Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - Den všedních i nevšedních darů.

19. 12. 2021
25
49
697
Autor
blacksabbath

Dar je dar a jak říkávala moje babička - „Darovanému koni na zuby nekoukej". Tedy pokud to zrovna není dar danajský. V přeneseném smyslu se někdy hovoří o „darech Země“, tj. plodinách, o „darech moře“ atd. I když jejich vypěstování nebo ulovení stálo nějaké úsilí, lidé dobře cítili, že je nevytvořili sami. O lidech se zase říká, že „mají dar“, to znamená výjimečnou schopnost nebo vlohu, talent nebo nadání.

Pravý dar není jen předmět sám; je to důkaz porozumění a vztahu, odraz osobnosti jak dárce, tak obdarovaného.

Je čas vánoční. Každý z nás dostane a podaruje své blízké spoustou dárků. A já vám dnes chci vyprávět příběh jedné drobné, copaté holky a jejího daru.

Bylo jí přesně jednadvacet let a deset dní, když porodila dcerku. Po uplynutí šestinedělí, na poslední kontrole, doktorka řekla:

„Tedy, vy máte vzácnou krevní skupinu. 0 Rh negativní. Mohla byste se stát dárcem krve!"

Mladá žena zpozorněla a zeptala se, co to vlastně znamená? Doktorka odpověděla: „Při krevní transfúzi je životně důležité použít pouze krevní skupinu, která příjemce nepoškodí. A ta vaše krev může být darována příjemcům všech krevních skupin. Jste univerzální dárce krve! Jestli souhlasíte, pošleme o vás avízo na transfúzku."

Okamžitě byla pro.

Zanedlouho přišlo pozvání na transfúzní oddělení nemocnice v krajském městě. Tam udělali další, podrobnější rozbor krve. Do kartičky nadepsané "0 Rh negat" přibylo ještě více informací.

Zeptala se, co ta písmenka znamenají.

„Vaše krev je vhodná pro i miminka," odpověděl pan doktor.

Prvního odběru se trošku bála. Když sestra oznámila: „Hotovo, mladá paní," řekla si, že to nebylo nic, co by se nedalo zvládnout.

Chodila pravidelně 3x za rok na pozvánku, ale hlavně na telefonické zavolání. Dokud pracovala ve školství, kolegyně za ni ochotně přebíraly službu. Hůře to vypadalo v dalším zaměstnání. Vedoucí ji uvolňovat nechtěl, i když měla ze zákona nárok na pracovní volno s náhradou mzdy. Možná právě proto.

„Nemám lidi," bylo to nejčastější, co od něho slyšela. A tak šla buď po směně, nebo před ní. Pak se však cítila unavená a chtělo se jí i přes den spát. Mezi řečí se o tom zmínila sestřičkám. Stávalo se potom, že volali přímo vedoucímu a jen mu oznámili okamžitou potřebu krve právě této zaměstnankyně a poslali ihned sanitku. To už odmítnout nemohl.

Při jednom odběru je obvykle dárci odčerpáno 470 ml krve. A resumé? Dotáhla to, bez jednoho, na šedesát odběrů. Ze zdravotních důvodů nemohla pokračovat.

Dar té copaté holky - dnes už je to starší paní - čítal bezmála třicet litrů bezplatně darované krve. Prý je tím nejcennějším, co můžeme druhým darovat. Alespoň tak podobně o tom hovořil slogan, který vídávala na plakátu stanice.

A obdarovaní? Pěkná řádka neznámých…

Ve stopách dárkyně jde dnes syn.


49 názorů

Zdravím z Budějc a děkuji:-))))


srozumeni
31. 12. 2022
Dát tip

Krásné...***


Jani......děkuji......


vesuvanka
10. 03. 2022
Dát tip

Ivi, nějak mně uteklo totoTvoje krásně napsané dílo, a tak dodatečně velký TIP :-))). Také jsem kdysi darovala krev a měla krásný pocit, že jsem někomu pomohla zachránit život.  


Neboj..."Kukýnka" je prvotně moje!..... Aru si to (za)půjčil...:-)))))))))))))))))


Andreina
22. 01. 2022
Dát tip

Kukýnkuju ráda, ale jsem teď trochu na rozpacích, jestli nezasahujeme kukýnkováním do Aruových autorských práv. Na mě soudy nemaj, protože už vidím soudce, co by mě honil po oceánech. Kdyby však dělal Tobě problémy, nabízím azyl.


JJ.....to odmítnout fakt nejde......děkuji za tvou vzpomínku.....a za kukýnky u všech mých dílek....


Andreina
21. 01. 2022
Dát tip

Ivi, tak tohlemi něco připomíná. Zvonění telefonu třeba ve dvě ráno a táta už mazal. Bydleli jsme jen kousek od Vinohradské nemocnice a k tranfúzce to bylo necelých pět minut pěšky a oni to věděli. Po čase začal tvrdit, že Rh0 neg. vhodná pro malé děti je prokletí. Byly roky, kdy volali i každé dva měsíce a to už mu nedělalo dobře, ale odmítnout nešlo. 


64 - nemusí pršet - stačí když kape:-)))))děkuji


64T.B.S.
10. 01. 2022
Dát tip

Opravdu obdivuhodné.Mám stejnou skupinu, ale krev jsem dala jen několikrát pa Tip


Zdravím z Budějc....díky a hezký víkend!


Jiří....děkuji ...i za tu copatou holku...za tvůj komentář....fucosa altaque....." nikdy jsem neměl pocit nějakého dárce, jen radost z toho...."


Lili.
01. 01. 2022
Dát tip

Moje krevní skupina.Dávám tip.


a2a2a
30. 12. 2021
Dát tip Helen Zaurak

Ivuško, jednou mi do práce volali, zda bych mohl přijet darovat červené krvinky, že v MěNemocnici v Ostravě je holčička a potřebuje to. Nikdy jsem se tak nehnal do transfůzní stanice, měl jsem nádherný pocit konkrétnho adresáta mé krve, jinak jsem daroval plazmu a krev opravdu mnohokrát, ale o to tu nejde. Já byl tak šťastný, že po odběru jsem koupil plyšového medvídka a letěl do té nemocnice, že ho tomu děvčátku dám. Ale už při cestě jsem si uvědomil, že jednak mi ho neprozradí a i kdyby, pak by to z mé strany byla lumpárna, protože bych holčičku či její rodiče zavazaoval k jakési vděčnosti. A tak jsem přijel do nemocnice, našel dětské oddělení a tam řekl sestřičce, že jsem dnes daroval červené krvinky pro nějakou holčičku a ať jí toho medvídka dají. Sestřička, už starší žena, se tak krásně mateřsky usmívala, zatímco já jsem byl celý rozpačitý z toho, jak jsem původně hloupě uvažoval. Chodíval jsem darovat krev asi 17 let a vždy jsem se tam těšil, měl jsem pocit, že jsem mezi dobrými lidmi a sestřičky za ta léta byly natolik kamarádkami, že jsme si u odběrů vyprávěli. A ačkoliv mám to nejvyšší ocenění, zlatý kříž 3. stupně nebo 1., už nevím, ale tehdy se to dávalo za  150 a více odběrů, nikdy jsem neměl pocit nějakého dárce, jen radost z toho, že ne vše dělám blbě. Potkával jsem tam hodně mladých lidí a všichni mi připadali, že to dělají s naprostou samozřejmostí. Dnes spousta lidí chodí dávat plazmu za peníze. Neodsuzuji je, dělají užitečnou věc, a není jejich vina, že potřebují peníze, ale je mi z té situace, nikoliv z těch lidí smutno.


Helen....děkuji moc!


S pokorou se skláním přede všemi těmito dárci...  děkuji!

A tuhle větu, tu si uschovám, moc se mi líbí: Pravý dar není jen předmět sám; je to důkaz porozumění a vztahu, odraz osobnosti jak dárce, tak obdarovaného.


Nani....:-))))))......ráda tě tady vidím:-))))).....děkuji


Nami 99
22. 12. 2021
Dát tip

Hezky napsané, srdíčkově lidské.


Maruško...to je škoda:-(.....ale stane se, že něco brání.....děkuji a měj krásný předvánoční čas!


Je dobře, že takoví lidé jsou. Taky mám tuto skupinu, i kamarádka, ale nikdo ji nechtěl.


Al Jal .....děkuji za hezký komentář


Al Jal Úd
20. 12. 2021
Dát tip

Je to velký dar dávat vlastní krev ostatním a nevykrvácet z toho, máš můj velký obdiv. Hezky napsané k té sváteční době! :)


blacksabbath
19. 12. 2021
Dát tip annnie, Gora

ann...třeba jo...kdoví :-))))))

K3....to jsi frajer!....jjj...mělo by to být normální

Al....tak nějak se to píše na sloganech upoutavajících pozornost

Luboši...ne potoky, ale jen půllitry krve - smajlík s hrozícím prstem...jojojo i snaha se cení

Janino...také si to myslím

Děkuji všem, kteří tady zanechali stopu a přeji krásný předvánoční čas!

 


Janina6
19. 12. 2021
Dát tip

Přesně tak, darovat krev je jeden z nejhodnotnějších darů.


Kočkodan
19. 12. 2021
Dát tip Gora

Ivi, i když v něm tekly potoky krve, tak se mi příběh líbil. No, vlastně právě proto.

Já chtěl kdysi svůj červený roztok také špendýrovat, ale paní doktorka mi to bohužel nedoporučovala.


Alegna
19. 12. 2021
Dát tip

darovat krev, darovat život, to je opravdu hodně .... obdivuji


K3
19. 12. 2021
Dát tip Gora

Krev jsem dával od začátku do konce hranice, jsem držitelem všech tří plaket, ale nemyslím si, že je to něco vyjimečného, zdá se mi to naprosto normální.


Aru
19. 12. 2021
Dát tip

aha, myslel jsem, že se + a - nesmí míchat vůbec ;)


annnie
19. 12. 2021
Dát tip

Díky ti, copatá! Možná, žes zachránila život i mně...Tip a.


blacksabbath
19. 12. 2021
Dát tip dievča z lesa

Renato, dievča ....pěkně děkuji za souznění...

Krásnou adventní neděli!!!!


nádherný dar ... plný života***


bixley
19. 12. 2021
Dát tip

blacki, máš pravdu, krev je vzácný dar. Hezký portrét.


O Rh negativní znamená, že může dát komukoliv (krev se nestazí) proto ale sám může přijmout pouze 0 Rh negat....


Aru
19. 12. 2021
Dát tip

myslel jsem, že negativní lze dát zase jen těm co mají taky negativní skupinu, takže je to jedno?


Majaks......zajímavý komentář.....


MilanH
19. 12. 2021
Dát tip

Též přeji hezkou neděli :-)


lenczo.....děkuji za ni...:-)))) užij si krásnou adventní neděli


lencza
19. 12. 2021
Dát tip

Je dobrá a má můj obdiv... 


Peter.....vyřídím jí to:-))))) děkuji

Nikolasi......tak to ti děkujeme/děkuji dvakrát!

Panové, krásný advent!


drobná copatá holka má moje sympatie


Čudla
19. 12. 2021
Dát tip

Taky jsem daroval krev do chvíle, než mi řekli, že už nejsem vhodný dárce. /*


blacksabbath
19. 12. 2021
Dát tip Gora

Abakus...dárci krve - po čtyřicátém odběru - dostali u nás od města "dar" v podobě roční jízdenky na MHD za 200,-kč...tak to vypadá, že si jich váží.....děkuji

Lami díky za za nechanou stopu....

Užijte si krásnou adventní neděli!


Abakus
19. 12. 2021
Dát tip

Môj otec dlhé roky darovával krv - na začiatku to bolo za honorár, vylepšoval s  tým veľmi nízky rodinný rozpočet.  Neskôr daroval - skutočne daroval až do momentu, keď mu doktori oznámili, že jeho krv už nie je vhodná. Ale ďalej sa  s ním už nik nezapodieval. A asi to bolo tak ako malo byť. 


Irčo....třeba jednou vyrobí syntetickou....ale do té doby..........děkuji a užij si pohodovou adventní neděli.........


supo:-)))).....děkuji...za vše!

Jarmilo...a ne každý to pochopí....děkuji

Milane díky za kukýnko:-)

přeji krásnou adventní neděli!


Gora
19. 12. 2021
Dát tip supizmus

Tady je dar víc než symbolický a přímo životně nutný.

Mezi dárci krve jsem pracovala několik let. Klobouk dolů před nimi, i před tebou, Ivi!


Jamardi
19. 12. 2021
Dát tip

Darovat krev je důležité a ne každý se k  tomu odhodlá. Moc dobrá připomínka i  příběh.


supizmus
19. 12. 2021
Dát tip

Máš opravdu dar hezky ty obyčejné věci popsat. Rozhodně to není nějaký bezkrevný příběh :-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru