Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Prérijní indiáni

10. 10. 2021
12
16
501
Autor
fialka...

 

Kdysi, v dávné historii

vyhlíželi na prérii

indiáni obří stáda,

vytoužená eldoráda.

 

Muži měli k boji sklony,

jejich zájem o bizony

nouze vždycky provázela,

kmeny byly chudé zcela.

často nouze provázela,

nevyhla se kmenům zcela.

 

Opatřili si tak stravu,

dětem něco pro zábavu,

z kůží stany, oděv šili,

všechno vhodně použili.

 


16 názorů

fialka...
16. 10. 2021
Dát tip

Hamar - děkuji za vtipné dvojverší :-)


Hamar
15. 10. 2021
Dát tip

Co uloví Apači

k živobytí postačí!

 


fialka...
11. 10. 2021
Dát tip

MilanH - děkuji, také souhlasím :-))

Musaši - děkuji za pochvalu a poznatky, zejména o predátorech :-)

bixley - moc mne těší :-)

Karpatský knihomol - děkuji za tip a komentář u "Psounů" :-)

netWoor, blacksabbath - moc děkuji za tipy :-)


bixley
11. 10. 2021
Dát tip

hezké poučení o Indiánech, fialko


Musaši
11. 10. 2021
Dát tip vesuvanka, K3

Indiáni žili v souladu s matkou přírodou a mohou být dětem příkladem. Horší to ale bylo, když se na prérii  objevil Buffalo Bill a jemu podobní. Bizony se podařilo zachránit před vyhubením jen tak tak.

Je zvláštní, že v předlidské fázi amerických dějin měli bizoni dva velké nepřátele: šavlozubého tygra a irquiema. Proč tito predátoři vyhynuli, není jasné. Dnes dospělý bizon nemá kromě člověka žádného nepřítele. Vlci a medvědi loví jen mláďata a mladší kusy.

Opět skvělá edukativní básnička pro děti. Tip. 


MilanH
11. 10. 2021
Dát tip

... a tak to má být :-)


fialka...
10. 10. 2021
Dát tip

Alegno, děkuji, těší mne, že se ti líbí :-)

Čudlo,  děkuji za tip :-)

Atkij, tito prérijní indiáni opravdu neměli přebytky,  lovili jen pro svou spotřebu...

Vesuvanko, děkuji za připomenutí "Tatanky", četla jsem kdysi v "Májovkách". :-)


vesuvanka
10. 10. 2021
Dát tip

Pěkné napsané :-))), TIP. "Tatanka" v jazyce kmene Lakotů je bizon.


atkij
10. 10. 2021
Dát tip lawenderr

Pěkně zveršované. To určitě ano. Ale obsahově trochu nudně poučné. Navíc pojem "chudé" ve světě indiánů mi přijde poněkud zavádějící. 


Čudla
10. 10. 2021
Dát tip

/*


Alegna
10. 10. 2021
Dát tip

pěkné veršíky, budou se líbit  nejen dětem


fialka...
10. 10. 2021
Dát tip

Kočkodan - děkuji za citaci :-)))

Bačkovský - děkuji za tip :-)


Kočkodan
10. 10. 2021
Dát tip

Ocituji Komanče,

který se dal do pláče:

“Ó Manitou, do řiti,

tady není pokrytí!” ;-)


fialka...
10. 10. 2021
Dát tip

Kamamuro, děkuji za zajímavé informace a také Tvůj názor. Říkanka je o indiánech žijících na prériích severní Ameriky. :-)


Kamamura
10. 10. 2021
Dát tip K3

Kdysi, v opravdu dávné historii, žili "indiáni" ve velkých městech a vesnicích, pěstovali mimo jiné kukuřici a kakaové boby, a stavěli obrovské kamenné chrámy ve tvaru pyramid, nad kterými žasnou turisté dodnes. Před stoletím importu evropského dobrodinní v podobě střelného prachu, olověných projektilů, plátové zbroje, neštovic, chřipek a úplavice, které proměnily kdysi milionové osídlení obou Amerik v ohraný trop v kovbojkách stříbrného plátna, byla většina indiánské populace usedlá, ze značné části urbanizovaná, a živila se z podstatné části zemědělstvím, jako ostatní civilizace světa. 

Ke kočovnému životu donutila většinu kmenů až invaze bledých tváří po příjezdu velkého objevitele Kolumba, který si ale pravda nebyl zcela vědom, že nalezl úplně nový kontinent, a s tvrdošíjností tyrana rozkázal říkat jeho obyvatelům "Indiáni", protože měl za úkol obejvit novou cestu do Indie (šlo, jako vždy, v první řadě o prachy). Salámovou metodou byli původní obyvatelé zcela vytlačeni ze svého původního území, až byli nakonec vytlačeni i z učebnich dějepisu a zeměpisu, a našli své útočiště až v pohádkách, béčkových westernech a Věčných Lovištích. Noví evropští přistěhovalci byli totiž nekompromisní vyznavači osobní svobody a osobní zodpovědnosti - zastřelili každého, kdo omezoval jejich posvátnou osobní svobodu lovit zvěř, kde se jim zachtělo, těžit stříbro, dřevo a ropu, kde se jim zachtělo, a stavět města, kde se jim zachtělo. Každý je přece zodpovědný za svůj osud, a byla to jedině chyba prekolumbovských obyvatel Nového světa, že neměli včas vynalezené muškety, arkebůzy, děla, plátové zbroje, železnici, válečné lodě, dynamit, vakcíny proti chřipce, neštovicím, a další civilizační nezbytnosti. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru