Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Próza měsíce 21-11 (listopad 2021) - VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ

22. 11. 2021
1
23
1884

 

VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ soutěže PRÓZA MĚSÍCE za listopad 2021

Dle hodnocení čtenářů se prozaická díla zveřejněná v listopadu 2021 umístila v následujícím pořadí:

. . . . . . . . . . . . . . . . |Ja|Ma|Ja|K3|Bi|Go|Lu|Bi|le|Ky|La|
. . . . . . . . . . . . . . . . |ma|ja|ni| .|sk|ra|zz|xl|nc|ti|kr|
. . . . . . . . . . . . . . . . |rd|ks|na| .|up| .| .|ey|za|ii|ov|
. . . . . . . . . . . . . . . . |i | .|6 | .|z | .| .| .| .| .| .|
. . . . . . . . . . . . . . . . | .| .| .| .|Ba| .| .| .| .| .| .|
--------------------------------+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+---------
1. Jedlová. . . .. / revírník . | 3| 3| 2| 2| .| 3| 2| 2| .| 2| 2| =21 bodů
2. Kolotoč. . . .. / Ivo Vodička| 2| 2| 1| 1| .| .| 1| 3| 1| 3| 1| =15 bodů
3. O Am. básníkovi / Dan TM . . | .| 1| .| .| 1| .| .| 1| 3| .| 3| = 9 bodů
4. Čáry - Značky . / StvN . . . | .| .| 3| 3| .| 2| .| .| .| .| .| = 8 bodů
5. Světy . . . . . / theZEUS . .| .| .| .| .| 3| .| 3| .| .| .| .| = 6 bodů
6. TD-írsky setter / Abakus . . | .| .| .| .| .| 1| .| .| 2| 1| .| = 4 body
7. Cesta . . . . . / Sade . . . | 1| .| .| .| 2| .| .| .| .| .| .| = 3 body
8. TD-Odvaha . . . / Danny . . .| .| .| .| .| .| .| .| .| .| .| .|



Gratulujeme vítězi a děkujeme všem aktivně a konstruktivně se zúčastnivším.

P.S. Chcete-li nominovat prózu za prosinec 2021, už nyní můžete posílat avíza.

 

HLASOVÁNÍ

Do středy 22.12. můžete hlasovat pro prozaická díla zveřejněná v listopadu 2021.
Jsou to tato díla:

 

TD - írsky setter

Světy

Čáry - Značky

Jedlová

O americkém básníkovi a obchodu...

Cesta

Kolotoč

TD - Odvaha

Hlasování označte jako vážnou kritiku.
Hlasujte formou
1. Název díla
2. Název díla
3. Název díla

Pod hlasováním uveďte zdůvodnění své volby nebo krátký komentář ke zvoleným dílům.
Hlasovat je možné NEJVÝŠE pro tři prózy z uvedeného seznamu.

 




23 názorů

Gratulace všem a hlavně vítězům na bedně....:-)))))


Janina6
23. 12. 2021
Dát tip

Abakus -  :-)))


Abakus
23. 12. 2021
Dát tip Janina6

Gratulujem víťazom a aj hlasujúcim. Teší ma moje 7 miesto a  nabudúce - no nabudúce asi zabijem niekoho iného.


Janina6
23. 12. 2021
Dát tip

Gratuluji vítězům.


K3
23. 12. 2021
Dát tip

Gratuluji všem, obzvlášť prvním třem.


Gora
23. 12. 2021
Dát tip

Gratulace vítězům a poděkování všem, zvláště hlasujícím!


bixley
23. 12. 2021
Dát tip

Jardo, Ivo, dane srdečně gratuluji! A samozřejmě gratulace patří i všem ostatním, kteří se se svým textem zúčastnili i těm, kteří hlasovali.


Lakrov
22. 12. 2021
Dát tip

VYBRANÉ:

 1. O AMERICKÉM BÁSNÍKOVI A OBCHODU S LEVNÝMI POTRAVINAMI autora Dan TM: Ta nostalgická vzpomínka na "zašlé časy", přecházející do polohy společenské kritiky, natolik překvapuje svým závěrem (přinášejícím slzy v předposledním odstavci), že na onu řečnickou (ne)otázku, uvedenou v odstavci posledním, nejprve odpovím ANO (tj. "nevidím souvislost"). Po dočtení (fejetonu?) si však uvědomuju, že něco ve mně zůstalo, něco co mě nutí zamyslet se... 

2. Jedlová autora revírník: Od začátku je z toho cítit autorovo zaujetí a možná proto se mi tak dobře čte. Cosi jako smysl života, jeho naplnění v tom shledávám, když čtu dál. A najednou je z toho drama - ten rozpor mezi zachováním přírody a "materiálním" ziskem. A v závěru se z toho "materiálního" dramatu stává drama společenské, nenápadně vyúšťující v oslavu člověka, s nímž mě lecos spojovalo. ...takže to zdaleka není jen o lese... 

3. Kolotoč autora Ivo Vodička: Moc se mi líbí onen vtipně dávkovaný úvodní "místopis", z něhož se teprve na konci "první stránky" dozvídám obecně očekávaná fakta. Najednou mi dochází něco, co předtím dávno upadlo do mého "zapomnění": Ono vnímání kolotoče jakožto "úžasného stroje pro posílení a rozvoj fantazie". Je to napsané naprosto spontánně (nebo to tak teda spoň na čtenáře působí); ten svět z dětského pohledu, měnící se s každou otáčkou zmíněného stroje ve velký SVĚT nadcházejícího ("neútlého") mládí... Zmínka o říjnové rovoluci pobaví (snad napovídá věk autora) a od té chvíle už se bavím až do konce a dochází mi, že to (humor) byl autorův záměr a že se mu vydařil. 

 

OSTATNÍ: 

Cesta autora Sade: Tenhle text mě chytil od začátku (onu "chytlavost" posílila věta: ...Co je dětství proti celé délce lidského života? Malý střípek skla proti velkému zrcadlu....) A tak se vezu na vlně oné smutné úvahy o životě až k (dle mě) mírně zrychlenému a jakoby poučnému shrnutí na konci téhle cesty, za niž nepřísluší nic méně, než velký TIP. 

TD - Odvaha autora Danny: Stylem snad trochu popisné (na to už jsme u tohoto autora zvyklí), ale obsahově DOBRÉ a ač nejsem žádného vyznání, trochu se v tom poznávám -- poroto mě to možná TAK zaujalo, ta "odvaha žít". Tip. 

TD - írsky setter autora Abakus:  Vzpomínkové vyprávění, jemuž minulý čas dává poněkud smutný nádech.  Když už se začíná zdát, že ten text nemá žadnou ideu, přichází druhá,  akčné-komická polovina, jejíž komičnost měla snad být umocněna  oněmi závěrečnými vysvětlivkami (jejichž smysl se však dle mě míjí účinkem).  Odpočinkové čtení. 

Čáry - Značky autora StvN: Uvodní verše se mi špatně čtou. Je to takové hraní se slovy, jehož účinek mne však míjí. Podobným stylem (špatná čitelnost - pro mne) je psaná i další stránka textu: Mnoho slov, občasné opakování, "nastavovaná" souvětí. Dál z toho začíná být cítit jakási sebelítost. To odbíhání od "děje" v úvahám má nějaký smysl? A uvědomuji si, že začínám číst zrychleně. Z posledních dvou stránek cítím jakousi strojenost. Byl to záměr? Smysl mě minul, říkám si po dočtení. 

Světy autora theZEUS: Pozdní okouzlení láskou? říkám si pří čtení prvního odstavce, ale dál tomu moc nerozumím. Vyústění do akční scény mě překvapilo, vysvětlení typu "sen" je trochu "laciné" řešení a návrat k úvodní náladě vonící láskou je nečekaný.


Kytiii
21. 12. 2021
Dát tip

1. Kolotoč - české Mikulášovy patálie, milé, vtipné, napínavé. Naprosto splnilo mé požadavky na dobrou povídku.

2. Jedlová - živá připomínka i výtka v jednom... jak se nevzdávat, jak je důležité potkávat inspirativní lidi...

3. TD - írsky setter -  napínavé, vtipné a prošpikované směsí malých point, až se jeden diví, kolik se jich tam vešlo


lencza
17. 12. 2021
Dát tip

1. O americkém básníkovi... - líbí se mi ten úplně všední obraz, dojemně zachycený a pěkně propojený s básní R. Blye

2. Írský setter - vtipné; hodně vtipné

3. Kolotoč - líbí se mi styl a uvěřitelné zachycení proudu vědomí kluka plus mínus deset let


bixley
15. 12. 2021
Dát tip

Kolotoč - hezky popsaný pohled na pubertální prožívání světa

Jedlová - nejen úchvatný popis přírody, ale i apel do budoucna

O amrickém básníkovi... - fejeton dobře zachycuje kontrast mezi dvěma skupinami nakupujících, odkaz k americkému básníkovi zvýrazňuje skupinu chudých důcodců


Luzz
11. 12. 2021
Dát tip

1. Světy - svěží, bezprostřední text

2. Jedlová - povinná četba pro úředníky na MŽP, příp. MPO a MZe, až se zase budou vymlouvat, že něco nejde

3. Kolotoč - docela příjemná povídka

 


Gora
10. 12. 2021
Dát tip

1. Jedlová

2. Čáry - Značky

3. TD - írsky setter

Listopadové kolo bylo nabité výtečnými prózami a rozhodovat bylo nesmírně obtížné.

U prvních tří, které jsem zvolila a nejraději bych je dala všechny na první místo, mám jednu spojnici, a tou je vysoká, bezchybná úroveň jazyka osvědčených kvalitních tvůrců, jíž je radost se kochat - u settra pak navíc neobvyklý styl autora - z malé příhody utvoří precizní satirický text, ačkoli tentokrát spíš zábavný - něco tak osobitého, skrz nazkrz "do černa" vyladěného jsem na Písmáku ještě nezažila. To snad musí být životní postoj...

Kolotoč je moc zajímavě napsaný a několik vět, které mi v něm připadají navíc, ten skvělý dojem nekazí.

O americkém básníkovi a ... mne zaujalo velmi, nejvíc prozaickou odpovědí na konkrétní báseň, obé je velmi vyrovnané úrovně.

Cesta nenaplnila má očekávání, příběh tentokrát není moc originální, pro mne byl největším kladem hezký jazyk, kterým vládne i dílko Světy. Tak trochu poezie v próze, obě se dobře čtou.

Odvaha ztvárněná Dannym je svou "odnoží" kontroverzní, ale proč ne. Dobře napsáno.

 

 


1. Světy

- Snová miniatura, občas náznaky klišé, jako jsou "kaleidoskop světů" nebo "záře hořícícho města"; uvítal bych větší propojenost, hlavně u hlavních motivů

2. Cesta

- obstojně napsané; nevadí, že příběh je prostý, ale obsahově vyznívá trošku do ztracena...

3. O americkém básníkovi a obchodu

- jako fejeton OK; za mě nedotažená pointa


K3
07. 12. 2021
Dát tip

Mezi těmi třemi jsem nechal vybrat los:

1. Čáry - Značky. - Strohý, precizní jazyk.

2. Jedlová. - Naléhavé téma ochrany krajiny. Poeticky, barvitě vyprávěné.

3. Kolotoč. - Nadchnul mě zcela specifický, přirozený způsob vyprávění. 

Dále mě velmi zaujal fejeton O americkém básníkovi a obchodu..., a také povídka Světy.


Janina6
07. 12. 2021
Dát tip

 

1. Čáry – Značky. Přijde mi to jako studie o záludnostech komunikace. Líbí se mi styl, pronikavé sondy do psychologie postav a taky „rámovací“ báseň.

 2. Jedlová. Tady mě nadchl nádherný poetický jazyk, kterým autor popisuje (nejen) přírodu. A hluboce obdivuji moudrost „lesního hospodáře“.

3. Kolotoč. Tenhle příběh puberťáka je opravdu výtečně odvyprávěný a přesvědčivý. Jako bych byla při tom.


Jamardi
07. 12. 2021
Dát tip

1. Jedlová - překvapivý obsah, pěkné zpracování. Líbí se mi téma.

2. Kolotoč - zajímavé vyprávění, dobré téma k zamyšlení

3. Cesta - poutavé přiblížení myšlenek a pocitů, když dochází k bourání světů osobních i těch společných pro více lidí


několik avíz, za nevyžádaná se omlouváme


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru