Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - NA SKOBĚ U DVEŘÍ . . .

23. 10. 2021
25
45
1037
Autor
blacksabbath

Domov je posvátné místo, poněvadž nabízí útěchu, bezpečí, lásku, podporu, otevřenou náruč, pohlazení.....
Kdo by nechtěl žít v prostředí, které opravdu miluje a které mu přináší radost už ve chvíli, kdy otevře vstupní dveře.
Domov jsou nažehlené košile, knedlo-vepřo-zelo, bábovka na stole a kohoutky, které nekapou.
Domov je naklizená klícka, načančané polštářky a po odchodu dětí a vnoučat roztaháno, že není kam stoupnout.

Ten můj je ze vzpomínek.

Je to dvorek bez dláždění, pruhovaný sluncem přes vrata. Stín ovesničky v sadu.
Chaloupka, kde je nad dveřmi, v obyčejném dřevěném rámu, domácí požehnání:

"Dej bůh štěstí tomu, kdo přebývá v tomto domu."

A taky vůně cikorky v modrém otlučeném hrnci s hubičkou.
Stíny ožívají v blikání petrolejky. Na štokrličce u kamen děda zase loupe třísky.

 "Host do domu - Bůh do domu."

Dnes tety přišly na přástky k nám. Honem fěrtochem utřít sesličky, nabídnout bílé kafe a ráno upečené, nadýchané povidlové buchty. A taky sušené hrušky a křížaly k zobání.
Kolovrátek přede vyprávěnky a babička zašívá režnou nití moje roztržené gatě.

Kyvadlo zůstalo stát
už není kam.
Ale z kapsy kabátu,
který vždycky visel na skobě u dveří,
jsem si stačila vzít a pečlivě ochraňuji
pár vzácných halířků . . .


45 názorů

64T.B.S. .....zdravím z Budějc....děkuji!


64T.B.S.
19. 11. 2021
Dát tip

Opravdu dojemné pa


Andreino....máš pravdu...také už jsem na toto téma psala (DOMOV BEZ DOMOVA . . . nebo KLÁTIVEJ FRANTA a ŠVADLENKA . . . ) děkuji a přeji hezký den!


Andreina
17. 11. 2021
Dát tip

Moc hezky jsi téma zpracovala. Pro někoho bolavé, pro jiné nostalgické, ale jsou i lidé, jimž neříká nic. Lidé, co žádný domov nemají a dokonce ani nikdy neměli. A není jich málo.


blacksabbath
12. 11. 2021
Dát tip Gora

Sade.....děkuji za souznění:-)....jo ty naše babíčky...ony samy byly požehnání...přeji krásný víkend!


Sade
12. 11. 2021
Dát tip

Krásné téma. Minimalistické, ale krásné. "Host do domu - Bůh do domu" , taky bylo napsáno nad dveřmi u mé babičky. Díky za připomenutí.


to ano..ochraňuju....děkuji, že ses zastavil:-)....přeji příjemný večer!


guy
07. 11. 2021
Dát tip

Je poznat, že si ty vzácnosti z kapsy kabátu ochraňuješ skutečně pečlivě ...


děkuji pěkně za zanechanou stopu...přeji krásný víkend!


pepři...:-)))).....děkuji!


blacksabbath
24. 10. 2021
Dát tip annnie

ann. ....... tak to mám velkou radost......děkuji!!!!!


annnie
24. 10. 2021
Dát tip

Na chvíli jsem se u vás zahřála... Ano, měla jsi veliké štěstí. Tip a.


StvN
24. 10. 2021
Dát tip blacksabbath

Měla jsi veliké štěstí. 


blacksabbath
24. 10. 2021
Dát tip 8hanka

8hanka.....a my děti jsme měly našpicovaná usiška, aby nám neuniklo ani slůvko:-)))))

StvN....ten můj vzpomínkový byl vždycky přívětivý a laskavý....vše co bylo "podáno"...bylo dáno bez výhrad.......i ty sušené švestky a křížali:-)))))))

Renato.....byl to "Domov"....jinde to bylo jen doma....

Al. , Sedmikrásko......děkuji za souznění....

Všem přeji krásnou neděli!!!!


Boží


Alegna
23. 10. 2021
Dát tip

obrázek, jak malovaný, dej Bůh štěstí


bixley
23. 10. 2021
Dát tip

Zajímavé, na dětství často vzpomínáme prostřednictvím dědy s babičkou a jejich domov. Ten Tvůj byl krásně útulný a zřejmě máš od té doby útulno i v duši. Jinak bys to to krásně nelíčila...


StvN
23. 10. 2021
Dát tip

Během úvodu jsem se bál, že myšlenka domova zůstane u hmotných věcí, nakonec vlastně zůstala, ale cením větu, že je ze vzpomínek. Domov pro každého znamená něco jiného. Každý asi nějaký má, ale ne každý ho má hmotný.


8hanka
23. 10. 2021
Dát tip blacksabbath

chvejivé spomienky na domov...

i ja mám veľa pekných, zostali, hoci starí rodičia umreli priskoro, už odišli aj rodičia...mama dokázala vykúzliť domov, o ktorom sa mi ešte stále sníva...podobne ako u Teba to nie je o luxuse, ale o pocite bezpečia, vôni pečených koláčov, bielej kávy, množstve drobností, ktoré boli také samozrejmé...u nás miesto priadok bývali počas zimných večerov páračky peria s rozprávaním strašidelných príbehov...


Hlavně při tom - když mě učila šít a štrikovat.


Kočkodan
23. 10. 2021
Dát tip blacksabbath

No, však ona se i chudák tvoje prarodička při látání nemálo očima nakoulela...


blacksabbath
23. 10. 2021
Dát tip Gora

Lubošku, neušila se. Nýbrž - naučila šít mě. Smajlík s koulejícíma se očima.


Kočkodan
23. 10. 2021
Dát tip Gora

Ivi, trochu se divím, že se babička při tvé hyperaktivitě (a zní rezultujících enormních škodách na oděvu) neušila k smrti... (požehnaně roztomilý smajlík)


j.f.j. a lencza....děkuji za nakouknutí a zanechanou stopu:-)))))))


Jani ...děkuji moc za pochvalu....těší mě......užij si krásný víkend....:-)))))


vesuvanka
23. 10. 2021
Dát tip

Ivi, to je krásně a poeticky napsaná vzpomínka na domov :-))), TIP


blacksabbath
23. 10. 2021
Dát tip dievča z lesa

Jarmilo, Jardo, Karle, Nikolasi, dievča......děkuji vám, že jste se zastavili v mém domově......alespoň na dálku nabízím....babiččiny buchty s domácím povidlím....(mně se tak nadýchané jako měla ona...ne a ne a nevedou).....přeji všem krásný podzimní víkend!!!


Čudla
23. 10. 2021
Dát tip

Milé /*


K3
23. 10. 2021
Dát tip

Hezky napsané, zaujalo. T.


dievča z lesa
23. 10. 2021
Dát tip Gora

oj*** ... tu je teplúčko ... dedo mi zomrel, keď som mala šesť ... rada som babičke štiepala triesky ... vždy do foroty ... pukpukprask ohníček a slivkovomakový báleš už chytá farbu a vôňu***


revírník
23. 10. 2021
Dát tip

Moc hezky napsáno.


Jamardi
23. 10. 2021
Dát tip

Klid, mír a láska -  na to nikdo nezapomene! Ráda jsem četla.


Janino.....je to tak......tradiční domov.....klidný a hřejivý.....je spousta lidí, kteří tenhle pocit nikdy nezažili.......děkuji pěkně a užij si krásný den!.........:-))))))


Janina6
23. 10. 2021
Dát tip

Ano, to je takové tradiční pojetí, "co všechno znamená domov"... je dobré si to připomínat. Ráda jsem četla.


F.R.M.C. ......:-)))))))......z Jižních Čech .... vesnička pod Klukem.....děkuji a přeji hezký den!


blacksabbath
23. 10. 2021
Dát tip Gora

Irčo, Maruško.....takový domov v nás zůstane hluboko a nevymizí......děkuji, děvčata .......užijte si krásné slunečné dny!!!!!!....P.S. U nás je nádherně


Aru
23. 10. 2021
Dát tip

souhlasím, i nepořádek má své místo, jak píšeš, také mám rád klícku, kterou mohu ponechat svému osudu :D:D


Nani:-))))).....děkuju a přeji krásný den!


Aru, neříká se bordel...nýbrž nepořádek a ten je u nás vždycky, když odejdou děti s vnoučaty(viz úvodní odstavec)...já má ráda klícku...tedy vše na svém místě..:-)))))))


Takový domov zůstane v nás navždy.


Aru
23. 10. 2021
Dát tip

a co bordel iví? správný domov obsahuje množství rafinovaného bordelu v kterém se vyzná pouze jeho osobní majitel :))


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Pěkně, Ivi, jsi nám přiblížila, čím je pro tebe domov, jak jsi jej zažila ty. Díky za příspěvek do TD.


Lili.
23. 10. 2021
Dát tip

Skvělé,z moravských,slezských i českých luhů a hájů,taková ryzí,úpřímná a zkrátka nefalšovaná nostalgie.Mimořádné dílo.Obdivuji...


Nami 99
23. 10. 2021
Dát tip

Krásné vzpomínky, moc hezky napsané.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru