Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Předsevzetí

03. 01. 2022
16
23
508
Autor
Marcela.K.

potrhané barevné papíry

se z balíčků stáčejí zpátky do rolí

ještě máš čas

ještě to nebolí

...

 

děti se topí v moři krabic

v dárkových taškách hlavy ztrácí

Ježíšek opět vykrvácí

a rodičům je v noci na nic

když přejedení tajně zvrací..

 

kde jsou ty časy

kdy jsme spolu

čekali tiše na Ježíška

z koled si příběh poskládali

a bezva dárek byla knížka

 

panenka jedna pro sestřičky

musely jsme se podělit

na stromku rozsvícené svíčky

tehdy víc bylo dát

než mít

 

dnes domy světélkují zvenku

děti se v dárcích ztrácejí

Santa Claus dostal navštívenku

a odváží nám naději

 

Ježíšek v jeslích ještě leží

pojďte ho letos zachránit

dejme si jedno předsevzetí

nenechme ho svým dětem vzít


23 názorů

annnie
04. 01. 2022
Dát tip

Těším se na jindy - myslím, že dost často míváme podobné vidění věcí. Vážím si toho. Měj se krásně, pá a.


Marcela.K.
04. 01. 2022
Dát tip

Annnie, asi jsem to špatně napsala, když jsi nepochopila o co mi jde. 

I to se autorovi stává...no tak třeba jindy. 


annnie
04. 01. 2022
Dát tip

No, to je právě jádro celé té mé polemiky: o kterých rodinách to mluvíme??? Protože já takové neznám. Snad se můžu domnívat, že takové existují - ale co o nich vím??? Každej chce svým blízkým vytvořit hezké, pohodové Vánoce, a dělá to nejlíp, jak to umí...

Já osobně hovořím s Bohem denně. A vidíš: advent je pro mě většinou nesmírně těžké období kvůli úbytku denního světla, které fyzicky potřebuju. Takže si ho málokdy dokážu užít tak, jak bych chtěla. A moje příprava na svátky místo duchovní práce je ovládána snahou zuby nehty se udržet před pádem do deprese - ovšem možná vlastně i to se dá považovat za duchovní práci. Takže veškeré síly musím napřít sem a dokupování dárků, které jsem neobstarala během roku, absolvuju v posledních dnech. A co je zajímavé: pokaždé se nakonec dočkám milosti a zázraku a prožiju krásné svátky...

Každý jsme jiný, každý máme jiné problémy a potíže a každý se snažíme...

Rozhodně ti přeji, ať se ti tvé předsevzetí podaří naplnit. Takže: měj skvělý rok a za jedenáct měsíců skvělé svátky!!!


Marcela.K.
04. 01. 2022
Dát tip

Annnie, já Vánoce miluju. Proto mě tak mrzí, že pro spoustu rodin se stávají jen časem "konzumu". Samozřejmě, že vím, že to tak není všude, ale člověk se těžko ubrání reklamám s masáži, která se dá jen těžko vyhnout. Jak píše Evženie - vkus a kvalitu upřednostnit před kvantitou a jak dodává Makrel, neuškodí, když trochu "zchudneme", třeba si pak zase víc začneme považovat i těch hmotných darů.

Také se těžko bráním nakupování dárků pro vnoučata. Jen je nakupuji celý rok a nepodléhám nákupní horečce v době Adventu.  ( mám bezva postel - vysokou s velkým úložným prostorem pod ní ;-)  - do té děti nevlezou a i v ní se dají dárky schovat do krabic)

Advent pro mě má význam duchovní, ne shonu a nervozity. Je pryč doba, kdy se dárky sháněly, protože zboží v obchodech nebylo. Já pamatuji ještě fronty na knížky, ovoce, maso i boty...

O tom jak se alespoň snažit vrátit ke kořenům českých Vánoc je moje předsevzetí.

A nakonec - docela ti závidím to, že se tvé Vánoce za x let nezměnily.  


annnie
04. 01. 2022
Dát tip

Já myslím, že to není nijak jisté, že dárky nosí Ježíšek - miminko. Klidně to může být Ježíšek - batole nebo Ježíšek - chlapeček... V tom je to kouzlo, že si ho každej může představovat po svým. Některé děti si pochopitelně slučují pojem Ježíška a Santa Clause, ale to při besedě odhalíme a uvedeme na pravou míru. To považuju za dobré: děti se dovídají, že v různých zemích nosí vánoční dárky různé bytosti. A třeba i to, že jiní lidé slaví jiné svátky, než Vánoce. Ale jak říkám, ta reklamní santovská propagace je holt přebujelá...

Tvůj fejeton se mi líbí.

Moje reakce se netýkala tvého předsevzetí, nýbrž domněnky, že ty i mnozí komentátoři nahlížíte na současné Vánoce poněkud příliš kriticky. Pokud to tak není, jsem ráda a omlouvám se.


Markel
04. 01. 2022
Dát tip

líbilo *, ale taky jsem dříve hromadila pro vnuky dárky, rok od roku snižuju, spíš dám penízky na potřebné věci. Možná v příštích letech, až téměř všichni tak nějak zchudneme, budou vánoce opět těmi ježíškovými vánocemi


Marcela.K.
04. 01. 2022
Dát tip

Annnie a zkusila ses jich někdy zeptat, jak si Ježíška představují? Možná bys byla překvapená. Nemyslím ty "sečtělé" děti, ale takové ty mrňouse ve školce. 

Víš, tohle "téma" mě trápí už spoustu let. Když jsem začala psát na Písmák, vyhlásil tu jeden autor téma pro fejeton - tady je odkaz.https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=399053

Ten text je tu třikrát, nemažu ho kvůli komentářům pod ním - starý je už šestnáct let...

Překvapila mě tvá mírně podrážděná reakce na toto mé předsevzetí. 


Marcela.K.
03. 01. 2022
Dát tip

Evženie - z kapek vody moře. Dík.


Jsou věci, které se nevrátí, ale mohli bychom to trochu napravit. Kvalita, ne kvantita by měla převážit. A také vkus by mohl zvítězit.


annnie
03. 01. 2022
Dát tip

Chápu. Ale já pracuju s dětmi pravidelně a neboj: všechny vědí, že dárky nosí Ježíšek... :)

Ale ano: ta santovská masáž je hodně vlezlá. Jo, je to byznys. Holt komerce potřebuje viditelné symboly :)


Marcela.K.
03. 01. 2022
Dát tip

Nekritizuji nikoho, jen se zamýšlím nad tím, jak lidé Vánoce „konzumují“...

Věříš mi, že já vlastně o Adventu téměř do obchodů nechodím?

Nechci se nechat oblbovat červenými čepičkami... nafukovacími sněhuláky a svítícími soby.

Vím, že doba už je jinde, ale je mi líto, že mnoho dětí má v hlavičkách guláš z těch exportovaných symbolů "Veselých Vánoc". A ty české „Tiché a svaté“ se nějak vytrácejí...To je to, o co mi jde. Nevyměnit dětem Ježíška z jesliček za Santu ze supermarketů...

 


annnie
03. 01. 2022
Dát tip

No - já nevím: koho přesně to tu vlastně kritizujeme??? Já osobně neznám nikoho, kdo by vánoční svátky trávil v tomto zoufale konzumním duchu. Myslím, že je to spíš jen naše představa: všichni před Vánoci nakupujeme a lidé, kteří jsou v těch obchodech s námi, považují za konzumenty nás. A ano, ovšem, že do určité míry oprávněně: všichni konzumujeme. Ale přesto má v našich životech místo i prožitek, duchovní život, dokonce i skromnost vedle štědrosti... Ne že bychom nemohli ten poměr mezi hmotou a duchem posunout k lepšímu, ale - pracujeme na tom, nebo ne? Pokud jde o moje osobní vzpomínky: Vánoce v mém dětství nebyly, řekla bych, o nic duchovnější ani víc plné lásky a sdílení, než dnes...


Marcela.K.
03. 01. 2022
Dát tip Janina6

„Jaký si to uděláš - takový to máš.“

Štírko, v čase se vracívám ráda. Byla jsem šťastné dítě, především díky mamince, která asi uměla čarovat ;-)

Janino, až budeš mít šest vnoučat... ;-)

Hanko - viz první řádek . To není o naší rodině. To je o nás - lidech a o nebezpečí, které si leckdo ani neuvědomuje.

supiszmus - dík.

Guy, předsevzetí se nesplní bez mého přičinění. Budu se snažit, slibuji :-)

Čudlo - já si ho dala ;-)


8hanka
03. 01. 2022
Dát tip Štírka

je to len na nás, akú atmosféru si doma vytvoríme, napriek tomu, čo vládne okolo nás...deti sú dávno dospelé, žijú inde, na Vianoce prídu, to je pre mňa najkrajší dar, minimálne týždeň spoločných chvíľ, prechádzok, rozhovorov, hier... doteraz  sa radi hráme ( a aj sa pritom niekedy posekáme ako deti:))

pravdivé zamyslenie


Čudla
03. 01. 2022
Dát tip

Nedáme /*


guy
03. 01. 2022
Dát tip

Fajn, přeji, ať se Ti splní :)


Štírka
03. 01. 2022
Dát tip

Nádherně napsáno! Roky to takhle cítím, a vím že nejsem sama. Neexistují návraty v čase, bohužel návraty v pocitech myšlenkách a způsobu prožívání – ty už často nejsou možné – protože svět už je někde jinde.Jak by to bylo krásné, zaměnit spotřební zběsilé Vánoce za krásné tiché a romantické, kdy by byl nejdůležitější a hlavní ten prostor pro vyjádření lásky mezi lidmi.

Jak by to bylo krásné, zaměnit spotřební zběsile Vánoce za krásné tiché a romantické, kdyby byl největší prostor pro vyjádření lásky mezi lidmi - blízkost...

Gratuluji k tak přesnému navození pocitů... ač se bojím, že pocity navodí jen u těch, kteří cítí podobně...


silné pasáže, nápadité, jasné sdělení, rytmicky však by se dalo na ní ještě zapracovat


Diana
03. 01. 2022
Dát tip

Ano! Velmi působivé.


Janina6
03. 01. 2022
Dát tip

Pěkné zamyšlení. U nás to naštěstí bylo spíš s tím tichým čekáním, knížkami a "obyčejnými" skromnými dárky z lásky.


Lili.
03. 01. 2022
Dát tip

Svátečně hřejivé s poselstvím nakonec.


supizmus
03. 01. 2022
Dát tip

Silné a pravdivé *


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru