Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Surreálny deň

Výběr: Gora
27. 12. 2021
12
13
443

   Je surreálny deň. Padá sneh, je však iný, čosi je na ňom čudné. On padá smerom hore. Obtiera sa mi o nohavice, hladí ma po tvári a mizne niekde v ovzduší. Deti rozkladajú snehuliaka. Mrkva putuje do polievky a prútené ruky na stromy. Rozgúľajú ho a on váhavo, vlnovito, ale predsa - vstúpi na nebesia. Posledná jeho vločka olízla moju tvár. Obzrel som sa, moje stopy v snehu miznú, nikdy som tadiaľto nešiel.

      Pán venčí psa. Je to jeho pes, môže si s ním robiť, čo chce. Keď prišli po roh domu, pán si rozopol nohavice a ocikal ho. Zahrabal nohami a pes vyrazil vpred. Ešte bude kakať.

      Zmrzlinár predáva zmrzlinu. Je zima, ale je teplo. Deti ju kupujú a hádžu do pripraveného smetiaka. Smejú sa, je nevšedný deň. Spokojne zabúdajú, čo sa v škole naučili.

      Neďaleko pri potoku zastavujú autá. Vodiči vystupujú, berú vedrá, idú k vode. Naberajú. Potom tú vodu lejú do nádrží. Aj sused je tam, má nové porsche.

"Čo sused, ide to?" len tak z tradície.

"Áno," odvetil smejúc sa. Bacol Porsche po zadku, auto zaerdžalo.

      Nie, ja nesnívam. Sníval som vtedy, teraz už nie. Ja viem, čo je dobro. Idem si do roboty pre výplatu.

      Každý deň tam chodíme. Na vrátnici stojí náš riaditeľ a rozdáva nám peniaze. Pípneme si na hodinách a ideme domov. Pracovať budeme až... neviem kedy. Je to na dlh.

      Kupujeme za ne, čo chceme. Nie ako kedysi. Ja mám chuť na párok v rožku. Dám si. Z rožku trčí malý chlpatý pes. Asi šteká, to nevadí.

      Zahrýzol som. Chutí to ako slepačie perie. Ja mám rád slepačie perie. Aj zobáky, chutí to dobre.

      Je nevšedne krásne. Kúpil som kvety pre moju priateľku. Chcela ich už dávno, tak som jej ich kúpil. Zametám nimi chodník, aby mohla prejsť po čistom. Od samej radosti, že sa milujeme, zdvihla ma do náručia. Zatočila sa mi hlava.

"Ty ma ozaj miluješ? To som nevedel."

      Doma sa nemilujeme. Ona sa chodí potom milovať s kolegami. Neviem, ako to robia, už som zabudol. Nechcem sa jej pýtať, hanbí sa. Má toho vraj už po krk.

      Pozeráme potom televízor. Nič tam nedávajú, máme ho vypnutý. Je nevšedný deň, mali by sme to využiť. Ideme preto do ulíc, lebo už sa stmieva. 

      V parku zvesujú obesencov. Dávajú im prvé pomazanie, ťapnú ich po líčku a oni sa rozplačú.

"No choď! A ži!"

Zvesela sa rozbehnú po okolí a miznú v živote.

      Priateľka ma drží za zadok, sme zamilovaní. Zo zeme padá lístie smerom na stromy. Je hnedé.

      Oproti ide nejaká žena. Zastavila sa pri nás. Díva sa na mňa obrovskými očami. Keď už som sa v nich začal topiť, objala ma a pritisla sa celým telom. Vášnivo ma pobozkala.

"To kto bol?" spýtala sa priateľka, keď už sme boli zase sami. Obzrel som sa.

      Žena išla preč, kráčala tým svojím podivným vojenským krokom, mávajúc rukou vedľa tela.

"Ja neviem," povedal som.

      Priateľka sa mi rozpustila v dlaniach. Mám ich studené ako od snehu. Striaslo ma. A mokré, musel som si ich utrieť vreckovkou. Potom som ju zahodil do smetiaka.


13 názorů

Musím se přiznat, že jsem si mezi prvním a druhým čtením dal delší pauzu, jestli to bude pořád tak dobré. A je.


Kamamura
30. 12. 2021
Dát tip

"Sníval sa mi

krásny sen,

ceľkom krátko,

chvíločku ľen..." - Miro Žbirka


Ďakujem.


Philogyny
29. 12. 2021
Dát tip Matej Hrbolta

Četla pro jistotu hned dvakrát. A ráda. 

 


berlioz
29. 12. 2021
Dát tip

* :D


K3
28. 12. 2021
Dát tip

Líbí se mi ty fantastkní obrazy.


bixley
28. 12. 2021
Dát tip

Nejprve jsem myslela, že se všechno bude dít naopak, ale děje se postupně rozkošatily. Osvěžující textík. 


Matej Hrbolta
28. 12. 2021
Dát tip Gora

Ďakujem, aby som pravdu povedal, tak v olbasti surrealizmu som prekvapil sám seba.


egil
28. 12. 2021
Dát tip

Imagnativní surreal pásmo... Asociativní provázanost je zcela na místě. 

Svěží.


Gora
28. 12. 2021
Dát tip Matej Hrbolta

Žasnu, Mateji, nad tvou fantazií. Parádní, s tím případným provázáním /komentář Luzz/by dílko bylo opravdu ještě působivější.


Luzz
28. 12. 2021
Dát tip

dobrý. možná, kdyby ty konkrétní obrazy byly nějak víc provázány, bylo by to ještě lepší.


Ďakujem.


Čudla
28. 12. 2021
Dát tip Matej Hrbolta

Mě se to opravdu moc líbí. /*


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru