Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Svítáníčko

10. 12. 2021
27
27
993
Autor
Alenakar

 

 

 

Už odešel a v ranním přítmí

teď růže od něj voní víc.

Dál přemýšlím, kým mohl být mi...

Tma plná smutných létavic

 

a marných přání se už loučí,

třpyt hvězd však vsákl do záclon.

Proč myšlenkám svým neporoučím

a proč jim velí stále on?

 

Už odešel a v ranní mlze

se rozezpíval první drozd.

Už odešel... Byl pouhý host.

 

Jen růže zbyly, stuha...  Uzel

tak rychle, zručně rozvázal...

- Poušť z nudných dní, noc - oáza!

 

 

 

 

 

 

 


27 názorů

Alenakar
01. 12. 2022
Dát tip

Kadeřavá,

jsem ráda, že se ti ten textík líbí. Bylo to míněno jako text pro písničku. Třeba se časem najde nějaký skladatel.


kadeřavá
01. 12. 2022
Dát tip

Opět krása


Alenakar
14. 04. 2022
Dát tip

Juliáne,

moc děkuji za podporu. Já ale píšu pořád. Jen svá dílka spíš už jen věnuji někomu konkrétnímu a dávám je do kritik. 


Alenakar
03. 01. 2022
Dát tip

F.M.R.C.,

takovýchto úsporných sonetků mám v šuplíku více.  Některé možná v lednu vytáhnu na světlo.


Lili.
01. 01. 2022
Dát tip

Úžasné,představivost procitá.Čtenář se dokáže vsáknout do děje,když užiju jednoho z tvých obratů.Krásný básnický prožitek při čtení.Zanechalo hluboký dojem.


Alenakar
16. 12. 2021
Dát tip

Jak myslíš, Safiáne.


Safián
13. 12. 2021
Dát tip

Alenakar - Obnovit svítáníčko? Sama dobře víš, že tvůj sonet žádné svítáníčko není, že ze svítáníčka nemá v sobě vůbec nic.  Jistě už dávno někdo zkřížil svítáníčko se sonetem. Zbavil je poslední svobody, kterou při přísném normování obsahu mělo, totiž možnosti alespoň zkrášlit jeho chomout umnou výstavbou kancóny, která v tomto směru nekladla, na rozdíl od sonetu, žádné překážky. Výsledkem nemohlo být obnovené svítáníčko, ale jen další varianta milostného sonetu. Ale za pokus by to stálo. jen nevím, jak by vypadala kostra odpovídající současným společenským poměrům.


Alenakar
13. 12. 2021
Dát tip

Radku,

projdu si, co je nového a určitě se podívám.


R. Kedar
13. 12. 2021
Dát tip

...tak mě napadlo, že moje "Sonety bezesných nocí"  jsou svým způsobem svítáníčkem, jestli budeš mít čas, mrkni.


Alenakar
13. 12. 2021
Dát tip R. Kedar

Radku,

díky za příjemnou kritiku. Jsem ráda, že sonety pořád ještě žijí. Možná oživnou i "svítáníčka".


Alenakar
13. 12. 2021
Dát tip

Safiáne,

překvapilo mě, že tak starý literární útvar jako "svítáníčko" by možná mohl zažít literární renesanci. Budu nad tím uvažovat. Moc děkuji za koment.


Alenakar
13. 12. 2021
Dát tip blacksabbath

blackie,

ona už má leccos za sebou, takže si žádné velké iluze nedělá. Ale v koutku duše se ptá: co kdyby?


R. Kedar
10. 12. 2021
Dát tip

Pro mě krásný a s velkou jistotou psaný sonet. Krom toho jsem se přiučil něco o svítáníčku


Safián
10. 12. 2021
Dát tip Janina6, R. Kedar, atkij, Alenakar, Gora

Tento sonet je v podstatě samostatným epilogem ke svítáníčku. To bylo, podobně jako celá trobadorská lyrika, založeno na kancóně, schopné  vyhovět nejen  různým žánrům, ale i pro trobadory typickému formálnímu úsilí, jehož výsledkem jsou i nesčetné rytmicky, stroficky a rýmově rozmanité složité až vrcholně virtuozní konstrukce. Svítáníčko bylo  normováno, obsahově, což postupně vedlo k jisté šablonovitosti. Ostatně celá, tak krásná a zdánlivě velmi spontání, řeč trobadorských kompozic je protkána pravidly a dvorskými požadavky, které dnes rozeznají už jen specializovaní odborníci.  Podívám -li se na sonet očima českých překladů occitánských trobadorů, zdá se být uzavřenější, jemnější a cudnější, než tyto. Jako příklad uvádím úryvek jednoho z prvních, formálně velmi prostého svítáníčka.

Kéž, bože, den by na noc zapomněl, // kéž přítel můj by navždy zůstat směl, // kéž věrný strážný úsvit neviděl! //  Ach bože, bože, úsvit! Brzo den! //

Můj milý,líbejme se, já i vy,  //  dál navzdor tomu, kdo je žárlivý,  // než rozletí se ptáčci na nivy. // Ach bože, bože, úsvit! Brzo den! //

Znovu hru lásky, milý se mnou hraj, // než ptáci zpěvem vzbudí sad a háj, // než bdělý strážný dohrá na šalmaj. //  Ach bože, bože, úsvit! Brzo den! /

Je třeba dodat, že dáma  je vdaná (svobodné společensky neexistovaly) a pán, se ktrým tráví noc, není její manžel.

 

 


NÁDHERNÉ verše!!!!!.........

vidím ho pod balkonem - trubadúra sličného - pěje své lásce sbohem - -ona trnem růže poraněná - vroucně vzdychá - vrať se, vrať!....:-))))


Gora
10. 12. 2021
Dát tip

Prvně pojem svítáníčko vysvětloval na litwebu L., kde jsem to četla.

Je to vážně zajímavé, co vše obsáhneš. Klobouk dolů.


Alenakar
10. 12. 2021
Dát tip

Goro,

ano o "svítáníčku" jsme se se Safiánem už bavili. Tohle je druhá básnička zveřejněná na Písmáku pod tímto názvem. Ta první, od elíny m., byla celkem úspěšná, tak uvidíme tentokrát. 


Gora
10. 12. 2021
Dát tip

Umně zpracované, Aleno, i s legendou... svítáníčko je myslím přímo kategorie básně, jednou jsem to četla u Safiána...

Tip...


Alenakar
10. 12. 2021
Dát tip

Jani,

na literární souvislosti je tu spíše Safián. Jistě najde i takové souvislosti, jaké já nevidím.


Janina6
10. 12. 2021
Dát tip

To je super, jak ty vždycky hezky všechno vysvětlíš, asi jsi už z Písmáku zvyklá na natvrdlé čtenáře :-)


Alenakar
10. 12. 2021
Dát tip

Janino,

název zní určitě středověce. Středověká svítáníčka líčila rozchod milenců za svítání. Shakespeare ve své slavné scéně z Romea a Julie, kde spolu milenci mluví o skřivánkovi a sově, se měl kde inspirovat.  ...Já popisuju situaci "svítáníčka", kdy on už odešel a třeba se ani nikdy nevrátí. Ale byla bych ráda, kdyby ve vzduchu zůstal viset otazník. 


Janina6
10. 12. 2021
Dát tip

Příjemné čtení. Vidíš, a mně to znělo spíš středověce... taková cudně milostná písnička k loutně...


Alenakar
10. 12. 2021
Dát tip

Evženie,

díky. Jsem ráda, že se líbí.


Krásné.


Alenakar
09. 12. 2021
Dát tip

Diano,

zkouším si biedermeierové sonetky, protože ty z Máchovy doby tu nikdo nezná. Ani Safián.


Diana
09. 12. 2021
Dát tip

Nádhera!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru