Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Štengar

Výběr: kvaj
19. 10. 2021
37
69
1646
Autor
Gora

obnovená báseň

 

Děda sedával pod moruší. Sázel ji jeho otec,

když se vrátil z první světové.

 

Denně posouval židli dál, z plechové konvičky

popíjel místní štengar páchnoucí po zkažených vejcích,

slépky ve dvoře zobaly nadýchané žížalky a kolem

létalo včel jako na bývalém vinohradu.

 

Ve stájích se proháněl už jen průvan a obrovitý Fritz

– po Němcích – kterého se kolchozníci báli.

  

Přišel befel dovést do družstva i posledního koně.

Děda se držel uzdy a litoval, že nedokáže kousat a kopat

jako Fritz.

 

 

Pak už jen moruše a štengar. 

 


69 názorů

Gora
12. 11. 2021
Dát tip

Oldjerry, děkuju moc, vážím si i pomyslných výběrů...


kvaj
08. 11. 2021
Dát tip

To chápu. Bylo to někdy hodně složité a paradoxní.


Gora
08. 11. 2021
Dát tip

Naši byli starý selský rod a zvláště děda to špatně nesl, brzy po zabavení se u něj objevil nádor mozku a zemřel... jeho dcery pak krom mé mamky /zdrav. sestry/ pracovaly v družstvu vlastně na svém, a jeden ze dvou synů časem dělal předsedu, samozřejmě bez vstupu do strany by to nešlo... sestry mu to nikdy nezapomněly...


kvaj
08. 11. 2021
Dát tip Gora

Před nedávnem jsem psal o tom, jak ve KBelích zakládali JZD, které nikdo ze selských rodů nechtěl a jak potom museli sedláci odvádět dobytek a koně do družstva.


Gora
08. 11. 2021
Dát tip

kvaji, moc děkuju, mám radost.

No, je to symbolika, ten morušovník:-)


kvaj
08. 11. 2021
Dát tip

Pěkné. Jenom pod moruší bych moc nesedal, zvlášť když opadávají plody.


Gora
26. 10. 2021
Dát tip

StvN - díky. Napsals to naprosto přesně.


StvN
26. 10. 2021
Dát tip Gora

Vždycky mě pobaví, když si mě dá do neoblíbených někdo, kdo se do mě sám začal navážet poté, co neustál konfrontaci, kterou sám vyprovokoval.


Kamamura
26. 10. 2021
Dát tip

Gora - odhalovat, co znám nebo neznám bys ani nemohla, protože to je oblast, o které nic nevíš a principiálně nemůžeš vědět (mohl bych být klidně skupinou robotů). Zrovna tak ani já jsem ti nikdy "nevkládal výroky do úst", pouze jsem tě lehce satiricky parodoval, což jsi zjevně asi nepochopila. Můžeš maximálně hodnotit mé výroky a mojí tvorbu, protože ty zde publikuji, zrovna jako já můžu hodnotit jen tvé výroky a tvojí tvorbu. Existuje na to klasický zenový příběh:

Mistr Ničiren se jednou ptal svých žáků: "Slyšíte zvon?" Žáci přikyvovali, protože zvuk bronzového zvonu bylo skutečně slyšet na míle daleko. "Omyl, slyšíte pouze zvuk zvonu!"

Nepřekvapuje mě, že se z nedostatku argumentů uchyluješ k hrozbám, a vyhrožřuješ mi zablokováním, a moje komentáře nazýváš plevelením, a někdo jiný by docela dobře mohl nazvat i tvoje výstupy stylisticky fádním, nekonečně únavným přežvykováním banalit, a tvoje peskování autorů řádově lepších než si ty sama za chybějící slabiky a podobné triviality  tragikomickou parodií na výkon redaktorské funkce, a snad by měl onen hypotetický kritik i pravdu, ale já  tak neučiním, protože jsem ještě o soudnost zcela nepřišel, a vím, co se sluší a patří. 

Tohle je poslední komentář, který k nějakému tvému dílu píšu, dávám si tě do neoblíbených autorů, tobě doporučuji recipročně totéž. Od této chvíle tě definitivně řadím mezi beznadějné případy, hence you are now officially dead to me. 


Gora
25. 10. 2021
Dát tip

Kamamuro, já také neodhaduju, co znáš nebo neznáš nebo co bys měl znát, nevkládám ti "do úst" žádné smyšlenosti, tak tě opět žádám, abys mi pod díly ani mimo ně neplevelil, také politiku nechal na pokoji, tvé politické názory mne nezajímají. 

Pokud toho nenecháš, zablokuju tě.


Kamamura
25. 10. 2021
Dát tip

Gora - to mě mrzí, ale co naděláš, život není procházka růžovým sadem a svět není výstavní síň dokonalých tvarů a vznešených ideí. Všechno je zapeklité a propojené, protože každé světlo vrhá spoustu stínů a i ty nejčernější stíny jsou nasvícené zbloudilými fotony abmientního osvětlení. To ostatně vyjadřuje mediálně již velmi známý symbol jin a jang, který by ti měl být jako obdivovatelce orientální poezie a estetiky důvěrně znám. 


Gora
25. 10. 2021
Dát tip

Díky, an...


annnie
24. 10. 2021
Dát tip

Dobře napsané. Je snadné se s tím spojit, a nesnadné se rozpojit... Tip a.


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Díky ti, Z.E.!


Musím si uložit, abych se mohl vrátit, a pročíst i komentáře :)

Jo, byla to smutná doba, když museli do JZD lidé nedobrovolně (postihlo to moji rodinu ..z obou stran - tu od mámy, i  tu od táty).. .

 


Gora
21. 10. 2021
Dát tip

Díky, díky...


zeleda
21. 10. 2021
Dát tip

Ireno, ještě poznámka. Dal jsem to přečíst přítelkyni, lingvistce, která mi dělá korektury a je to nesmírně vzdělaná osdoba, a ta se u toho rozbrečela. Ten jeden tip je za to málo!


Gora
21. 10. 2021
Dát tip

Honzo, to mě těší. Děkuju.


zeleda
21. 10. 2021
Dát tip

Krátké, výstižné a nostalgické. Já mám problém právě s krátkými texty. Moc pěkné, Ireno!


Gora
20. 10. 2021
Dát tip

Jarmilo, bylo to asi stejné, ta buzerace lidí a okrádání ze strany státu... díky moc.


Jamardi
20. 10. 2021
Dát tip Zeanddrich E.

Příkaz dovést koně - aby to bolelo a ponížilo, protože na koně byl každý hrdý, kdo je měl.

Slyšela jsem, že na to šli přes vysoké odvody naturálií, takže krávu jakože mohli mít, a pak ji vlastně nemohli uživit, takže nemohli. Možná, že na to nešli všude úplně stejně.


Gora
20. 10. 2021
Dát tip

Peter... doufat je krásné:-) - kdyby někdy, myslím na své přátele, to je jasné.


Tá zbierka by mohla vyjsť knižne. Dúfam.


Tá zbierka by mohla vyjsť knižne. Dúfam.


Gora
20. 10. 2021
Dát tip

Peter, vždy potěšíš! Děkuji.


Ireni, také sa čítajú samé. 


Gora
20. 10. 2021
Dát tip

Zeptám se mamky... to by bylo, aby je neznala, máme tam spoustu příbuzenstva a vlastníků!


V Šitbořicích máme nejlepší přátele Kaňovi


Gora
20. 10. 2021
Dát tip

Radovane, já su původem ze Šitbořic a z Bukové /u Protivanova/ ... naši dostali zaměstnání v pohraničí, tak šli do Chebu... dík!


Gora
20. 10. 2021
Dát tip

Díky, Evži, že ses stavila...


Děda byl ze Šitbořic? Tam vyvěrá Štengar. Mám ho rád, čerstvej.


Smutný obraz.


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

Karle, děkuju... no, je to součást cyklu, sbírky, snad v tom celku vyzní lépe než jednotlivě, nicméně díky!


K3
19. 10. 2021
Dát tip

I já bych se v tomhle příběhu přimlouval za miniaturu:). Pamatuji si ji.


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

Jitko, děkuju, ráda jsem početla!


atkij
19. 10. 2021
Dát tip

https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=290671

Připomněla jsi mi báseň od baronky - Vlasty Bakalové ... in Koně mého otce 


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

Děkuju, Hanko!


8hanka
19. 10. 2021
Dát tip Gora

 aj v kúpeľoch neďaleko nás bola minerálka "vajcovka", aspoň tak sme ju volali my...

mojim rodičom zobrali koňa Nemci, keď ustupovali na konci vojny...

málo slovami si vystihla všetko...


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

Kamamuro, tvá replika se mi nelíbí.


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

Janino, díky :-))... štengar má velmi specifickou vůni a chuť, v Šitbořicích s ním nakonec udělali terno a vystavěli malé lázně!


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

Ivi, děkuju!


Kamamura
19. 10. 2021
Dát tip

Další oběť ukrutného bolševika...


Janina6
19. 10. 2021
Dát tip Gora

Pěkné... s vůní starých časů (a smrádkem štengaru...) Musela jsem zapátrat, nejdřív jsem si myslela, že jde o nějaký mně neznámý druh alkoholu :-)


blacksabbath
19. 10. 2021
Dát tip Gora

Tyhle "vyprávěnky" z dob minulých mám strašně ráda.....jednoduché a o to víc působí...*/*********************************


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

cassy, možná máš něco z dědových vlastností:-)... a díky.


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

Jani, nebyl sám, bralo se všem... ale i tak. Díky.


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

Luboši, díky, vtipálku!


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

Jardo, díky moc.


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

Děkuji, Markel...


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

Milane, děkuju...


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

Di, díky... no, vše bylo zabaveno... děda byl pak jen krátce zdravý...


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

Nami, dík - dědovi vzali všechno...


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

fusko, díky za milý komentář... naše moruše měla béžové plody.


cassy
19. 10. 2021
Dát tip Gora, Zeanddrich E.

můj děda se narodil v roce 1900...vždycky jsem miloval jeho vyprávění navoněné první polovinou 20.století...navoněné je asi ten správný výraz... měl v sobě nadhled, lehké pousmání, někdy ironii...takže některé balvany mohly dítěti připadat jako oblázky...

tyhle obrázky se mi líbí


vesuvanka
19. 10. 2021
Dát tip

Irenko, krásně jsi vystihla smutnou atmosféru té doby... TIP


Kočkodan
19. 10. 2021
Dát tip Gora

 

Onen mok ve mně nevzbuzuje přílišnou důvěru, ty jako autorka již větší. (mrk)


revírník
19. 10. 2021
Dát tip

Dojemné.


Diana
19. 10. 2021
Dát tip Gora

To musela být hrozná doba pro ty lidi... uff.  Napsáno krásně!


Nami 99
19. 10. 2021
Dát tip

Smutné, dobře napsané.


Markel
19. 10. 2021
Dát tip

zaujalo *


MilanH
19. 10. 2021
Dát tip

Jo, jo těžká doba , i když ...


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

Díky, Bačkovský... Fritz kousl babičku do zad, myslím, že ani v družstvu se nechoval lépe... dík.


Bačkovský
19. 10. 2021
Dát tip Gora

Podobných příběhů je více, od svého dědy znám podobný. Jeho kůň skončil, tuším ještě hůře než v družstvu.  


Gora
19. 10. 2021
Dát tip blacksabbath

Renato, děkuju.

Je to pramen ze Šitbořic, rodiště maminky... od Břeclavi.


bixley
19. 10. 2021
Dát tip

Ireno, hezky jsi vystihla smutek té doby. Bylo nemožné se tenkrát vzepřít. Naučila jsem se slovo štengar.


Gora
19. 10. 2021
Dát tip

Díky za názor, mám v tomhle stylu asi deset básní, tahle je jedna z posledních, již je nebudu předělávat...


Norsko 1
19. 10. 2021
Dát tip sveřep

Prozaická miniatura by tvému dílu slušela víc


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru