Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

JAK JSEM BYL V HOLEŠOVICÍCH

07. 12. 2021
12
12
268
Autor
Dan TM

JAK JSEM BYL V HOLEŠOVICÍCH

(za Dorotku Žurkovou)

 

Sedíme s Robertem Antropiusem  na náměstí, o kterém oba svorně a usilovně věříme, že má nést jméno Hrubínovo. Koukáme mu při tom do oken…

Konečně na chvíli vysvitne sluníčko a Robert se trochu chmuří:“Všichni byli do Dorotky zamilovaný. Všichni kluci ze školy. A i pár holek… A taky pár profesorů. I údržbář… Ona byla jako kometa. Plná energie. Ona prostě zářila…“

Teď se sluníčko zase schovalo.

Všichni se chtěli nějak té Dorotčiny krásy dotknout. Někteří něco z ní ukrást. Ale všichni k ní byli nějak přitahováni.

Jenže já tu teď sedím, Dorotka je 14 let po smrti. A uvědomuji si, že jsem vlastně stejný. Že i já se chci ještě zpětně dotknout. I já bych asi měl touhu něco ukrást. Ale já už mám svoje roky. Já už vím, že z toho, z té krásy, z té křehkosti, nemohu uzmout nic. Určitě nic, co by nebylo určeno pro mne. Tedy nic z toho, co by se pak dalo vlastnit. Já už jen pohladil staré dveře u domu číslo popisné 3. Já už se jen dotkl schodů, kudy chodila.

A protože jsem zasvětil svůj život Kristu a manželství mám v posvátné úctě, moje láska k Dorotce je tatínkovská, zbavená zmatku erosu. A básnická, kde veškeré snění točí se v lyrických obrazech.

Uvědomuji si, jak mnohé naše lidské boje, naše pře a představy, budou za pár desítek let směšné. Ale evangelium a krása, ať je to krása poezie a umění vůbec, nebo krása Božího stvoření, krása Boží lásky a odpuštění, smíření a pokoje, to je věčné. Věčně inspirující, znepokojující a přemáhající.

Zvednu oči k oknům, kde bydlel František Hrubín. Zdálo se mi, že se tam mihl stín za záclonou. Kdo asi nyní v tom bytě žije? Je šťastný? Žije naplněný život?

A co v tom bytě domu č. 3?

Bože můj! Dorotko!

 


12 názorů

Dan TM
18. 12. 2021
Dát tip Benetka

Prosecký, Kočkodan, K3, F.M.R.C. -  přátelé, jsem vděčný, že jste četli moje řádky. Vznikly z jistého přetlaku a smutku. Ale zároveň z lásky a krásy. Děkuji!


Lili.
18. 12. 2021
Dát tip

Je to krásné,dojemné.


Lili.
18. 12. 2021
Dát tip

Je to krásné,dojemné.


K3
08. 12. 2021
Dát tip

Moc hezky napsané. 


Kočkodan
08. 12. 2021
Dát tip

 

Ke tvému dílku mne prilákal název ctvrti, kde jsem kdysi pracoval. A to kliknutí byla dobrá vec…


Prosecký
08. 12. 2021
Dát tip Dan TM

Také jsemse dotkl chodníku v Janovského, kudy šla "moje" Dorotka". Asi ještě žije, ale už ji nikdy neuvidím.


Dan TM
08. 12. 2021
Dát tip Prosecký

Benetka - rozumím... k lze jen těžko něco dodat...


Benetka
07. 12. 2021
Dát tip Prosecký, K3, Gora

Moje spolužačka ze ZŠ umřela když jí bylo 14. Ale nebyla to Dorotka nýbrž Hanka. Prostě taková jedna malá hana na životě. Která ji ten život stála. A navíc byla jedináček takže do života rodičů po její smrti bych nechtěl ani nahlédnout... A... Byla to moje kamarádka......


Dan TM
07. 12. 2021
Dát tip

lencza - děkuji! Doporučuji si od Dorotky něco přečíst. 


Dan TM
07. 12. 2021
Dát tip

Ano, v tom je moje velká naděje...


lencza
07. 12. 2021
Dát tip

Krásné... zasáhlo mě. Souzním. 


Marcela.K.
07. 12. 2021
Dát tip Prosecký

To je milé. Tak snad se jednou s Dorotkou setkáš ;-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru