Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Listopad u rybníka

11. 11. 2021
17
26
578
Autor
lencza

Listopad u rybníka

 

Tak syté barvy jen podzim míchá

Důkladně štětcem ve vodovkách točí

až žluť je jasná, modř hluboká a tichá

a já nevím, kde dřív potěšit oči

 

Lístečku vrbový na hladině

o čempak se ti asi snívá?

Pohupuješ se, slastně a líně

snad štíhlých vážek let tě ukolíbal?

 

Co je vám k smíchu, kachní samičky?

Modrými zrcátky svět zrcadlíte

Pánové jen pro vás kroutí si peříčky

svatební šat jim sluší. A vy to víte

 

Varhánky na hladině pomuchlaly nebe

koruny stromů, doutníky orobince

Každým z těch dnů já sytím se jak chlebem

a domů nesu si po kapsách zlaté mince

 


26 názorů

Silene
25. 11. 2021
Dát tip lencza

Poezie a rentabilita? To je u tak marginílního jazyka, jakým je čeština z demografického hlediska, s vysokou pravděpodobností cosi jako všeprobíjející střela a neprůstřelný pancíř.  


lencza
24. 11. 2021
Dát tip

Silene, děkuji. Já jsem asi reagovala na ten svůj povzdech výše... že bych brala klidně nějaký workshop, placený, samozřejmě, klidně on-line, o poezii. A že v AJ toho existuje dost, ale v ČJ jsem nedohledala. Jsem člověk, který se rád učí v rámci kurzů, spíš než sám z knih. To pak ano, ale má ráda úvod od někoho znalého... ale když není, tak není. Na veršologii mrknu, samozřejmě, jen to pořád odkládám kvůli prvnímu dojmu složitosti. Ale dám jí šanci. A určitě čerpám i tady, z textů, komentářů. To jo. 


Silene
24. 11. 2021
Dát tip lencza

lenczo, nelíbí se ti ani interaktivní cvičebnice? Zkusilas tu?

rymy.cz obsahují schůdnější výklad, také tedy nějaké výkladové odchylky, ale to by byl zbytný detail.

Upřímně, silně pochybuji, že nalezneš někoho, kdo ti to polopatě vysvětlí, neboť nikdo nemá neomezený čas na básně asi. Přiznám se, že toto očekávání mě trochu fascinuje, ale nešť. 

A... vázaný verš není těžký, jen plný krásných nuancí, a to je asi při pronikání do tajů největším časovým záborem. Každopádně českému jazyku nejvíce sluší sylabotónický verš; tj. tónický, časomíru můžeš asi pro své potřeby vynechat.

Sylabický, no... holt nemá tu eleganci, ale určitě bych ho nepopravila. Mé estetické stanovisko.  

Také můžeš hledat tu ve starých komentářích a básních, ani to ale není zrovna nejefektivnější škola. 

Tvůj zdejší text je velmi příjemný.


bixley
24. 11. 2021
Dát tip

Nádhera!


lencza
24. 11. 2021
Dát tip

Na Veršologii jsem už koukala, a odrazuje mě složitostí (možná jen zdánlivou). Tím, že jsem naprostý laik a nemám na básně neomezený čas, bych asi potřebovala, aby mi to někdo vysvětlil polopatě, jak pro blbečka :)


Silene
24. 11. 2021
Dát tip

https://versologie.cz/v2/web_content/

Nihil novum sub sole.

 

 

 


Janina6
21. 11. 2021
Dát tip Gora

Ze zdejších lidí mě napadá třeba Safián nebo Radovan jiří Voříšek, že ti by třeba něco dokázali poradit. Myslím, že ohledně vázaného verše jsou dost zkušení.


lencza
21. 11. 2021
Dát tip

Kniha stejného názvu znovu vyšla, od jiných autorů, ale prý na ni navazuje. Tu bych si mohla pořídit. Obecně by mě ale dost bavilo učit se a zkoušet si různé věci z oblasti poezie právě ve skupince lidí, klidně on-line. Kamarádka trochu kreslí a maluje a absolvuje sem tam různé krátké workshopy na různá témata, většinou zahraniční, v AJ. U kresby/malby to lze, u poezie ne. A u nás je asi příliš malý rybníček... což je tedy za mě škoda, si říkám. Asi zkusím zahájit diskuzi, jestli někdo o něčem neví. 


Janina6
21. 11. 2021
Dát tip

Hmm, já jsem v tomhle "ze staré školy", takže jsem četla knížky, třeba Hrabákův "Úvod do teorie verše", ale dneska už je možná něco modernějšího...


lencza
21. 11. 2021
Dát tip

Janino, děkuji. Co se týče počtu veršů, tak tam bych se, pravda, mohla a i chtěla více snažit. Já se zatím řídím čímsi jako svým pocitem, což ale ne vždycky stačí... A rytmus je pro mě dost velká neznámá zatím, jak se to dělá, aby měl pravidelnost? To už musí člověk trochu umět kouzlit, ne? Ráda bych se přiučila, brala bych třeba nějaký dobrý workshop na toto téma, neexistuje něco? (Co jsem tak googlila, moc jsem nevygooglila.)


Janina6
20. 11. 2021
Dát tip

Tohle mi dnes náramně sedlo... přišla jsem z procházky a všechny ty tvé obrázky, zvuky a barvičky jsem si hned dokázala představit. Máš cit pro zajímavé detaily, s přírodou si "povídáš", to je milé, osvěžující. Kdybys někdy měla chuť zabývat se víc formou, zjistíš, že např. dodržením stejného počtu slabik ve všech verších (jako by to měla být píseň) zlepšíš plynulost čtení a tím i čtenářův zážitek. Rytmus taky není úplně bezvýznamný, když se podaří, aby měl pravidelnost, zase to zní líp. Ale určitě tím nechci říct, že si tím nutně musíš zatěžovat hlavu. Jen, kdyby tě přemohla zvědavost objevitele :-) Samozřejmě dojdeš k tomu, že když budeš vědomě upravovat formu, donutí tě to sem tam k nějaké změně v obsahu, ve výběru slov... ale je to taky docela dobrodružné hledání. Výsledek je vždycky kompromis.


Alenakar
18. 11. 2021
Dát tip

lenczo,

mohla bych ti přidat ještě další tipy ze svých alternicků, ale to by asi nebylo fér. Skromnost tě zdobí.


lencza
15. 11. 2021
Dát tip Dan TM

Dane: Děkuji... Mně zatím připadá těžší volný verš, kde mě právě žádná forma nesvazuje a já nevím, čeho se chytit (kdy už je to vlastně báseň a ne spíš próza, atd. atd.)

Alenakar: Já píšu asi hlavně pro radost, a že si pár lidí moje básně přečte a třeba je i potěší, je super bonus :) takže mi 11 tipů (teď už 12) připadá naprosto dost...


Alenakar
15. 11. 2021
Dát tip

lenczo,

psát vázané verše je ale riskantní. Mají cice své příznivce a obdivovatele, ale ti na Písmáku bývají málokdy v dostatečném počtu. Myslím, že by si tvoje básnička zasloužila více než jedenáct tipů.


Dan TM
12. 11. 2021
Dát tip

Má to pevnou formu, drží to pohromadě... To já neumím a o to více obdivuji!


lencza
12. 11. 2021
Dát tip

Alenakar: Děkuju, těší mě, že jsi překvapena mile. Zkouším co můžu a učím se a toto mě baví, když mám hezkou inspiraci (tentokrát byla překrásná).

Alegna: Děkuji!

Kočkodane, Tvá fantazie byla divoká příliš, v práci je to totiž dobré :D (a doma někdy vlastně také :))

blacksabbath: Díky :)

Litarts: Nedalo mi to, musela jsem opravit, zrovna co se týká ornitologie jsem faktickou chybu nemohla nechat být


krásný obraz!!!!............*/*****************


Kočkodan
12. 11. 2021
Dát tip

 

Nedaleko města Kuřim

stojí lencza u rybníka,

od pusy jí pěna stříká,

paní (to se nezdá) zuří.

 

Na nervy jdou vodní ptáci,

jak si tady plují šťastně,

ona má jen peklo v práci

a v rodině také vlastně…

 

Mrkám - samozřejmě jsem si jen pustil divokou fantazii na špacír.


Alegna
12. 11. 2021
Dát tip

tvoje verše hladí, napadla mě přesně stejná slova, jako Radovana


Alenakar
12. 11. 2021
Dát tip

lenczo,

překvapila jsi mě touhle básní a to velmi. Moc se mi líbí. Vítej do klubu autorů vázaného verše, vítej mezi nás klasiky a přírodní lyriky. Tip.


lencza
12. 11. 2021
Dát tip

Děkuju vám všem, že jste se zastavili. 

Radovane: Bylo tam nádherně! (rybník Srpek, Kuřim)

Litarts: Že jo? Taky jsem si toho všimla... ale chyběl mi rým... zkusím se ještě zamyslet, jak jinak :) (původně bylo "divoké kachny... vám zdobí zadky", ale ty zadky v básni jinak plné lyrického líčení zněly jak pěst na oko)


Litarts
12. 11. 2021
Dát tip

Chechtavě se ozývají kachní samičky, samečky není slyšet, nebo jen nepatrně.


Milé, laskavé, barevné


vesuvanka
11. 11. 2021
Dát tip

Krásné listopadové obrázky od rybníka ve verších, TIP a mezi oblíbené.


nasýtiť sa do vôle a do zásoby obrázkami jesene***



Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru