Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

JAKOU ČESKOU POHÁDKU MÁTE NEJRADĚJI?

26. 12. 2021
13
46
888

 

Znáte

Dařbuján a Pandrhola?

Pro mě je to jedna z těch nej...
režiséra Martina Friče (1959) na námět pohádky Jana Drdy 

Jan Drda (4. dubna 1915 Příbram – 28. listopadu 1970 Dobříš) byl český novinářpolitikspisovatel-prozaik a dramatik.
Laureát Státní ceny (1949, 1953) a
zasloužilý umělec (1965)

Úplně mě dostaly scény

naše borovice plná jitrnic
náš potůček s proudem piva
a voli v myslivecké uniformě a klobouku s brčkem...

předpokládám, že od té doby se traduje:

pojď na škopek
a basa piv

 

Jakou českou pohádku máte nejradši? 

 

 

 


46 názorů

Janina6
15. 01. 2022
Dát tip Jarmila_Maršálová

Tobě díky za fajn anketu. Ráda jsem zavzpomínala .-)


díky všem za připomínky


Delfín
13. 01. 2022
Dát tip Jarmila_Maršálová

První knížky, co jsem dostal k Vánocům v první třídě, byly pohádky: Fanagiro a O žabce princezně.

Hltal jsem ty z knihy Český Honza.

A miloval jsem Popelku s Libuškou Šafránkovou.;-)


vesuvanka
11. 01. 2022
Dát tip Jarmila_Maršálová, Gora

Mám ráda také staré klasické pohádky a obzvláště Pyšnou princeznu (1952), té nikdy neodolám :-)))


Jamardi
11. 01. 2022
Dát tip

Korunní princ je taky moje oblíbená pohádka. Patrik Děrgel krásně hraje, jak se z něho stává mimoň a Josef Abrhám jak ho překvapuje, že ho opět vidí. :)


Aru
07. 01. 2022
Dát tip

heeeeej, to znám, ale to tak nějak končilo, jako že to nijak nekončilo, pořád jsem čekal co z toho vyleze a dopadlo to nijak, tehdy ještě pro mě jako dítě to bylo maximální zklamání, protože mě to extrémě bavilo a čekal jsem s napětím na další díl, tenkrát na čtení z rádia


Umělec
01. 01. 2022
Dát tip Jarmila_Maršálová, Aru

Pohádka "O holčičce s náhradní hlavou" od Miloše Macourka. To byste si měli přečíst. Bohužel nebyla zfilmována.


Evženie Brambůrková
28. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová

U nás je velmi oblíbený Korunní princ.


K3
28. 12. 2021
Dát tip Gora, Jarmila_Maršálová, blacksabbath, Dales

Tak mně bylo asi 16, když jsme byli se zahradnickou školou v Průhonicích. Zrovna tam opakovaně točili Třísku jak s loutnou hudebně komentoval vynášení sudu ze sklepa, "jen kolovrátku zpívej a vyvalte sudy" nebo tak nějak. Byl jsem jako u vytržení, svým charismatickým hlasem mě doslova uhranul. To se nedá zapomenout. Je to křehká krásná pohádka a tyhle hudební vstupy právě tu, možná až přílišnou, křehkost, drsným hlasem oživují a vyvažují. Naprosto originální.


Gora
28. 12. 2021
Dát tip blacksabbath, Jarmila_Maršálová

Dalesi, přesně, charisma J. Třísky a píseň - to bohatě zastínilo ostatní postavy: -) - včera ji znovu dávali, nenechám si nikdy ujít.

Taky mi bylo osm.

 


dadadik
28. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová

starý klasický pohádky jedině..

ty současný absolutně ne

dá se říct nesnáším

a cpou nám je celej prosinec snad


Dales
27. 12. 2021
Dát tip K3, Jarmila_Maršálová

Popelka 1969. Bylo mně osm roků, uchvátila mně ta průvodní písnička. Dodnes bych si radši nechal ten film místo pouhých 13 slok přezpívat celý, jenom tou Třískovou postavou. Zřejmě mě tehdy  oslovilo jambické metrum, to asi bylo to přitažlivé novum, řekl bych. Hudba Angelo Michajlov, text Ivo Fischer, 13x12 = 156 veršů, všechny sloky 3x ABAB, důsledně (s jedinou výjimkou) třístopý jamb ženský střídaný třístopým jambem mužským (přesně opačně než u 13slabičného alexandrínu). Nikdy jsem nikoho neviděl markýrovat hru na loutnu tak špatně, jako to provádí J.Tříska v té Popelce, ale hlas a tvář to vynahrazují.

https://www.zpevnicekunas.cz/filmove/jen-kolobratku-z-5129/


bixley
27. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová

Jsou samozřejmě různé posedlosti pozitivní, jak píšeš, tedy, cyklisti, houbaři, rybáři. Ale v případě pohádek mi to přijde trochu sporné. Trochu mi to přijde, jako bychom si přáli žít v jiném světě než v tom, než který nás obklopuje.


bixley, myslím, že český národ má těch posedlostí víc, už neví, co by... jestli to nejsou gaučáci, pohádkáři či pivaři, tak jsou to houby, ryby, hůlky, kola, lyže, koloběžky, skákání na laně, lodě... soutěživost a nejen kdo dřív a kdo víc a dál. Je to nakažlivé... Na druhé straně je vidět, že lidi mají spoustu energie a některé aktivity jsou cestou ke zdraví


bixley
27. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová

Samozřejmě Tři oříšky pro Popelku a pak Byl jednou jeden král. Tam se mi moc líbí humor Wericha a Buriana. 

Ale celkově nechápu českou posedlost pohádkami a jejich přesycenost v televizi během svátků, nejen vánočních. V Norsku a Německu se taky vysílají Tři oříšky apod., ale odpoledne, ne v hlavním večerním vysílacím čase.


Kočkodan
27. 12. 2021
Dát tip

Jarmila pomohla Jarmile. Ano, trochu familiárně jsem se otřel o dvě princezny – jednu pyšnou a druhou šíleně smutnou.


Jamardi
27. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová

Myslím, že myslel Vránovou a Ráže a Vondráčkovou a Neckáře.


Kočkodane, jsem v rozpacích... já jsem si jako rádce vybrala vás všechny, protože jsem asi nikdy v životě nehledala tu TOP pohádku, ani dnes ještě nedokážu říct, která je pro mě ta nej (Mrazík se nepočítá a S tebou mě baví svět je film). Asi žiju v té "brutální" realitě a ne ve snech z pohádek.... no budu se muset nad sebou zamyslet...

Ty moc moderní mi nesedí a ty tvoje dva návrhy vůbec nevím, kam zařadit((, ale díky za odpověď


Kočkodan
27. 12. 2021
Dát tip Gora, blacksabbath, Jarmila_Maršálová

 

Trochu mne prekvapuje, ze jeste nikdo nezmínil pohádku mládí – krupicovou kasi. ;-)

Po odchodu od programu Ceské televize pred 30 lety od té doby vzniknuvsí pohádky moc neznám. Volil bych tedy z tech starsích. Tezko vybrat jednu, ale kdyz bych musel, tak… hmm… asi tu s Alenkou a Vládou.

Nebo prece jenom onu s Vasíkem a Helenkou?... Smankote, já fakt nevím! Asi bych potreboval nejaké rádce. (ale zádná intrikánská hovada)


Janina6
27. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová

Karle, díky za připomenutí Panny a netvora, to je opravdu skvělá záležitost... a Hapkova hudba je tam přímo geniální. Hodně depresivní a temné, asi ne pro menší děti, ale výborné.

Jo, a vzpomněla jsem si na ještě jednu českou pohádku, která se mi nikdy neokouká - Lotrando a Zubejda. Některé hlášky už u nás zlidověly a písničky taky :-)


Jamardi
27. 12. 2021
Dát tip Janina6

Když vidím Tři oříšky pro Popelku od Vorlíčka, vždycky si pro sebe řeknu "Kdo tady dělal střih?" Je to hned v úvodu - záběry na jednotlivé postavy, něco řeknou a zastaví se to ve chvíli, kdy mají na tváři určitý výraz. To mi přijde geniální. Dokonce jedna osoba, kterou znám, někdy dělá tu grimasu jako paní Braunbock (macecha). Je to chytlavé. A taky výborně dabují paní Adamová a Fialová. Co se týče paní Fialové, u nás se hodně dlouho říkalo, že je to paní Dvorská než jsme si toho všimli.

Před pár dny uveřejnili žebříček oblíbenosti pohádek na stremu - tam to hodnotili podle počtu komentářů nebo tak nějak - a vyhrálo S čerty nejsou žerty.


K3, no vidíš, mám toho moc, já si dokážu spojit i tři pohádky dohromady a nebo jednu rozdělit na vícero, mně to problém nedělá (:-)


K3
26. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová

Jarmilo, to je ta černobílá, o které se zmiňujem s Irenou. Hrušková-Štědroň. Tříska tam hraje na loutnu.


Dát tip Gora, Jarmila_Maršálová, Janina6

Popelku, Čert ví proč, Princezna ze mlejna, Tajemství staré bambitky, Anděl Páně 1 i 2, Nesmrtelná teta, Tři veteráni, Lotrando a Zubejda ...


K3, mně se líbila Popelka se Štědroněm, jak jí zpívá... a ten duet


jo, Tři veteráni-jestli k nám budete strkat rypák, tak vám vyhlásíme válku...no mám nedostatky a chabější paměť, můžu se dívat pořád dokola, protože to mám spíš jako kulisu


Aru
26. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová

divím se že ještě nezazněla: S čerty nejsou žerty, skvělá a nadčasová pohádka, která není jenom pro děti


K3
26. 12. 2021
Dát tip Gora

Ahoj, Ireno, vánoční ne, ale o vánoce tu přeci nejde, i když zrovna jsou. O vánocích mi skoro vadí právě ty pohádky.


Gora
26. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová

Karle, Panna a netvor je nádherná, už jen ta hudba... ale asi to není úplně "vánoční klasika"...


K3
26. 12. 2021
Dát tip Gora, Janina6

U mě jasně vede  po všech stránkách Panna a netvor. Skvělá, neotřelá režie Juraje Herze, kostýmy, hodba, výborní herci, snad nejlepší Václav Voska v roli tatínka. Ač starý klasický námět v mnoha podobách, tenhle je jeden z nejlepších. Nechápu jak někdo může točit ty současné, potrhlé a nevkusné, jadna jako druhá, všechny stejně hloupé. A ještě horší jsou ti co se na ně dívají. Jako když sype zrní slepicím. Ale Dahřbujána a Pandrholu bych dal hned na dvojku. U našich slavných Tří oříšků mi trochu vadí ta německá koprodukce, přece jen je to znát, klouže to ke komerci. V té čistotě je ta černobílá s Hruškovou a Třískou v roli pěvce lepší. Tenkrát jsem se v Průhanicích nachomejtl při točení.

Jiná kapitola jsou ale animované, to by ovšem musela být zvláštní anketa. Za tuhle nemohu než chválit.


Gora
26. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová

Asi to máš dobře... diskutujících bude hodně, vyhmátlas téma, která zajímá, zejména v čase vánočním snad každého...


Goro, chtěla jsem to dát do svých děl, ale to by nikdo nečetl, nevím, jestli to mám zařazený správně jako diskuze?? Jinak moc děkuji za odpovědi, přidávejte další...


Gora
26. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová, K3, Janina6, blacksabbath, 8hanka

Obě Popelky, "starší" s Evou Hruškovou /s písničkou J.Třísky/i "novější" s Libuškou Šafránkovou...

ještě přelaskavého herce pana Peška  v "Obušku, z pytle ven"...  a Princeznu se zlatou hvězdou na čele "Myší kožíšek", protože je zveršovaná.

Dík, Jarmi, za dobrou anketu!


Norsko 1
26. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová

Libíček a každá hodina dějepravy


a tu nej scénku??


Norsko 1
26. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová, 8hanka

Tři oříšky a šíleně smutnou, není co řešit


zzlatý
26. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová, Gora

Pohádky jsou mým nejoblíbenějším žánrem, a kromě Popelky mám rád opravdovou klasiku Byl jednou jeden král... také Princezna ze mlejna, Honza málem králem, no je jich moc... 


Janina6
26. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová, Gora

Tak já se přiznám, že co se týká (filmových) pohádek, existuje jedna, kterou opravdu můžu vidět kdykoli a klidně podvacáté, a to jsou Tři oříšky pro Popelku. Letos jsem na ně koukala stejně okouzlená jako poprvé :-) A říkala jsem si, takovou herečku už mít nebudeme, zosobněnou něhu... a Menšík byl taky skvělý. A nádherná hudba. Vím, že máme "chytřejší" pohádky, ale tahle mě prostě vždycky přiková k obrazovce. Má v sobě kouzlo.


Jamardi
26. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová, Gora

Mně se nejvíce líbí smrťák, ten je úžasný!

Je spousta krásných pohádek, jednu vybrat nemůžu. Anděl Páně mezi ně taky patří. Prý se chystá třetí díl, už poslední, tak doufejme, že se to vydaří. Většinou je to tak, že další pokračování bývá slabší než první. Dvojka je ale vynikající, líbí se mi i něco víc než jednička. Tak uvidíme.


Jarmila_Maršálová
26. 12. 2021
Dát tip Gora, blacksabbath

já mám jiný TOP než Pandrholu, ještě nevím jakej, ale Hrušínský je klasa, díky black


blacksabbath
26. 12. 2021
Dát tip Jarmila_Maršálová, Gora, 8hanka

Já... Anděla Páně...také proto, že pohádka je na sněhu:-))))))....vlastně všechny pohádky....asi proto, že v nich všechno končí dobře


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru