Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - Čas úklidu

23. 10. 2021
21
51
937
Autor
Gora

MIMO SOUTĚŽ

Sobotní odpoledne, uklízecí čas.

Stěna z úzkých latěk ukotvených ve stropě kuchyně je plná lapačů prachu. Abych dosáhla na horní poličky, mám štokrle pod nohama, a, nesmějte se mi, v očích strach z výšek. Zapomenout na něj mi pomáhají "upomínkové" předměty, vlastně již celá sbírka. Dnes je po letech snad prvně počítám a je jich třicet za třicet dva roků!

Plechová konvička ze zasypaného sklípku na zahradě domu má nejeden šrám, proláklinku na svém buclatém těle. Bílý podklad rozvinuly do parády sytě rudé fantaskní květy.

Bulharská drobná keramika na nejvyšší polici. Tak tu mám od maturity. Poprvé u moře a první velké citové vzplanutí. Okraj je naťuklý. Div, že se zatím nerozpadla.

Ještě že si sedí až nahoře, aby nepřišla k definitivní úhoně!

Konvička s cedníkem a nápis Bylinkový čaj. Hm, z období mého nadšení pro alternativní léčebné postupy. Naštěstí bylo jen krátké.

Nízký hrnek na čaj s prostě vepsaným Bayeux na silném keramickém podkladu. První francouzské město, které osvobodili Spojenci při vylodění v Normandii. Řady bílých křížů, mezi nimi rojení tisíců motýlů a bunkry na písečných návrších Obama Beach, symbolu krveprolití. Přes to vše silná vůně léta a Atlantiku.

Zvonek z Jáchymova. Městečko, které mi při patnácti pobytech přirostlo k osrdí. Maruška, Lena, pokojské. Doktorka, která nešla pro dobrou radu daleko, je jistě už v penzi. Kdo ví, kde jim všem je teď, v postcovidové době, konec?

Obyčejný bílý hrnek s nápisem Jan po tátovi. Před Vánoci to bude již jedenáct let! Utřu ho se zvláštní pečlivostí.

Rustikální hnědý krajáček, do kterého dáváme mince nalezené na našich pozemcích. Krajáč stejně jako penízky vydala hlína záhonku. Možná je mezi nimi nějaká cenná rarita a my to netušíme. Zatřesu drobnými v hrnku pro štěstí.

Nápis Přídolí na keramické upomínce z pouti, odtud pochází manžel. Nedávno tam věšeli na kostel nový zvon, na který se lidé složili. Přídolí oslavilo již 800 let existence, aspoň podle dochovaných pramenů.

Tak beru postupně do rukou všechny drobnosti a v duchu láteřím na někdejší nápad, aby truhlář vytvořil dřevěnou přepážku na rozhraní chodby a kuchyně.

Na druhou stranu – život poskládaný na poličkách má taky něco do sebe. Je přehledný a obejde se bez zápisníku!


51 názorů

Gora
25. 10. 2021
Dát tip

Díky, Kytiií.


Kytiii
25. 10. 2021
Dát tip

Nesnášela jsem za dob bydlení u rodičů tyhle levné přehlídky nevkusu. A hle, pár let poté je i moje polička nad televizí plná keramických veleděl vlastních dětí, mincí a mušliček z dovolených, lampiček ze sklenic a krepáku... je to tedy trochu nepřehledné (u nás), ale srdce by mi to urvalo, kdybych to musela vyhodit.


Gora
24. 10. 2021
Dát tip annnie

Taky nejsem vzpomínací tip. Ale třeba hrnku po tátovi si cením, to je jasné. Díky!


annnie
24. 10. 2021
Dát tip

Já velmi málo vzpomínám. Ale miluju předměty, které mi zůstaly po lidech, co jsem milovala... Tip a.


Gora
24. 10. 2021
Dát tip

Karle, díky, jednou to stejně budu třídit, a fest... 


kvaj
24. 10. 2021
Dát tip

Námět je v pořádku.


K3
24. 10. 2021
Dát tip

Neuklízel bych to, nechal bych být. Ta kouzelná poesie zmizí a zůstane jen obyčejný pořádek.


Gora
24. 10. 2021
Dát tip

kvaji, tohle psaní bylo podřízeno tém. dni - Den domova, nic lepšího mne nenapadlo:-), díky...


StvN
24. 10. 2021
Dát tip

To je samozřejmě dobře. Nikdy není pozdě. 


kvaj
24. 10. 2021
Dát tip

Jde-li o tyhle věci, od doby, kdy jsme se přestěhovali z Moravy, je většina z nich nevybalená v krabicích. Já k nim nemám vztah. Buďto si to, co mají připomínat, pamatuji sám od sebe, a když ne, neživé předměty mi to neoživí.

Pokud jde o příběh samotný, pěkně jsi popsala vzpomínky, které se k jednotlivým předmětům váží. Jaksi mi ale trochu chybí propojení, které by to celé ozřejmilo.


Gora
24. 10. 2021
Dát tip

Někdo určitě, StvNe. Já to však docela jistě nejsem. Zdar.


StvN
24. 10. 2021
Dát tip

Žádný předmět přece není důležitější než rodina. I když pro někoho asi ano. Někdo tak přemýšlí. 


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Al, díky...


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

StvNe, asi to pro babičku mělo svoji hodnotu.


Alegna
23. 10. 2021
Dát tip

úklid není zrovna poetická činnost, ale vyvolané vzpomínky při něm někdy  ano, hezky se četlo


StvN
23. 10. 2021
Dát tip

To měla babička a vždycky mě štvalo, že mi nic nechtěli půjčit na hraní.


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Díky, Renato...


bixley
23. 10. 2021
Dát tip

Věci jsou dobrými připomínkami našich prožitků a v každém domově mají své místo. Je dobře, že jsi jim touto cestou vyjádřila svou poctu.


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Hani, díky, jak ráda bych něco likvidovala, ale na této členité polici odolávám:-))


8hanka
23. 10. 2021
Dát tip

lapače prachu...ale aký by bol život bez nich?

Každý predmet pripomína niečo pekné, na čo  vdaka nim nezabudneš, stačí pohľad na ne...Ty máš v 30 kúskoch zahrnutých 32 rokov...

ja som kvôli sťahovaniam o mnohé lapače prišla, bola som dôkladná zberačka a spomienkové predmety zaberali niekoľko políc...nedalo sa všetko prenášať, musela som vyberať...a to nehovorím o stovkách dopisov, pohľadníc...

tak príjemne je pri spomienkach, ďakujem za ne...


Gora
23. 10. 2021
Dát tip blacksabbath

Díky, Luboši, taky je tam taková hutná želva a další a další předměty, ale to by se moc vleklo!


Kočkodan
23. 10. 2021
Dát tip

Ani v duchu neláteřím na svůj nápad, abych si přečetl tvoje dílko. Na tebe už vůbec ne.

A podobně jako Janina bych se klidně rád seznámil i s dalšími předměty z hrnčířské hlíny či jiného matroše.


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Je zajímavé, že také - a je to zkušenostmi se psaním - považuji za "hodné zpracování" nenápadné události a možná i "hnutí mysli" :-) 


Janina6
23. 10. 2021
Dát tip K3

Tak já ti to nebudu vymlouvat, ale... myslím, že tímhle způsobem popsané hrnky bych klidně přelouskala i ve větším počtu :-) Tohle je pro mě takový klasický příklad, že se dá zajímavě psát o něčem, co vlastně nemá žádné "situační napětí", nebo jak bych to řekla. Když jsem začínala psát povídky, myslela jsem si, že musím mít hlavně výborný příběh, aby lidi zajímalo, "jak to dopadne". Ale teď už vím, že když se to umí, dá se čtivě a poutavě napsat o čemkoli... třeba o čištění bot... :-)


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Janino, naštěstí jsem se včas zarazila, příběh u cca třiceti hrnků by nikdo nečetl!

Děkuju moc a vážím si tvého názoru. 


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Jani, děkuju, že ses stavila!


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Jarmilo, nějak jsem tvůj komentář přeskočila - díky...


Janina6
23. 10. 2021
Dát tip

Není to všední. Mluvím o způsobu podání. Třeba to, co píšeš o plechové konvičce... prostě bezva detaily, originální pohled na běžné věci.


vesuvanka
23. 10. 2021
Dát tip

Irenko, moc pěkně a citlivě  jsi oživila vzpomínky ukryté v jednotlivých předmětech :-))), TIP


Aru
23. 10. 2021
Dát tip Gora

to rozhodně ne, s bordelem jsme kamarádi dlouhodobě a pokud někdo má touhu po uklízení nemohu mu bránit :D


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Honzo, to jsem ráda, děkuji.


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

dievča, přesně jsi vystihla, díky!


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Jardo, je to tak, děkuju.


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Nami, děkuju ti!


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Abakus, ano, další minihoror v komentáři. Dík, že čteš...


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Janino, díky, mně to právě připadá moc všední...


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Aru, nezneužíváš tedy ostatní, aby za tebe poklidili? :-) a dík.


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Evži, díky:-)


zeleda
23. 10. 2021
Dát tip

Krásný text, který je mi citově velmi blízký. 


spomienky cúvajú do minulosti ... pri utieraní prachu na polici pripomenú, oživia, zohrejú aj rozosmejú ... *


revírník
23. 10. 2021
Dát tip

Každý máme plno věcí pro vyvolání vzpomínek. Tys nám pár svých hezky přibížila.


Abakus
23. 10. 2021
Dát tip

je niekoľko radikálnych riešení. nie sú príjemné, ale fungujú.

Keď  vás zavrú a  zhabú celý majetok. Stačí malý kufrík na sťahovanie z miesta na miesto.

Keď vás  vyhodí manžel po x rokoch manželstva z domu, bytu...

Vtedy žiadne lapače prachu nejdú vo vašich stopách.


Jamardi
23. 10. 2021
Dát tip

To je milé. :) Taky nevyhazuju památeční a upomínkové předměty. A máš pravdu, když předměty připomenou něco hezkého, mají být doma.


Nami 99
23. 10. 2021
Dát tip

Moc hezké. Každý předmět něco připomene. Místo, čas, zážitek, příběh.....


Janina6
23. 10. 2021
Dát tip K3

Tak tohle je paráda. Moc dobře napsané. Je vidět, že i na "otřepané" téma se dá psát nevšedním jazykem. Ode mě máš teda rozhodně zlatou medaili, i když nesoutěžíš :-)


Aru
23. 10. 2021
Dát tip

zásadně nikdy nic neuklízím, ale jsem tolerantní po nezbytně nutnou dobu, pokud tak činí druzí :D


Lapače prachu máme snad všichni a já se těch svých nevzdám. Jednou zmizí, stejně jako já a snad některé dostanou milost.


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Děkuju, Markel...


Diana
23. 10. 2021
Dát tip blacksabbath

Příjemné ponoření do hezkých vzpomínek :-)


Domov se skládá z různých předmětů....ty "vzponínkové" pro nás mají zvláštní cenu.....při pohledu na ně...si dokážeme vybavit čas, místo a spoustu kratších či delší příběhů, které se s nimi vážou....a pomáhají nám tvořit ten náš domov zdejší.....a jak píšeš ..."bez zápisníku".......moc se mi líbí jak jsi tohle téma uchopila....*/********************************************


Markel
23. 10. 2021
Dát tip

líbí ta nostalgie *


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru