Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Veršíky z mechu a kapradí

15. 11. 2021
21
42
1303
Autor
Alenakar

 

 

Za předním sklem

 

Zas čárový kód kmenů

kolem silnice,

ty smrky v pozoru,

ty jedle jako chlapi

ve vyrovnaných řadách...

 

Už ne jen střídání

světla a stínů

v lipové aleji od dědiny.

Hrozivá armáda v přítmí,

metály z mechů a lišejníků

a krvavá smůla

prýštící z ran.

 

Kdo by se ale bál?

Tihle hrdinové

prohrají válku

i s kůrovcem,

natožpak s lidmi.

 

 

 

Mokrá pauza

 

Na věčně rozbahněné

kládami rozryté cesty

se snáší déšť.

 

Prší na lesní koně

a ze hřbetů jim stoupá pára

a drvoštěp,

kuřák v lesklé kapuci,

kdykoli vyfoukne dým,

je rázem bez tváře

jako zlý čaroděj

z Pána prstenů.

 

...A práce stojí,

stříbrné čůrky tečou z hřív,

opodál zrají borůvky

a slečna Amanita

zvedá zelenou sukýnku

výš a výš

tančíc na jedné noze.

 

 

 

Show na mýtině

 

Dotkl se pramene řeči

a řeka vyschla

s mužskými prsty na březích.

 

Hlas jestřába

protrhl náhlé ticho,

hlas jestřába,

ten plačící šíp

z andělské kuše.

 

Dva na dece

pod baldachýnem z chvojí,

zvědavci v srsti a v peří

a krátkozraká vážka,

co jen tak lítá kolem

s vypoulenýma očima.

 

 

 

 

 

 


42 názorů

Alenakar
17. 03. 2022
Dát tip

Díky,Eilu.

Podobných básniček jsem tu měla původně asi třikrát tolik. Sama nechápu, proč některé básničky tohoto druhu zaberou a jiné, o kterých si myslím, že jsou na úplně stejné úrovni, dostanou třeba jen 5 tipů...


Eilu
17. 03. 2022
Dát tip

Tu atmosféru vykresluješ skvěle, dík za poetické ráno


Alenakar
29. 11. 2021
Dát tip

En,

tyhle veršíky vzbudily kupodivu docela ohlas. Napadlo mne udělat z lesních Veršíků malý seriál. Pracuju na tom. Zatím mám napsaný druhý díl.


Entropia
29. 11. 2021
Dát tip

Trochu melancholické "z lesa a kapradí". Interpunkce dělá své.  Nekompromisně uzavírá obrazy do významů a naopak. První mi připomněla suché lesy před covidem (zajímavé, že sucho ustoupilo právě při něm). Ty suché stromy tam stály jak ukřižovaní na popravčím poli. Jak pro výstrahu.


Alenakar
25. 11. 2021
Dát tip

Závidět není co. Obrazně řečeno: nasekáš toho tolik, že se pak přehrabuješ v šuplících a nevíš, co dřív. Musíš vymýšlet jakousi koncepci vlastní prezentace.

Naposledy jsem to takhle tahala z plného koše, když mě najaře v r. 20 odřízl covid od internetu.


Tu grafomanii závidím. Já mám jen okénka, jinak mrtvo.. 


Alenakar
22. 11. 2021
Dát tip

Bačkovský,

moc děkuji za tvou kritiku i za tip. Slůvko "prýštící" se většinou vztahuje ke krvi.(krev prýštící z ran) Samozřejmě, že by se ale dalo použít i jiné slovo, které zní méně knižně.


Bačkovský
19. 11. 2021
Dát tip

První text je pro mě nejlepší. Přirovnání lesa k armádě, metafora lišejníků a mechu jako vyznamenání, krev z ran. Pointa s prohranou válkou. Na první i další čtení je to tam. *

Jedno slovo mi v básni nesedí , "prýštící" z ran. Přijde mi příliš používané. To je ale maličkost a navíc se možná i mýlím. 

 


Alenakar
19. 11. 2021
Dát tip

Mám ráda anilínové barvy. Někdy. Bývám občas excentricky "čananá". Jindy mi ale vyhovují klasické vodovky, popřípadě i černá tuš. Tou se obtahovaly ostré rysy komiksových tváří jěště v dobách, kdy jsem kreslila komiksy.

K olejomalbám se dopracuji málokdy.

Dík za zájem, za típek i za chválu.


nadité popisem anilinkovými barvami

chtěl bych vybrat akvarely, které pozdrží oči ke kochání, ale je jich moc


Alenakar
19. 11. 2021
Dát tip

Morticie,

dík za inspiraci. Čarodějové určitě přijdou časem na řadu. Zatím stojí ve frontě. Jsem grafomanka a píšu toho strašně moc.


Troto bych tam dala tu černevou..těm čarodějúm, že jo! 


Alenakar
18. 11. 2021
Dát tip

Morticie,

muchmůrka červená je pouze psychotropní houba. Obsahuje halucinogen zvaný muscarin. Muchomůrka zelená - amanita phalloides je ovšem smrtelně jedovatá. Jde z ní strach a proto se k neškodným borůvkám líp hodí.

...Jsem moc ráda, že se ti to líbilo. Tu hobařskou polemiku ber jako legrácku.


Alenakar
18. 11. 2021
Dát tip

atkij,

snažím se bavit lidi. Miluju show.


Alenakar
18. 11. 2021
Dát tip

cassy,

díky za chválu. Mám trénink z haiku. Tam musíš vidět svět v detailech. Máš na to jen sedmnáct slabik. Někdy i míň.


Alenakar
18. 11. 2021
Dát tip blacksabbath

blackie,

trošku se modernizuji, ale opravdu jen trošku. Abych to moc nepřeháněla, spojila jsem v dnešním příspěvku "Vyhnálovský rap" modernější verše s alexandrínem.


Slečně Amanitě bych přisoudila sukýnku červenou. Do toho deště zvesela, čarodějům pro potěchu oka. 


atkij
16. 11. 2021
Dát tip

Show...hmm. 

 


cassy
16. 11. 2021
Dát tip

svébytné vidění střípků světa...tak zaostřuje fotograf...a ještě podlévá fantazií...


vracím se na místo činu a vidím...že se to líbí nejen mně:-)))))))


Alenakar
15. 11. 2021
Dát tip

To určitě může. Hned jsem si vzpomněla na svého oblíbence Gellnera.

Já pořád s někým o něčem diskutuji. Nejraději pod svými básničkami jako právě teď.


Alegna
15. 11. 2021
Dát tip

ale ono i humorné dílo může mít uměleckou hodnotu, tedy alespoň podle mne .... zkus tohle téma dát do dikuse


Alenakar
15. 11. 2021
Dát tip

Alegno,

od čeho se odvíjí počet tipů - to by bylo na dlouhou analýzu...

Já si jen myslím, že ten, kdo je zábavný, veselý a optimistický a kdo píše zábavné básničky, má na Písmáku vždy větší šance než ten, komu jde o "Velké Umění". Stačí si přece jen vzpomenout na Aleše Nováka, Namiho, Milana H., nettwora a další.   Těžkých uměleckých kalibrů, po té, co egil smazal skoro celou svou autorskou stránku, už tu moc není.  Třeba i místní "nejlepší čeští básníci" vyšlí z lůna Písmáku, jako je třeba Jitka N. Srbová, mnoho tipů nedostávali a na Písmáku nijak nevynikali. Nebyli to žádné místní hvězdy.


Alegna
15. 11. 2021
Dát tip

.... u mě jak kdy, podle mé momentální naladěnosti, za jiné nerada mluvím, tak snad podle počtu tipů? Ale za ty bych ruku do ohně nedala :-)


Alenakar
15. 11. 2021
Dát tip

Alegno,

show - to je moje... Právě se tady na jednom místě přeme, zda na Písmáku více bodují dílka zábavná, nebo ta umělecky nejhodnotnější. Já myslím, že zábavná. Co myslíš ty?


Alegna
15. 11. 2021
Dát tip

krásné a Show je pro mě nej


Alenakar
15. 11. 2021
Dát tip

Abakusko,

ale to právě vážka nemůže - zavřít oči. ...Ale teď jsem si představila vážku v kresleném filmu pro děti, kde má mrkací oči s dlouhými prohnutými řasami. To by mohlo vypadat skvěle.

A taky mě napadlo, že když vážka pláče, tak asi nejspíš prší... Těch očí - těch slz!


Abakus
15. 11. 2021
Dát tip

chudák vážka. Kažfý záber vidieť 54 000 krát. To by jeden radšej na chvíľu zavrel oči. 


Alenakar
12. 11. 2021
Dát tip

fusko,

díky. Show je skvostná hlavně pro vážku, která má celkem 54 000 očí.


Alenakar
11. 11. 2021
Dát tip

F.M.R.C.,

u tebe je fajn, že tě baví stejně verše vázané jako ty volné. To tu není až tak obvyklé. Mnozí čtou buď jedno, nebo druhé a "progresivisté" čtou jen jiné "progresivisty". Já se snažím obsáhnout více kategorií, avšak s proměnlivou úspěšností.


Lili.
11. 11. 2021
Dát tip

Pobavil ve smyslu,že takové verše se čtou příjemně.Ó jak krásné...kochal jsem se.Bez přehánění.


Alenakar
11. 11. 2021
Dát tip

F.M.R.C.,

dík za ten típek a doufám, že ses pobavil.


Alenakar
11. 11. 2021
Dát tip

blackie,

takže se těším na pokračování tvé kritiky, až budou tyhle básničky na panelu. Zatím dík.


Alenakar
11. 11. 2021
Dát tip

guy,

já píšu hlavně vázané verše. Volné veršíky přidávám jen tak pro zábavu. Prakticky vůbec mi na nich nezáleží. Jen na čtenářích záleží, co tu po mně zbude. Díky za kritiku.


Alenakar
11. 11. 2021
Dát tip

Evženie,

díky za chválu. Chtěla jsem, aby to bylo tak trochu "roztomilé", protože moje klasika, zdá se, přestala čtenáře brzy bavit. Tak tedy prozatím sbohem - vázané verše. Čtenáře je třeba především pobavit.


Lili.
09. 11. 2021
Dát tip

Jo tak tady bez komentáře,prostě tip.


Evženie a guy napsali to, co jsem chtěla napsat i já.....verše si ukládám a ještě se k nim vrátím...zatím...*/****************


guy
08. 11. 2021
Dát tip blacksabbath

Hodně pěkné verše, s místy nepříliš radostným podtextem ..


Evženie Brambůrková
08. 11. 2021
Dát tip blacksabbath

Líbí se mi neotřelá spojení. A je to takové malebné.


Alenakar
08. 11. 2021
Dát tip guy

Danny,

lidé nejprve vyhrají válku nad celou planetou a pak umřou hlady.


Danny
08. 11. 2021
Dát tip

ad první báseň: tu válku nad lidmi mohou vyhrát s pomocí entů (když už zmiňuješ Pána prstenů). tip.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru