Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Švestková omáčka

08. 10. 2021
31
62
1142
Autor
Gora

obnovená báseň

 

Babička Beruška  –  paní na hlídání

zakořenila mezi kamny a dřezem.

S drdůlkem, trnkovýma očima a v čisté zástěře

míchá švestkovou omáčku.

Ptáček v kleci naslouchá sípání.

Děda, astmatik, hledí z gauče na stehlíka,

málo je vzduchu k dýchání.

 

Hraju si ve druhém, svátečním pokoji

vedle nastlaných postelí.

Celé dny sestavuji příběhy, nejen

z obrázků na dřevěných kostkách. 

Prý kdesi v Západním Německu

žije s někým „na psí knížce“

Beruščina dcera, princezna Alice

a má se tam jako v pohádce.

 

Jednoho dne babička vykřikla

radostí na Alici ve zlatém plášti,

s dlouhými rudými nehty,

s kufry mezi dveřmi a s holčičkou, 

se kterou se mi pak pěkně hrálo

na kouzelných parketách svátečního pokoje,

když Beruška míchala švestkovou omáčku

a děda se překřikoval s ptáčkem.


62 názorů

Tjn. Ale už tomu teď víc rozumím. Děti jsou hrozně determinovaný.


Gora
10. 11. 2021
Dát tip

Tyhle věci v člověku zůstanou.


Aha. Tak já to měla na talíři 23 let. Zkušenost no.


Gora
10. 11. 2021
Dát tip

To je náhodička... děkuji.

Byla jsem v té rodině cizí/jen mne hlídali/, ale pamatuju si.


Mě taky vychovávala babička s dědou a máma přijížděla jednou za rok ze Západu s nalakovanými nehty a kufrem..


Gora
07. 11. 2021
Dát tip

Bačkovský, děkuju, vzpomínkový cyklus... dětství v paměti:-)


Bačkovský
07. 11. 2021
Dát tip

Je to fotka, pokus o uchování něčeho co uplynulo. Povedlo se, jako bych to viděl a vidím i podobné ve svém uplynulém čase.   


Gora
20. 10. 2021
Dát tip blacksabbath

a2, děkuju za vzácnou návštěvu a slova, dětství si opravdu chráníme alespoň ve vzpomínkách, i když třeba ledacos nebylo právě ideální... a jistě jsou si ty roky podobné, už jen letopočtem narození:-) a obdobím/podmínkami, v nichž jsme vyrůstali...


a2a2a
20. 10. 2021
Dát tip 8hanka, blacksabbath

Ta básnička má cenu v některých komentářích, zobrazujících vzpomínky na péči o děti a je škoda, že jich není víc, ačkoliv by vyzněly obdobně. Děti, snad největší kouzlo našich životů a současně největší strach, aby, byť jen na chvíli, nebylo potlačeno. S Benetkou, Hankou8, Jamardi a samozřejmě s Gorou jsem se na chvíli ocitl na jedné lavičce.


Gora
15. 10. 2021
Dát tip

Jardo, díky moc, jsi hodný, že čteš a dáš vědět...


Oldjerry
15. 10. 2021
Dát tip

Bezva - já už nepíšu, ale rád se sem vracím...


Gora
11. 10. 2021
Dát tip

KK, děkuju moc.


citlivo a pozorne vyskladané


Gora
10. 10. 2021
Dát tip

Karle, děkuju...


K3
10. 10. 2021
Dát tip

Pamatuji si původní. Moc hezké.


Gora
09. 10. 2021
Dát tip

Bebitko, díky ti... sama svá dílka těžko, posuzuji...


Bebitka
09. 10. 2021
Dát tip

Pro mě ryzí impresionismus :-*


Gora
09. 10. 2021
Dát tip

díky, Al!


Alegna
09. 10. 2021
Dát tip

přidávám se k předešlým komentujícím, moc ráda jsem četla


Gora
09. 10. 2021
Dát tip

ukrytá v máku, děkuju za pěkný komentář...


Gora
09. 10. 2021
Dát tip

Hanko, díky... později byla mateřská delší, naštěstí:-), ale i tak! Tvé děti to ještě měly luxusní... díky tobě.

Pracovala jsem jako sestra v jeslích, fabrika ve Větřní začínala v šest a mámy nám vodily děti na půl šestou, i já svého synka brala s sebou, vstávala před pátou, abych tam byla včas... na to se nedá zapomenout.


8hanka
09. 10. 2021
Dát tip Gora, a2a2a, blacksabbath

naviažem na Benetku - keď som mala deti, materská bola 6 mesiacov... boli  vytúžené, nechcela som ich odložiť do jaslí a škôlky, chodila som po večeroch upratovať do nemocnice, aby mohli byť doma, manželov plat by nestačil...oproti nám je škôlka, bolelo ma, keď som skoro ráno počula plač detí, ktoré tam rodičia viedli...chcela som, aby sa naše deti budili samé, nemuseli  z domu do tmy či zimy...aj tak mám pocit, že sme boli spolu málo...už sú dávno dospelí, žijú si svoj život, ale nezabúdajú ani na mňa, spoločné dovolenky či Vianoce sú pre mňa a dúfam, že aj pre nich sviatkom...čas strávený s deťmi bol a je pre mňa ten naj...ale chápem mamy, ktoré do práce museli...


Gora
08. 10. 2021
Dát tip

přesně, cassy... díky!


Gora
08. 10. 2021
Dát tip

Bene, tehdejší zákon - tři měsíce mateřské, a co pak? Nedalo se nic dělat a bylo mi tam lépe než v jeslích...

Díky...


cassy
08. 10. 2021
Dát tip

celý náš život se skádá z drobných příběhů...které nás obnažují tam...kde jsme nejvíc zranitelní...


Gora
08. 10. 2021
Dát tip

Markel, děkuju, škoda, zajímalo by mne...


Gora
08. 10. 2021
Dát tip

Luboši, díky, myslím, že by ti chutnala... 


Gora
08. 10. 2021
Dát tip

Evži, díky!


Benetka
08. 10. 2021
Dát tip a2a2a

...maminka musela pracovat a tak mne hlídala ona paní...

Je to svým způsobem strašně smutné. 

Máš dítě -plod Lásky- a nemůžeš se s ním těšit tak jak by sis přál. 

Chodíš do práce abys vás obě uživila ale zároveň tím ztrácíš ten drahocený čas strávený s tím maličkým který už nikdo nikdy nijak nevrátí......

Začarovaný kruh.

Zlo současného lidského bytí.

Aneb nebylo jak těm v prvobytněpospolné společnosti. Spolu se rodili spolu se milovali spolu umírali.

Howgh!


bixley
08. 10. 2021
Dát tip

Ireno, hezká směs dětských pocitů z dospělého světa. 


Markel
08. 10. 2021
Dát tip

můj šálek, já bych své dětství sem dát nemohla :-)) * bylo by to k neuvěření, možná časem


Kočkodan
08. 10. 2021
Dát tip

Švestkovou omáčku jsem nikdy nejedl. A při mé převeliké vybíravosti se dá předpokládat, že by mi asi moc nejela. Ovšem ta tvoje mi chutnala. (takřka až za ušními laloky se olizující smajlík)


To jsou ale hezké vzpomínky.


Gora
08. 10. 2021
Dát tip

Jitko, díky, úplně jsem jej odstranila, byl dost zmatečně napsaný...


atkij
08. 10. 2021
Dát tip lawenderr

Tenhle příběh si pamatuju...i když už nevím, co je předělané...


Gora
08. 10. 2021
Dát tip blacksabbath

Ivi, babička Beruška byla veskrze dobrá osůbka a dožila se sta let:-)... díky za tvé vzpomínky.


Gora
08. 10. 2021
Dát tip

Jarmilo, díky za komentář a tvé postřehy z ranného dětství!


Začátek je jako z kuchyně u mojí babičky......domácí pohoda.....tys měla paní na hlídání....mě nechávali samotnou doma....dneska by to asi řešila sociálka...

dřevěné kostky s obrázky to bylo také moje "nejoblíbnější"

k třetí sloce......rodiče mají rádi bez výhrad....(nebo by alespoň měli mít).


Jamardi
08. 10. 2021
Dát tip Benetka, Alegna

Já mám mezi nejranějšími vzpomínkami vzpomínku na koberec. Také jsem nejdříve byla u paní na hlídání, protože maminka nedostala jesle nebo by mě musela vozit někam daleko. Možná že jsem se tam nudila (byly jsme tam sice dvě, ale s dotyčnou jsem se pak náhodou setkala ve školním věku a byly jsem obě úplně jinak naladěné), ale zato sestře, která byla v jeslích od začátku tam ukradli náušnice.

Dítě často to co se děje vnímá jako obrázky, které si neumí dobře poskládat. Snaží se o to, ale teprve se to učí. To je výstižné. Pěkný postřeh je i s tím ptáčkem a sýpáním.


Gora
08. 10. 2021
Dát tip

Díky moc, Čudlo...


Čudla
08. 10. 2021
Dát tip

Milé /*


Gora
08. 10. 2021
Dát tip

Diano, děkuji za milé slovo k básni...


Diana
08. 10. 2021
Dát tip

Pěkná vzpomínka, Moc hezky napsáno.


Musaši
08. 10. 2021
Dát tip Gora

Já jsem trávil většinu času s dědou na zahradě. Proto jsem taky "vyučený zahradník". Ale občas to byl i studený odchov. To máš pravdu. Tehdy ještě neexistovaly ploty a tak jsem se jako klouček toulal až kdovíkde. 


Gora
08. 10. 2021
Dát tip annnie

Díky, ono není úplně nutné být přesně v obraze, možná naopak:-)


annnie
08. 10. 2021
Dát tip

Ta latentní možnost jiného výkladu (nad nímž jsem váhala já) tomu možná vlastně dává určitou zobecňující palčivost...


Gora
08. 10. 2021
Dát tip

Jani, Beruška měla jedinou dceru a ta se údajně "vdala" z Chebu do Záp. Německa... a pak se vrátila za méně radostných okolností, ale Beruška byla šťastná... děkuju.


Gora
08. 10. 2021
Dát tip

M, kdo by neznal Honzíkovu cestu... to je klasika. Dřív to matky měly těžké, jesle přišly až v pozdějších letech a nebylo kam dát malé děti... navíc frčel "studený odchov" - díky za tvé povyprávění!


Gora
08. 10. 2021
Dát tip

Díky, an, proto jsem ji přepisovala, aby byla srozumitelnější, je docela těžké vyjádřit, kdo je kdo...tak snad:-)


vesuvanka
08. 10. 2021
Dát tip

Irenko, namalovala jsi krásné obrázky pohody domova a návratu "ztracené  dcery" Berušky s holčičkou, která se Ti byla kamarádkou :-))), TIP


Musaši
08. 10. 2021
Dát tip

Já jsem trávil dětství u dědy a u babičky, jak by se dnes ( americky ) řeklo "na farmě". Rodiče jsem viděl jen o víkendech a přestěhoval jsem se k nim teprve, až jsem začal hodit do školy. Když už jsme na tom literárním webu - znáš knížku od Bohumila Říhy Hozíkova cesta?  Já jsem cestoval občas naopak, ze statečku do velkého města. A to mi pak vlastně vydrželo na celý život.


annnie
08. 10. 2021
Dát tip

Uf... Váhala jsem, jestli "paní na hlídání" není myšleno obrazně a nejedná se o tvouji babičku a matku a sestru... Při čtení vysvětlení v komentářích jsem si oddychla. Silná příhoda. Tip a.


Gora
08. 10. 2021
Dát tip

Díky za podporu, Přemku... 


lastgasp
08. 10. 2021
Dát tip

Rozumím, zmínka o sestře Alice není podstatná. Vím o tvé sbírce, pokračuješ výtečně a poutavě. Bezva.


Gora
08. 10. 2021
Dát tip

Díky, M... jsou to mé takřka nejranější vzpomínky, maminka musela pracovat, mateřská byla jen tři měsíce, a tak mne hlídala ona paní...


Gora
08. 10. 2021
Dát tip

Přemku, je to do mé vzpomínací sbírky, tohle téma - byla jsem cizí dítě v té rodině, Beruška mne hlídala, moje mamka pracovala na směny ve špitále - jsem už kdysi napsala, ale ne moc dobře, tak snad teď...


Musaši
08. 10. 2021
Dát tip

Ten začátek je skoro jako z naší kuchyně. ...Babička(i povoláním) kuchařka věčně u sporáku nebo u "umývacího stolu", kanárek v kleci, která se zakrývala na noc přehozem, když se dlouho svítilo, děda nikoli astmatik, ale těžký kuřák, který si sám cpal tabák do dutinek.   ...Moc pěkné retro. Tip.


lastgasp
08. 10. 2021
Dát tip

Niterně procítěný příběh návratu ztracené dcery v útulném prostředí s vůni švestek. Je zde paleta všech pocitů a sváteční pohoda domova. Podle ichformy je žena ve svátečním pokoji sestra Alice. Verše v próze?


Gora
08. 10. 2021
Dát tip

Hani, ihned rozumíš naprosto přesně... dík!


8hanka
08. 10. 2021
Dát tip Alegna

Krásny,  trošku smutný obrázok pre nás, pre dieťa, ešte inak vnímajúce svet, radosť z novej partacky na hranie...a pre babičku návrat dcéry niečo úžasné napriek všetkému    


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru