Na Písmáku publikuje 51 tisíc autorů, 457 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

O maně nebeské a vakcinaci
datum / id25.11.2021 / 526341Vytisknout |
autorkvaj
kategorieFejetonyDalší dílo autora
zobrazeno608x
počet tipů9
v oblíbených0x
O maně nebeské a vakcinaci

Pohled na hrad Kunětická hora je za slunného dne okouzlující. Hrad sice už pár století neslouží ničemu, a je tudíž z tohoto hlediska zbytečný. Už při letmém pohledu je ale patrné, že bez něj by to nebylo ono. Jak paradoxní.

     Otčenáš umím česky i slovensky, i když nejsem křesťan a tím méně katolík. Tato základní křesťanská modlitba ve slovenské verzi se shodovala totiž s textem mé první a zatím poslední filmové role před jedenašedesáti lety. "Otče náš, jenž jsi na nebesích, posvěť se jméno tvé, přijď království tvé, buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi. Chléb náš vezdejší dej nám dnes a odpusť nám naše viny, jako i my odpouštíme našim viníkům. A neuveď nás v pokušení, ale zbav nás od zlého. (Neboť tvé je království i moc i sláva navěky.) Amen."

     Filmaři si mě tenkrát vybrali, coby šestiletého, pár let po válce narozeného Pražáka z úplné rodiny, syna milujících rodičů, kterému nic nechybělo, abych hrál chudé, v podstatě bezprizorní slovenské dítě v nějaké zapadlé vesničce v době Slovenského národního povstání. Ta maličká rolička byla vlastně ve všem protikladná k mému životu. Tehdy jsem si to nejspíš neuvědomoval, ale něco ve mně asi zanechala, neboť od té doby velmi vnímám každý paradox. A zase. Když už jsem text své role uměl, dostal jsem spalničky, které násilně přervaly mou slibně nastartovanou hereckou kariéru. 

     Můj další život tím pádem už stál za houby a já si často říkám, kde bych dnes mohl být a se mnou celá společnost, kdyby se tehdy na spalničky očkovalo. Z toho je patrné, jak je vakcinace pro jedince i společnost zásadní věcí. Takhle jsem byl celý život po absolvování škol v pr...acovním procesu. Mám však dobrou paměť, takže znám dvojjazyčně slova Otčenáše dodnes, a když jsem někdy bědoval nad svým zpackaným životem, mohl jsem o modlitbě přemýšlet. Sdělím rovnou, že je mi z duše protivná, jako ostatně každá jiná. Je mi proti srsti domáhat se něčeho od vyšší instance a prosit ji o to, na co má člověk nárok, tedy když se sám přičiní. Nechám ale satiry a radši veřejně proberu, co je Otčenáš. 

     Otčenáš je vlastně dílem takové podlézavé a servilní uctívání Šéfa a dílem seznam požadavků, které modlící se ovečky na něj hned vzápětí nakladou, co by jim měl jako poskytnout, aby přežily a nevyžraly zemi až na úhor. Takže se v podstatě domáhají sociálních jistot a právního státu a svalují odpovědnost za své životy a problémy na ústřední vedení, protože Otec rozhoduje ve trojici se Synkem a Duchem Svatým. Avšak z formulace nároku „chléb náš vezdejší dej nám dnes“ očividně vystupuje krátkozrakost předků. Dnes se nacpou a co zítra?

     Člověk se má prý ale spolehnout na Boha, že jej nenechá na holičkách, jako to udělali dávní Židé, kterým na jejich pouti z egyptského otroctví do země zaslíbené posílal Hospodin denně shůry manu. Chuťově prý byla hnusná, ale měli aspoň co do úst, a znáte, co se říká a darovaném koni a jeho chrupu. Tedy se dávní Židé cpali manou, aby mohli čtyřicet let bloudit na tom kousku země, která se rozkládá mezi Egyptem a Izraelem. Jaké to dokonalé podobenství současnosti. Blahořečíme vrchnosti za odporné drobty, které jí odpadávají od mlaskajících tlam, a přitom se motáme v kruhu.

     Tak úplně hloupí však bibličtí Židé přece jen nebyli. Chtěli něco hmatatelného a viditelného, k čemu by se mohli modlit. Pročež jim Mojžíšův bratr Áron zhotovil po vzoru egyptského Apise zlaté tele. Avšak Hospodin nesnášel a tvrdě trestal modloslužebnictví, a tak přikázal Mojžíšovi, aby shromáždil věrné a nevěrní (tedy modláři) byli pobiti. Z toho je zřejmé, že Bůh je koncentrovaná láska. Dnes je obdobou Zlatého telete například video z Ústřední vojenské nemocnice ve Střešovicích, v němž prezident podepisuje svolání Sněmovny na listině, kterou mu předložil jeho kancléř. Tady je myslím to podobenství se Zlatým teletem dokonalé. Nebo že by se jednalo o prase? No, nebudeme bazírovat na detailech.

     Jisté však je, že dávní Židé na budoucnost nemysleli a důsledkem byl bídný svět. Potopa, kterou to chtěl Otec napravit, nakonec kvůli praotci Noemovi nevyšla, tak se holt bída světa přelila až do současnosti. Je jasné, že musela přijít nějaká nová zkáza. Ta se na nás valí už v bůhvíkolikáté vlně. My zatím odoláváme a cpeme se čím dál dražší nechutnou manou z Penamu a čekáme, až se Šéf přesune s konvojem zdravotníků do Lán, aby jmenoval nového premiéra a vzápětí blokoval ustavení jeho vlády. To jsou paradoxy, chtělo by se říct.

 

https://kvaj.blogspot.com




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

27.11.2021 15:26:30dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

:-)

27.11.2021 14:30:021 tipů dát kritice tipAru

tohle je křesťanský humor na úrovni :D:D

27.11.2021 14:04:28dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Nepleť si pojmy. Tvůj názor na můj fejeton legitimní jistě je, což jsem napsal. Na tvou kritiku jsem však nijak reagovat nemohl, protože jsi ještě žádnou nestvořila. Myslíš, že nedržím adventní neděli? No ty to víš bezesporu lépe než já, co dělám a nedělám. 

27.11.2021 13:49:18dát kritice tipMarcela.K.

A mně jsi zase směšný ty, jak reaguješ na legitimní kritiku. Hezkou první adventní neděli ti přeju. I když ty ji jistě nedržíš.

27.11.2021 13:42:37dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Napsal jsem, že je tvůj názor na můj fejeton legitimní. O ten však nyní vůbec nejde. Jde jednak o to, co si uvědomuješ ty, a jednak o to, že jsi mudrlantka, která je mi směšná svou snahou být konsekventní soudkyní.

27.11.2021 13:30:02dát kritice tipMarcela.K.

No jistě, kdo tě nepochválí, je mudrlant. Uvědomuješ si, že jen každým svým dalším komentářem potvrzuješ moje slova?

27.11.2021 12:23:17dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Já s tím samozřejmě počítám. Když ale narazím na nějakého mudrlanta, jako jsi ty, který se vyjadřuje kategoricky, nedá mi to, abych si s ním slovně nepohrál.

27.11.2021 12:15:49dát kritice tipMarcela.K.

:-) no tak, v té iluzi samozřejmě nežiju. Jen jsem ti napsala komentář. S tím přece musíš počítat, že tě nebudou všichni adorovat, i když tu jsi redaktorem.

27.11.2021 12:10:27dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Jistě dokážeš posoudit všechno, přinejmenším žiješ v té iluzi.

27.11.2021 12:08:33dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Já ti tvůj názor neberu. A je mi jasné, že nechceš odpovídat na nepříjemné otázky. Buď zdráva.

27.11.2021 12:08:27dát kritice tipMarcela.K.

Ne, to není pitomost, to je, bohužel, smutný fakt. Jsem na Písmáku dost dlouho na to, abych toto dokázala posoudit.

27.11.2021 12:05:37dát kritice tipMarcela.K.

Kvaji, nech mi můj názor na tvé "dílo". Já ti zase nechám ten tvůj na mě. 

 

27.11.2021 12:01:13dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

To mi bylo jasné, že mě nebudeš chtít nahradit. S tím, jestli si někteří čtenáři vybírají četbu podle doporučení redaktorů, nic nenaděláš. Ovšem tvůj výrok, že je to příčinou poklesu úrovně Písmáka, je pitomost. Z prvního to druhé jednak nevyplývá a jednak to, že úroveň Písmáka klesá, je pouze tvůj dojem. Působí tady spousta skvělých autorů. Za všechny mohu jmenovat třeba Majakse.

27.11.2021 11:55:24dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Marcelo, zamýšlela ses někdy nad tím, zda a do jaké míry dokážeš posoudit moudrost? Moudrost dokáže posoudit jen ten, kdo je sám moudrý. Můžeš něco takového o sobě říct? Uvedu ti to na příkladu: O Einsteinově teorii relativity může prohlásit, že je hloupá, jen člověk, který ji do důsledku pochopil a rozumí jí. A laskavá satira je oxymóron.

27.11.2021 11:52:55dát kritice tipMarcela.K.

B - ne, nenahradím.   Je mi v podstatě jedno, jestli mi k mým textům píše komentář pouhý čtenář, autor, nebo redaktor. Přesto si myslím, že je špatně, že někteří čtenáři a autoři si vybírají, co si přečtou, právě na základě doporučení redaktorů . Pak není divu, jak úroveň Písmáka klesá níž a níž.

27.11.2021 11:45:36dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

To nejsem. Horší je, že ty jsi zaměnitelný.

27.11.2021 11:44:46dát kritice tipMarcela.K.

Janino, mám ráda humor laskavý a moudrý, tohle je - dle mého názoru- hloupé a uštěpačné.

 

27.11.2021 11:32:23dát kritice tipMajaks

Ty jsi, kvaji, nenahraditelny.

27.11.2021 11:29:01dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Ale to je v pořádku, Janino. Marcela vyjádřila svůj legitimní názor, a je to názor se vším všudy. Nemusí ani dodávat "podle mého názoru". Pro ni to je zkrátka hloupé. Jen jsem zvědavý, jestli řekne také B, když řekla A, a nahradí mě v redakci prózy. 

27.11.2021 11:04:54dát kritice tipJanina6

Marci, ale no tak... Prostě nemáš náladu na vtipkování o Bohu, chápu. Je to satira a ta často někoho naštve. Ale hloupé... to si nemyslím.

27.11.2021 11:00:36dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Je to hloupé, řekla Marcela. K., řečená arbiter. Tak mě nahraď v redakci, Marcelko. Rád ti své místo přenechám.

27.11.2021 10:55:46dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Vypadá to tak.

27.11.2021 10:55:06dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Odmítat je jedna věc, ale reakce "odmítajících" diskutujících jsou jiného druhu.

27.11.2021 10:51:05dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Vykolejil - kdes to vzal? Já ti tvůj názor neberu, ale vyjádřil jsem na něj svůj názor. Otázky víry jsou členité a nelze víru charakterizovat jednou větou. POdle mého však mnozí věřící zaměňují víru za církevní teze nebo dogmata.

27.11.2021 10:24:40dát kritice tipMarcela.K.

Není to ani vtipné, ani moudré. Je to hloupé. Víc psát nebudu. Škoda času. Jen to něco vypovídá o tom, kdo může být na Písmáku redaktorem.

27.11.2021 10:20:24dát kritice tipAru

K3, v tom s tebou naprosto souhlasím, já právě odděluju striktně náboženství s církví oproti víře

27.11.2021 10:18:15dát kritice tipAru

no jo, ne každý snese srandu, když jim vleze do jejich kurníku :D

27.11.2021 10:02:37dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

kvaji, k takovéto látce je nejspíš třeba opravdu velkého nadhledu - k napsání i k srozumění... a neměla bych nikomu za zlé, že jej nemá nebo odmítá.

27.11.2021 09:47:371 tipů dát kritice tipK3

Aru, já vím a mělo by se o tom mluvit právě v kostelích. Zneužít se dá všechno. Samotná víra je ale víc než náboženství a možná by se to mělo od sebe oddělit. 

27.11.2021 09:41:32dát kritice tipK3

Teď se mi zdá, že jsem vykolejil spíš já tebe. Samozřejmě si piš co chceš, já jsem si jenom dovolil názor. A vypadám asi jako puritán, ale to nejsem. mně se to zkrátka nelíbí.

27.11.2021 08:31:291 tipů dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Aru - Řada lidí by pochopila, co je fejeton, ale nesmí si v něm autor dělat legrácky z náboženství, na to jsou hodně hákliví. Dobře to napsal Květoň Zahajský - je to fejeton, ne návod na použití života.

27.11.2021 00:39:19dát kritice tipAru

K3, křesťané, narozdíl od pohanů, jak hezky křesťansky popisuješ vyznavače jiné víry se přidali k církvi, proto že křesťanská církev se pasovala do role zvěstovatele "lásky", jejich zločiny jsou tedy mnohem horší, než zločiny jiných náboženských struktur, protože křesťané, tím že se rozhodli následovat Ježíše se přímo a vědomě zřekli násilí, jelikož Ježíš zrušil starou smlouvu a dal jim novou, která sice byla v r. 313. překroucena, ale to je věc druhá a běžný křestan tomu ani neuvěří.

mimochodem 100% starých kostelů bylo postaveno na místech, která byla před příchodem křesťanů pro místní duchovně důležitá, než jim to právě křesťané v rámci christianizace zabrali a ukázali v co že to mají vlastně věřit, dodnes se mlčí o ryze násilné a krvavé chrisitianizaci v Evropě v ranném středověku.

církev se k tomu staví úplně stejně jako s příkladem Prusů, kteří byli původně baltskými slovany, odsunutí germánů po druhé světové válce z dnešní Kaliningradské oblasti, vidím jako jistou míru satisfakce.

já úplně nechápu, jak Čechově na který Vatikán posílal (nebo je plně schvaloval) jednu křížovou výpravu za druhou, může mít v úctě jejich kostely, ale což, lidi zapomenou na všechno, hlavně že je v kostelích co k obdivování

27.11.2021 00:07:091 tipů dát kritice tipAru

myslím že lidé nechápou co je vlastně fejeton, fejetonu je přímo vlastní že má ryze subjektivní pohled, popsaný humornou formou

26.11.2021 23:16:211 tipů dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

To je přece všechno nadsázka. Myslel jsem, že musí být každému jasné, že jde o humor nejpozději, když si přečte tuto větu: "Tato základní křesťanská modlitba ve slovenské verzi se shodovala totiž s textem mé první a zatím poslední filmové role před jedenašedesáti lety." Jaká neúcta, jaké zesměšňování? Přece je z toho zřejmé, že mi ani tak nejde o náboženství, ale že satira míří především k současné situaci. Zjišťuji však, že se mnozí lidé, jakmile se někde objeví zmínka o náboženství, jejíž tón nemá patřičnou vážnost, jakou by si představovali, projevují velmi nedůtklivě až hystericky. To je snad nějaký středověký relikt, nebo co. Vychází mi z toho, že křesťanská víra mnohých lidí stojí na značně nepevných základech, když je něco takového jako můj fejeton dokáže rozhodit. Ještě zpátky k neúctě a zesměšňování. Snad ti je jasné, Karle, že si nikdo nemůže úctu a vážnost vynucovat. Pokud to dělá, působí směšně. A znovu si vzpomínám na Pátera Pavla Zíbala - bodrého a veselého velebníčka ze Slovácka, který si prošel bolševickým lágrem pro duchovní v Želivu a ještě jedním, pak pracoval téměř čtvrt století jako traťový dělník (nic lepšího pro něj nebylo), ale naztratil humor ani víru a nějakým vtípkům na náboženství se jenom smál. V žádném případě nebyl nedůtklivý, škobený a moralistní jako někteří zdejší diskutéři. Možná právě proto, že jeho víra prošla opravdu těžkými až drastickými zkouškami. A přitom tehdy, když jsem ho poznal, vykonával duchovní službu v domově důchodců, kde řadu lidí připravil na smrt, že odešli z tohoto světa usmíření a beze strachu, protože - jak říkal - lidé v těchto domovech hledí oknem do věčnosti. Snad jsi četl mojí povídku o něm, která se jmenovala "Ježíš na krumpáči".

26.11.2021 22:14:38dát kritice tipK3

Jsem s tebou, Jardo, zajedno v tom, že prosit by nikdo neměl. Jinak se mi nelíbí téma pojaté formou fejetonu. Spíš by se to hodilo mezi diskusi nebo zamyšlení. Tam by se třeba hodilo rozebírat zda něco ctít nebo nectít. Já si třeba nemyslím, že musíš něco za každou cenu ctít, když tomu nevěříš. Spíš mi vadí neúcta a zesměšňování. Osobně, spíš než Otčenáš mě oslovuje desatero. Mně se třeba na katolické církvi ledacos nelíbí a myslím si, že by potřebovala zreformovat. Přesto ji ctím a když vejdu do kostela tak ta úcta tam je a ctím i ostatní náboženství. Já jsem ani ty vaše diskuse nečetl. Že se dělo násilí? Ano, ve jménu Boha mohu zabíjet... Tím se řídili mnozí vládcové, ale to bylo právě to znevažováná a neúcta. Nakonec se pohané mezi sebou taky mydlili hlava nehlava. Kdekdo se za boha schovává a zaštiťuje se jím, to je odporné. A nejhorší je, když tak činí samotní představitelé církve a pak jdou znásilňovat děti. Ale přesto si myslím že to není vina církve, spíš její zneužívání. Vím že se mnou určitě nebudeš souhlasit, ale přesto si tě vážím.

26.11.2021 19:40:58dát kritice tipAru

naprostý souhlas

26.11.2021 19:23:121 tipů dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Křesťané staletí trvající krutost a násilí pochopitelně zlehčují, bagatelizují, ne nepodobně si nyní počínají komouši. Ty takzvané "mučednické" smrti byly vždycky pořádné hrůzy.

26.11.2021 19:04:591 tipů dát kritice tipAru

přesně tak, já se o to zajímal, proto jim prostě nevěřím, oni nepřestali pálit lidi, proto že se rozhodli mít je najednou rádi, ale protože přišli o faktickou moc nad lidmi, to je prostě smutný.

dost decentně třeba dodnes křesťanský média popisují christianizaci Pruska, dočteš se tam, že Vojtěch umřel mučednickou smrti a šlus konec, to že Prusy 50 let přiváděly ohněm a mečem na pravou víru pomocí nemeckých řádových rytířů, kterým vzdorovali, tak o tom ani pípnutí, kteří to tam michodem pak zabrali a natahali tam kolonisty z germánie, dokonce si ta území rozparcelovali ještě před tím, než vůbec Prusy porazili, prostě jsou to "pohani", tak koho jinýho by to tak mohlo být, než těch co jsou pokřtění

 

26.11.2021 18:44:02dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Ty svaté války už katolíci ani křesťané obecně moc nevedou, ale to proto, že ztratili světskou moc. Docela zdatně je ale nahrazují muslimové.

Samozřejmě, že Bible není jednotné dílo napsané na první dobrou.

26.11.2021 16:07:541 tipů dát kritice tipAru

já proti nim také nic nemám, pokud zrovna se nevěnují svatým válkám, nebo nevraždí lidi pro čarodějnictví :D

bible je tlustá kniha, tudíž přímo svádí ji vykládat, ačkoli ona sama defakto je překladem s překladu, který je s překladu, čím starší oddíly, tím víc je tam oněch překladů z překladů, tudíž i výkladů z výkladu :))

26.11.2021 15:45:06dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Hezky jsi to vyjádřil. NIcméně já proti věřícím nic nemám, to spíš oni proti mně, a Bibli považuji za skvělou knihu, zejména Starý zákon, protože se nad ní dá přemýšlet o různých lidských věcech. Zrovna tak Ježíš je úžasná bytost, a to ze stejných dúvodu. Kdo mi ale vadí, jsou jediní praví vykladči Bible.

26.11.2021 15:33:391 tipů dát kritice tipAru

myslím si, že bůh není v žádném náboženství, logicky, protože je bůh a přesto je logicky v každém náboženství, protože opět logicky je to zakládající vědomí všeho.

je to jako se sluncem, ačkoli slunce svítí až na Zem, není Zem sluncem, tudíž opět logicky nemohou být pozemští bohové, jako např. Jahve, jenž byl původně v Kanaánském pantheonu, než Židé přešli od polyteismu k monoteismu, tím prvotním vědomím, tím pádem je zase opět logické, že jak představitelé náboženství, tak souvěrci si s daným náboženstvím mohou hýbat tak jak se usnesou, aby se s ním hýbalo, no a pak se ději takové věci jako svěcení zbrani, války, mučení a zabíjení.

myslím, že věřit v nějakého polopouštního bůžka z Blízkého Východu, že to je onen bůh, jenž stvořil vše a je nad vším je dost směšná a naivní představa věřícího jenž to přijal takovou myšlenku za fakt, aniž by tomu věnoval myšlenku, nebo dvě, ale neberu mu dílčí úlohu původně místního bůžka. taky jsem si dost jistý, že Ježíš absolutně nemluvil o Jahvem.

26.11.2021 15:30:14dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Tak jsem argumentovat na poznámku, že bych si měl o satiře něco přečíst. To, co jsem uvedl, svědčí o tom, že jsem se nenarodil včera. Zvláštní je, že nekritizuješ, když někdo jako Abakus napíše: "Môžeš si robiť srandu, ale najprv si niečo o tom naštuduj." Pokud by se vyjádřil/a třeba tak, že jsem napsal sračku, bylo by to v pořádku, neboť to by byl čtenářský názor, na který má každý právo. Ovšem ten dovětek - napřed si o tom něco nastuduj - je arogantní.

26.11.2021 15:09:46dát kritice tipMarkel

Tak jsem si početla, myslím tvoje dílo i reakce pod ním.Navštívila jsem i jiná tvoje díla a některá jsem i ohodnotila T. Chtěla jsem vědět, s kým mám tu čest. Nikdy bych pod tímto výtvorem s oponenty neargumentovala jako ty. Cituji:

Já mám z těchto věcí státnice, více než dvacetiletou úspěšnou profesionální redaktorskou praxi a s tím dohromady více než čtyřicetiletou praxi publicitickou.

A to svědčí o čem? Já jsem pochopila, že jde o satiru, ale stejně jsem tebou zklamána. Ale je fakt, že každý člověk má víc tváří. Ale psát o něčem, čemu nerozumím, bych se neodvážila.

26.11.2021 14:21:53dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Aha, něco jako - dneska za peníze, zítra zdarmo? Díky.

26.11.2021 14:13:01dát kritice tipJanina6

Jakápak krátkozrakost? „Chléb náš vezdejší dej nám dnes“ je přece velmi chytrá formulace, zaručující, že se věřící bude modlit každý den!

Mně se četlo dobře, nemám s tímto pojetím humoru a satiry problém.

26.11.2021 11:06:341 tipů dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Po četných připomínkách věřících osob doznávám, že jsem ohledně zlatého telete napsal blbost. V biblické skutečnosti to bylo jinak. Nyní jsem tedy svou chybu napravil tak, aby bylo patrné, že Bůh je skutečně láska, která ostatně prýští i z příspěvků zdejších věřících čtenářů.

26.11.2021 10:29:50dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Žádné lekce neuděluji, a to nikomu.

26.11.2021 10:07:29dát kritice tipKamamura

Majaks - napjatě sleduji, co se naučíš tentokrát. Držím ti palce, vážně!

26.11.2021 10:06:49dát kritice tipKamamura

Nojo, Květoň, když nemá Ten Nahoře čas, pošle aspoň co nejkvalitnější záskok, mělo mě to hned napadnout, jak jsem ucítil závan myrhy. A rázem je jasno!

26.11.2021 10:06:14dát kritice tipMajaks

law, lekce kvaj udeluje moc rad. Taky se od neho rad ucim.

26.11.2021 10:05:30dát kritice tipKamamura

lawenderr - až slova "přestanou konečně fungovat", budou muset být všichni zticha?

26.11.2021 10:04:59dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Děkuji, Květoni. Upřímně řečeno, mě dost udivily reakce některých čtenářů. Ta absence humorného nadhledu. Chápu, že jsou lidé věřící, já jim to neberu, nezazlívám, ani jim ve víře nebráním. Na čem však taková víra spočívá, když je může rozhodit fejeton. Připadá mi licoměrné vyžadovat od ostatních respekt a sám ho k druhým nemít. Respekt si člověk musí zasloužit. Nestačí, že věří v boha. Abakus, ať už je to ona či on, se mi omlouval/a, jestli mi prý šlápl/a na otlak. Myslím, že jsem spíš šlápl na otlak nejen jemu/jí.

26.11.2021 10:02:32dát kritice tiplawenderr

ty jo, kvaji, mám normálně husinu! :) Možná, že mě naučíst bát i číst. Super. Vlastně je to docela úsměvné, jak slova fungují ... aby konečně přestala fungovat. Díky za lekci. 

26.11.2021 09:42:505 tipů dát kritice tipKvětoň Zahájský

Já jsem pobaven a spokojen. Fejeton je napsán zábavným literárním slohem, satiricky komentuje i trefně ironizuje zvolenou dobovou událost. Autor nešetří nadsázkou, humornými postřehy a využívá hyperboly. Dílko obsahuje nové, nečekané (ano, pro někoho až šokující) pohledy na téma, směřující ke zvolené pointě. Tím vyvolává otázky a poňouká čtenáře k zamyšlení, které může vyústit k různým reakcím, dle povahy, vkusu a přesvědčení každého soudruha.

Ovšem je to jen fejeton, že, žádný návod na použití života. Tou správnou a očekávanou reakcí by měl být úsměv.

26.11.2021 00:27:33dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Nikam jsi mi nestúpil-a. Jen tě upozorňuji, že mě nemáš co hodnotit, notabene na základě vytrhávání z kontextu, nic o mně nevíš. 

26.11.2021 00:13:22dát kritice tipAbakus

Ahoj Kvaj - asi by si nás nemal brať tak vážne. Je to literárny server a  vážim si svojej anonymity ako aj anonymity druhých. Nemám za sebou 40 rokov publicistiky....len to podhradie. Pardón, ak som ti  stúpil-a na otlak.

26.11.2021 00:02:07dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Pokud se tvůj příspěvěk týká mě, pak troll jsi spíš ty. Jestli si to neuvědomuješ, diskutuješ pod mým textem. A nejsem rozhodně anonymní. To spíš ty jsi anonymní, a chceš jim být už vzhledem k tomu, jak mlhavě se charakterizuješ v profilu.

25.11.2021 23:56:27dát kritice tipUličný

Zlého a hloupého trola už navždy nechám o hladu. Pokusy o urážky ve tmě anonymity stejně působí neodvážně. 

25.11.2021 23:50:59dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Ty mě chceš poučovat o satiře a nabádat mě, abych si o tom něco nastudoval? Já mám z těchto věcí státnice, více než dvacetiletou úspěšnou profesionální redaktorskou praxi a s tím dohromady více než čtyřicetiletou praxi publicitickou. Nic nikomu nediktuji, jen se bráním, abys mi něco podsouvala na základě nepochopení textu a vytrhávání z kontextu. A co já mám společného s tím, že ses narodila v podhradí, které už neexistuje? 

Jen nevím, jestli jsi ona, nebo Theodor Nerval.

25.11.2021 23:41:37dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Ty ale nejsi žádný arbitr, abys mohl posuzovat třeba to, jak si kdo Bibli vykládá. Nejsi ani vykladaš Bible. Kdybys ale nebyl zaslepený, pochopil bys, že v mém textu nejde o náboženství, ani o biblická podobenství. A pokud je někdo přesvědčený věčící, pak tu trochu legrace či nepřesností na účet své víry unese. Já jsemm měl například velmi přátelský vztah s Páterem Pavlem Zíbalem, který prošel za komoušů lágrem v Želivu a napsal o tom knihu "Šéfe, znáte Želiv?" Byl to skvělý , laskavý a moudrý člověk plný humoru. Napsal jsem o něm příběh a publikoval ho i tady. Pokud by ale byli všichni věřící lidé jako ty, tak to potom Gott mit uns.

Jinak - jestli chceš dělat redaktora prózy ty - rád ti to přenechám.

25.11.2021 23:41:23dát kritice tipAbakus

Kvaj - je ale na čitateľovi ako tvoj text pochopí a tu sa nás zišla zbierka, ktorá s tebou nesúhlasí  vo všetkom. Ťažko môžeš niekomu diktovať, čo si má myslieť o tom, čo si prečítal. Už nie sme v socializmuster. Do satiry to má ďaleko. 

Môžeš si robiť srandu, ale najprv si niečo o tom naštuduj. 

Mimochodom, narodila som sa v podhradí, ktoré už neexistuje. 

25.11.2021 23:30:21dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Tady se tedy sešla sestava. Proč vytrhuješ z mé popisky k fotce pouze část jedné věty a na jejím základě mi připisuješ nějaký postoj? Přečti si znovu celý popisek a zkus zapřemýšlet, co jím sděluji. Raději ti sem ten popisek zkopíruji: "Pohled na hrad Kunětická hora je za slunného dne okouzlující. Hrad sice už pár století neslouží ničemu, a je tudíž z tohoto hlediska zbytečný. Už při letmém pohledu je ale patrné, že bez něj by to nebylo ono. Jak paradoxní."

A kdybys zauvažoval aspoň obecně, musela by tě napadnout přinejmenším otázka - proč bych fotil Kunětickou horu, kdybych měl k těmto kulturním památkám postoj, který mi podsouváš? Jen letos jsem navštívil hrady Kokořín, Houska, Karlštejn (asi po třicáté) a Kunětickou horu a nafotil jsem si tam spousty fotek. Hrady a zámky miluji, hrady víc a spoustu jem jich navštívil, řadu z nich opakovaně, ale to mi nebrání, abych napsal to, co tě tak pobuřuje. Celý můj text je satirický, pokud ti to uniklo. Dělám si v něm legraci také sám ze sebe, jestli ne především a v tom případě si mohu dělat srandu ze čehokoli.

25.11.2021 23:23:041 tipů dát kritice tipUličný

Ona jedna věc je klást si otázky, diskutovat a pochybovat. Je rozdíl  něco si špatně vykládat, nebo něco si lživě vykládat. Trvám na tom, že redaktoři by měl přinášet určitou kvalitu na tento server.  

Pokud vnímáme náš svět jako skutečné obrazy Boha, pak nemáme problém pochopit, že Bůh není nijak omezován ve svém Zjevení/nepřesně zobrazování/. Pokud tedy výraz Bůh chápeme správně.  Proč by se nemohl trošku jinak zjevovat Židům, Křesťanům, Muslimům, ale i třeba Budhistům či jiným náboženským směrům. Rozhodně tím neprosazuji nějaký náboženský synkretismus. Naopak každé náboženství je samostatnou, ale správnou cestou k Jednotě. Té jednotě, která byla narušena v podobenství o Adamu, Evě a jablku. Adam pak dostává skutečně Zem, aby ji opanoval, ale především, aby na ni v potu a krvi hospodařil. Je to obraz údělu člověka, který ztratil důVěru a touží ji  znovu najít.

Je to těžké vysvětlovat na pár řádcích. Bible /Tóra/ však rozhodně není jen soubor nějakých historických a účetních knih. Je v ní nápsáno mnohem více. Číst je snadno, znevažovat ji také, ale rozumnět to se musí člověk snažit.

25.11.2021 23:09:17dát kritice tipAbakus

Mne vadí už prvá veta - hrad neslúži k ničomu a je teda zbytočný. Tento bohumilý postoj mali komunisti ku všetkým kultúrnym pamiatkam, alebo aspoň väčšine. Preto Bratislava ako jedno z mále miest nemá podhradie a ani zlatú uličku - ale niečo betónové sa na  hradnom kopci buduje a možno sa  na tom aspoň bude dať sánkovať.  

K ostatnému sa vyjadrilo už pár čitateľov predo mnou. 

25.11.2021 23:06:28dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Řekl bych, že slátanina je především tvůj nový výlev. Já v boha nevěřím, proč bych měl mít k věřícím nějaký respekt či úctu? Z mého pohledu si nedůtklivý a humor postrádající pánbíčkáři žádnou úctu nezaslouží.

Naopak souhlasím se zakladatelem parodického náboženství pastafariánství Bobbym Hendersonem, který v červnu 2005 formálně zažádal, aby bylo pastafariánství vyučováno jako další rovnocenný názor. V dopise kansaské školní radě žádal, aby se ve školách učilo, že svět stvořila létající špagetová příšera. „Píši vám s velkým znepokojením, jelikož jsem se dočetl o vašem rozhodnutí, že by se alternativní kreacionistická teorie „inteligentního designu“ měla vyučovat spolu s teorií evoluce. Myslím, že se všichni shodneme, že je důležité, aby studenti mohli slyšet více názorů, aby si mohli vybrat, která teorie jim dává největší smysl. Mám však obavu, že studentům má být vykládána jen jedna z teorií inteligentního designu“. Popularitu si pak získal během srpna, kdy si jej všimlo několik blogů a poté i běžný tisk, včetně českého. V roce 2007 dostal Bobby zprávu o vyjádření Marka Coppengera, pastora vyučujícího na Southern Baptist Theological Seminary v Louisvillu, který kritizoval pohrdání „biblickou vírou“ a označil pastafariánství za nesmyslné. V odpovědi Bobby Henderson píše: „Je mi líto, že křesťané shledávají víru, že Létající špagetové monstrum stvořilo vesmír, „nesmyslnou“, ale, opravte mě, jestli se mýlím, křesťané věří, že vesmírná židovská zombie, která byla svým vlastním otcem, může nechat člověka žít věčně, pokud budeme jíst symbolicky její maso a telepaticky jí řekneme, že ji přijímáme za svého pána, čímž nás ona oprostí od zla, které je v podstatě lidstva schované proto, že jakousi ženu, která vznikla z žebra, přemluvil mluvící had, aby snědla jablko z magického stromu. A oni si myslí, že představa, že úbytek pirátů způsobil globální oteplování, je směšná?“

Litovat mě nemusíš, lituj sebe, protože já ti o nic takového nestojím. A z tvé reakce soudím, že máš mindrák spíš ty. Já jsem v pohodě.

25.11.2021 22:40:46dát kritice tipKamamura

annnie - Respekt k ostatním lidem by člověk měl mít, s tím souhlasím, a rovněž se ztotožnuji s tím, že by člověk neměl ostatním dělat to, co nechce,  aby ostatní dělali jemu, a dokonce lze možná jít ještě dál (nevím to ale jistě), a snažit se žít podle tvrdšího požadavku z Tao Te Ťing, a totiž měřit přátelům a nepřátelům stejným metrem - jinými slovy netolerovat přátelům nešvary, které jinak pranýřuji, a nepřehlížet zásluhy a kvality nepřátel. 

Nicméně - k tématu vztahu mezi věřícími a nevěřícími, musím ti zde položit dvě otázky. Zaprvé, náboženství je na světě obrovské množství, a většinou se zcela rozcházejí v otázkách ontologických i etických (západní humanismus a individualismus je východním náboženství většinou dost cizí, a naopak například úzký vztah k šintoistů k přírodě a životnímu prostředí obecně je zase dost cizí evropskému křesťanství, kde prostě Bůh dá Adamovi zemi i se všemi zvířaty, ať si s ní dělá, co chce), tak se naskýtá otázka - je vůbec akt adherence k nějakému náboženskému systému (="uvěření", ve smyslu přesvědčení - ano, toto je mé náboženství, a ostatní jsou falešná, a ateisté půjdou do pekla), je tento akt smotný vůbec hoden úcty, když si uvědomíme například to, že náboženství bylo jedním z nejčastějších důvodů a příčin k různým válkám, sporům a dalším katastrofám?

A druhá otázka - není vlastně otázka "Proč vlastně potřebuji věřit, a v co to vlastně věřím" nakonec zajímavější, než otázka existence nějakých spekulativních (všemocných, vševědoucích, atd.) nadpřirozených entit, jejichž houževnatost stejně pramení z asymetrie obtížnosti důkazu jejich existence (stačí předvést jediný laboratorně ověřitelný zázrak, nebo otevřít jediný spolehlivý komunikační kanál se zmíněnou entitou), a obtížnosti důkazu jejich neexistence (je stejně obtížné dokázat, že neexistuje Bůh, satan, Alláh, Angra Manyu, Ahura Mazda, Dagon, C'Thulhu, vesmírní ještírci, Danikenovi a Součkovi mimozemšťané, skřítci, hejkalové, elfové, trollové, atd.), protože fakt, že je nevidíme, prostě z přísně vědeckého hlediska není důkazem jejich neexistence; tou by byl principiální důkaz nemožnosti jejich existence (a na to toho víme o Vesmíru příliš málo), nebo případně poctivé procestování naprosto celého vesmíru a konstatování, že zmíněné mýtické bytosti nejsou nikde k nalezení (a to pořád není úplně striktní důkaz - jednorožci také velmi pravděpodobně neexistují, ale nelze vyloučit, že v lesích u Příbrami se zrovna teď náhodou jeden nepotuluje)...

...?

25.11.2021 22:38:38dát kritice tipUličný

No je to dost podstatný rozdíl. Trochu to převrací situaci. Modloslužebníci jsou právě ti, kteří v Boha nevěří. Problém je, že si lidé stále bohy zobrazují, tu jako tele, tu jako moudrého staříka, tu jako pohodlíčko a majeteček.

Jako připadá mi neuvěřitelné, že někdo kdo má u jména redaktor prózy, napíše takovou slátaninu. Míchat křesťanský Otčenáš, svérázný a zjevně chybný výklad o zlatém teleti.

"Něco na co má člověk nárok, když se sám přičiní."

No a vrchol je ta trojiční teologie.  To je strašná kravina.

Porovnávání chleba vezdejšího  Dnes se nacpou..................  přirovnávání k současným politikům .............

.....nezlob se, tyto výroky a především to znevažování modlitby Páně, to vyznívá značně urážlivě.

Víra je především závazek, závazek přijmout odpovědnost za svůj osud. nevymlouvat se věčně na pověry a nepřízeň model a bůžků. Víra znamená cestu hledání  narušené Jednoty. 

Pokud víru neznáš, tak tě lituji. Ovšem svoje mindráky ze současné politické situace si laskavě vylévej trochu kultivovaněji. 

25.11.2021 22:08:54dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Danny už mě upozornil na mou chybu a já jsem mu odpověděl, proč k ní došlo.

25.11.2021 22:07:01dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Jistě, že jsou si někteří rovnější a nikdy nepřestali být. Díky.

25.11.2021 22:05:29dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Nárok, tedy když se sám přičiní - jsem napsal, což vysvětluje tvé další otázky. Bereš vážně satiru? To nikdy nikam nevede.

25.11.2021 22:01:12dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Ano, máš pravdu, i když potrestal je eufemismus. Bůh přikázal, aby Mojžíš shromáždil věrné a nevěrní byli pobiti, čehož se ujali levité. Já jsem chtěl projasnit celkově chmurnou atmosféru biblického podobenství a dát bohu přívětivější tvář. Postupem času se v Bibli stejně povaha Boha poněkud mění směrem k mírnějším reakcím. :-)

25.11.2021 21:32:39dát kritice tipUličný

Můžu se zeptat na konkrétní odkaz, kde dává Hospodin Židům zlaté tele? 

Jinak ten fejeton, no   ....., asi má skutečně reflektovat současné modloslužebnictví. 

25.11.2021 21:30:381 tipů dát kritice tipEvženie Brambůrková

Tvé podobenství je velmi podobné některým událostem v naší malé a jinak bohaté zemi. Všichni jsme si opět rovni, jen někteří to mají poněkud rovněji narýsované. Ale i na to prase se vaří voda.

25.11.2021 21:11:53dát kritice tipannnie

Nárok??? Vůči komu nárokuješ zdraví, klid, mír, harmonické vztahy, dobrou a uspokojující práci, bezpečí, to, že můžš žít v bohatý zemi... Vůči Osudu něco vládě??? A myslíš, že ses o to zasloužil víc, než lidé, kteří jsou na tom hůř než ty??? Nemusíš zrovna věřit v Boha či bohy, abys dokázal mít respekt k lidem, kteří v něj / v ně věří...

25.11.2021 19:47:042 tipů dát kritice tipDanny

pozor, máš tam chybu: Zlaté tele Židům nedal Bůh: zatímco Mojžíš komunikoval s Bohem na Sinaji, vymyslel Zlaté tele jeho bratr Áron a Bůh potom ty, kteří se mu klaněli, potrestal: je to právě podobenství toho, že se nemají jiné věci a hodnoty stavět na místo Boha co se týče uctívání

25.11.2021 18:41:06dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Jasně. Přesně pro tu asociaci s Audiencí jsem tam tu poslední větu napsal. Díky.

25.11.2021 18:40:03dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Takovejhle kousíček chyběl a mohl jsem být slavný třeba jako Sean Connery. JInak děkuji. Ta věta o pašíkovi je fakt mírná. :-)

25.11.2021 18:32:351 tipů dát kritice tipbixley
redaktor prózy

Tak tak. To jsou paradoxy! (jak říkal Landovský v Havlově Audienci)

25.11.2021 18:25:371 tipů dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Početla jsem si, kvaji!

Až na větu o pašíkovi mne článek zaujal... díky, dětská filmová hvězdo, za fejeton :-)



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Pismak.cz 1997 – 2021, provozuje Dobrý spolek, pravidla Školy v přírodě Letní dětský tábor