo sáčko na neděli,

 

starý hrnec a z latí kříž...

Oddaný hlídač, slouha věrný,

ukřižovaný léta již,

na jeho paži havran černý...

 

V koruně nahé břízy zbyl

poslední lístek v bílém proutí.

Vydrží v poli ještě dýl

poslední strašák, než se zhroutí?

 

 

 

 


19 názorů

Alenakar
11. 11. 2021
Dát tip

En,

mám s psaním textíků za ty roky, co se o to snažím přecejen jisté zkušenosti. Je to stejné jako s písničkami obecně. Něco se chytí, něco ne, často vybuchne to, o čem jsi přesvědčená, že to zaručeně zabere. Je to dost nevyzpytatelný fenomén. Chtěla bych být hitmaker, ale nejsem.


Entropia
31. 10. 2021
Dát tip

To jsou opravdu básně - obrazy. Co říkáš o té refrénové poezii, zaručeně funguje i dnes. Tzv. rám, v závěru se opakující úvodní věta, sloka, verš - je to až hypnotické. Zvláštní, že v písňových textech to takto nefunguje.

Druhá báseň by se hodila i do dětské knihy. I poezie pro děti může být náročná.


Janina6
08. 10. 2021
Dát tip

O.k., je to samozřejmě na tobě.


Musaši
08. 10. 2021
Dát tip

Hanko,

víš - pro mě je zvláštní, že i pro staré Japonce byli velmi častým námětem pro haiku strašáci. Nevím přesně, jak vypadali ti dávní japonští strašáci v sedmnáctém nebo osmnáctém století, ale představuji si, že Kobajaši Issa chodil po beskydských pasekách a potkával se tam s moravskými strašáky. Každopádně - jako by ta svá haiku psal o strašácích, které jsem znal z dětství. ... Nevěřil bych, že si mohou lidé porozumět prostřednictvím strašáků.

Jsem rád, že tě básničky zaujaly.


8hanka
08. 10. 2021
Dát tip

Stačí privrieť oči a je to tam... všetky obrázky jesene,  pozberanych poli, opustených strašiakov aj posledných listov na stromoch,  malujes slovami mne tak blízke spomienky


Musaši
08. 10. 2021
Dát tip

Janino,

z hlediska konstrukce daktylotrocheje máš samozřejmě pravdu. Mělo by to být tak, jak píšeš. Na počátku verše by mělo být vždy tříslabičné slovo. Já, jako bývalý recitátor kladu ale větší důraz naa hlásky, na eufonii. Potřebuji, aby na začátku druhého verše bylo dlouhé á, které je na konci prvního verše atd... Tím, ale nechci říct, že nemáš pravdu. Pravdu máš ty a ne já. Já to ale "slyším" tak, jak jsem to napsal.


Janina6
08. 10. 2021
Dát tip

No, tak, jak jsem to tam napsala :-) tak to zopáknu:

"Odvezli dávno všechno zelí" a "Vlající malý větrolam"

Přijde mi, že by tak byl pravidelnější, hladší rytmus.


Musaši
08. 10. 2021
Dát tip

Janino,

díky za típek i za radu. Jak přesně bys ten slovosled upravila?


Musaši
08. 10. 2021
Dát tip

Markel,

tvůj šálek? V mé kavárně jsi vždycky vítána. Štamgastům tam držím místo.


Musaši
08. 10. 2021
Dát tip blacksabbath

blackie,

pokouším se o textíky, ale Kabát to zatím není. Jen dědovo sáčko na neděli.


Musaši
08. 10. 2021
Dát tip

Petře,

za mého dětství chodili hospodáři běžně jen v plandavých gatích a ve věčně propocené košili neurčité barvy. Oblek měli jen do kostela. Byl to černý oblek, ke kterému nosili černý klobouk. V neděli to vypadalo, jako by se na pasekách srocovala nějaké pradávná sekta.


Musaši
08. 10. 2021
Dát tip

fusko,

pokoušel jsem se, aby to bylo napsáno lehkou rukou. Mně se daří (možná) refrény a pointy. Tím, co je mezi tím, už si nejsem tak jistý.

V refrénové poezii je něco velmi archaického, až magického, co kdysi čtenáře, či spíše posluchače, fascinovalo. Nevím ale, jestli to může fungovat i dnes. Musím to zjistit.


Janina6
08. 10. 2021
Dát tip

Moc pěkné. Vázané verše miluju a tyhle se hodně povedly.

Jestli můžu nabídnout malý "vylepšovací návrh" - ve 2. sloce Balady z hadrů bych upravila slovosled ve 2. a 3 verši (v zájmu rytmu):

Odvezli dávno všechno zelí

Vlající malý větrolam

 


Musaši
08. 10. 2021
Dát tip

Štírko,

tohle má s obrázky opravdu hodně společného. Za mého dětství byli totiž strašáci nedílnou součástí dětských knížek. Kreslil je třeba Ondřej Sekora. V těch kresbičkách strašáků byla jakási zvláštní poezie.   Ale strašáci byli ještě do nedávné doby realitou v místech, kde bydlím. Když má někdo políčko mezi lesy plnými zajíců a srnek, je možná strašák dodnes nejlepším řešením... 


Markel
07. 10. 2021
Dát tip

můj šálek *


Jedním slovem - párádní!!! - ukládám si


Štírka
07. 10. 2021
Dát tip

Kreslíš barvité obrázky...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru