Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Un peu triste

14. 11. 2021
22
46
1027
Autor
annnie

Un peu triste                                                                                                        P., neděle 14.11.2021 ráno

 

Syrovým nebem plachtí osamělý

pták

 

Z jabloně klouže osamělý

list

 

Za křídly stoupá osamělý

proužek dýmu,

 

zatímco osamělé

 

 

srdce

 

 

 

do osamělé

 

 

 

 

kopky listí

 

 

 

 

 

klesá


46 názorů

annnie
21. 11. 2021
Dát tip

Požadovaný zázname, moc děkuju. Nebudu tě s tím otravovat, pokusím se to sehnat. Přeju krásnej nedělní večer a.


Myslím, že česky to vyšlo jen v té antologii. Jsou tam texty od patnácti lotyšských autorů, možná by tě z nich zaujali i jiní, nevím. Nebo ti můžu ty Kronbergsovy texty přepsat a poslat do zprávy, třeba. Moc jich není. Takže kdybys chtěla, dej vědět, přepíšu to.


annnie
16. 11. 2021
Dát tip

Evženie, ahóóój! Ať ti to jde pěkně od ruky! Za Jelenovic ti z celého srdce, upřímně a s dojetím děkuju já. Měj se krásně, pá a.


Podzim je lákavé téma.

Brodím se listím a sbírám jablka. 

Je jich moc.

Jelen s rodinou ani nepoděkují.


annnie
16. 11. 2021
Dát tip

Enchantée, Majaks. Dnes nebodáš neřežeš nelámeš??? Měj un bon jour a.


annnie
16. 11. 2021
Dát tip

Požadovaný zázname, jestli to nevadí??? Jsem ohromena okouzlena zasažena! To je ÚŽASNÁ báseň, a já bych se k ní bez tebe pravděpodobně nikdy nedostala. MOC děkuju! Zkusím si toho autora vygůglit, jestli někde jsou nějaký jeho další texty v češtině. Nevíš náhodou?

Zatím přeju krásnej den, a ne že jen tak napůl! :) a.


A všichni (všechno tam) jsou provázaní, přinejmenším vzduchem.

Nejdřív jsem si říkal, jestli i opakování slova „osamělý“ nechce dojem osamělosti vyrušit. Jako když čtu něco, kde se opakuje třeba slovo „tiché“ – tím víc v tom vnímám hlasitosti.

Ale není tomu tak vždycky, jasně. Někde/někdy na mě opakování působí až hypnoticky.

Trochu jsem v tom směru zavzpomínal na některé básně Jurise Kronbergse. Snad nebude vadit, když ti sem jednu přepíšu.

 

Vlk Jednoočko míní, že teď už bude všechno napůl

 

Bude se mi stýskat. Napůl.

Po čase předtím. Napůl.

Vše spatřit tak, jaké to vskutku je. Napůl.

Věta bude rozlomena. Napůl.

Skok přes potok se zdaří. Napůl.

 

Sama půlka, bude půlka z půlky.

Avšak z jedné, nebo z druhé půlky?

Jenom tohle budu vědět. Napůl.

 

Bude: poledne, půlhodina, všechno napůl upečené,

napůl vypité, napůl dokončené, napůl srozumitelné,

poloprázdné (ne poloplné), budu mít poloopici.

 

Až vstoupím do nového domu, půlka se zhroutí,

půlka zůstane. Která půlka, dobrá nebo špatná?

 

Až budu šmejdit po lese, půlka lesa zmizí –

zůstane každý druhý smrk, každá druhá houba,

každá druhá vášeň.

 

Až půjdu po lávce přes peřej, jak poznám,

po které půlce lávky jít?

Peřej mi zmizí pod nohama. Napůl.

 

(Antologie 15x poezie Lotyšsko, překlad L. Bělunková. P. Borkovec, A. Büchlerová, R. Parolek, V. Smetáček. P. Štoll)


annnie
15. 11. 2021
Dát tip

Black, jojo, nastávaj krušný časy... Díky za návštěvu! Měj se zatepleně, pá a.


ajajaj....i v kopce už je zima........fúúúú - vítr ji rozfouká......*/*******************


annnie
15. 11. 2021
Dát tip

Safiáne, p.s.: prediktivní režim mi v odpovědi zaměnil neobsahuju za míněné neobhajuju. Je to mrcha :)


annnie
15. 11. 2021
Dát tip

Cassy: přijde, odejde - a báseň (někdy bohužel) zůstane :) Díky, měj se vesele a.


annnie
15. 11. 2021
Dát tip

Safiáne, to JÁ chci radostný konce :), a když jsou v nedohlednu, vylívám to sem a odnášejí to čtenáři. Zvrátit sentiment je asi možný buď zrelatizováním problému nebo humorem, popřípadě sarkasmem, ironií... Prostě nadhledem. A já si občas dovolím chvíli setrvat v sentimentu a nehledat nadhled... Protože k nadhledu autora se nejdřív musím myšlenkově posunout jako ten, kdo to prožívá. A zrovna tahle báseň (čímž ji v žádným případě neobsahuju) je k tomu posunu prostředek: uvědomit si - vyjádřit - prozkoumat - posunout se.

To jen mé vysvětlení, proč. V zásadě s tebou souhlasím. Měj se krásně, Pá a.


annnie
15. 11. 2021
Dát tip

Ukrytá v máku, děkuju. Už je to o.k. Měj radostnej den a.


cassy
15. 11. 2021
Dát tip

někdy to tak na člověka přijde...


Safián
15. 11. 2021
Dát tip

annie, ty jsi mě nepochopila. Já nepatřím k těm, kteří potřebují radostné konce. Čeština rozlišuje, i když jde v podstatě o totéž, cit a sentiment. Sentiment vnímá jako přítěž. A já nevím, jestli v této básni není už za hranou. Jestli ten pocit neměl být vyjádřen jinými slovy nebo zvrácen pokračováním. Jak? To samozřejmě nevím.


Morticia Adams
14. 11. 2021
Dát tip annnie

Zzzz...(spinkejmež..)


annnie
14. 11. 2021
Dát tip

Morticie, přesně tak:) Už odpočívám v pokoji a doufám, že za chvíli budu spát sladce :)

Přeji též klidné spočinutí, Pá a.


annnie
14. 11. 2021
Dát tip

Radovane, 

nevím jistě,

o jakého ptáka jde;

beru teda obojí

a doplním to LSD :)

 

Díky za odbornou radu! Měj se fajn a.


annnie
14. 11. 2021
Dát tip

Bixley, děkuju. Přeju krásnej neosamělej tejden a.


annnie
14. 11. 2021
Dát tip

Alegno, je to tak. Den jako stvořený pro pád srdce do listí... Díky, měj se krásně a.


Není nad měkké spočinutí...*


Dát tip Morticia Adams, annnie

snad ten pták není

holubice sivá

to by bylo

na antidepresiva

jestli je to pták jiný

stačí benzodiazepiny


bixley
14. 11. 2021
Dát tip

Dávám Ti neosamělý tip.


Alegna
14. 11. 2021
Dát tip

i listí někdy chytne za srdce


annnie
14. 11. 2021
Dát tip

Kočkodane, než kopky a kobky

ještě horší jsou bobky :)

Anna se nedá! :)

Díky. Potěšení je na mé straně. Měj se fajn a.


Kočkodan
14. 11. 2021
Dát tip

Annnie, vysoukám ze sebe útěchu s naprosto minimálním obsahem účinných látek – ještě o chlup horší by bylo uvěznění srdce v kobce.

A pěkně děkuji za vyřízené pozdravy. Nemohu ani náhodou napsat, že by mě v negativním smyslu vyřídily. Naopak, moje srdce

(takřka permanentně dlící v kupkách tlejícího listí) zaregistrovalo pocit, který by se bez ruměnce lživého studu a měkkého nosu dal nazvat potěšením.


annnie
14. 11. 2021
Dát tip

Abakus... JÁ CHCI SLUNCE A LÁSKU. Tečka. :) Díky, měj se antidepresivně a.


Abakus
14. 11. 2021
Dát tip

Ahoj Annie, tak si nahoď nejaké pekné jesenné antidepresívum na svoje očné pozadie.


annnie
14. 11. 2021
Dát tip dievča z lesa

Dievča... Pěkně se tam klesá, když se při tom plesá... Dnes neplesá. Aby tu ufňukanou Annu už někdo plesk! :)

Díky, měj se plesajícně a.


do kôpky lístia sa tak pekne klesá ...***


annnie
14. 11. 2021
Dát tip

Safiáne, díky. Ano, crčí z toho spleen... Taky bych ráda pokračování směrem k radostnému zítřku... Zatím radostné zítřky přeju aspoň tobě a.


annnie
14. 11. 2021
Dát tip

Jamardi! Já mám sice moc ráda pes :), ale přece jen snad bych s tím srdcem měla trochu jiný plán :)

Díky! Přeju krásný nedělní odpoledne a.


annnie
14. 11. 2021
Dát tip

Milane, díky! Měj se hezky a.


annnie
14. 11. 2021
Dát tip

Fusko, co je to za black humr??? :) Aby mi to tak ještě odplavilo spleen...

Mimochodem, teď jsem si všimla, co udělal prediktivní režim s mou odpovědí na tvůj předchozí koment - psala jsem to v busu a nevšimla si... Mělo btam být samozřejmě un peu triste, nikoli při turisté :) :) :)


annnie
14. 11. 2021
Dát tip

Aru, díky. Samota je výborná věc - a nejen ve chvíli, kdy o ni člověk stojí :)

Měj se fajn, pá a.


Safián
14. 11. 2021
Dát tip

Pěkně kompozičně udělané. Jen si myslím, že by to chtělo nějaké pokračování. Takto mi připadá, že jsme za hranicí sentimentu.


Jamardi
14. 11. 2021
Dát tip

Ano, je to taková peřina na schování se. A jak psal(a) fuska, je možné, že se tam někdo schovává nebo že srdce někdo vyhrabe (třeba náš pes rád prohrabával kopky listí), takže smutné to je, ale všeho do času. 


MilanH
14. 11. 2021
Dát tip

Smutné , hezké


Aru
14. 11. 2021
Dát tip

smutné jenom malinko, samota jako výchozí stav není vůbec špatná :)


annnie
14. 11. 2021
Dát tip

Prosecký... Ani ten pták tam nedoletí, natož Anna...

Díky. Měj se jižně a.


annnie
14. 11. 2021
Dát tip

Fusko - koneckonců: co je lepší? Mít srdce v kopce listí anebo nebýt? Nicméně: toto je pouze un při turisté, nikoli fatálně...

Díky a.


Prosecký
14. 11. 2021
Dát tip

A přitom stačí odletét na jižní polokouli, ma petit amie!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru