Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O spravedlnosti

25. 11. 2021
8
13
515

 

 

Další moje říkánka z 90. let :)

 

 

O   spravedlnosti 
 
 
 
 

Nebylo   by      uvědomění   ani      pýchy

                                    bez   spravedlnosti

nebylo   by      postupu   a      nebyly   by      hříchy

                                        bez   spravedlnosti 


 

 

 

Nebylo   by       nahoře      ani   dole

                                bez   spravedlnosti

Nebylo   by      uvnitř   Nebylo      by   kolem

                      bez      spravedlnosti 
 


 

 

 

Nebylo   by      otázek   a      odpovědí

                          bez   spravedlnosti

Nebylo      by,   že      jedni   nevědí      a      druzí   vědí

bez   spravedlnosti 
 


 

 

 

Nebylo   by      slabosti   a      síly

                  bez   spravedlnosti

Nebylo   by      bezvěrství   a      nebylo   by      Víry

bez      pravedlnosti 
 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nebylo   by      konce   ani      začátku

                                       bez   spravedlnosti

Nebylo   by      chaosu   a      nebylo   by      Pořádku

                             bez   spravedlnosti 
 

 

 

 

 

 

 


 

Nebylo      by   úlevy   a      bolu

                               bez   spravedlnosti

Nebylo   by      sám   a      nebylo   by      Spolu

                       bez    spravedlnosti 
 

 

 

 

 

 

Bez   spravedlnosti

Nebylo   by     přitažlivosti   kladného      cíle

 

Bez   spravedlnosti

nebylo   by    této      ani   žádné"      jiné   chvíle

Bez      spravedlnosti 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bez   spravedlnosti

Nebylo   by      to      co   chtěl      bych      Ti   všechno

                                                říct

nebylo   by      ani   to      co   chceš      Ty

                    a   přitom

v       důsledku  sebe"       nemáš      asi   mít  

 

 


 

Bez       spravedlnosti

Nebylo   by      to   co      přesto   máš

nebylo      by   ani    to"      čím   teď

                     pohrdáš 
  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Nebyli   bychom

já      ani   Ty 
 

nebyly    by   (možná?)   též

Boží      principy

bez      spravedlnosti 
 
 
 

 

 

 

 


 

((   Bez   spravedlnosti   ... 

...   byla      bys   možná

                        úplně   jinde ...   )) .


13 názorů

Safiáne, díky za obsáhlý komentář :)

K těm mezerám řeknu pouze to, že to nebyl záměr, jinak k tomu dalšímu  asi již  teď více nenapíši.. :)


Pro Uličného: ..ne, ve snu se mi básně nezdají :) 

((ale v letech 1991 -93, kdy jsem kreslil vtipy do periodik:), se mi stávalo, že mi na nějaké zadané téma pro obrázky přišlo ..postupně, během chvilky, v noci ve spánku třeba šest- sedm námětů (no, byl to asi pouze polospánek); -a pokaždé, aby přišel ..ten námět další, jsem musel zhasit   světla, a ulehnout s úmyslem, že jdu již vážně spát až do rána :)) ))

 

(( ...)).


Omlouvám se, vracím se sem po několika týdnech, kdy jsem měl zančně omezen přístup k i-netu :)

Ještě bych k tomu řekl toto: měl jsem z tohoto ..seslaného kousku pocit ten, že celkového našeho bytí by nebylo tehdy, kdyby Někdo necítil jistou jakoby *„povinnost" (doufám, že se nejedná o příliš silné slovo )  podělit se o radost z bytí s někým dalším -tedy s námi , které si pro možnost toho sdílení radosti stvořil :)

(( ...)).

*bylo by  asi vhodnější použít termén nutkavý pocit :); (nechci ale   žádného urazit)


Entropia
29. 11. 2021
Dát tip

Provokativní úvaha. Vybavuje se mi sv. Faustýna, která chránila děti modlitbami před Boží spravedlností. Ani se jí příliš nedivím. Nebylo by duality bez spravedlnosti...


Uličný
28. 11. 2021
Dát tip

U tonického /přízvučného verše/ je rozhodující stejný počet důrazných slabik ve verších.  Pokud je už tedy podmínka pro určení tonického verše takto minimalizována, tak tvrzení:

Řekl bych, že nositelem je tonický verš, ale počet iktů /důraz/ je nepravidelný ./snad myšleno nestejný/....................?

  Jaký to dává smysl? Podle čeho to má být tonický verš? Nositel?


Safián
27. 11. 2021
Dát tip

Zeandrichu, dostal jsem avízo, tak disciplinovaně nastupuji. Začnu omluvou. Já tvé verše čtu, ale navyjadřuji se, protože jsem k nim nenašel klíč. Mně vedle obsahu, někdy i více, zajímají jeho nosiče. A právě ty nedokážu u tebe identifikovat. Řekl bych, že v tomto textu je nosičem tónický verš. ale co s tím, když počet iktů není pravidelný (nebo alespoň já to tak nevidím).  Těžko překračuji slovo spravedlnost. Něco mi říká, že jeho obsah neodpovídá tomu dnešnímu. Pravda kdysi také neznamenala to, co dnes. Byl to popis světa. Když se někde objevila trhlina, pravda se prostě opravila. Možná by se spravedlnost z tvého textu dala vykládat jako dohled nebo přízeň vyšší bytosti, nevím. Nerozumím různé velikosti mezer mezi strofami. V závěru mají verše méně iktů než dříve. Celek se mi jeví jako rétorická promluva nebo podobný druh rozhovoru.

 


supizmus
27. 11. 2021
Dát tip

Hodně dobré. Fakt se mi Tvůj originální styl líbí


Uličný
27. 11. 2021
Dát tip

Jen tak matně tuším, že by mi to mělo něco říct, ale nevím co. Budu se muset hodně snažit. 

Jen se tě zeptám, zdají se ti občas básně i ve snu?


Napadla mě Biblická přísloví, jakási podoba

kořeny pýchy i hříchů vidím ještě jinde než ve spravedlnosti a dalším uvedeném, ale jasně v poezii nejde o přesný výčet

Ta první část, nazvu ji obecným filozofováním (nemyslím to špatně) mě sice přivádí k zamyšlení nad vazbami spravedlnosti s těmi dalšími věcmi, ale silnější se dílo pro mě stává až když jej posouváš do osobní roviny!

 

 


To Janina6: Ano, beru to:)

 

(toto je jedna z těch věcí, které jsem si tehdy „stáhl" seshora více méně (snad až na závěrečné dvě sloky :) ) vcelku, bez možnosti to nějak modifikovat..:).

 

Sám pro sebe jsem si to přeložil takto (konkrétněji do toho nevidím, a navíc -alespoň prozatím tedy -nemám snad an.i  touhu vidět ?) ): ..samo bytí, ve svých jednotlivostech, je aktem ..nějaké vyšší Spravedlnosti v nějakém smyslu slova.. :) )

 

 

((...)).

 

Hezký den Ti přeji, i celý další čas:)


Janina6
25. 11. 2021
Dát tip

Mně to naopak připadá poskládáno z obecně známých protikladů (nahoře - dole, otázka - odpověď, slabost - síla, začátek - konec atd.) a konstatování, že toto všechno by nebylo bez "spravedlnosti", můžu nebo nemusím věřit, protože i pojem spravedlnost je velmi obecný. Jaká spravedlnost, čí, pro koho, za jakých okolností? Jakmile si představím první konkrétní situaci, kterou lze vnímat jako nespravedlivou, vidím, že v ní např. slabost i síla může úplně snadno existovat... Takže ne, na mě tato hora velkých slov dojem neudělala.


Alenakar
25. 11. 2021
Dát tip

Velmi zvláštní.

Připadá mi to jako překlad nějakého starověkého textu psaného klínovým písmem.  Třeba jako vysvětlivky k Chamumurapiho zákoníku.

Vysoce originální text, proto tip.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru