Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Som šteniatko

07. 12. 2021
13
11
259

Petra má narodeniny. Tridsať dva rokov odvtedy, čo ju priniesol Mikuláš. Do roboty ide o druhej, naši jej v piatok povedali, že prídu až o týždeň, potom oslávime. Žmurkli iba na mňa. Petra si korálikuje vo svojej izbe, keď sa otvoria dvere a všetci traja, Haňa, mama Monka, tato Mišo spustia – Veľa šťastia zdraviaaaa... Monka nesie vlastnoručne upečenú Krtkovu tortu, v kopčeku sú zapichnuté dva zelené stromčeky s číslom tri a dva. Zohrievam obed, keď ktosi zvoní, to už prekvapí aj mňa. Otváram a tam 8hanka s balíčkom zákuskov z obľúbenej cukrárne. Okrem iných aj dve makronky so snehuliačikovým ksichtíkom. Tú dostala Haňa po obede. Doveziem Petru z práce, sedíme pri chlebíčkoch s vajíčkovou pomazánkou, niekto zvoní.

„Kto je to?“ spozornie Haňa.

„Poď sa pozrieť!“

Vykúka iba z obývačky.

„No pozri! Kto to je?“

„Dedo Vlado,“ povie hrdinsky, kým je vo dverách. Len čo sa priblíži, spustí plač. Tatino ju berie na ruky, odovzdáva mame na kolená. V bezpečí maminho náručia je ochotná s ním komunikovať, zoberie si aj mikulášsku čokoládu. Dovolí mu chytiť ju za kolienko, viac nie. Zošmykne sa, ide za mnou. Uväzuje mi červené mašle na krk, na zápästie – to máš náhdejník, to máš nájamok.

„Poď aj mne uviazať, Hanka!“ dožaduje sa dedo Vlado. „Poď, očešem ti vlásky, dones mi hrebeň.“

Malá sa zdráha.

„Keď za mnou nepôjdeš, ostrihám ti tie vlasy!“

Plač. 

"S tebou neni žiadna sranda!"

„Neboj sa, babulka, dedo robí srandičky," prihováram sa jej.

Upokojí sa a ťahá ma do podkrovia. Aspoň si užije viac pozornosti oslávenec. Ukazuje tatinovi obraz z koráliek, nádherný západ slnka. V bielom ráme, do ktorého jej ho vložil Mišo, vynikne ešte viac.

„To si ako urobila?“ čuduje sa.

Petra mu vysvetľuje spôsob lepenia.

„No, klobúk dole! Toľká trpezlivosť!“ počujem zo schodov a teším sa, že sa konečne dočkala od tatina uznania a pochvaly.

Malá našla remienok na mobil, vysvetľujem jej, čo je to. Navlečie mi ho na krk.

„Poď, idem ťa vyvenčiť!“

Dávam sa na štyri, vodí ma z izby do izby po parketách. Poštekávam, kňučím.

„Šteš čikať?“

Zodvihnem pravú zadnú: „Ccccccc.“

Už som sa vyvenčila, stokrát vycikala, začínajú ma bolieť kolená. Mojej paničke je stále málo.

„Šteniatko naše, poď!“ prihovára sa mi s takou láskou, že by som si radšej zodrala kolená do krvi, ako odmietnuť.

„Ako sa volám?“ pýtam sa jej.

„Kokšpanjej.“

„Mohlo by som si trošku oddýchnuť? Už ma bolia labky. Zvalím sa nabok, zatvorím oči a akože spím.

„Nechčeš tu tmu?“

„Chcem,“ odpovedám neuvážene.

„Tak ma žodvihni!“

„Ale ja som šteniatko.“

„Veď aj ja šom šteniatko,“ vynájde sa.

Vstanem, zodihnem ju k vypínaču, zhasne. Nechá ma minútu oddychovať a už je pripravená na ďalšie venčenie.

„Hanka, poď dole, ja už idem preč!“ zakričí dedo Vlado.

S plačom kričí: „Nechoď pječ!“

„Hani, dedo nejde preč kvôli tebe. Nie preto, že si sa hrala hore. On sa chce iba rozlúčiť. Musí ísť pre Samka na tréning a odviezť ho domov. Bude unavený. Podáva mi ručičku a poslušne schádza po schodoch. Zastaví sa pod nimi a kričí - ahoj!

„Poď, odprevadíme ho ku dverám.“

Ide so mnou. Lenže dedo ju schmatne, zoberie na ruky, chce si ju vystískať. Plač.

„Tato, to nemôžeš takto nasilu,“ dohovára mu Monka.

Vyslobodím ju, upokojí sa a ťapne si s ním na rozlúčku. Sadne si na schody, prisadnem k nej.

„Čo jobí dedo Vlado?“

„On už nechodí do roboty. Je na dôchodku, odpočíva. Keď potrebuje Samko ísť k lekárovi, na trénig alebo na zápas, odvezie ho. Inak je doma.“

„Poď hoje!“ zasvietia jej očká. „Vieš, čo budeme jobiť!“ skôr mi šibalsky oznamuje ako sa pýta.


11 názorů

Evženie, hav hav :)


To je super představa :-)


gabi tá istá
07. 12. 2021
Dát tip Gora, revírník

ďakujem vám všetkým

reakcia priateľa - ... rozkošná je :) 

každý žne, čo zasial - babi gabi dôveru a lásku 

dedo Vlado odcudzenie a strach


Lili.
07. 12. 2021
Dát tip

Děti,to sladké koření života:-)


revírník
07. 12. 2021
Dát tip 8hanka

Dedo Vlado by měl za ní chodit častěji, bylo by po pláči. Ještě že má štěňátko Gabu.


blacksabbath
07. 12. 2021
Dát tip Gora

Gabiko...já udělat štěnátko...tak už se nezdvihnu....statečná jsi:-))))))


bixley
07. 12. 2021
Dát tip

Vidíš, chodíš za vnučkou jako pejsek...


Kočkodan
07. 12. 2021
Dát tip 8hanka

 

Chudinko Gabi, to ses teda dožila pěkných věcí – vlastní vnučka je na tebe jako na psa… (žmurk)


gabi tá istá
07. 12. 2021
Dát tip annnie

Gora :)))

segra, ty si super!


annnie
07. 12. 2021
Dát tip 8hanka

Dá to fušku, starat se o štěňátko :) :) :) Ale je hodné, že dědu Vlada nepokousalo... Já už bych trochu byla v pokušení :) Tip a.


Gora
07. 12. 2021
Dát tip blacksabbath, 8hanka

I já tuším, čo budete robiť, gabi!!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru