Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Próza měsíce 21-12 (prosinec 2021) - VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ

01. 01. 2022
1
32
2305


VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ soutěže PRÓZA MĚSÍCE za prosinec 2021

Dle hodnocení čtenářů se prozaická díla zveřejněná v prosinci 2021 umístila v následujícím pořadí:

. . . . . . . . . . . . . . . . |K3|Ja|kv|Ja|Šm|An|Bl|Bi|Go|Bi|St|Re|Ky|La|
. . . . . . . . . . . . . . . . | .|ma|aj|ni|od|nn|ac|sk|ra|xl|ar|be|ti|kr|
. . . . . . . . . . . . . . . . | .|rd| .|na|rc|ie|ks|up| .|ey|ga|cc|ii|ov|
. . . . . . . . . . . . . . . . | .|i | .|6 |ha| .|ab|z | .| .|ze|a1| .| .|
. . . . . . . . . . . . . . . . | .| .| .| .| .| .|ba|Ba| .| .|r |3 | .| .|
. . . . . . . . . . . . . . . . | .| .| .| .| .| .|th|th| .| .| .| .| .| .|
--------------------------------+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+----
1. Eger / Movsar . . . . . . . .| .| .| 3| .| .| 3| .| 3| 3| .| 3| .| 2| .| =17 bodů
2. Vánoce / Ivo Vodička . . . . | .| .| 2| 3| 3| .| 3| .| .| 3| .| .| .| .| =14 bodů
3. Tóny / Sade . . . . . . . . .| .| 3| .| 1| 2| .| .| 2| .| .| 2| .| 3| .| =13 bodů
4. SOUSEDKY / Dan TM . . . . . .| 1| 1| .| .| 1| .| 2| .| 2| .| 1| 3| .| .| =11 bodů
5. Mezi poli-mezi póly/Stargazer| .| 2| .| 2| .| .| .| .| .| 2| .| 1| .| 2| = 9 bodů
6. Vychází i michelinská/Květoň | .| .| .| .| .| 2| .| .| .| 1| .| 2| 1| .| = 6 bodů
7. Periferie / theZEUS . . . . .| 3| .| 1| .| .| .| .| .| .| .| .| .| .| 1| = 5 bodů
8. Čas pokoja a lásky / slivki .| .| .| .| .| .| .| 1| .| .| .| .| .| .| 3| = 4 body
9. Čekání na vlak / Jamardi . . | 2| .| .| .| .| .| .| 1| .| .| .| .| .| .| = 3 body
10 Optimistův den / Danny . . . | .| .| .| .| .| 1| .| .| 1| .| .| .| .| .| = 2 body
11 Na zlatém koni / kvaj . . . .| .| .| .| .| .| .| .| .| .| .| .| .| .| .|
11 Sandbox / Prosecký. . . . .. | .| .| .| .| .| .| .| .| .| .| .| .| .| .|

Gratulujeme vítězi a děkujeme všem aktivně a konstruktivně se zúčastnivším.

P.S. Chcete-li nominovat prózu za leden 2022, už nyní můžete posílat avíza.

 


HLASOVÁNÍ

Do neděle 23. ledna můžete hlasovat pro prozaická díla zveřejněná v prosinci 2021.
Jsou to tato díla:

Tóny

Periferie

Čekání na vlak

Na zlatém koni

Vychází i michelinská/Koupací dress code

Sandbox

Optimistův den

SOUSEDKY

Eger

Vánoce

Mezi poli - mezi póly

Čas pokoja a lásky


Hlasování označte jako vážnou kritiku.
Hlasujte formou
1. Název díla
2. Název díla
3. Název díla

Pod hlasováním uveďte zdůvodnění své volby nebo krátký komentář ke zvoleným dílům.
Hlasovat je možné NEJVÝŠE pro tři prózy z uvedeného seznamu.

 

 

NOMINACE PROSINCOVÝCH prozaických děl



Do neděle 9. ledna můžete nominovat prozaická díla zveřejněná v prosinci 2021
Nominace zasílejte jako avízo od díla směřované na uživatele Próza_měsíce.

Dosud byla nominována tato díla:

Tóny

Periferie

Čekání na vlak

Na zlatém koni

Vychází i michelinská/Koupací dress code

Sandbox

Optimistův den

SOUSEDKY

Eger

Vánoce

Mezi poli - mezi póly

Čas pokoja a lásky

 


Číst můžete začít už teď.
Zatím nehlasujte, vyčkejte prosím na výzvu k hlasování.
Seznam bude průběžně aktualizován.


32 názorů

Prosecký
26. 01. 2022
Dát tip

Blahopřeji Movsarovi, Vodičkovi i Sade. Omlouvám se všem, kteří museli číst moje pokleslé dílko. Vůbec se nedivím, že neobdrželo ani jeden bod. Vedle nedostatků literárních a odpuzujících hrdinů vyznačuje se i značně pokleslou, Písmáa nehodnou morálkou.


blacksabbath
25. 01. 2022
Dát tip Prosecký

Gratulace vítězům - čest všem zúčastněným!


Janina6
25. 01. 2022
Dát tip

Gratuluji vítězům - a jinak viz bixley, líp bych to neřekla!


bixley
24. 01. 2022
Dát tip Janina6

Gratuluji vítězům, jejich vítězství je tentokrát opravdu zasloužené při tolika soutěžících. Uznání si zaslouží všichni, soutěžní díla měla tentokrát vysokou úroveň.


Gora
24. 01. 2022
Dát tip

Movsare, Ivo, Sade - gratulace k dobrému výsledku v těžké konkurenci!

Díky ostatním autorům, hodnotitelům, Lakrovovi za tabulku.


Sade
24. 01. 2022
Dát tip

Gratuluji vítězi, děkuji všem ostatním soutěžícím a všem, kteří hodnotili. Bylo napínavé sledovat to klání. Sešlo se opravdu hodně dobrých textů. Ať se Vám i v budoucnu daří... 


K3
24. 01. 2022
Dát tip

Nebylo jednoduché spravedlivě vybírat, takže mě těší, že nakonec to asi spravedlivé je. Blahopřeji první trojici.


Jamardi
24. 01. 2022
Dát tip

Také gratuluju!


Lakrov
24. 01. 2022
Dát tip

VYBRANÉ:

 1. Čas pokoja a lásky Od začátku mě to čimsi "chytlo", čímsi, co ve mně vyvolalo krátký záblesk hřejivého pocitu, a ač se mi při čtení dvakrát (prvně při předání psíka chlapci a podruhé při závěrečném "policejním" epilogu) hrnou slzy do očí, musím přiznat, že tenhle text je (aspoň pro mě) v prosincovém kole soutěže možná nejlepší. 

2. Mezi poli - mezi póly Čiší z toho taková zvláštní skepse, až si skoro říkám, že bych něco takového (v mém současném myšlenkovém rozpoležení) neměl číst, ale na druhou stranu jsem nucen přiznat, že byl-li to (ta skepse) autorův záměr, pak se mu to vydařilo. Uvidím po odhlédnutí k názvu (který spolu se jménem autora) v době čtení ještě neznám. Velmi působivý text. 

3. Periferie První odstavec mě nadchnul. I přechod do druhého odstavce představuje dobrý střih, slibující nový pohled na něco, co bylo a už není. Jenže na můj vkus to celé příliš spěchá ke konci a momenty, které by se mi líbily víc rozvedené (třeba ten závěrečný sen) vnímám jen jako náznaky, které si musím domyslet sám. Ale dochází mi, že právě tak to asi autor mínil.

 

OSTATNÍ: 

Tóny Nesedí mi první odstavec, snad kvůli nadbytku ukazovacích zájmen, ale dál už se vezu na vlně té ranní(?) špičky, přecházející do tónů oné strhující slovní melodie. Předposlední odstavec je pro mě zas trochu rušivý -- snad tím pokusem o návodnost, ale závěrečné otázky mě vrací do nálady, navozené předtím. 

Čekání na vlak Zpočátku mi to přijde příliš popisné, vyplněné "tuctovými formulacemi". Pak se to obrátí k jakémusi náznaku "krimi", ovšem s očekáváním nekriminálního konce, a když se mi ten příběh začne líbit, skončí náhle a tak nepochopitelně... což je asi moje chyba, chyba nepozorného čtenáře, jemuž nedocházejí souvislosti. Vracím se k prologu, prolétnu znovu text, ale nic. Omlouvám se za nepochopení. 

Na zlatém koni Něco mezi pohádkou a fiktivním "dokumentem", nahlíživším do života dávných lidí, jejich starostí, tušených myšlenkových pochodů a životních postojů. Moc dobře se to čte. 

Vychází i michelinská / Koupací dress code Od začátku mi to připomíná cosi jako text z turistického průvodce, psaný ovšem velice neoficiálně (což se mi líbí). Zabývání se kuchyní a pokrmy sice nezapadá do mého vkusu, ale dá se to snést. Místy humorné zmínky (...jako prase, ale kvůli muslimům nemůže...) Druhá, "společensky" orientovaná část, je (pro mě) zajímavější, než ta první, "gastronomická". 

Sandbox Z úvodního dojmu "aktualita z oblasti současného ("covidovéh") turismu" to rychle přechází do polohy "sexuální turistika" (což je pro popisované destinece možná příznačné). Trochu se v tom začínám ztrácet (což je možná způsobeno mým současným myšlenkovým rozpoležením). 

Optimistův den Oceňuji příhodný název, jímž je opatřen tenhle "soubor negativních událostí jediného dne" a v duchu si přeju: "Umět se tak nad všechno povznést podobným způsobem..." 

SOUSEDKY Je to takové velmi stručné shrnutí životních zvratů a postojů, skoro na mě z toho jde smutek (což byl asi autorův záměr. 

Eger Chce se mi říct, že je to napsané tak nějak moderně, ale zároveň se mi chce říct taky to, že se mi to dost špatně čte. Takže je chyba asi ve mně. Autorovi se omlouvám. 

Vánoce Zase ten trvale nasazený přítomný čas (napadá mne při čtení dnes již několikáté prózy nominované do soutěže PM_21-12). Doteď jsem si myslel, že jsem sám, kdo se dívá na Vánoce s takovýmhle despektem, takže na jednu s tranu s tím textem souhlasím, ale na druhou stranu musím říct, že mi jeho čtení nepřínáší žádne povnášející myšlenky a že ten despekt trochu koliduje s "dětským úhlem pohledu", z něhož je ten text psán.


Kytiii
23. 01. 2022
Dát tip

1. Tóny - Pozitivně laděná povídka, která se velmi příjemně četla (a prožila). 

2. Eger - Prostě nemůžu si pomoc - jablko, skrze které přichází bratrům neřesti samy až do cely - to je prostě obraz všech obrazů :-)

3. Vychází i michelinská /Koupací dress code - náramné povyražení na Maledivy a zpět během 8 zastávek v pražském metru... za mě skvělé cestopisné drama.


1 - SOUSEDKY

2 - Vychází i michelinská/Koupací dress code

3 - Mezi poli - mezi póly

U první jsem se rozplakala, druhá mě zajímala, třetí byla napínavá.


Stargazer
22. 01. 2022
Dát tip

1. místo EGER

Standardní kvalita od Movsara. Nenapodobitelná originalita, nápaditost, hra se slovy. Já jen doufám, že tohle někde vychází...

 „…ona svítí mezi knoflíčky jako nadýchaný dort ze šlehačky, Ještě podprsenku, sahá jí za záda a vytahuje pomalu těžká ňadra, nechá je spadnout, chvíli jen užasle hledí, nevěda na které dřív, pak je bere do úst, nesnídal, ona se směje, dort se třese…“            

Tahle pasáž je naprosto fenomenální.

2. místo TÓNY

Super nápad, takové vykousnutí zajímavého okamžiku, věci co se tam vlastně ani nehodí, působí nepatřičně a podivně“.

Osobně bych asi uvítal ubrat na sentimentu a také na tom štěstí a lásce v závěru povídky. Mě při čtené napadla spíše otázka, co by mu stejná dívka řekla po 15 letech vztahu, kdyby chtěl jejich duet v zaplněné nádražní hale zopakovat.

3. místo SOUSEDKY

Nostalgie, pokora, plynutí času. Možná by si téma zasloužilo i delší zpracování. Poslední větou jsi to u mě vyhrál.  

„Vítr pohyboval větvemi kaštanu a ona seděla opřená o hůl, sama se svými myšlenkami. Zbyla sama. Zbyla poslední. Mluvila s Bohem.


Dobře, Šmodrcho, díky, starší smažu.


Šmodrcha
19. 01. 2022
Dát tip

1. Vánoce

2. Tóny

3. Sousedky

Zaujal mne styl vyprávění povídky Vánoce, věru závan klasiky.

Tóny vypráví příběh. který mne oslovil a vtáhl, jako bych prožíval.

Sousedky vlastně taky, žiji už devátým rokem na vesnici, znám ji, vidím ji, a Sousedky jsou (ač je to možná k nevíře) hodně dobrým obrazem.

Také se omlouvám, že hlas odevzdávám znovu (je ale stejný), původně jsem nečetl návod, jak bývá u mne jako kutila zvykem, a kritika nebyla označena jako vážná ani nebyl krátký pokec o dílech. Tak prosím započítejte hlas pouze jednou. Děkuji.


bixley
16. 01. 2022
Dát tip

1. Vánoce

Věrohodně popsané dění o vánocích v rodině z pohledu dítěte

2. Mezi poli - mezi póly

Zajímavý pohled na lidi, kteří nějak vybočují z většinové komunity

3. Vychází i michelinská/Koupací dress code

Cestopisy si zaslouží pozornost, tento je napsán poutavě, dobře popisuje dané prostředí


Gora
14. 01. 2022
Dát tip

1. Eger

2. Sousedky

3. Optimistův den

Dnes vybírám z bohaté nabídky výtečných prosincových próz /s těžkým srdcem/ tři kratší díla, aby se i na ně dostalo... jsou stejně dobrá jako některé z povídek v seznamu děl, ale často je v soutěži opomíjím pro kratší text. 

Eger - miniatury od osvědčeného autora mají vysokou úroveň, proto dávám na první místo.

V Sousedkách se povedlo velkou zkratkou zobrazit vesnický kolorit a vžít se do smýšlení seniorů/seniorek.

Optimistův den mne vysloveně potěšil právě pro humorný vhled a až horečnou naději - nic není tak černé, jak se zdá na první pohled.

Povídky se mi tentokrát líbily snad všechny, i když k některým jsem předtím napsala pár výhrad. Díky za prosincovou prozaickou nadílku!


1. Eger

- Nápadů a originálních spojení (a erotického jiskření) přehršel, za všechny strašidelný kávovar Hubert. Mně přišla nejlepší "Brzy ráno. Na cestě", která mě učarovala.

2. Tóny

- Tradičně slušně napsáno. Ale přišlo mi, že někdy moc vaty, opakující se myšlenky, takový balast, konec trošku jak z telenovely.

3. TD - Čekání na vlak

- Zajímavý námět, trošku rozvleklý začátek, konec/pointa by zasloužily více pozornosti. Někdy tahaly za uši dialogy, např.: "Bylo to nezodpovědné chování." nebo "řekl věcně a smutně". 


1. Vánoce

2. Sousedky

3. Čas pokoja a lásky


annnie
13. 01. 2022
Dát tip

1. Eger

2. Vychází i Michelinská

3. Optimistův den

Ještě mi chybí hlas pro Vánoce...


Janina6
12. 01. 2022
Dát tip

1. Vánoce  - i když mám výhrady k „věkovým proměnám“ vypravěče, musím ocenit výborný styl, cit pro jazyk, bohatou slovní zásobu... přijde mi to napsané až profesionálně.

 2. Mezi poli – mezi póly. Zdaleka ne dokonalý, ale pro mě nezapomenutelný text. Nejspíš pro znepokojivou atmosféru skrytého dramatu, které probíhá mezi dvěma lidmi.

  3. Tóny – tady se mi líbil hlavně příběh. Setkání-sblížení dvou lidí se sice kolem nás odehrává takřka na každém kroku, ale tady je šikovně zarámováno skoro až pohádkovým kouzlem hudby.

Váhala jsem ještě nad Periferií a Květoňovým fejetonem, ale málo bodů... málo... :-)


kvaj
12. 01. 2022
Dát tip

1. Eger - za originalitu a básnickou obraznost

2. Vánoce - za pozoruhodně zpracované vzpomínky na Vánoce

3. Periferie - za dobře vystavěný příběh a vypodobnění tísnivé atmosféry.

Nemohl jsem se rozhodnout, které tři texty vybrat, a už vůbec ne o jejich pořadí. Každý ze soutěžních textů se mi svým způsobem líbil a ke každému jsem měl nějaké připomínky. Takže tak.


Jamardi
11. 01. 2022
Dát tip

1. Tóny

2. Mezi poli - mezi póly

3. Sousedky


K3
10. 01. 2022
Dát tip

 Hlasování je vždy nevděčné, ale pořád je lepší hlasovat.

1. Periferie - pořád se mi to líbí nejvíc. Poetičnost, nostalgická nálada...

2.  Čekání na vlak - docela zajímavý příběh.

3. Sousedky - zaujala mě osudovost.

Hned za nimi by skončili bez udání pořadí: Na zlatém koni a Vychází i michelinská/Koupací dress code.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru