Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - írsky setter

Výběr: Gora, rebecca13/CM, Kytiii
21. 11. 2021
18
49
1579
Autor
Abakus

...otvorila som svoju skriňu hrdinov a radšej som ju hneď aj zavrela...

Írsky seter

Mala som štrnásť rokov a doma sme už niekoľko rokov úspešne chovali siamské mačky. To je tvor, s ktorým som iba raz skúsila ísť na prechádzku do lesa. Nebola nadšená a naspäť som ju niesla v náručí a vnímala som veľmi intenzívne počet a ostrosť pazúrov a jej názor na to, čo je to príroda. A prečo je všetko studené, ostré, zelené a kde ostali huňaté perzské koberce...

 Na venčenie som si našla kamarátovho psa. Írsky seter s tmavohnedým kožuchom, bez schopnosti zatiahnuť čo len jeden pazúr. Ale zase bol schopný zrolovať koberce na jednu stranu a zároveň od radosti sa pocikať na druhom konci bytu, keď zazvonil poštár. A poštár zvoní dva krát...

Brávala som ho do horského parku a veľmi rád aportoval. Ono to bol aj jediný spôsob, ako ho aspoň občas presvedčiť, aby sa vrátil ku mne. Píšťalka ktorú som k nemu dostala, ako aj ďalšie ovládače boli skôr na ozdobu. Bimbali sa mu medzi zubami a omotané boli zvyškami mokrých zelených rias, keď si to namieril najkratšou cestou cez malý príručný močiar. Radostne sa okolo mňa prehnal, otriasol sa od bahna a vody a hnal si to niekam do húštin a kríkov a po ceste vzal útokom aj za hrsť bodliakov, ktoré mu vzápätí ozdobili srsť.

Od stromu sa odlepila postava v podobnom kabáte ako nosí Kolombo. Pravdepodobne to nebol ženatý poručík, ktorého manželku ste nikdy nevideli, ani keď ste mali poctivo odpozerané všetky série s baloniakom, ktorý z nejakých dôvodov nesedel hercovi v prvom ako ani v dieloch nasledujúcich.

Otvoril kabát a ...nebol to Kolombo. V lese sme boli sami a netušila som, aký toto bude mať ďalší vývoj a ani som potom netúžila. Pes niekde obďaleč naháňal čosi s pichliačmi a vôbec ho nezaujímalo, že by som mohla mať aj ja nejaký problém. Hodila som smerom k „poručíkovi v baloniaku“ kus dreva. Seter okamžite nechal ježka a rozbehol sa za papekom.  Kolombo uvidel trieliaceho šesťdesiatkilového psa  s kompletným chrupom  a vlajúcimi ušami, ozdobený bodliakmi a kúskami bahna ako sa rúti k nemu a okamžite začal utekať. Seter sa okamžite vykašľal na drevo. Utekajúci dospelák, ktorý sa očividne chce hrať a naháňať bola určite lepšia zábava, ako nejaký blbý zahnutý kus dreva. Vyštartoval po ňom a po chvíli ho dobehol, oprel sa oňho labami a zvalil ho na zem.  Od radosti nad novou hračkou mu začal láskyplne ohlodávať uši a olizovať tvár. Popri tom slintal a od radosti mu pocikal baloniak.

Pomaly som sa došuchtala k scéne. Nemala som veľkú chuť odvolať psa. On sa dobre bavil a ja tiež. Kolombo sa zmietal na zemi a prosil ma, aby som mu pomohla. Mal pocit, že mu udrela posledná hodina. Ja som mala pocit, že si ešte chvíľu láskyplného objatia a slintania od požičaného psa zaslúži.

Pes je predsa najlepší priateľ človeka.

 

Výkladový slovník pre českých priateľov

Írsky setter – veľký pes s nádherným kukučom a neochotou reagovať na akýkoľvek povel.  

Huňatý perszký koberec – niečo čo sa  dá zrolovať na druhom konci miestnostia  a vo voľných chvíľach sa  tomu dajú obhryzávať strapce. Neskôr peržan straca strapce, huňatosť, ale schopnosť rolovať ostáva

Bodliak – niečo čo uľpie na odeve, na ušiach, na srsti a ťažko sa vyčesáva.

Papek – niečo veľmi rovné s dlhšou dráhou doletu.

Došuchtať sa – pomalé plíženie vpred.

V pätnástich  -  má človek iný hodnotový rebríček a mokrý baloniak aj s majiteľom je niekde na jeho konci - to je vysvetlivka pre Proseckého

Záver bodka koniec finito!

Hrdinka sa potom pokúšal dovolať na 158 - a tam keď  to zdvihli bola prvá otázka: "Čo ukradla?"


49 názorů

Abakus
20. 01. 2022
Dát tip

8hanka - to mi je ľúto, tak snáď niekedy nabudúce - treba mať okuliare pri ruke. Občas je dobrý aj mikroskop - v tomto mizernom počasí. 


8hanka
20. 01. 2022
Dát tip

viem si živo predstaviť, pobavila som sa:)

Pripomenula si mi dávny zážitok z podvečerných Petřínskych sadov, šli sme so spolužiačkami zo Strahova dole do centra, oproti nám chlap v baloniaku, keďže som nemala na nose okuliare, prišla som o pointu...dievčatá mi povedali, že pod rozopnutým kabátom nemal už nič iné oblečené, o tento pohľad som bola ukrátená:)))


Kytiii
15. 12. 2021
Dát tip

Bomba, pecka a nářez v jednom. Rozjezd, napínavá zápletka, neotřelé řešení hodné Kolomba. Za mě bez výtek, zato s tipem a V.


Abakus
09. 12. 2021
Dát tip

Luzz - až sa proti tebe poženie pes, ktorý práve vyšiel zo stojatej vody, prehnal sa húštinou a otrasie sa pri tebe a uháňa ďalej - skúsenosť s afganskym chrtom a anglickým kokršpanielom - ten posledný na mne zanechával najmenšie stopy. 

S urputnou snahou to asi nemá veľa, ale kvôli pointe väčšinou kašlem na pravdivosť príbehu. No možno skro vždy.

Ďakujem za prečítanie a kritiku.


Luzz
09. 12. 2021
Dát tip

v rámci žánru "humorná miniaturka" je to asi dobře napsaný; svižný, vede to odněkud někam... (i když tento typ humoru jde kolem mě). místy taková ta urputná snaha o vtipnost ("malý príručný močiar"), ale věřím, že čtenáře to najde.

osobně mě na tom nejvíc bavila ta slovenština.


Abakus
09. 12. 2021
Dát tip

Lakrov -  iba keď píšem scifi  tak dávam občas  čas budúci, ale aj tam sa  dá vyjsť  s  časom minulým.  Viac ako pobavenie čitateľa s tým nesledujem.

Posledné po čom túžim, je stať sa jedného zasneženého dňa  povinným čítaním. 

Ďakujem veľmi pekne za kritiku. Možno sa časom polepším...


Lakrov
09. 12. 2021
Dát tip

 Vzpomínkové vyprávění, jemuž minulý čas dává poněkud smutný nádech. Když už se začíná zdát, že ten text nemá žadnou ideu, přichází druhá, akčné-komická polovina, jejíž komičnost měla snad být umocněna oněmi závěrečnými vysvětlivkami (jejichž smysl se však dle mě míjí účinkem). Odpočinkové čtení.


To co je lepšejšie, to můžeš dát do doporučených děl a pak je to světle modré na autorské stránce a je to výš než ostatní díla.

R13 je zkratka mýho nejpůvodnějšího nicku tady z roku 1999 asi.  CM je zkratka California Memory, tak jsem tu působila 2019.  Tadyten nick co ted mám jsem vymyslela v rychlosti, úplně jsem to asi nedomyslela. No nic.   :)


Abakus
02. 12. 2021
Dát tip Gora

Ahoj Gora a Rebecca s 13 cm - ďakujem pekne za výber, ešte pred  nedávnom som si myslela, že výber je to, že ja vyberiem niečo čo sa mi zdá z mojich vecí to lepšejšie. netušila som, že to má na svedomí niekto iný, napríklad vy. 


Abakus
01. 12. 2021
Dát tip rebecca13/CM

Ahoj rebecca aj s 13 cm - som rada, že to pobaví aj niekoho iného, než iba autora. 


Abakus
01. 12. 2021
Dát tip

Ostrich ďakujem, pri písaní neplatí doba premlčania. Takže ten čas ani nemusel byť taký dlhý, ako bol.


Ostrich
01. 12. 2021
Dát tip

Rozesmálo. Ale zároveň jsem si představoval, kolik času muselo uplynout, aby se to takhle mohlo napsat.... 


Mojemu priatelovi, prepáč, automatická..


Přečítala som Mojmír priatelovi, bavil sa týž. Jednoznačne najlepšia TD z tohto novembroveho setu.

 


Abakus
28. 11. 2021
Dát tip rebecca13/CM

Ahoj Rebecca -  som rada, že si sa pobavila. Veľmi iné ciele ani nesledujem. 

Ja neviem, limit je 5 na mesiac a  uvidí sa čo život ešte dal a dá a nie vždy ide niekomu okolo mňa o krk. 


ja som sa  tyž bavila, aj zasmiala u pocikaneho balonaku fiktívneho Kolomba.. toto by som ňešmarila do koša, keľo takych ěšče budze?


Abakus
26. 11. 2021
Dát tip

Josef - nemusí byť všetko založené na pravde. Keď setter stúpi na nohu, autor má pocit, že váži tých 60 kíl. Je to vysoký pes, síce štíhly, ale ovešaný bahnom a bodliakmi s mokrou srsťou a pár kúskami lekna sa k tej 60 aspoň priblíži, nie?

V 14 má človek kamarátov  a  niekedy  sa  vyskytne aj to, že má priateľa - nie vždy je to obojstranné. Hrdinka mala záujem o psa, majiteľ o hrdinku a mamička majiteľa psa bola zdrojom informácií o rolovaných kobercoch. 

Dať to sem všetko, je to príliš dlhé, možno príliš pravdivé a komu by sa  to chcelo čítať?

Mám radšej kritiku, než chválu. A dobrá kritika nie je zlá. 

Ale ešte radšej by som niekedy  súťažila v romantickej ľúbostnej poézii, ale to mi nejako z neznámych dôvodov zatiaľ  veľmi nejde. 


K hodnotné povídce to má daleko. Drobné připomínky. Ve čtrnacti letech dívenka venčila přítelova psa. (to již měla přítele ?) Co doma pes vyváděl ví od přítele?  (bydlela u něj?) Koberec a 2x čurání když přišel listonoš?.  (troch vysvětlit) Irský setr váží maximámně 35 kg. (v příběhu 60 kg.) Jako pokus o vyprávění je to OK. Kritika zájemci psaní prozy prospěje víc než mazání medu kolem pusy. 

 

 


Abakus
22. 11. 2021
Dát tip

Kočkodan - ja chápem, že tu je zbierka rôznymi smermi orientovaných lietarátov, ale ja by som sa vrátila k baloniaku. Colombovi nepristane, tak by mohol nepristať aj zvyšku písmakov.

Mám z toho kabátu schovaný gombík pre šťastie.


Kočkodan
22. 11. 2021
Dát tip

No, v čistírně se tenkrát pořádně zapotili. Já jsem si pak ale bral už raději starý hubertus.


Abakus
22. 11. 2021
Dát tip

Papek – niečo veľmi rovné s dlhšou dráhou doletu.

Došuchtať sa – pomalé plíženie vpred.

V pätnástich  -  má človek iný hodnotový rebríček a mokrý baloniak aj s majiteľom je niekde na jeho konci - to je vysvetlivka pre Proseckého.

Kompletný chrup sa pozná podľa dokonalého úsmevu od jedného dlhého ucha ku druhému aj s niekoľkými bodliakmi.po ceste  a podľa smradu... 

Oslintaný a pocikaný občiansky nebudem brať  do ruky a  ani otvárať. 


Prosecký
22. 11. 2021
Dát tip Josef František

1. Potřeboval bych ještě několik překladů: papek, došuchtal

2. Když to nebyl Kolumbo, kdo to tedy byl? Jak jsi to poznala?

3. Jak poznal, že pes má kompletný chrup?

4. Pokud platí možnost, že to byl exhibicionista, tak vlastně chtěl jen vyjádřit, jak má rád život, svět, ženy .... "že je mi líto". Pocikal mu baloňák: jak se mu teď půjde, chudákovi, domů, co?

 


Gora
22. 11. 2021
Dát tip

Dík...


Abakus
22. 11. 2021
Dát tip

Ahoj Gora - kľudne áno. 


Gora
22. 11. 2021
Dát tip

Mohla bych dílko nominovat do soutěže PM? Dík, napiš sem ano/ne...


Abakus
21. 11. 2021
Dát tip

Ahoj F.M.R.C. - asi tým ťažko niekoho vydesím, tak aspoň pobavím. 


Lili.
21. 11. 2021
Dát tip

:-D:-D

To je zase jednou příjemné počtení.


Abakus
21. 11. 2021
Dát tip

Janina6 - ďakujem za prečítanie, ale druhá postava v príbehu mala 15!


Janina6
21. 11. 2021
Dát tip

Vtipné a čtivé! Říkala jsem si, ještě že mu láskyplně ohlodával jen ty uši... :-)


Abakus
21. 11. 2021
Dát tip

Ahoj Alegna - som rada, že som aspoň trochu pobavila.


Alegna
21. 11. 2021
Dát tip

boží příběh a dobře napsaný.... tedy tys mi dala, úplně to mám před očima a od smíchu mě bolí břišní svaly.....


Abakus
21. 11. 2021
Dát tip blacksabbath

No ja aspoň viem ako to má s  balóňakom - oslintaný, zablatený a trochu označkovaný. 


bixley
21. 11. 2021
Dát tip 8hanka

Nojo, na tom něco bude, jeho manželku jsme nikdy neviděli,kdoví, jak to má se ženskýma...


Abakus
21. 11. 2021
Dát tip Gora

Gora - setter urobil všetko čo bolo v jeho silách - slintal, dobre  sa zabával a  nejako popri tom asi zachránil aj "nehrdinu" príbehu. 


Abakus
21. 11. 2021
Dát tip

Bixley - aký falošný ? Možno to bol jediný a pravý Colombo! A trochu úchylný.


Gora
21. 11. 2021
Dát tip

Výborně, Abakus... pobavilo... ten muž dostal dost za vyučenou, a dobře mu tak!


bixley
21. 11. 2021
Dát tip

Nádherný příběh! Falešný Colombo a psí hrdina, který si vlastně chtěl hrát! :-)


Abakus
21. 11. 2021
Dát tip Benetka

Benetka - niekedy nabudúce s iným psom  a na iných miestach....môže byť?


Benetka
21. 11. 2021
Dát tip

Příběh je to zajímavý. Ovšem nejvíc by mě asi pobavilo kdyby se mu zakousl do oněch míst tam dole... :p


Abakus
21. 11. 2021
Dát tip blacksabbath

Blacksabbath - bol zlatý a bol to HRDINA slintajúci a olizujúci ale HRDINA. 


ale ten "blemsták" to je prostě zbraň :-)))))))))


Abakus
21. 11. 2021
Dát tip

Blacksabbath - málo bodliakov a málo bahna, ale inak sedí, beží a skáče.


Abakus
21. 11. 2021
Dát tip

No hrdina sa potom pokúšal dovolať na 158 - a tam keď  to zdvihli bola prvá otázka: "Čo ukradla?"


blacksabbath
21. 11. 2021
Dát tip Abakus

To je boží příběh!!!!!!!!! Úplně to vidím :-)))))))))).....snad se i obrázkem trefím...

https://www.nahuby.sk/…jpg */***************************************


Abakus
21. 11. 2021
Dát tip

akurát to nikde, okrem vlastných vecí  neviem nájsť!


lencza
21. 11. 2021
Dát tip

Geniální, směju se nahlas. I když ona ta reálná situace asi k smíchu nebyla. Ale popsala jsi to naprosto výborně. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru