Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O ptačích barvách

26. 11. 2021
13
16
431
Autor
lencza

Když obzor tvoří různé stupně šedi

a podzim stromům z větví barvu splách

pak většina s nadějí k jaru hledí

a neví, že na stěnu hází hrách

 

Vždyť jaro od nás zimní časy dělí

sníh zajiskří a dlaně sevře mráz

můžem si vlézt na čtvrt rok do postelí

já myslím však, že venku půjde snáz

 

nacházet barvy skryté v hustém křoví

modř modřinky, jež na proutku si hoví

a oranžovou červeň červenek

 

zelenou žlunu, strakapoudí hlavu

Byť v určování druhů možná plavu

vždy zažíhají v duši plamének

 

 


16 názorů

Janina6
28. 11. 2021
Dát tip

No, já jsem se zrovna v jiné diskusi dozvěděla věci, které mi naznačily, že asi vím o rytmu a metrice velké kulové... :-) ještě že aspoň při psaní to občas dokážu zamaskovat :-) Radši už asi budu dělat jen hvězdičky a nechám si komentáře od cesty.


lencza
27. 11. 2021
Dát tip Gora

Děkuju všem za zastavení a komentáře, už to asi pomaloučku polehoučku začínám chápat a začínám vidět, že bude s čím si "hrát". 

bixley: Já nosím s sebou dalekohled (skoro) všude a vždy se nějaké to barevné bříško nebo hlavička objeví :) 

Janino: Ano, zkusila jsem :)


bixley
27. 11. 2021
Dát tip

Moc pěkné. Jenom ty ptáčky najít!


vesuvanka
27. 11. 2021
Dát tip

Báseň mě potěšila. I v mé duši barvy ptačí zažíhají plamének :-))), TIP


Janina6
27. 11. 2021
Dát tip Gora

Jů, tady se upravovalo, ne? :-) tedy, ten poslední verš už je rytmicky o.k. Jestli se nepletu, přibylo tam na začátku to slůvko "vždy"? Super.


Safián
27. 11. 2021
Dát tip

Dales- druhá půlka tvé rady je správná. Forma existuje sama o sobě v rytmickém schematu. Stačí jen měnit intonaci. Je ale třeba si uvědomit v jakém metru budeš číst nahlas. Tady se jedná o český nestopový jamb, tedy: je třeba dostat přízvuk, který je v češtině na první slabice, do sudé polohy. Na to je několik fint, na které každý přijde sám Mimo jsou zejména sedmý a osmý verš. poslední verš se může zdát  podivný, ale to je dáno způsobem čtení. Před tímto veršem je třeba udělat malou pauzu.Konstrukčně je v pořádku.

vždy zažíhav duši planek V českém jambu mají verše zakončené žensky lichý počet slabik, ty zakončené mužsky sudý.


Dales
27. 11. 2021
Dát tip Gora

Čistě soukromá, neodborná rada, která asi nefunguje pro každého: zkus si číst nahlas něco ve vázaném verši, třeba: 

https://ceskaknihovna.files.wordpress.com/2013/02/hrubin-zpivano-z-dalky.pdf

Rezignuj na obsah, zkoumej jenom zvuk, počítej slabiky jednotlivých veršů na prstech. Brzo si uvědomíš slabičné skupiny a jejich rytmus. Dál už by to mohlo jít samospádem, rýmová schémata vylezou sama. 

Jednooký slepým upřímně přeje zdar.


Safián
26. 11. 2021
Dát tip Nina Lili

Kdysi tu jedna dáma obdivovala dokonalost Miroslawkových veršů. A on na to: jednou jsem si řekl, že nebudu dělat chyby ,a tak je nedělám. Když si uvědomíš základ jednotlivých meter, můžeš za cvíli mluvit třeba v jambech, aniž si toho budeš vědoma, i při normální komunikaci.


Uličný
26. 11. 2021
Dát tip

Ke studiu teorie verše ti nejvíce pomůže, pokud si nejprve ujasníš, proč chceš psát verše. Co chceš komu říkat? Pokud máš co říct, tak už se ty prostředky učí celkem snadno. Nakonec stejně zjistíš, že je na ně občas nutné zapomenout a nenechat se ničím spoutávat. 


Gora
26. 11. 2021
Dát tip

Svůj náhled k celé básni jsem ti poslala, ono nelze jednou dvěma větami vše vysvětlit, vázaný verš je složitější záležitost, poprosím někoho z odborníků vázaného, aby se tě ujal...


Janina6
26. 11. 2021
Dát tip

Je to tak, pravidelné střídání přízvučných a nepřízvučných... ale přiznávám, že jednoduše to vysvětlit nedokážu a znalci bych byla právem vypískána :-) 


lencza
26. 11. 2021
Dát tip

Janina: Rytmus jsou teda ty přízvučné a nepřízvučné? Protože ty asi ještě pořád nechápu :) ale na počet slabik jsem si dala pozor tentokrát. 

Kamamura: Já asi tím, že mám 3 děti, si zalézt na 3 měsíce do peřin nějak nedokážu představit :)


Janina6
26. 11. 2021
Dát tip

Ptačí barvy nejlíp zazáří na zasněženém krmítku, už se těším :-) Milá básnička. Jen mě tak napadlo, že podzim stromům do větví barvy spíš přidává, než splachuje... a ještě mi místy trochu pokulhával rytmus (třeba v posledním verši mě docela zarazil, jak jsem už byla "zvyklá" z veršů předchozích na větší pravidelnost).


Kamamura
26. 11. 2021
Dát tip

Pomni, že i odpočinek má své meze,

neb i sladký sen přeroste do košmáru. 

Kdo může, ten pod duchnu vleze,

do jara přečká bez telky i kněze, 

jako tadyhle můj přítel Aru. 

Však Vesna zažene ten přízrak zmaru!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru