Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kabelka

09. 11. 2021
28
39
799
Autor
Gora

 

Spěcháme. Máme za sebou dlouhou cestu v autě a na krku podvečer.

S rukama plnýma vyškubané trávy mi Petr bradou ukazuje na konev. Popadnu ji a letím za ním. Kolem kontejnerů je rušno. Správce už stojí výmluvně s klíči v ruce u brány, ale proud lidí v obou směrech slábne jen pomalu. Zešeřilo se brzy jako pokaždé v tenhle podzimní čas.

Oplachujeme si ruce pod kohoutkem a zamíříme ven, k autu. Čeká nás jen už pár kilometrů za volantem a jsme u mojí mámy. Pokaždé se tam stavujeme, když jedu z lázní.

V kuchyni radostné rodinné přivítání. Chci vyndat z kabelky dáreček, ale ouha. A pojednou ji vidím, tu svoji obnošenou, univerzálně šedou kabelku obsahující mobil, kartu a peněženku s nemalým obnosem na vánoční dárky, který jsem v lázních nakonec ani neměla zač utratit. Bohužel jen ve své živé představě. Zůstala totiž na pěšině mezi hroby.

Hřbitov je zamčený, správce bydlí neznámo kde. Za špičatými hroty plotu ozařují obrysy tůjí a pomníků tisíce světélek. Ještě pod peřinou v pokoji pro hosty cítím chlad a bezútěšnost místa, kde je pochován otec.  

Neklidný spánek střídá polobdění, za každým náhrobkem vykradačův stín. Je nezřetelný stejně jako jeho nositel, mladík, který vlastně ještě nezná smysl své existence? Člověk z ulice? Nebo jen ten, kdo chytil docela obyčejně příležitost za pačesy?

Skutečnost se tříští do horečnatých snů. Co je jedna ztracená kabelka proti všemu smutku a tragédiím, nemocem a autonehodám?

Ráno. Mlha a vyhrnuté límce. Ojíněná cestička k historické bráně a zacloumání ledovou klikou.

Uf. Představa ze snu se vtírá i teď. Ustrašeně se rozhlížím, zda někde nespatřím pološíleného lupiče, jejž by dostihnul spravedlivý trest v podobě hřbitovní noční hrůzy za zamčenou branou.

Nikde nikdo. Jen vrabčáci a kosi se na uhrabaných cestičkách radují ze života.

Náhle mám lehký krok, jako už dávno ne, a pevnou víru ve svou šťastnou hvězdu. Poslední ohyb mírné zatáčky...

A svíčka na našem hrobě ještě hoří.


39 názorů

Gora
15. 11. 2022
Dát tip

Ichigo, přesně. Byly to moc perné chvíle!! Díky.


Gora
26. 11. 2021
Dát tip

Díky, ráda zkouším něco nového, bezdomovců jsem v povídkách již měla příliš...


Gora
10. 11. 2021
Dát tip

Díky, Renato... no, tos měla zmatky... konec dobrý, to je důležité.


bixley
10. 11. 2021
Dát tip

Ireno, moc dobrý popis úvah a nočních můr, srovnání s životními tragédiemi. Závěr je překvapivý, ale čtenář se aspoň musí dovtípit... :-)

Zrovna dnes se mi stalo něco srovnatelného - platila jsem v supermarketu a nemohla najít platební kartu. Zaplatila jsem v hotovosti a před supermarketem horečně hledala v peněžence kartu, byla v jiné přihrádce. Doma jsem v batohu zas pro změnu horečně hledala peněženku, protože jak jsem byla nervózní, kde je ta karta, tak jsem celou peněženku posléze dala v batohu do jiné kapsy... :-)


Gora
10. 11. 2021
Dát tip

Theo, děkuju!


Goro já taky vypíchnu závěr :) Je vtipný, protože vlastně odpovídá i neodpovídá na hlavní otázku. A občas jsem si musela některé věty přečíst víckrát, abych dekódovala tvůj jazyk zvyklý na zkratku. Což je vlastně u krátké povídečky fajn :) 


Gora
09. 11. 2021
Dát tip

Nami, dík!


Gora
09. 11. 2021
Dát tip

Karle, děkuju - potěšils.


Gora
09. 11. 2021
Dát tip

Evži, viď:-) a díky!


Nami 99
09. 11. 2021
Dát tip

Moc hezké.


K3
09. 11. 2021
Dát tip

Hezky napsané, konec nejlíp. Stává se to, a právě to nevšední za to asi stojí.


To máš ale kliku :-)


Gora
09. 11. 2021
Dát tip

Diano, děkuju!


Diana
09. 11. 2021
Dát tip

Moc pěkné, napínavé a krásný závěr.


Gora
09. 11. 2021
Dát tip

Jarmilo, kabelka se opravdu trochu ztrácela, bylo štěstí, že v šeru byla již prakticky neviditelná:-)... díky.


Gora
09. 11. 2021
Dát tip

Luboši, no jen jestli:-) - k tomu vyhoření... díky za důvěru.


Gora
09. 11. 2021
Dát tip

supíku, můžeš vydechnout:-)a díky.


Gora
09. 11. 2021
Dát tip

Janino, je to opravdu pocit, na který se jen tak nezapomene... díky moc.


Gora
09. 11. 2021
Dát tip

Přemku, díky, zloději ve dne v noci chodějí:-)


Gora
09. 11. 2021
Dát tip

Jani, našla se na stejném místě:-), díky...


Gora
09. 11. 2021
Dát tip

Květoni, děkuju!


Jamardi
09. 11. 2021
Dát tip

A skoro ani  nemám odvahu podívat se, jestli tam ta kabelka je :) (šedá kabelka může splývat s šedým kamenem a nemusí být na místě, kde byla zanechána)

Napínavý, teskný příběh a zároveň umožňující věřit, že to snad dobře dopadlo. Líbil se mi.


Kočkodan
09. 11. 2021
Dát tip

Irčo, (nejen) ta poslední věta dokazuje, že nejsi vyhořelá autorka. (já jsem kabelku ještě nikdy nikde nezapomněl)


supizmus
09. 11. 2021
Dát tip

Ty jo, mám úplně zatajený dech


Janina6
09. 11. 2021
Dát tip

Dobře napsané. Nedopovědět úplně všechno je docela umění!

Nedávno jsem (poprvé a doufám, že naposledy v životě) zapomněla kabelku v autobuse. Přestoupila jsem na tramvaj a v tu chvíli mi došlo, že ji nemám. Neměla jsem nic - mobil, peněženku, doklady, prostě vůbec nic, jen vykulené oči a respirátor na ksichtě :-) Nakonec i tohle dopadlo dobře, ale ten pocit bezmoci už nechci zažít. Vím, tvoje vyprávění je ale trochu o něčem jiném... a o to lepší!


lastgasp
09. 11. 2021
Dát tip Janina6

Ještě jsem snad nepřečetl rychleji a s přeskoky text jako tentokrát. Zažil jsem podobnou situaci, kdy kabelka mé sestry zmizela z auta před hřbitovem. Ohlásila to. Za měsíc dostala výzvu, že si kabelku může vyzvednout na služebně policie. Mimo peněz a zábavné kazety VHS tam zůstalo všechno. Skvěle napsaná miniaturka s úžasným koncem.


vesuvanka
09. 11. 2021
Dát tip

Irenko, moc hezky napsané, napínavé až do konce. Také si myslím, že když ještě hořela svíčka, kabelka tam byla. TIP


Květoň Zahájský
09. 11. 2021
Dát tip blacksabbath

Svíčka jako světlo na konci tunelu. Hezké.


Gora
09. 11. 2021
Dát tip blacksabbath

Ivi, ano, konec dobrý a obrovské štěstí a úleva... děkuju!


Gora
09. 11. 2021
Dát tip

Jardo, děkuju... je to samozřejmě až několikátá verze:-)


kvaj
09. 11. 2021
Dát tip Gora

Někdy mám.


tak...napnutá jako kšandy až do posledního písmenka...věty jdou bum-bum-bum za sebou...nikde žádná zbytečnost...."Co je jedna ztracená kabelka proti všemu...".....ale ta  kabelka????...domýšlím si tedy.......když hoří svíčka....určitě tam byla....prostě jsi mě tím závěrem dostala:-))).....*/**************


revírník
09. 11. 2021
Dát tip blacksabbath, supizmus

Hezky ses naučila zkracovat, to se mi líbí. Napínals až do konce. A to s tou svíčkou se fakt podařilo. Výborně.


Gora
09. 11. 2021
Dát tip

kvaji, díky, opraveno, měls pravdu.


Gora
09. 11. 2021
Dát tip

gabi, díky!!


kvaj
09. 11. 2021
Dát tip

Byl jsem zvědavý, jak to ukončíš. Jestli se kabelka najde, nebo ne a v jakém stavu. S tou svíčkou je to ale dobré. Nějak jsem se musel k některým větám vracet, abych pochopil smysl. Jen nevím, zda je to v příběhu samém, nebo v mém soustředění. 

"Pozalévali jsme vše potřebné" je takové divné. Podle mého by stačilo: "S rukama plnýma vyškubané trávy ukazuje Petr bradou na konev. Popadnu ji a letím za ním." Všechno, tedy i tu konev ozřejmí věta: "Zůstala totiž na pěšině mezi hroby."


pekne si sa s nami zahrala, ty vieš a my... tak aj ja verím v tvoju šťastnú hviezdu *


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru