Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Matrix 4: Resurrections aneb nepovedená exhumace mrtvol

23. 12. 2021
9
60
964
Autor
Induan

Sem tam jsem sem dávával nějakou tu recenzi a tuto tradici obnovuji, protože jsem včera byl v kině na něčem, na co jsem se moc těšil a nelíbilo se mi, co jsem nakonec viděl a tak po dlouhé době jednu krátkou přidám. (A brzy možná nějaké další). Pozor - drobné SPOILERY! (ale ono není moc co spoilerovat, protože celé je to vlastně jen divná vata, ale budiž). Takže moje kulturní vložka od nás pro vás:

A safra! Fuka dal na svém FFFILM.NAME v recenzi Matrixu 4 jen 40% ! To už jsem věděl, že je něco v nepořádku a jeho výsměšný tag: "KOMEDIE" dával tušit, že se asi moc nenasměju - případně jen hořce. Ač to dělám opravdu vzácně, dal jsem si před filmem místo plechovky energeťáku plechovku piva a počítal s nejhorším. A dočkal jsem se...

Když první věc, která člověku přistála v obličeji, byl nápis "ART" (hravě vytvořený pomocí zhasnutých písmen slova "HEART" na zdi hotelu), bylo na útěk pozdě (nic proti opravdovému artu, ten to ovšem o sobě většinou neřve prvním nápisem - byť by si dělal legraci sám ze sebe). Ale zároveň jen díky tomu člověk hned a rychle pochopí, co bude vlastně následovat - LIMONÁDOVÝ JOE místo klasického westernu - tak nějak to v prvních záběrech působilo. Budiž - třeba bude nějaká legrace...

Nebyla. První scény sice hezky parodovaly a citovaly akci z původní trilogie, ale bez humoru. A ani dál to rozhodně nebyla žádná komedie nebo alespoň zábava. Ani když autorka po první půlhodině klesla k dá se říct až fekálnímu humoru, kdy nový Morpheus vylezl z kabinky na záchodě a začal hláškovat jako v původní trilogii a dělat si z toho legraci. Prostě ne - nefungovalo to. Není moc o čem se rozepisovat. V první třetině to není film. Je to umění. Jenže - není to umění, na které chce jít milovník umění, ani umění, které v tom nečekaně objeví ten, kdo ho nehledal. Je to umění, které dostal ten, kdo po něm netoužil...

Celé se to ale skládá ze dvou částí, které nejsou nijak pevně odděleny - spíš se jedna do druhé překlápí. Film o filmu Matrix (první půlka filmu) jsem ještě přežil. Pak ovšem následuje v podstatě let's play počítačové hry s aktivovaným cheatem pro nesmrtelnost. A to je (jak my, hráči počítačových her, víme) nuda... Proč zpracovat ikonickou scénu boje Morfea s Neem tak, aby té původní stylově nesahala ani po kotníky? Proč jí vzít všechen šmrnc? Proč dělat akční scény tak, že už nejsou originální a v dnešní době nezaujmou a ještě to přiznat v dialozích? Ach jo...

Ale pojďme dál... Následně to i vypadalo, že se možná něco začne dít - přemlouvání Trinity mohla být jediná složitější zápletka, kdyby jí využili, jenže autoři to odbyli v podstatě dvěma větama a udělali z ní sobeckou krkavčí matku a svým způsobem zrůdu (ať se to snažili líbivými frázemi o svobodě a seberealizaci zamaskovat sebevíc), která se na nějaký děcka může ... protože odjakživa přece chce být superhrdinka, jen manžel se tomu smál (zřejmě netušíc, co má doma a jak rychle ho to bez výčitek odkopne i s dětma při první příležitosti). Skvělá message pro tenhle svět - proč se zaměřovat na osvobození se od karierismu "drogové" závislosti na konzumu, požitkářství a hierarchii kapitalismu, jako v prvním dílu, když si můžeme tentokrát vzít na paškál ty normální věci, od kterých jsme díky tomu utekli - rodina - domov - děti...

Pak následoval další let's play a tentokrát už naprosto trapný cheat pro superštít, kterým odrazíte všechno a byla to fakt neskutečná nuda a zmatek. Toť celý film v kostce s pár rádoby dramatickými rozhovory a dilematy, která působila jako pěst na oko. Nemá cenu zmiňovat.  Jako film je to prostě zapomenutelný průměr s nudnými dialogy, akčními scénami a bez nějakého opravdového poselství. Neovo a Trinitino životní bilancování nám sice může být osobně blízké, tady to ale filmu nepřidává nic, co by ho zachránilo.

Co mě tam ale opravdu nejvíc štvalo byla ta přehnaně feministická linka. Prostor už je těmahle věcma přesycen několik let a každé další zneužití filmu k propagandě tohohle typu je trapnější a trapnější. Ne proto, že by to snad nebyla pravda, že ženský se dnes vyrovnají chlapům v mnoha oblastech (a Trinity byla ve své době perfektní feministická hrdinka bez tlačení na pilu) - jde o ten moderní násilný způsob, jak to chlapům pořád omlacují o hlavu (tady chvilkama úplně doslovně, což už je fakt trapas a trčí to z toho, jak lyžařská hůlka z oka Mony Lisy). Feministické linky jsou teď v každém superhrdinském filmu a tahle byla fakt vyloženě odporná a musela znechutit film i tomu, kdo jinak feminismu celkem fandí. Jedna věc je totiž svoboda (kterou plně podporuju) a druhá zodpovědnost a slušnost.

Jak naložit v moderním filmu s rodinou? Použít ji jako beztvarou rekvizitu! Něco jako kňučící smečku otravných štěňat, která chce hlavní hrdinka rozdupat... Prohlásit rodinu a děti za citový vydírání, bránící člověku v rozletu, který se dá vyřešit jen tím, že rodině ukážu prostředníček a jdu si za svým srdcem - bez závazků - bez výčitek (no jasně - tady zaobaleno do opuštění "Matrixu", ale message byla jasná: Když chytnete druhou mízu, zošklivte si svoje blízké, sedněte na motorku a čau). Kecy o duze už opravdu jen trapas v rámci masírky (LGBT celkem fandím, ale copak to opravdu musí být všechno doslovně?) Snad jedině divně schlíple a bez dynamiky na neviditelném jeřábu visící Trinity (ne plachtící jako poletucha, ne třepotající se jako kolibřík, ale trapně visící jako leklá ryba), tvářící se, že zachraňuje NEA, byla určitou satisfakcí, která říkala: "Holky - evidentně to nemáte v rukou tak pevně, jak se tváříte..."

Nejhorší ale je, že to všechno působilo jako divný větší cameo všech postav, které se k něčemu takovému snížily a už je celkem jasné, proč tam nemohl být opravdový Morfeus (jako charakterní herec by tam působil prostě nepatřičně důstojně a mezi těmi skřetími ksichtíky těch pitoreskních parodií na původní postavy by se prostě nevyjímal) Vyhozený prachy (teda za natočení - lístek jsem naštěstí vyhrál v soutěži). Ach jo. Co nějakej nápad? Třeba příště zkusit vesmír? Nebo dokonce několik propojených světů i paralelně (nemyslím modal - myslím plnohodnotné - s jinými pravidly, visuálem i bytostmi)? Všechno, co mohlo fungovat (třeba svět s těmi robotickými příšerkami, místo jejich mýchání do reality), zabili. Souhlas s Fukou - slabých 40% (a to jsem ještě hodně přivřel oko a jsem velký fanda původního Matrixu, který zkousl i sequely). 

-

O TÝDEN POZDĚJI...

Omlouvám se - opravuju hodnocení Matrix 4 - Resurrections na 50%, místo původních 40% To proto, že k němu nedokážu být fér a nestranný. Lidé totiž bývají přísnější k tomu, koho mají rádi a očekávali od něj víc a kdo je zklamal. Tenhle film to má těžké v tom, že je to pokračování něčeho skvělého, že očekávání byla přehnaná a že se pokusil je zároveň naplnit i nenaplnit a stát se moderním, artovým a vzdorovitým. Bohužel se to nepovedlo a zůstal v podstatě průměr současné kinematografie, který navždy zapadne v zapomnění po pár týdnech. Je to 50 na 50 se vším všudy. Bylo to vlastně 50 na 50 už od chvíle oznámení, že to natočí. Bylo jasné, že to bude kontroverzní pokračování (už proto, že po takové době), bylo jasné, že se lidé rozdělí na dva tábory - líbí a nelíbí. A bylo jasné, že něco se ve filmu povede zapracovat a zlepšit a něco ne a naopak to bude horší. Takže je to jasné - tohle prostě jen tak nerozsekneme, každému se nezavděčíme, ale odpad to prostě nebyl - to za ty prachy ani být nemohl. Je to jasnejch 50%. A ještě jedna věc - teda dvě věci, co tomu chyběli nejvíc: 1. Ta skvělá komiksová choreografie akčních scén, přehlednost a záběry kamer, které byli tím, co z Matrixu dělalo ani ne tak umění, jako spíš pastvu pro oko (a to tak dobře, že to nebylo poznat a tak se to líbilo i lidem komiksy netknutým). Jo - bylo to takové "Labutí jezero" pro nerdy... 2. Ten zelený filtr (ale ten si naštěstí na každém počítači i moderním televizi můžete aplikovat a do kina si prostě vemte místo růžových zelené brýle :D )

 

Dovětek: Měl jsem nakonec možnost vidět film ještě jednou a tu šanci jsem využil, abych zjistil, jestli jsem tomu nekřivdil a něco nepřehlédl (což se mi občas u jiných filmů stává a ocením je pořádně až na poněkolikáté), ale přestože jsem maniak do překoukávání věcí znovu a znovu a dokážu si film nebo seriál pustit klidně 5x, nedokoukal jsem to už na podruhé ani do půlky a začal usínat a nudit se. Bohužel. Obávám se, že to není ve mě. Ach není tu není, co by mě těšilo a oku ani uchu prostě tentokrát nic nezalahodilo :(


60 názorů

Induan
12. 01. 2022
Dát tip

No jo - to víte - tu první trilogii už těžko něco trumfne a první díl obzvlášť, ale snaha se počítá...


egil
11. 01. 2022
Dát tip Induan

Tak jsem M4 skouknul.

Nejvíc mě pobavil kocour, který měl na misce Déjà-vu (aby ten odkaz na první díl byl jako úplně jasnej). Šlo to udělat líp. Šlo to udělat hůř. Nemuselo se to dělat vůbec. 


lawenderr
11. 01. 2022
Dát tip Induan

mně se to líbilo :) ale protože to má tak tak špatné hodnocení , zkouknu to znovu :D jestli jsem se nespletla. A tobě za myšlenky dík


egil
07. 01. 2022
Dát tip Induan

Je tady jeden důležitý kontext, o kterém jsem zatím nikde nečetl. Spoluautorem scénáře je britský prozaik David Mitchell (dvakrát nominovaný na Man Booker price, můj oblíbenec). Podle jeho románu Atlas mraků sestry Wachovské natočily film. V případě nového Matrixu funguje Mitchell jako jeden z tvůrců scénáře(!) O Davidu M. je dobré vědět, že se příběhy všech jeho knih (od Hybatelů, přes 13 měsíců, Sen číslo 9, 100 podzimů Joachima Zoeta, Hodiny z kostí až po Dům za zdí) odehrávají v jednom „universu“. Postavy (či jejich příbuzní, anebo odkazy na postavy) zcela nenuceně procházejí napříč všemi tituly. Mám takové podezření, že po Atlasu mraků Mitchell rozšířil svoje literární universum o Matrix. Pro potvrzení stačí fakticky málo – kupř. aby se jedna postava z výše uvedených knih vyskytla ve filmu, byť zmínkou. Něco takového by dalo filmu úplně nový možný interpretační rámec. Pominu-li, že dle všech možných dostupných recenzí film – především po režijní stránce – v lecčems selhává. Mám nicméně celkem důvodné podezření, že hlavní nosná idea Atlasu mraků (setrvalé opakování v čase: příběhů postav spjatých silnými emocemi) tak nějak zakládá i tenhle nový Matrix.


StvN
01. 01. 2022
Dát tip

Pak dej vědět. 


Induan
31. 12. 2021
Dát tip

StvN: Tak zrovna koukám třetí díl - no je to čím dál víc síla - co se týče těch věcí v nemocnici kolem Nomi - hodně hodně podobných zážitků - já pro změnu z psychiatrie. Jinak se tam konečně začíná něco víc dít, takže určitě dokoukám celý seriál a napíšu pak na něj recenzi a nějaký to zamyšlení nad ním... Tak šťastný nový rok a díky za tip na Sense8!


StvN
30. 12. 2021
Dát tip

Je to smutné. Rodina má sloužit všem členům a to, jaké je dítě, je zodpovědností rodičů. Bohužel mnoho rodin funguje podobně, jak říkáš. 


Induan
30. 12. 2021
Dát tip

StvN: Jo - ten zbytek mi nevadil a máš pravdu, že rozdíl je jen v tom, že na to nejsme zvyklí (na rozdíl od těch ostatních scén).  Šlo čistě o to, jak to asi působí na lidi, kteří v tom vidí jakýsi product-placement  - "reklamu" na festival (ty scény jsou tak trochu koncipovaný - s celou tou rozjuchanou barevností a tak). Člověku ale asi nedochází, jak moc je to pro lidi z LGBT komunity důležitý a že to není pro ně jen nějakej brazilskej karneval (i když ten byl jistě v začátcích inspirací a není divu, že Almodóvar taky podobná prostředí využívá - (travesti show a podobně) - vždyť to je vlastně jediný způsob, jak mohou lidé z LGBT opravdu být sami sebou). Jinak - druhý díl zanechal hořkou pachuť, když vyvolal vzpomínky na nepochopení mých psychických problémů rodinou. Je to smutné, ale rodina je někdy ještě mnohem zlejší než cizí lidé - což ovšem opět vyplývá z toho, že to berou jako nenaplnění svých představ o tom, jak má jejich vlastní dítě (a to slovo "vlastní" tady to vlastnění symbolizuje) vypadat, chovat se a nedělat jim "ostudu", přivést jim na svět vnoučata a šířit jejich "skvělé bezchybné geny" do dalších generací... I já jsem tomuhle tlaku podlehl. Zašlo to tak daleko, že toho svýho vnoučka, kterýho po mě tak vyžadovali mi přes tu psychickou nemoc prostě vzali a nechali si ho, když jsem se jim já "nepovedl". Příběh, kterej se jen těžko dá vyprávět a o to hůř chápat. Co se týče těchhle vztahů rodičů a dětí - neschopnosti rodičů přijmout dítě takové, jaké je - zpracoval jsem kdysi to téma ve svojí věci tady na Písmáku pod názvem: "Děláš krůčky"


StvN
30. 12. 2021
Dát tip

Zpočátku jsem měl stejný dojem a přišlo mi, že jde na diváka rychle se všemi těmi erotickými scénami, s homosexualitou a s tím pride, ale pak mi došlo, že o tom ten seriál je, takové jsou postavy a takoví jsou tvůrci seriálu. Proč nám nepřijde divné, že si postava v první scéně uvaří kávu, proč nám nepřijde divné, že si oblékne oblek, ale přijde nám divné, že si oblékne kostým? Proč ti nepřijde divné, že některé postavy užívají drogy, ale přijde ti divné, že jdou na pride? Proč není divné, že hned v prvním díle jedna postava vykrade trezor a přitom má být divné, že jiná postava jde na pride? Snažím se nad tím přemýšlet bez předsudků. Lidé jsou takoví, jací jsou a na Sense8 oceňuji naopak přirozenost, s jakou jsou jednotlivé lidské osudy zobrazeny a jak se nakonec propletou a všechny předsudky odplynou.


Induan
29. 12. 2021
Dát tip

Jj, už koukám druhej a třetí díl. To s tou nemocnicí mě taky dostalo - a takový věci se dějí i u nás a to tady ani nemáme žádný války gangů. Lidskej život devalvuje. Jinak v tom prvním díle toho seriálu bylo prostě moc zdůrazněný to téma toho duhovýho festivalu, i když chápu, že pro ty, kdo to takhle slaví je to hodně důležitý (a já bych do takovýho průvodu klidně šel je podpořit), ale když tak vidím tu nenávist proti tomu v části společnosti, myslím že kdyby se ten seriál rozjížděl v těchhle tématech pomaleji, neodradil by tu část lidí s předsudky dřív, než se jich stihnou alespoň trochu zbavit. Když vidím, co se kolem toho děje v Polsku a tak, je to smutný. Ale chápu, že to Lana chce prostě vykřičet do světa - že je to fajn a důležitý. I v tom Matrixu 4 ta věta o tom, že to tam vymalujou na duhovo musela pro některý lidi být jako červenej hadr - vždycky, když se "mává nějakou vlajkou", hrozně to rozděluje lidi na dva tábory a přestávají za tím vidět ty jednotlivce a vidí nějaký "hnutí", který něco "hlásá". Chce to dělat nějak civilněji, aby se s tím společnost sžila - takhle je to takové moc revoluční a nefunguje to dobře. I když - jak bylo vidět i v tom seriálu (jak se o tom dohadovali na tom festivalu), oni se v tom samozřejmě lidi neshodnou ani uvnitř těch hnutí - jak moc to má být revoluční - jak moc se snažit někomu zavděčit... jestli ten, kdo je moc mírnej to hnutí nezrazuje a nedělá mu spíš medvědí službu... To je tak vždycky - i v politice (a tohle je svým způsobem politika, protože je to v podstatě hnutí za lidský práva, i když svoboda je vlastně apolitickej požadavek, ale konzervativci to nazvou "přílišným liberalismem" atd). Prostě - bude to ještě dlouhá a náročná cesta a jak známo, revoluce většinou pozře svoje děti, takže ti, kdo tyhle bitvy vybojují, zase budou nakonec za špatné (příliš radikální a podobně...)


StvN
29. 12. 2021
Dát tip Induan

Je to těžké téma pro někoho, kdo má předsudky. Filmy a umění vůbec nelze dělat s myšlenkou na masu. To je falešné.  Mně ten seriál pomohl pochopit hodně věcí, zredukoval míru předsudků a ukázal mi zdravý pohled na rozdíly mezi lidmi. Jestli se vydržíš dívat déle, příběhy půjdou do hloubky. 


Induan
29. 12. 2021
Dát tip

StvN: Tak jsem zkouknul včera první díl toho Sense8 a je to zajímavý. Nevadí mi, že je tam to téma transexuality a tak (jednak jsem v tomhle fakt svobodomyslnej a jednak jsem zvyklej z Almodóvara), akorát je to občas opět moc na sílu, což může lidi odradit a to je škoda, protože téma je to zajímavý a důležitý, jen by prostě ten seriál neměl být natočenej čistě pro 10 procent populace. Asi je to hodně těžký to udělat nějak přirozeně, aby si to našlo cestu i ke konzervativnější části populace. Na rozdíl od Almodóvara to už dnes tolik nešokuje, ale zase už je to médii tak vyhrocené téma, že se potenciální diváci rozdělí na klasické dva hlavní tábory a jeden minoritní - jedni tomu dají šanci a budou to sledovat tak trochu z voayerství - třeba i tajně, ale nic jinýho jim to nedá, další o tom nebudou chtít ani slyšet a budou křičet "sodoma-gomora" a jen ta třetí skupinka, která se v tom najde, si to fakt užije.

Jinak můj druhý nejoblíbenější film po Matrixu je opět od Wachovskich - "V jako vendeta" - už jsem úplně zapomněl, že to natočily ony.


Induan
28. 12. 2021
Dát tip

StvN: No to je právě pro mě to největší dilema - jak tomuhle filmu dát 50%, když se pak dostane do nesrovnatelné kategorie skoro totálních sraček. Jenže člověk prostě musí brát v úvahu víc věcí než jen kultovní posvátný základ, na který se nesahá. Takže položme si otázku - kdyby neexistoval Matrix 1,2,3, kdybychom si dokonce odmysleli všechny triky a rozpočet a někdo by to natočil jako televizní inscenaci nebo seriál - kolik by si tohle zasloužilo jako samostatný film? Kolik byste dali za scénář? Které hlášky byste si zapamatovali? Kdo z herců by ve vás zanechal hluboký dojem na celá léta? Ne - buďme objektivní - tenhle film si nezaslouží méně než 50, ale ani víc a Lana měla moc natočit důstojné pokračování něčeho skvělého, ale nevyužila tu možnost a spokojila se s melancholickou masírkou poplatnou době. Mít její slávu, peníze a možnosti, jiný režisér by to byl asi udělal líp - na ni byl prostě přirozený tlak překonat sama sebe, být stejná a přitom jiná a tak dál - od začátku byla mizivá šance, že by to dopadlo opravdu dobře - a je mi to moc líto, protože bych si to sám přál a byl to můj Vánoční dárek, že na ten film jdu.


StvN
28. 12. 2021
Dát tip

Já si naopak myslím, že to Lana zvládla obstojně. Nenazval bych to jako geniální dílo, na druhou stranu se podívej, do jaké skupiny filmů jsi Matrix s 50% zařadil. Já se každopádně těším, až bude na Netflixu, abych se na nej znovu v klidu podíval. 


Induan
28. 12. 2021
Dát tip

StvN: Problém je, že aniž bych znal Laninu další tvorbu, mám s ní asi společného víc, než by mi bylo milé a její poselství světu díky svojí citlivosti na tyhle věci i tomu, co jsem v životě prožil, dobře chápu, jen se mi zdá kontraproduktivní způsob, jakým to dělá (a samozřejmě nejen ona). Jsem pro co největší osobní svobodu, že nemocný vztah nemá smysl udržovat chápu taky asi lépe než kdokoliv jiný (když jsem byl dítě, strašně jsem si přál, aby se naši rozvedli, protože dětství bylo peklo, ale nakonec jsou spolu už 50 let a pijí si krev celý život a ani moje manželství moc nevyšlo a ani další vztahy, ale o to víc chápu, že ta nespokojenost je většinou v nás a v tom, jak se zlobíme, že nás někdo chce svazovat pravidly tak, až přitom ublížíme těm, kdo za to nemohou). Nesnáším nesmyslná pravidla, jsem pro tu největší svobodu, jakou může člověk člověku dát, jen se mi nelíbí způsob, jakým je to zneužíváno k alibistickému bezhlavému zbavování se lidí jako ponožek ve vidině nového lepšího života (který stejně většinou nenastane - jen výčitky a samota), byť by to bylo zabaleno do líbivého pozlátka.


StvN
28. 12. 2021
Dát tip

Induan, ad 1) myslím si, že předpokladem k recenzi je dílo pochopit v jeho záměru, pochopit kontext a účel. K tomu je v případě Matrixu potřeba znát ne jen předchozí Matrix, ale také další tvorbu Lany, zejména Sense8, proto jsem se na nej ptal. Nicméně pokud máš problém s "moderními" společenskými otázkami, možná tě seriál zklame nebo "naštve". Dále je potřeba vědět něco o životě lidí, kteří film tvoří nebo v něm hrají. Matrix nelze chápat samostatně bez širšího kontextu. 

ad 2) stále jsi na můj vkus málo konkrétní.   Přesto si dovolím říci jednu poznámku. Nemá smysl žít v nefunkčním vztahu, děti neděti. Nefunkční vztah není rodina, je to peklo pro všechny, děti to negativně poznamená do konce života. Pokud Trinity žila v nefunkčním vztahu, který byl reprezentován falešnou, neživou, naprogramovanou rodinou, pak jediné rozumné východisko byl útěk. Kromě toho ona nikdy reálně žádnou rodinu neměla. V kontextu filmu je to jasná volba. Chápáno metaforicky jejich zaseknutí v Matrixu ukazuje na skutečnost, že lidé často volí poloviční řešení, raději setrvávají v práci, která je nebaví nebo ve vztahu, který je nenaplňuje ze strachu, že by jinde neobstáli. Takže mi tahle linka, jak říkáš, přijde v pořádku. Vše začíná vyobrazením současného světa a skrze nějaké prozření končí útěkem a osvobozením se. 


Induan
28. 12. 2021
Dát tip Gora, Aru

Omlouvám se - opravuju hodnocení Matrix 4 - Resurrections na 50%, místo původních 40% To proto, že k němu nedokážu být fér a nestranný. Lidé totiž bývají přísnější k tomu, koho mají rádi a očekávali od něj víc a kdo je zklamal. Tenhle film to má těžké v tom, že je to pokračování něčeho skvělého, že očekávání byla přehnaná a že se pokusil je zároveň naplnit i nenaplnit a stát se moderním, artovým a vzdorovitým. Bohužel se to nepovedlo a zůstal v podstatě průměr současné kinematografie, který navždy zapadne v zapomnění po pár týdnech. Je to 50 na 50 se vším všudy. Bylo to vlastně 50 na 50 už od chvíle oznámení, že to natočí. Bylo jasné, že to bude kontroverzní pokračování (už proto, že po takové době), bylo jasné, že se lidé rozdělí na dva tábory - líbí a nelíbí. A bylo jasné, že něco se ve filmu povede zapracovat a zlepšit a něco ne a naopak to bude horší. Takže je to jasné - tohle prostě jen tak nerozsekneme, každému se nezavděčíme, ale odpad to prostě nebyl - to za ty prachy ani být nemohl. Je to jasnejch 50%. A ještě jedna věc - teda dvě věci, co tomu chyběli nejvíc: 1. Ta skvělá komiksová choreografie akčních scén, přehlednost a záběry kamer, které byli tím, co z Matrixu dělalo ani ne tak umění, jako spíš pastvu pro oko (a to tak dobře, že to nebylo poznat a tak se to líbilo i lidem komiksy netknutým). Jo - bylo to takové "Labutí jezero" pro nerdy... 2. Ten zelený filtr (ale ten si naštěstí na každém počítači i moderním televizi můžete aplikovat a do kina si prostě vemte místo růžových zelené brýle :D )

Dovětek: Měl jsem nakonec možnost vidět film ještě jednou a tu šanci jsem využil, abych zjistil, jestli jsem tomu nekřivdil a něco nepřehlédl (což se mi občas u jiných filmů stává a ocením je pořádně až na poněkolikáté), ale přestože jsem maniak do překoukávání věcí znovu a znovu a dokážu si film nebo seriál pustit klidně 5x, nedokoukal jsem to už na podruhé ani do půlky a začal usínat a nudit se. Bohužel. Obávám se, že to není ve mě. Ach není tu není, co by mě těšilo a oku ani uchu prostě tentokrát nic nezalahodilo :(


StvN
28. 12. 2021
Dát tip

Preferuji slovo slušný, místo korektní.  

Kamamura, nemá to smysl. 


Induan
28. 12. 2021
Dát tip

Kamamura: To víš - to jsou ty Vánoce a naše hyperkorektnost :-) A nebo naopak ještě stará škola, kdy za výprask musíš ještě poděkovat :-D (asi v tom Matrixu přece jen bylo ještě pořád příliš mnoho latexu ;-) ) Každopádně StvN to nemyslel určitě zle a v ledasčems má pravdu - být kritikem je práce nevděčná, být na lidi přísný těžké a dělat to profi bych nechtěl (někdy jsem až příliš přísný a kritický k tomu, co mě štve - nejen k filmům, ale i k různým výrobkům, společenským jevům... (jak vidno v předchozím komentu :D) Každopádně být ke svému kritikovi korektní a férový je fajn a dělá to z hádky diskuzi a to je vždycky lepší... Šťastný nový rok všem a hlavně hodně sluníčka :D :D :D (ne - fakt nejsem sluníčkář :D )


Induan
28. 12. 2021
Dát tip

StvN: Díky - pokusím se trochu rozvést. 1. hodně nerad dávám filmu špatné hodnocení. Sám mám rád i Ed-Woodovštiny (a sám je občas točím) a asi by mnohé šokovalo, že i přes nízké hodnocení, které jsem mu dal, jsem si u tohohle filmu chvilkama i trochu pobrečel (ne zoufalstvím nad kvalitou, ani z té romantiky, ale jak moc jsem se poznával v postavě Nea). Jak jsem psal výše, jsem programátor, mám bipolárku, několik sebevražedných pokusů a mládí a sny mi tak nějak protekli mezi prsty i přes veškerou snahu (mimochodem - jedna z mých prvních básní - "Tikot" - už z roku 1998 - je o tom, jak si na tohle má člověk dávat pozor a přesto jsem o 23 let později přesně tam, kde skončí ten, kdo si ho nedá). To nic ovšem nemění na tom, že do takovéhohle filmu to prostě nepatřilo a udělalo to z něj film dost laciný - všechno bylo v divném kontrastu, jako kdyby se neuměle míchaly různé žánry a jako kdyby to byl fakt jen jakýsi sentimentální film o filmu. Umím si představit, že na téma programátora, který má psychické problémy a touží se osvobodit z reality, by se dal natočit i nesci-fi film (no - on to skoro byl tento, ale jen skoro a nedotáhli to a namíchali do toho věci, které to znevážněly, ale nepobavily), jenže to by bylo nějaké televizní drama a ne blockbuster do kin. A to říkám jako někdo, kdo má s NEEm víc společného, než kdy 99% z diváků toho filmu může mít.

2. Feministickou linku jsem v recenzi i komentech myslím docela naznačil, ale dobrá - ještě jednou se k tomu vrátím:

V původním Matrixu působila feministická linka svěže a vůbec ne rušivě. Věty ve stylu: "Trinity - ty jsi žena? Myslel jsem že Trinity, je muž!" To většina mužů..." výborně nenásilně pomáhaly odstraňovat předsudky a jako ženská hrdinka byla Trinity velmi uvěřitelná a sympatická. V novém Matrixu už je feminismus tlačený strašně na sílu (včetně ukopávání obličejů za to, že je někdo symbolicky "brzdí v rozletu pomocí vzbuzování výčitek vůči dětem, rodině a partnerům"). Jasně - ono se to tam tváří jako oprávněné vůči zloduchům - jenže o to je to vlastně zákeřnější - že se tím pádem nenápadně ti zloduchové stávají ze všech partnerů, kteří by byť jen pípli, když si jejich partnerka jde tvrdě za svým a nějaká morálka a zodpovědnost jí můžou být ukradené. Jasně - lidi se podvádějí, lidi se rozcházejí, lidi na děcka moc ohledy neberou... Jenže všichni jsme dřív tak nějak chápali, že je to hnusné a že je v pořádku se z toho cítit provinile a dávat si majzla, aby se to alespoň nedělo zbytečně i ve vztazích, které by fungovat mohly (oni toho často nakonec lidé stejně litují a jejich nové vztahy bývají z bláta do louže, ale to už si musí pak probrat právě se svým svědomím - jestli třeba nerozbili svoji rodinu kvůli chvilkovému poblouznění, které se za pár týdnů vytratí a oběma stranám zůstanou oči pro pláč nebo se nic podstatného nezměnilo, jen vyměnili jednoho partnera za druhého, ale stereotyp se vrátil - akorát teď tahají děcka o víkendech a svátcích z rodiny do rodiny a v horším případě si dělaj přitom naschvály). Abyste mě dobře pochopili: Já jsem například pro polyamorii, ale vadí mi podvádění. Jsem pro upřímnost a svobodu, ale vadí mi intrikaření, neupřímnost a dělání věcí za zády partnera. To samo o sobě zničí důvěru ve vztahu tak, že už to nejde nikdy napravit. Vztah by měl být především důvěra a i když manželství v dnešní době naštěstí není nezbytná podmínka partnerského života, manželský slib by měl být roven jakémukoliv partnerskému slibu, zvlášť pokud do něj hodláme přivést děti. Nejde přece o ten papír - jde o ten závazek - oba do vztahu něco velmi podstatného investují - svůj čas - tedy vlastně svůj život - a ten jim už nikdy nikdo nevrátí a je nefér, pokud to jeden nebere vážně a zaváže se k tomu jen na oko. To už ať jsou raději lidé k sobě upřímní a nic si neslibují a tím pádem nechají partnera si rodinu založit s někým, kdo po tom opravdu touží a myslí to vážně. Ale chápu, že je těžké si to nějak vyzkoušet předem a teprve pak se rozhodnout. A zjistit to po dvaceti letech, to už je trochu pozdě. A ano - i já mám v tomhle trochu máslo na hlavě (i když moje vztahy byly navíc poznamenány psychickými problémy na obou stranách), ale taky se mi to vymstilo a nakonec jsme se k sobě vrátili s první manželkou a jsme spolu s přestávkami už 19 let. Nevím, jestli spolu zůstaneme navždycky, protože je to v našem případě obzvlášť těžké (manželka trpí dětskou lhavostí a já to při svojí nemoci dost špatně nesu), ale alespoň se o to pokoušíme.

Takže obecně mi vadí jakákoliv relativizace zla. (I toho malého - partnerského, natož třeba relativizace Dartha Vadera v Hvězdných válkách 3. ve stylu: Zabil jsi sice padesát dětí, ale bavíme se s tebou dál, protože jsi býval kámoš a každej má přece nějaké chyby...

3. Ten seriál "Osmý smysl" jsem neviděl, ale shodou okolností jsem o něm minulý týden četl a možná tomu dám šanci. Díky za tip!


Kamamura
28. 12. 2021
Dát tip Lady de Winter

Neděkuj, myslel jsem to zle, jsem zlý člověk, dej mi jednu do čenichu, člověče! Co se to s vámi lidičky děje?


StvN
28. 12. 2021
Dát tip

Kamamura, v pořádku :) děkuji za názor.


StvN
28. 12. 2021
Dát tip

Induan, docela by mě zajímalo, co konkrétně myslíš feministickou linkou. Jinak viděl jsi Sense8? Co říkáš na zapojení stejných herců? Já jsem to uvítal. 

Co se kritik Matrixu týká, všiml jsem si, že si na něm hodně jinak rozumných lidí vylámalo zuby. Přijde mi to zvláštní. Zcela to odpovídá tomu, co říkal Barney, že lidé snadno podléhají emocím. Řekl bych více, než před těmi dvaceti lety. 


Kamamura
28. 12. 2021
Dát tip Aru

StvN - Člověče, ty jsi mimo snad úplně ve všem, co napíšeš, to hraničí s manifestací nějakého nadpřirozeného jevu. Pokud mám rád dobrou sci-fi, je naprosto legitimní strhat srágoru jako je Matrix, protože si to zaslouží. Chválit se navzájem v uzavřené názorové bublině, jako to mají ve zvyku (nejen) zdejší pseudoelity, to je dost nešťastná forma mentální onanie. 


Induan
28. 12. 2021
Dát tip Aru, Kamamura

StvN: Dobrým filmům dávám dobré hodnocení a v recenzích je chválím (mám tady recenzí několik, i když to jsou recenze jen tak do šuplíku a sem na Písmák pro pár lidí a nikde jinde je neprezentuju) Já mám Matrix velice rád, na premiéře jsem kdysi byl 3 dny po sobě, jak mě to dostalo a na pokračování jsem se velice těšil. A nelituju, že jsem na ten film šel, lituju, že to nebylo opravdové pokračování, že to bylo odfláknuté příběhově, castingově a prostě celkově. Na to, kolik to celé stálo a kolik energie se investovalo do triků, ty ostatní věci už mohli zvládnout líp. Věci, díky kterým byl Matrix tak zajímavý a oceňovaný, pohřbili. Že ho strhali i jinde mě tolik nezajímá - tím bych se v případě, že by se mi film líbil, absolutně nenechal rozhodit, ale už předem mě zneklidnilo, že zrovna tak negativně ho ohodnotil třeba Fuka (a tomu těžko budete vyčítat neprofesionálnost) a musel jsem mu dát zapravdu - vystihl to dobře. Já se zaměřil na trochu jiná témata, která mě ve filmu štvaly a kterých si ostatní tolik nevšimli a hodně jsem vyzdvihl přepálenou feministickou linku, což mi vadilo nejvíc a což si jinde tolik kritizovat nedovolí, aby se na ně nesesypali moderní obránci korektnosti za každou cenu, takže myslím, že jeden další názor neuškodí - zvlášť když není pohledem nějakého zapšklého kritika, ale běžně nadšeného fanouška sci-fi, který zkoukne ledacos a k filmům bývá velice schovívavý a nenáročný. Pravda - mám problémy se špatnými pokračováními úspěšných filmů, ale to asi skoro každý, kdo nestojí jen o nastavovanou kaši. Ale dík za názor a šťastný nový rok!


StvN
27. 12. 2021
Dát tip

Lidé, kteří nemají rádi to, čím se zabývají, by to neměli hodnotit. Taková recenze má nulovou hodnotu. Spíš budí dojem, že si chce autor vyřídit nějaké úcty. 


Induan
27. 12. 2021
Dát tip

No jo - úděl nás méně známých géniú ;-) Já jsem taky vždycky tak o deset až dvacet let dopředu a pak najednou o svým objevu čtu na internetu jako o nejnovějším trendu :D (proto jsem se nechal přejmenovat na Jaroslav Cimrmana - jako v reálu - mám to v občance :D ) Jinak na Magorix tip! Šťastnej a veselej a díky za odkaz!



Danny
27. 12. 2021
Dát tip

Již v roce 2001 jsem napsal Magorix, parodii na Matrix, kde je místo Architekta psychiatr. Wachowská mě sprostě vykrádá :) https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=100180


Aru
25. 12. 2021
Dát tip

no jo Kamamuro, to ale přece platí u jakéhokoli názoru, který máš, že budeš upřednostnovat svoji ohrádku, my dva jsme toho přece jasným důkazem, kdy si hájíme ten postoj co máme ;))

za mě to byla skvělá ukázka nadsázky toho, jak je svět iluzorní.


Kamamura
25. 12. 2021
Dát tip

Pozor na konfirmační zkreslení. Kdo by tě strkal do vězení, vězení stojí peníze. Dokud z toho u nás neudělají byznys jako v USA, představa zavírání do vězení je absurdní. Dnes se vládne ekonomickými nástroji. Pokud chceš, aby lidi seděli doma, stačí, když stoupnou ceny benzínu - což se děje nikoliv kvůli Gatesovi, ale protože svět zaspal v hledání alternativ vůči fosilním palivům, kterých je omezeně.

I ten Matrix se snažil k otázce energetiky vyjádřit, ovšem představa, že budou roboti pěstovat lidi jako generátory elektřiny je naprosto stupidní (Wachovští ale věděli, kdo je jejich modelový divák).


Aru
25. 12. 2021
Dát tip

takovým technologiím tato doba perfektně nahrává. jenom při zběžném přelétnutí internetu tato vize hologramů existuje už od r. 2008 a shodou okolností tam figuruje Bill Gates, hledání trvalo minutu ;D

dokud člověk nesedí ve vězení, nepřizná si, že ho chtějí strčit do vězení :D


Kamamura
25. 12. 2021
Dát tip

Bill Gates žádnou takovou vizi nemá, viděl jsem jeho přednášky na TED, je to chytrý člověk. To bude zas nějaká konspirační fáma. 


Aru
25. 12. 2021
Dát tip

hmmm, a hraje tam znovu herečka Ziyi Zhang jako v Tygru a Draku, tak to musím vidět :D

tak postupně se totalizující systém už je mimo Tanzánii všude, nakonec Bill Gates má vizi, že lidi budou trvale zavřeni v bytech a ven budou cestovat jenom pomocí hologramů, světu holt vládnou šílenci :D:D

 


Kamamura
25. 12. 2021
Dát tip

Mě osobně se daleko víc, než Tygr a drak líbil Hero (Hrdina) s Jet Lim v hlavní roli. Kdo chce aspoň trochu porozumět Číně, měl by se na něj podívat, aby Češi pořád dokola neopakovali, že "Čína je totalitní systém", nicméně Tygr a drak byla hezká pohádka.

Když už jsme u wire-fu pohádek, jukni na "Forbidden Kingdom", Jackie Chan tam hraje opilého taoistu, mě se to celkem líbilo. 


Aru
25. 12. 2021
Dát tip

Mezi náma Kamamuro, za lepší filmy považuju jenom o rok starší film Tygr a Drak, nebo Čaroděj a bílý had, oni ti asiati přece jenom měli, mají a vždycky budou mít duchovní nauky zvládnutý líp, než jakýkoli evropan, tak to prostě je, řekl jsem to, ať se s tím každý popasuje a smíří po svém :))

díky, uklidnil jsi mě, že porušování autorských práv není krádež, ale pouze porušování autorských práv, tím ale mohu vyslovit to, že bych za shlédnutí filmu nikdy dobrovolně neplatil :D

ostatně za skutečné umění by se nikdy nemělo platit a skutečný umělec by za své umění neměl nikdy vyžadovat platbu, protože pak není už umělcem, ale pouze obchodníkem s rekvizitami, dobré ne? Kamamuro :D:D


Kamamura
24. 12. 2021
Dát tip

Aru - stahování filmů z internetu není krádež, protože při krádeži se ukradený předmět přesouvá, zatímco při porušování autorských práv se kopíruje. Dokonce ani zákon slovo krádež nepoužívá. 


Kamamura
24. 12. 2021
Dát tip

Nový Matrix mě moc nezajímá, protože považuji ten původní za povrchní slátaninu, která drze vykrádá Gibsonova Neuromancera, jen aby si vypůjčila rekvizity pro svůj popkulturní pall-mall nadesignovaný jen proto, aby přilákal do kin co nejvíc diváků. Je to podobné, jako když se místní Alenakar snaží napodobovat Máchu. 

Nechápejte mě špatně, trefovat se do obecného (ne)vkusu je legitimní disciplína a lukrativní povolání, jenom mě pořád prostě přijde o hodně lepší ten Gibson (nebo Clarke, Asimov, nebo třeba Lem, Aldis, atd.)

Matrix ale má jedno důležité prvenství - dokud neexistoval, nikdy mě nenapadlo, že by mohl někdo usnout u kungfu souboje. U těch dalších dílů (které jsou znatelně horší, než první díl), se to ale podařilo. Thumbs up! (if you still have them...)


Induan
23. 12. 2021
Dát tip Lady de Winter

Lady de Winter: Jo - přesně - a to jsem se v tom jako i tak hodně našel! Jsem taky programátor, minulej týden mi bylo 45, mám za sebou druhou mízu, mám bipolárku a vím velmi dobře, co je občasná psychóza a toužím opustit simulaci (mám sebevražedné tendence a 4 pokusy za sebou jen za poslední 2 roky). Ale ani tak nelíbilo. Hrozně promarněná šance. A navíc ty Neovy hnusný chomáče vousů, aby zakryly propadlý tváře - no hnus :D (né, že bych byl na chlapy - ale sám mám vousy a takhle bych dopadnout nechtěl - když jsem nerd, ale víc metrosexuál - teda). Nejvtipnější je, že vlastně s Lanou Wachovski mám společného víc, než bych si přál - když jsem byl malej, chtěl jsem totiž být holka (jako neprojevovalo se to nějak na veřejnosti - jen moje oblíbená hra bylo se ségrou si zkoušet ve skříni máminy kombinačky (noční košilky) :D :D :D ) No když jsem to řekl psycholožce, kam se mnou šli rodiče kvůli dětskejm děsům, málem je kleplo (kór za komoušů - to bylo stigma jak...) Ale jako do dospělosti mi to nezůstalo - nezkouším si tajně ženský prádlo a jsem více méně normální chlap (i v sexu - klasická vanilka a jestli někdy něco mírně ulítlýho, tak spíš pro zábavu v metrixu zvaném Second Life, kde jsem si zkoušel nějakou dobu, jaké by to bylo být ženská :D) Jsem prostě chlap (navíc jak hora a s dost mužskými rysy, takže jsem s tím smířenej - ale víte co - kdybych se znova narodil, nechtěl bych být krokodýl, ale ženská - takže Laně tak trochu tiše závidím - ale přesto říkám, s LGBT to nepřehánějte - jen lidi odradíte - ale jinak vám moc fandím - ať každej může být tím, čím se cítí - škoda, že bych byl tak ošklivá ženská :D ) Jinak jsem si zrovna s přítelkyní dal dvě skleničky červenýho (na Štědrý den se nemá pít, tak jsem to po dospělácku oslavili radši den dopředu a zítra budeme hodní :D ) a tohohle coming-out možná budu litovat :D, ale jak říkám: Kéž by každý mohl být tím, čím chce, i ve skutečnosti, nejen v Matrixu... A kéž bych se mohl znova narodit jako ženská (ale zkusit si to v SL nebylo marný, jen se do mě zamiloval nějakej syn generála z Bushovi administrativy, tak jsem radši zmizel po anglicku :D ) Ale jako většina chlapů bych v ženským těle byl asi hrozná čubička :D - to víte - my, chlapi - a sex... Tak jo - veselé Vánoce přeje chobotničák - ničák a doufám, že jsem pobavil :D A nezapomeňte - Jaroslav Cimrman (což je mé civilní jméno, které hrdě nosím v občance) donosil šatstvo po své starší sestře :D (já mám bohužel mladší, takže nebylo, co donosit, ale jednu věc ze ženské fakt mám: něžnou duší :D A proto jsem básník :D ) Jinak jsem ale fakt bohužel až nudně normální (jinak bych asi v dnešní době udělal pořádnou LGBT kariéru :D :D :D )


Lady de Winter
23. 12. 2021
Dát tip Aru, Induan, Kamamura

Celý ten film byl přehlídka toho, jak chlápek lapený mezi vyhrocenou prací (kterou navíc přestává zvládat) a propukající psychózou zvolí propad do psychózy, megalománie, spasitelského komplexu a bezuzdných narcistních fantazií. Celkem portrét americké kultury současnosti, řekla bych. Včetně těch politických a emancipačních narážek, které tam ale nejsou proto, aby někomu pomohly, ale proto, aby si na nich hlavní hrdinové poleštili genitálie. A to by ta první třetina šla použít jako východisko k úplně jinému typu příběhu, který by mohl celou tu binaritu, ze které si ten film sám dělá legraci, nádherně překročit. Suma sumárum, absolutně promarněná šance.


Induan
23. 12. 2021
Dát tip Aru, Gora

Tak já od loňska moc šancí jit do kina neměl (a chuti - zvlášť jako diabetik - sice očkovanej, ale i tak riziko) a jelikož jsem do OC na Čerňáku stejně měl cestu, tak mě to tak netrápilo. Jo ještě jsem byl vlastně letos na TENETu, ale ten mě taky docela zklamal. Jinak samozřejmě taky koukám radši ověřený klasiky, když je čas a nebo doplňuju pomalu mezery a koukám zpětně seriály, který jsem dřív nestihl. No nic. Letím - Mějte se lidi a dík za tipy i přečtení! Ještě jednou krásný Vánoce všem!


Induan
23. 12. 2021
Dát tip

Ahoj Janino6 - není zač a hezký Vánoce! Nebylo to tak hrozný, asi by to člověk v televizi přežil jako utahanej seriál, pokud by u toho třeba obaloval řízky (nebo smažil (ty řízky :-D )  ), ale na blockbuster do kina to bylo fakt malo.


Aru
23. 12. 2021
Dát tip

jo jo, četls jsem, žes je vyhrál, ale stejně, trmácet se kamsi do kina pro věc nejistou, dám raději přednost pohodlí domova.

zrovna včera jsem úspěšně ukradl Sen noci svatojánské z r. 99. a musím říct, že je to celkem zábava.

hezký svátky i tobě ;)


Induan
23. 12. 2021
Dát tip Gora

Ahoj Goro - jó - už byly nějaký ohlasy předtím - celkem se to dalo čekat - ale tak vyloženej odpad to nebyl - jen film poplatnej době a dělající si ze sebe legraci bez špetky skutečnýho humoru.


Janina6
23. 12. 2021
Dát tip

Dík za recenzi, aspoň vím, čím si nemám kazit chuť :-)


Induan
23. 12. 2021
Dát tip

Ahoj Aru - já ty lísky vyhrál v soutěži na Gigaserver, kde mám doménu :) Byl jsem na Spidermanovi (ten byl celkem fajn) a Matrix jsem jako fanda prostě zkouknout musel - i když jak říkám - po Fukově recenzi už jsem tušil... Ale alespoň jsem přepřicházel přehnaně nadšenej a neodcházel vyloženě zklamanej - spíš smutnej z nevyužití tématu. A jinak přeju hezké Vánoce a slibuju, že se přes ně zase mrknu na Tvoje dílka (dlouho jsem tu nebyl) J.


Aru
23. 12. 2021
Dát tip

čekal bych že poslední (nejen) dva roky dají dost materiálu pro takový film jako matrix, ale evidentně už i v matrixu se bojí matrixu :D:D

za mě jsou vyhozený peníze chodit do kina, je to prostě nejistota toho co tam člověk spatří, narozdíl od streamovacích služeb, (nebo drobné filmové krádeže z internetu,) kde člověk nic neriskuje a nemusí litovat lístků do kina a cesty samotné


Gora
23. 12. 2021
Dát tip

Shodou okolností o tom "veledíle" hovořili teď v TV - a dost kriticky. Díky ti za podrobnější recenzi.


Induan
23. 12. 2021
Dát tip

Já děkuji, Kytiii! A přeji krásné Vánoce!


Kytiii
23. 12. 2021
Dát tip

Další podnět, proč si nekazit mladickou vášeň... a nechat si ji ve vzpomínkách tak dokonalou, jak jen mohla být...

Za recenzi díky. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru