Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kdo jsem?

13. 11. 2021
14
33
955
Autor
Nina Lili

Jsem běžec třesoucí se na startovní čáře

a strachy skoro nedýchám.

Jsem vůně lesa, která rozplyne se v páře,

když naposledy touhu zavzdychám.

Jsem kámen skrývající paměť věků,

ležím nehybně ti na srdci.

To bylo pláče! A těch křiků!

Teď od nikoho nechceš pomoci.

Jsem stéblo trávy, kterého ses chytil,

pod rukou ti skřípu, praskám;

vyrval bys mě, jen aby ses spasil

a já ti za to ještě tleskám.

 

Jsem chudší než kostelní myš,

když na tebe mluvím, zatímco ty spíš.


33 názorů

Pižák
08. 03. 2023
Dát tip

Moc pěkný :-) nechápu kritiky formy ...


Markel
30. 11. 2021
Dát tip

můj šálek *


Nina Lili
22. 11. 2021
Dát tip

Ano, naznačila jsem, že podle mě máme něco společného, tím ti nijak nechci brát tvou odlišnost, o níž není pochyb :) Bylo to spíš takového konejšivé přátelské "já ti rozumím", někdy to člověku dodá sil... Díky za přečtení i za odkaz, přečtu si ráda!


Nina Lili
20. 11. 2021
Dát tip

Kamamura:

Jako o život? Ano... A jestli zápasím? Já se sakra biju! Bylo mi doporučeno vytvořit si nějaký ventil a umění (ač v zárodku) je momentálně to, co mi pomáhá nejvíc...Takže to ze sebe sypu a nestačím se divit. Vždycky si říkám "už je líp" a pak si přečtu nový výtvor a zjistím, že ještě ne.. Ale nevadí, nevzdávám to a sama jsem zvědavá, jestli to vyhraju....

Díky za tvá slova... ***


Kamamura
20. 11. 2021
Dát tip

Nina - mě se na tobě líbí, že píšeš jako o život. Ono to není od věci, o život skutečně jde - pořád. 

Dál se mi líbí, že ač píšeš jako o život, nechceš nic zadarmo. Žádný otřepaný doják, žádné budování fanklubů, žádné nákrucy před zrcadlem. 

Připadáš mi trochu jako bludný rytíř - zdá se, jako bys s něčím zápasila. 

Napjatě čekám, jestli ten boj vyhraješ!

Ale ať už dopadne ta řež jakkoliv, i v případě prohry člověk může shořet na prach, a z vlastního popela povstat jako pták Fénix (jak nám to ostatně ukázal už starý Dumbledore), a nakreslit něco pozoruhodného ohnivým písmem na noční oblohu. 

A já si to určitě pozorně přečtu skrz rumový vír ve skleněném poháru, až bude zlaté slunce zase stárnout do perníkova.


Janina6
20. 11. 2021
Dát tip

Vážně? Tak to máš můj obdiv. Oprašuješ pěkně :-)


Nina Lili
20. 11. 2021
Dát tip

Díky:) Dlouhá léta jsem četla v jiném jazyce, takže spíš tu češtinu oprašuju, ale rozhodně to nevzdám, navíc s takovou podporou tady!


Janina6
20. 11. 2021
Dát tip

Cítím v tom bezprostřednost, opravdovost. A ta je hodně důležitá. Do formy "šťourat" nebudu, to se poddá, jen piš dál (a taky čti - a nemyslím tím zrovna na internetu :-)) Držím pěsti.


Nina Lili
19. 11. 2021
Dát tip

Iveto děkuju, to mě těší!


Iveta_Ivka
19. 11. 2021
Dát tip

Báseň se hezky čte a příjemně vnímá. 


Alenakar
19. 11. 2021
Dát tip

Uličný,

za básničku děkuji, jako dotěrnost to neberu a těším se, že se setkáme někde pod vázanými verši.


Nina Lili
18. 11. 2021
Dát tip

Jej, žádné omluvy, prosím, naopak já jsem opravdu ráda za všechny rady a připomínky, nemám nos nahoru, tedy rozhodně ne, co se poezie týká, takže orpavdu momentálně čím víc připomínek a nápadů, tím líp. Pak je samozřejmě na mně, co si z toho vezmu.. Každopádně musím se trochu vrátit do gymnazijních let a oživit slova jako jamb a daktyl :))) a nedokončený sonet mě opravdu pobavil :)


Uličný
18. 11. 2021
Dát tip

jo a tak sem teď měl chvilku a ten sonet ti Alenko napsal, omlouvám se že to trvalo, ale já jsem nechci dávat žádné své staré verše, jen ty čerstvě vyrobené

Nedokončený sonet

chci napsat sonet pro Alenku

by přišla za mnou na chvilenku

by byla trochu lásky lačná

však nezaprší z toho mračna

 

a zbytečná už druhá sloka

jen k smíchu  slova toho cvoka

 

............ vím mám tam jednu chybku, může však za ni tvoje jméno, kdybych psal sonet pro Janu, tak se mi to nestane.

 


Uličný
18. 11. 2021
Dát tip

Tak já to neberu jako nějaký vyzyvatelský souboj. Myslím, že o mně to není. Možností na rozebírání navíc poskytuju dostatek, jen je třeba umět hledat. 

Jinak samozřejmě se omlouvám, pokud to znělo dotěrně. Samozřejmě není potřeba s tou básní dělat nic. Klidně může zůstat jak je. Já jen teoretizoval, pokud by chtěl si chtěl autor trošku hrát. Zrovna tahle básnička je tak pěkná, že k dašlímu hraní přímo vybízí. Jsem neodolal - má vina, má vina ..........etc. Ještě jednou sorry. 


Alenakar
18. 11. 2021
Dát tip

Uličný,

já jsem sem svůj sonetek hodila a kdykoli sem hodím další. Ty, když už tedy chceš někoho poučovat, hoď sem sonetek svůj. 

Kdo umí trochu hrát na housle, musí se učit od toho, kdo umí hrát líp.

A jak umíš hrát ty, to by mě moc zajímalo, když už jsi mi tedy poslal tohle avízo.


Uličný
18. 11. 2021
Dát tip

A ještě třeba - "jsem chudší než kostela myš", ale to už ti do toho asi kecám moc, sorry


Uličný
18. 11. 2021
Dát tip Nina Lili

Alenakar má Nino pravdu, že je to škoda nedotáhnout do konce. Je vidět, že píšeš hodně citem a nakonec u toho taky skončíš, je to tak opravdovější. Ale učit se řemeslo není na škodu. Ten tvůj jamb je opravdu pěkný, přirozený. Docela jsem smutný, že tahle básnička nemá větší pozornost, protože si to zaslouží. 

Já nejsem však příznivec velkých rozborů. Spíše prakticky k tomu řemeslu. Zkus si tam schválně upravit verše - ležím nehybně ti na srdci -za- co leží nehybně ti na srdci nebo přidat KDYŽ pod rukou ti praskám. Slyšíš ten rozdíl v rytmu. A takto si můžeš s tím jambem hrát a samozřejmě i se slabikami. Je to celkem závava a učíš se řemeslo.

Samozřejmě pokud se řemeslo učit chceš. 


Alenakar
18. 11. 2021
Dát tip Nina Lili

Hurá! - Něco jsem našla.

 

S Leonardem

 

Smět vysmívat se spolu s Leonardem

všem "zaručeným pravdám" autorit,

být ve střehu a svým šermířským garde

se ignorantům do paměti vrýt!

I v prázdné době, co se vzdala krásy

snít o skalách a něžném sfumatu.

Vždy v šeru džungle hledat nové trasy,

nad šachovnicí dumat o matu

a s černým koněm v prstech nezaváhat,

když slabinu mi soupeř odhalí.

Jen výsledky - ne upocená snaha!

Být rychlý, když jsou jiní pomalí,

               ať zásah přijde náhle, zčista jasna,

               ať báseň smí být víc než jenom krásná.


Alenakar
18. 11. 2021
Dát tip

Nino,

nějaké hluboké studium zatím není potřeba. Kouknu se do sešitku, který mám s sebou v knihovně u počítače, jestli tam třeba nemám nějaký anglický sonet. Nevím. Když ano, hodím ti ho sem.

Ty máš pro vázané verše přirozený talent, takže věřím, že jsi houslistka, která se prostě chytí, i když třeba nezná noty.


Nina Lili
18. 11. 2021
Dát tip

Alenakar, děkuji ti , jak říkám, nijak zvlášť jsem nad formou nepřemýšlela, proto jsem moc ráda za tvé tipy! Pustím se do studia :)


Alenakar
18. 11. 2021
Dát tip

Nino,

nechám teď stranou obsah a budu se zabývat pouze formou. Zdůzazňuji, že jsem rigidní klasik a konzervativec, kvůli čemuž mne tu mnozí nesnášejí.

Soudím, že tvá báseň je pokus o anglický sonet. Ale anglický sonet musí být psán jambem o deseti, respektive jedenácti slabikách. Lepší než vysvětlování je ovšem praktický příklad. Najdi si elínu m. a například její sonetky Flamenco (12.2.21) nebo Svítáníčko (13.2. 21). Popřemýšlej nad tím, jak jsou ty sonety napsány a zkus přepsat svoje dílko dle vzoru elína.

Jinak ale samozřejmě můžeš přejít taky rovnou ke Shakespearovi a k jeho sonetům. Doporučuji překlady Martina Hilského.


Nina Lili
15. 11. 2021
Dát tip

Rozvedla bys mi, prosím, trochu to "kdyby"? Jsem naprostý amatér, sice jsem zastáncem toho, že v nedokonalosti je krása, ale za hlubší radu bych byla velice vděčná. Zatím jen "plivu" na papír to, co cítím, nechávám to plynout, není to nic extra promyšleného, to je vidět, vím. Ale i proto jsem tu, abych se učila od těch dobrých :)


Alenakar
15. 11. 2021
Dát tip

Trošku mě mrzí, že k dokonalosti to má hodně daleko. Jak pěkná by to mohla být básnička, kdyby...

Ale možná, že ta nedokonalost je víc sexy. Já dokonalá jsem a okřikují mě, že je to planý chladný akademismus. A pak aby člověk kritikům vyhověl... Tip. 


Lili.
14. 11. 2021
Dát tip

Sonet,jak bylo výše uvedeno,přesně to je ono.Moc pěkné verše ke čtení.Talent.


Iwana
13. 11. 2021
Dát tip

Díky za ty verše. Jsem laik, tak hodnotím jen pocitově, ke mně to promlouvá. Umím si v tom najít emoce. Díky.


Alegna
13. 11. 2021
Dát tip

ráda jem četla


Nina Lili
13. 11. 2021
Dát tip

Děkuji vřele!! Ano, je to spíš kombinace obojího.. S tím "a" máte pravdu, přemýšlela jsem, zda nechat či odebrat a bude to lepší bez.


Safián
13. 11. 2021
Dát tip

Pro mě pěkný sonet. Možná zastavení nad hrobem, možná  varianta, ne zcela všední, typicky ženského tématu - vzpomínka na ztracenou lásku.  možná kombinace obojího. Pro mě navíc důkaz, že  gramatické rýmy nejsou žádným hříchem, že je jimi možné dosáhnout pěkného účinku. Jejich přítomnost jsem si uvědimil až následně. Měl bych jen malou poznámku. Ve druhém verši bych vynechal předrážku a.  Zvýšila by se tím jeho naléhavost. Konstrukčně je to v češtině možné, zvláště tam, kde sdělení překračuje hranice verše. Navíc je už v tomto sonetu podobná konstrukce uplatněna v 6. verši.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru