Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Už v plodové vodě

Výběr: Gora
05. 11. 2021
27
63
1865
Autor
Alenakar

 

 

Už v plodové vodě

se střídá v maličké tváři

zachmuřený výraz

s úsměvem

a pohyby akvabely

zrají pro plavecký bazén.

 

Tekutý písek dní

pomalu propadává

uzoučkým hrdlem z křehkého skla,

herci si zkoušejí role

ještě za oponou,

ještě s nápovědou

z minulých životů.

 

Bude to trvat celé roky,

než začnem poznávat

kdo je kdo.

 

 

 


63 názorů

Alenakar
29. 11. 2021
Dát tip

En.,

my buddhisté věříme, že se člověk rodí s dlouhou, předlouhou osobní historií.

 


Entropia
29. 11. 2021
Dát tip

Než začnem poznávat, kdo je kdo. Kolik významů se v tom skrývá. Některé až trochu zlověstné.


Alenakar
22. 11. 2021
Dát tip

Dagmaram,

dík za zastavení a za milý koment.


Alenakar
22. 11. 2021
Dát tip

Markel, díky. Ještě teď mám ty ksichtíky ze švédského filmu před očima.


Dagmaram
21. 11. 2021
Dát tip

moc pěkné, nápadité, líbí :-))


Markel
21. 11. 2021
Dát tip

k zamyšlení, líbilo moc *


Alenakar
19. 11. 2021
Dát tip

Tak potom je všechno v pořádku.


a2a2a
18. 11. 2021
Dát tip

Nehádáme se, to jistě ne. Proč také?


Alenakar
18. 11. 2021
Dát tip

To jistě ano a já ti za to moc děkuji. Teď se ale věnuju spíš "lehké múze" a ty máš zcela jiné představy o tom, kdo je tady na Písmáku "velkým básníkem". Moc ti děkuji za onen výčet velkých jmen, který  jsi mi poslal. Pomohl lépe se zorientovat v situci.

Ale proč by se měli lidé s opačným názorem hádat?  Můžeme přece žít v klidu vedle sebe. Já nikomu své názory nevnucuji a nikdy ani vnucovat nebudu.


a2a2a
18. 11. 2021
Dát tip

Pokud vím, už jsi se dočkala i výběru, když jsem byl v redakci, a tipů opakovaně.


Alenakar
18. 11. 2021
Dát tip

Tak třeba se od tebe někdy v budoucnu dočkám i nějakého toho tipu.

Přeju hezký den a ještě jednou děkuji za tvůj čas a energii.


a2a2a
15. 11. 2021
Dát tip

Annie bavičem v ironickém smyslu slova určitě není, stejně jako jimi nejsou např. Print, Zbora, egilm agáta5, atkie, baronka, fuska, Gora, Guy, Luzz a řada dalších, kteří úspěšní jsou, aniž by měli potřebu "bavit." Nicméně proti skutečným bavičům - recesistům nic nemám a rád je čtu a často i tipuji.


Alenakar
15. 11. 2021
Dát tip

Jen dobré?

Na čerstvý hrob

se snáší podzimní listí.

I hřbitov

jako by zamlčoval

lidské vlastnosti nebožtíka,

zamlžuje a popírá 

soukromé dějiny

 

a potom,

pod heslem "čistý stůl"

mizejí z ubrusu půllitry,

tajemství taje

jak loňský sníh,

pár chlapů

v gumácích po prsa

tahá síť z černé vody

a už se to mrská,

už se to hemží,

všechny ty pikantní podpásové

"zapomenuté" hostorky.

 

Z ubrusu mizejí půllitry

a lidský úl

bzučí a bzučí,

roj obaluje litinový kříž,

který se začíná kácet.

 

 


Alenakar
15. 11. 2021
Dát tip

a2a2a.

ty si myslíš, že třeba Annnie není bavičem? - Tak kdo už jím potom je?


a2a2a
15. 11. 2021
Dát tip sveřep

Alenakar, není nic horšího pro autora, když není schopen sebereflexe, byť určitě máš pravdu v tom, že měřítkem formálního úspěchu jsou i jiná kritéria než skutečný um. Ale to určitě ne na prvním místě. Písmák je zřetelným dokladem toho, že ti nejčtenější v obrovské většině žádní baviči nejsou.


Alenakar
15. 11. 2021
Dát tip

a2a2a,

v posledních dnech moje básničky už nebodují, ať už jsou seškrtané nebo neseškrtané. Problém nebude v tom, jak jsou objemné nebo štíhlé, ale v tom, že neumím psát dostatečně zábavně. Žijeme v tržní společnosti, kde přežije jen básník - bavič.


a2a2a
12. 11. 2021
Dát tip

S tím už nic neudělám. Děkuji za zpětnou vazbu.


Alenakar
12. 11. 2021
Dát tip

lenczo,

jsem moc ráda, že mi rozumíš.

Prožila jsem rané dětství ještě postaru, na statku, skoro na samotě. Do školního věku mě vychovávali prarodiče. Teprve až jsem začala navštěvovat základku, přestěhovala jsem se za rodiči do velkého města. Jsem tedy tak nějak člověk ze dvou světů.

Podobné náměty jako já v Ohni si vybíral třeba skvělý slovenský fotograf Martin Martinček. Pokud ho neznáš, podívej se na internetu na jeho fotky.  Chtěla bych psát tak, jak on fotografoval. Ale ještě víc bych chtěla psát tak, jak fotografoval Josef Sudek.


lencza
12. 11. 2021
Dát tip

Oheň se mi líbí moc. Já jsem ukecaná a nevadí mi pár slov a obrazů navíc ani v básních...  Důležitý je pro mě obraz (vrásčitých) rukou v klíně. Dne, jak vstává z mrtvých (a ona je u toho, každý den stejně, tiše a nenápadně, ale o to možná významněji). Vše stále stejné, opakující se, ale neubíjející, stále živé (viz jiskry z komína). 


Alenakar
12. 11. 2021
Dát tip

a2a2a,

moc ti děkuji za tvůj názor a vážím si toho, že mi věnuješ pozornost, i když víš, že s tebou nesouhlasím.

Tentokrát jsi bohužel ideu mé básně vůbec nepochopil.

Já zásadně vlastní city do básní nevkládám. Snažím se vyvolat city pouze ve čtenářích, což se mi ovšem zpravidla nedaří. Proto jsem tak neúspěšná. Každý má své limity.


a2a2a
11. 11. 2021
Dát tip Gora, sveřep

Znovu ti to zredukuji, a neříkej, že z toho cokokiv zmizelo. Prostě dáváš průchod emocím, což je v zásadě v pořádku, ale také píšeš pro čtenáře a mělo by být tvou ambicí je vtáhnout tím, že se svými asociacemi budou podílet, tak jak už jsem vysvětlil v předešlém komentáři. Máš tam zbytečně nic neříkajících obrazů, které rozmělňují nosné motivy.

 

Oheň

 

Zatápí ještě před svítáním,

pak sedí a poslouchá

samomluvu plamenů.

 

V čajníku už brzy zasyčí pára,

den vstává v bílém rubáši,

holomráz nechal na okně

otisky prstů.

 

...A tak se to bude opakovat

ráno co ráno

možná až do prvních sněženek.

 

 


Alenakar
11. 11. 2021
Dát tip

a2a2a,

ty jsi prostě jen vybral, co je podstatné pro tebe, co je pro tebe důležité z hlediska tvé subjektivní poetiky a z hlediska preferencí tvého podvědomí. Ale to je naprosto v pořádku. Tak se to děje vždy a já ani neočekávám nic jiného a děkuji ti za to.

Ano - částečně mé poetice rozumíš, to uznávám. Měla jsem možnost porovnávat tvé redukované podoby svých básní s tím, co poškrtala ysslandia. U tvých redukcí bylo jasné, že v podstatě zachováváš vždy základní ideu mé básničky. V případě ysslandie se naopak vždy ukázalo, že buď vůbec nechápe, co jsem já chtěla říct,  nebo to chápe, kašle na to a z mých slov si prostě sestavila novou mozaiku.

A moje básnička "Oheň", kterou jsem zavěsila do téhle galerie?

Mohl bys mi říct pár slov i k ní?


a2a2a
11. 11. 2021
Dát tip sveřep

Alenakar, nemyslím, že jsem zredukováním tvých původních textů napsal úplně něco jiného, naopak, napsal jsem totéž s tím rozdílem, že to podstatné je zřetelnější a současně umožňuje čtenáři průnik asociací bez toho, aniž by mu byly servírovány a které vnímá (ty vlastní) intenzívněji a o to více se ztotožní s tvými verši.  Ale samozřejmě ctím tvůj pohled a také mu rozumím.


Alenakar
11. 11. 2021
Dát tip

ukrytá,

ta druhá básnička vlastně je spíš o čekání na smrt. Ta první je o tom, že někteří z nás jsou dobří herci až do konce svých dní.

Moc děkuji za tvůj názor. Já mám u té druhé básně obavu, že mongolfiéra je až příliš odvážná metafora, nicméně a2a2a ji ve své redukované verzi ponecha. což mě překvapilo.

Když si uděláš čas, moc by mě zajímal i tvůj názor na báseň Oheň. Děkuji předem.


Alenakar
11. 11. 2021
Dát tip

a2a2a,

moc děkuji za tvé názory i za tvé redukce. Z mého hlediska tak ovšem vznikly naprosto jiné a s originály zcela nesrovnatelné básně. Vlastně úplně všechno, co jsem chtěla říct a čím jsem chtěla čtenáře oslovit z těch tvých fragmentárních pozůstatků zmizelo.

Je vidět, že vnímáme poezii naprosto jinak a že si prostě nemůžeme rozumět. Ale to je jedno. Básně o smrti stejně do hlavního seznamu dávat nebudu. Lidé se chtějí hlavně bavit a odsouvají smrt někam do kouta, ať už se o ní píše epresivně nebo jen v náznacích, které téměř postrádají smysl.

Dnes jsem do své "morbidní galerie" zařadila další báseň - Oheň. Už vím, že co se týče poetiky, se nikdy shodnout nemůžeme. Tentokrát by mě zajímal tvůj názor na obsah, pokud bys tedy byl tak laskavý audělal si na mě čas. Děkuji předem.  


Alenakar
11. 11. 2021
Dát tip dievča z lesa

 

Oheň

 

Zatápí ještě před svítáním,

protože noc byla jasná.

Pak sedí vedle sporáku

s rukama v klíně

a poslouchá

samomluvu plamenů.

 

Prostřela stůl,

v čajníku na plotně

už brzy zasyčí pára,

den vstává z mrtvých

v bílém rubáši,

holomráz nechal na skle okna

otisky prstů.

 

...A tak se to bude opakovat

ráno co ráno

možná až do prvních sněženek.

 

Z komína chalupy ve stráni

prozatím

stoupají živé jiskry.

 

 


a2a2a
08. 11. 2021
Dát tip Gora

Z těch dalších dvou mi přijde podstatně lepší druhá - Mezi nebem a zemí. Obě mají něco společné. Tvůj zájem a zjevně i empatie o prožívání v nelehkých situacích, co ž je samo o sobě bohulibé, ale také má svá úskalí. Ta první je ve zvolených prostředcích hodně přímočará až  jednoduchá, omezila se jen na konstatování. Ve druhé už se přece jen objevuje větší obraznost, která navozuje širší a spontánní asociace. Podle mého soudu, alespoň to tak cítím, je třeba psát o těchto věcech více metaforicky, vyhýbat se čemukoliv, co na první pohled působí jako citové vydírání, lacině, a chce to samozřejmě i jistou zkušenost s vlastním prožíváním u bezprostředně blízkých lidí.

Jipka

 

Obzor a zeď

jsou totéž.

 

Vědět... Vědět?

 

Modlit se? Bát se?

A ten statečný je herec?

 

 

Mezi nebem a zemí

 

Vstáváš do prázdna,

bojíš se šmátrat chodidlem,

horečný dech

nadnáší mongofiéru

nad krajinou návratů

uvízlých v minulém čase.

 

 


Alenakar
08. 11. 2021
Dát tip

cassy,

teď jsem přidala do kritik pod Plodovou vodu dvě básničky, které jsou protipólem Plodové vody. Týkají se toho, co jsi mi psal, a tak by mě moc zajímal tvůj názor na ně.


Alenakar
08. 11. 2021
Dát tip

a2a2a,

do kritik jsem dala dvě básničky navíc, které jsou protipólem Plodové vody a moc by mě zajímal tvůj názor na ně.  Díky.


Alenakar
08. 11. 2021
Dát tip

Tyhle básničky jsou jakýmsi protipólem "Plodové vody". Nechci je dávat na panel, protože jsou o smrti a takové básně nemají čtenáři rádi.

 

Jipka

 

Končící příběhy

a v očích

nedopsané knihy...

 

Obzor a zeď

jsou najednou totéž.

Obzor a šeď,

obzor a změť

ostnatého drátu...

 

Vědět a nedat znát?

Smíchem navenek

vyvažovat

na laboratorních vážkách

všechen ten jed

tam uvnitř?

 

Jeden se modlí,

druhý se jenom bojí,

třetí je statečný herec

až do finále,

kdy prkna

neznamenají svět.

 

 

Mezi nebem a zemí

 

Vstáváš do prázdna,

bojíš se šmátrat chodidlem

v zrnitém šeru

a hledat podlahu.

 

Horečný dech

nadnášel tvoji mongofiéru

nad krajinou návratů.

 

Vstáváš do prázdna,

protože matné podobizny

v černých rámečcích

uvízly v minulém čase

a tma je příliš hluboká

pro balónovou kotvu.

 

 


Alenakar
08. 11. 2021
Dát tip

cassy,

tvůj náhled je velmi zajímavý. Ano - třeba v domově seniorů, kam často chodím za matkou, které bude devadesát, taky všichni zapomínáme, kdo byl kdo. Jsou to prostě jen stařenky a stařečci a jejich blízcí jim chodí připomínat, kým vlastně byli.


Alenakar
08. 11. 2021
Dát tip

Zeanddrichu,

díky za chválu. Jsem ráda, že se tahle ženská básnička líbí i několika mužům.


Alenakar
08. 11. 2021
Dát tip

Janino,

taky jsem to jen viděla. Ve filmu. Do dělohy museli zavést i "osvětlení", aby se to vůbec dalo točit.


Alenakar
08. 11. 2021
Dát tip

Abakusko,

a co když třeba máma chlastá jakop Dán a hulí jako fabrika?


Alenakar
08. 11. 2021
Dát tip

Díky, Goro,

děkuji i za výběr a jsem ráda, že tě báseň zaujala.


Alenakar
08. 11. 2021
Dát tip

a2a2a,

díky za příznivou kritiku. 

Jak víš, věnuji se hlavně vázaným veršům. Ty volné budu zveřejňovat, jen když mi zbude volné místo  díky dobrému tipovému skóré. Taky budu ale pár volných veršíků vkládat do kritik, abych je konzultovala s těmi, kdo jim rozumějí. Vážila bych si toho, kdybys to byl i ty.


cassy
07. 11. 2021
Dát tip

sdílím ten optimismus nenarozeného...ale...kolikrát už jsem to zažil...trvá to celé roky...než začneme zapomínat...kdo je kdo...nepředbíhej, okřikuju se...


Hezké to je

(tip)

 


Janina6
05. 11. 2021
Dát tip

Pro mě krásně "vykreslené" (úplně to vidím :-)) a taky moudré.


Abakus
05. 11. 2021
Dát tip

Ja len rozmýšľam, prečo by sa ten mrňús mal mračiť. V tom čase má minimum informácií o vonkajšom svete. Trochu hudby a  trochu slova. 


Gora
05. 11. 2021
Dát tip blacksabbath

Této tvé básni je snadné /a krásné/ uvěřit... moc se ti povedla.


a2a2a
05. 11. 2021
Dát tip Gora, blacksabbath

Moc hezká báseň, jdoucí přímo po myšlence, nosné myšlence, a ačkoliv se nabízí závažné souvislosti a jsou náznaky spíše svírající podoby života, báseň končí bez výkřiků, bolesti, jakoby lehce optimistickým tónem řekla, ...však se rozkoukáš. Civilní jazyk, který  potvrzuje důvěru autorky v opodstatněnost sdělení.


Alenakar
05. 11. 2021
Dát tip

Kostelec neznám. Jediné sklípky, které znám dobře, jsou ty v Kunovicích.

A moc se mi líbí, že v Kunovicích v kdejaké zahradě roste cypřiš pravý. Připadala jsem si tam jako v Itálii.

(Až na ty modře natřené podezdívky a květinkové ornamenty na omítce...)

Já mám zas blízko do beskydských hvozdů.  Pro Sudka to byla exotika, já tam můžu s foťákem vyrazit, kdykoli mám čas.


Norsko 1
05. 11. 2021
Dát tip

A ty Kostelec u Kyjova ? Teda spíš Kyjov ?


Alenakar
05. 11. 2021
Dát tip

A znáš Kunovice u Uherského Hradiště?


Norsko 1
05. 11. 2021
Dát tip

Slovácké


Alenakar
05. 11. 2021
Dát tip

A z jaké folklórní oblasti pocházíš?


Norsko 1
05. 11. 2021
Dát tip

Dyť já su taky z Moravi. Vím, o čem mluvíš


Alenakar
05. 11. 2021
Dát tip

A já mám zase ráda dudáky. Nejen ty chodské, ale i ty skotské. To u nás na Moravě nemáme. Na nás zbyl cimbál a husle.


Alenakar
05. 11. 2021
Dát tip

Danny,

možná hrajeme nějakou roli už před svým narozením. Aspoň v nitroděložní kameře to tak vypadá.


Alenakar
05. 11. 2021
Dát tip

ukrytá,

kdysi jsem viděla švédský film o vývoji plodu v děloze a byly tam doopravdu záběry děské tvářičky v plodové vodě. Ještě nenarozené děťátko dělá různé grimasy ještě dřív, než by mohlo na něco reagovat. Mohla bych napsat: třeba se mu něco zdá, ale vím, že mozek v děloze není natolik vyvinutý, aby se dítěti mohly zdát sny. Ale něco jiného je věda a něco jiného poezie.


Norsko 1
05. 11. 2021
Dát tip

Chodsko mi může políbit prdel ! 


Alenakar
05. 11. 2021
Dát tip

Ale časem - hyn sa hukáže! A nejen na Chodsku, možná i v Norsku. 


Aru
05. 11. 2021
Dát tip

Kamamuro, rozhodně i v duchovních směrech existují zástěrky, zastírající zástěrky, které zastírají..., víš jak se říká, že cesta je dlážděna dobrými skutky? nikdy nevíš komu padneš do náruče a jaké jsou skutečné úmysly, ne těch koncových rozšiřovatelů, ti nemusí tušit vůbec (proto to také šíří v dobré víře), ale tvůrců myšlenky - je to jako se vydat na neviditelné minové pole, už před lety jsem se s tím setkal a teď znovu v ještě větší míře, důležitý je zůstat při zemi a nebláznit, nebo kašlat na všechno a užívat lenošení :))


Norsko 1
05. 11. 2021
Dát tip

Who Is Who ? Nikto nevie. Ani na Slovensku


Kamamura
05. 11. 2021
Dát tip Aru

Miminka, embrya čachtající se v děloze. Ne zrovna můj šálek kávy, ale chápu, že podobná tvorba má velmi široké publikum - minimálně tak padesát procent populace, odhaduji. Může to být velmi monetarizovatelné téma. 

S těmi minulými životy je to dost zašmodrchané, už Buddha Gautama (známá autorita na buddhismus a převtělování, podobně jako je Kristus uznávanou autoritou na křesťanství, ač sám křesťanem nebyl), tedy už Buddha Gautama káral v Upanišádách jednoho rybáře, který si dával sraz z příbuznými v příštích životech někde u vrby za jezerem, že se osobnost člověka nereinkarnuje - to znamená že ač cosi zůstává, pro rybáře je smrt konečná stanice. Ale možná se Gautama mýlil, nebo možná mají pravdu hinduisté. Možné je ledacos. 


Alenakar
05. 11. 2021
Dát tip

Jamardi,

jsem ráda, že zaujalo.


Alenakar
05. 11. 2021
Dát tip

F.M.R.C.

těší mě, že tě zaujaly i moje volné verše. Chtěla bych, aby byly pro čtenáře srozumitelnější než verše současných autorů "z literárního provozu".


Danny
05. 11. 2021
Dát tip

báseň je hlubší, což je moje hlubší kritika :) tip


Jamardi
04. 11. 2021
Dát tip

Zajímavé je to.


Lili.
04. 11. 2021
Dát tip

Na první pohled krásné verše s příběhem a hloubkou.Nedat tip by bylo dost divné.

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru