Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - Den domova

23. 10. 2021
6
16
294
Autor
Majkika

Jsem expat žijící v zahraničí.  Den domova může mít mnoho tváří. Ty se mění v čase a sledu událostí. Tohle je můj příběh...

Den domova

Den domova může mít mnoho tváří. Ty se  mění v čase a sledu událostí.

Před sedmi lety by pro mě “Den domova” definoval Den vzniku samostatného Československa, tedy 28.října. Nic valně významného.

Až v momentu, kdy se ze mě stal expat, tedy člověk žijící v zahraničí, den domova se stal významným. Od té doby nabral mnoho nových podob, barev, chutí a vůní, které vyplouvají na hladině vzpomínek dětství a rané dospělosti.

Den domova se pro mě změnil v pár týdnů v roce, kdy jsem přiletěla domů. Navštívila jsem svou rodinu a přátele. Prošla si místa, kde jsem vyrůstala a žasla nad změnami jejich podob, jak se přetvářela v době mé nepřítomnosti. Den domova byl pro mě oním okamžikem, kdy jsem se setkala s lidmi, kteří sdílejí stejné vzpomínky a zároveň sentiment nad vším co pomíjí, v kontrastu cupitajících batolat, která tu ještě před malou chvílí nebyla.

Den domova byl okamžikem trpkosti a slasti, když se  doušek piva rozlil mým hrdlem a připomněl mi jak jedinečně to české chutná. Jak skvěle voní trdelníky a maminčina svíčková… Tak uběhlo pár let, pár jedinečných, projasněných a poklidných dnů domova…

Pak se vše změnilo.

...

Den domova se změnil v noční telefonát a rychlý nástup do letadla. Den domova se změnil v hodiny a dny strávené v nemocnici. Změnil se v posledních pár okamžiků před úsvitem, kdy jsem ještě držela její ruku. Do posledního dechu, momentu, ticha…   

Den domova byl dnem hlubokého žalu a prázdnoty. Svět zhořkl. Ztmavl pod těžkými brýlemi zármutku. Já zůstala, protože mě domov potřeboval I dusil zároveň. Nebyl čas truchlit! Můj táta, nevidomý hněvem nad ztrátou mé mámy, mě potřeboval.

Zůstala jsem pár dnů, týdnů, měsíců… Den domova byl šedou mlhou bez chuti. Nekonečnými hodinami přežívání. Tichého šeptání přátel, co neví co říct. Den domova se stal ztrátovým.

Zůstala jsem do dne, kdy se vítr uklidnil a mlžný zrak odvál nový nádech.  Nastoupila jsem do letadla. Opět v přední linii expatů.  Den domova se změnil v minuty a hodiny při hovorech s mým tátou. Den domova vyplňovaly okamžiky vzpomínek, podpory a naděje, že se brzy shledáme a bude vše snazší. Ty telefonáty byly momenty ujištění, že život půjde dál, I když zakalen zármutkem. Ty telefonáty…moc mi chybí…

Noční hovor z domova! Ne, to nemůže být! Přece se to celé neopakuje! NE tak děsivě krátce po sobě! A přece!

Třesu se, neskrývám slzy. Nechápu! Nechci! Nevěřím! Necelých 48hod od telefonátu sedím v letadle. Svět ztichl. Podruhé…

Den domova se změnil na den pohřbu. Den kdy domov zanikl!

Nikdo vám neřekne, když ztratíte oba rodiče, že tím ztratíte I domov! Místo kde máte kořeny, vzpomínky kde jste sedávali, smáli se, tulili. Už není důvod přinést kávu tátovi do práce, na deset minut našich hovorů “H”. Už není důvod, jít pod jevištní scénou do kantýny, kde si máma dává cigaretku o pauze představení. Den , kdy přijdete o oba rodiče, se změní na Den ztráty domova…

Podej mi ruku prosím, je čas se rozhodnout!

Jsem v zemi expatů. Čas neúprosně odbíjí. Tři – dva – jedna!

Vydechnu si. Už to nejde změnit!

Poslední záchranný letoun odletěl. Jsem expat, který se odmítl vrátit domů. Hranice se uzavřely. Ti co nenastoupili, přestali pro vládu existovat.

Ta prapodivná nemoc zavřela hranice. A zároveň s velkým strachem, který přinesla, otevřela mou mysl. Každý den těch dvou let nejistot z nadcházejících dnů kontrastoval s jedinečností přítomných okamžiků a uvědomění si všeho co je a není důležité.

Nemožnost návratu živila uhlíky naděje na znovusetkání. Přátelství rostla a zpevňovala pouta I na dálku. Domov se začal znovu utvářet.

Jsem expatem v cizí zemi. Doba covidová trvá. Ale už teď vím, že “Den domova” je dnem návratu!

Těším se. Už se mi stýská.

A stesk je zdá se dobrý léčitel na zármutek.

   


16 názorů

Majkika
28. 10. 2021
Dát tip

Dekuji Bixley


bixley
27. 10. 2021
Dát tip

Líbí se mi práce se souslovím Den domova, například, že se změnil v Den pohřbu. Ale někdy by stačilo napsat jen domov. V textu se orientuji, vím, kdy jsi letěla za nemocnou mámou, kdy zpátky, kdy jsi letěla domů kvůli smrti otce. Pojala jsi domov jako místo, kde žijí rodiče.  


Majkika
24. 10. 2021
Dát tip

To Kočkodan. Ten čas letí, jsem ráda, že jsi zjistil, že jsi též a mnohem zkušenějším expatem v přední linii :) 

"Ex Patria" 

Být cizincem je velmi zvláštní zkušenost. Hodně záleží na zemi, kterou si zvolíme. Čím vzdálenější tomu, co známe, tím je kotrast očividnější. 

 


Majkika
24. 10. 2021
Dát tip

Děkuji Gora, překlepy opravím.  Ten květnatý styl se očeše praxí. Je to pár let co jsem nevzala pero do ruky a ráda bych se k psaní vrátila postupem času. Co se týče sledu událostí, byl to frmol. Možná se jednoho dne více rozepíšu. Pro začátek jsem ráda, že jsem něco vytvořila.

Moc díky za rady a kritiku, je od čeho se odrazit :) 


Kočkodan
23. 10. 2021
Dát tip Gora

Tak jsem se až dnes dozvěděl, že jsem (už 30 let) expat. Jako "kolega" zdravím.


8hanka
23. 10. 2021
Dát tip

je to tak...odchodom rodičov stratíme domov, kde sme vyrastali,  vracali sa z potuliek, kde nás čakala známa vôňa, náručie otca a mamy, rozhovory, pocit bezpečia...


Jamardi
23. 10. 2021
Dát tip

Mělo by se povést najít to, co je důležité. Blízké lidi, blízká místa.


blacksabbath
23. 10. 2021
Dát tip Majkika

vidím, že tady máš už  komentář s hlubší kritikou....určítě ti pomůže.....i v další tvorbě...........expata jsem si musela vygůglit:-))))))))))))))


Gora
23. 10. 2021
Dát tip

Máš tam i dost překlípků...Ne, to nemůžre být! - nemůže

zpevňovala pouta I nadálku - na dálku

Už není důvod přiníst - přinýst

Jinak já bych potřebovala zpřesnit ty události, nerozumím jim... ale třeba příště pochopím lépe. Rozhodně bych v textu omezila slova jako

těžkými brýlemi zármutku., Můj táta, nevidomý hněvem nad ztrátou mé mámy... atd.

 


Majkika
23. 10. 2021
Dát tip

To Blacksabbath: Nadeje umita posledni..cas je velky lecitel..Stesl a nemoznost navratu je zvlastni pocit,velmi zvlastni..ale ja se dockam


Majkika
23. 10. 2021
Dát tip

Dekuji Gora,chtela jsem dat miniaturu,jen jsem si nebyla jista. Takze upraveno.. 

Expat je vyraz,ktery je v cizine bezny pro cizince zijici v zahranici a bylo to tak mysleno,jej pouzivat jako casty obrat. PS: Ten rozsahly vetny styl mam od stredni skoly.Vim,ze nesedi kazdemu a plne chapu


pekné rozprávanie o dni domova a návratu*


Gora
23. 10. 2021
Dát tip Majkika, blacksabbath

Na úvod děkuji za tvůj příspěvek k Tématickému dni.

Stojíš o hlubší kritiku. Tak nejprve - úvaha tvé dílko nebude, to je jisté, nejspíš miniatura prozaická, což můžeš snadno změnit.

Slovo expat zde čtu poprvé a ne jednou, asi bych jich ubrala.

Také vyprávění o domově je dost zmatečné, kapitolky, v nichž se dočítám, že nasedáš do letadla tam a zase zpět mi neodpovídají na mé otázky, odkud kam tedy hlavní postava letí... nevím, možná se v textu jiní vyznají lépe...

ani styl psaní, místy dost expresivní, mi nesedne...


Opět jiná tvář zadaného tématu......hodně smutná...ale závěr skrýtá naději........*/******************************

P.S. .....neumím si představit být expatem......já nevidím tři dny Černou věž a jsem nesvá........


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru