Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jen dobré?

14. 01. 2022
18
41
981
Autor
Alenakar

 

 

Na čerstvou rakev

dnes naházeli hlínu

a velebná smrt

taktně zamlčuje

lidské slabosti nebožtíka,

zamlžuje a popírá

soukromé dějiny

 

a potom

pod heslem "čistý stůl"

mizí z ubrusu půllitry,

tajemství taje

jak loňský sníh,

pár chlapů

v gumákách po prsa

tahá síť z černé vody

a už se to hemží,

už se to mrská,

všechny ty pikantní podpásové

"zapomenuté" historky!

 

Z ubrusu mizí půllitry

a lidský úl

opile bzučí,

roj - samé žihadlo

obalil kříž,

který se začíná kácet.

 

 

 


41 názorů

...


Alenakar
01. 03. 2022
Dát tip

Sokolům to jde vždycky líp shora dolů. Mohl bys pomoci se stěhováním klavírů z horních pater co nejrychlejším způsobem.


Alenakar
01. 03. 2022
Dát tip

Bylo to piáno. Z křídla bychom museli odšroubovat nohy. Jinak by se nevešlo na standardně široké schodiště činžáku z šedesátých let. Tehdejší architekti tak nějak nepočítali s křídly v bytech pracujících.

...Já vím, že ty si na křídla potrpíš. Jsi přece sokol.


Alenakar
01. 03. 2022
Dát tip

Doporučovala bych spíš zajít do posilovny. Já bych ti s kalírem taky pomohla, kdyby nebyl Vyhnálov tak daleko. Nejvýš jsem zatím přenášela klavír do třetího patra a pak zase zpátky.


Alenakar
01. 03. 2022
Dát tip

sokole,

chlapi jsou různí. Ti, kteří pořád v hospodě něco zapíjejí, zpravidla nejsou chlapi. 


Alenakar
28. 01. 2022
Dát tip

En,

to máš pravdu. Ale ševel ženských rtů s dlaní u pusy zní jen jako šumění lípy na návsi a já jsem potřebovala hukot vodopádu. Mám ráda pathos.


Entropia
27. 01. 2022
Dát tip

Chlapi v gumákách po prsa... no ženské toho dokážou z té černé vody vytáknout víc. Vybavuju si Nerudovo O měkkém srdci paní Rusky. 


Alenakar
17. 01. 2022
Dát tip

Na čem píšeš je irelevantní. Mnozí básníci skládají i poměrně dlouhé básně jen ve své hlavě. Třeba Karel Toman byl pověstný tím, že i dlouhé básně sestavoval jen ve své hlavě za dlouhých pochodů krajinou. Pak přišel domů a vše si zapsal. Rukou. Na stroji ne.


Alenakar
17. 01. 2022
Dát tip

Psacích strojů seženeš v bazaru, kolik je libo. Čím jsou starší, tím jsou dražší. Dnes je to sběratelský artikl a pokud bys na půdě našel zachovalý stroj z první republiky nebo dokonce ze starého Rakouska, mohl by sis i finančně značně polepšit. Já takové stroje vlastním, protože můj dědeček byl četník - vrchní nadstrážmistr. Nikdy bych je ovšem neprodala...

Proti večerníčkům nic nemám. Pohádky z mechu a kapradí mě dokonce inspirovaly k úspěšným básničkám.


Alenakar
17. 01. 2022
Dát tip

(ne) anděli,

paralelně právě vedu dialog o Hrabalovi. Ten by z tebe měl radost. Jistě by tě považoval za toho nejcharakterističtějšího Čecha.


Alenakar
17. 01. 2022
Dát tip

(ne) anděli,

české pivo zdražuje tak, že bude brzy potřebovat hodně velkou reklamu. Třeba mu pomohou takzvaní "kreativci" ( rozuměj- vymýšleči reklamních sloganů) jako byla tady na Písmáku básnířka Jitka N. Srbová.


Alenakar
17. 01. 2022
Dát tip

Rhodesie,

jsem z venkova. Jen realisticky popisuji, jak to u nás chodí.


Alenakar
17. 01. 2022
Dát tip annnie

annnie,

současnou českou poezii jsem četla asi dvanáct let. Mám v knihovně ročenky "Nejlepší české básně" od roku 2009 do roku 2019, ve kterém projekt zkrachval a také řadu sbírek současných básníků. ...Jsem ráda, že se něčím takovým už nemusím nadále zabývat a kromě písmáckých dílek už budu číst až do konce života jen klasiky. Tobě ale přeju krásné čtenářské zážitky při četbě básní tvých spřízněných duší.


Rhodesie
15. 01. 2022
Dát tip

Je to dobré? Co se týše Tvé básně, je to vynokající!!!   A skvěle to vystihující. TIP


annnie
14. 01. 2022
Dát tip

Ále... Kamamura sem, Kamamura tam... Z toho se nestřílí... A Kamamura je sice řečnej, ale není vulgární ani zlej. Já jsem tu kdysi čelila horšímu útoku. Zkus bejt nad věcí, ono ho to přestane bavit.


Alenakar
14. 01. 2022
Dát tip

annnie,

já u starých mistrů neohroženě zůstávám, i když jsem kvůli tomu soustavně terčem kritiky Jakuzy kmotra Kamamury.


Alenakar
14. 01. 2022
Dát tip

F.M.R.C.,

v zásadě máš pravdu. Každý z nás ale nemůže být Robinson Jeffers na pustém ostrově. A když chce člověk publikovat zde, nemůže tak činit v klidu a pohodě, neboť ho zpravidla ihned napadne nějaký ten "Literární kritik" a začne mu vnucovat svou ideologii, která rozhodně klidu a pohodě nikterak nestraní.


Alenakar
14. 01. 2022
Dát tip

Zajíci,

v umění jsou samozřejmě ortodoxní konzervativci i zarytí liberálové pouze dvěma krajními póly jediné zeměkoule. Já jsem všemi deseti pro tvůrčí svobodu. Já jsem ta poslední, která by ji omezovala. Připadá mi ale šílené, když místní militantní modernisté vyžadují i po babce z Vyhnálova, jako jsem já, aby byla za každou cenu originální a prošlapávala nové cesty v buši.  Já raději chodím po pěšinkách, kterými už někdo přede mnou prošel. Nejlépe nějaký ten klasik. 


Báseň je hezká.

Pro mě je psaní poezie stavem vytržení a od řádu se držím raději dál. Jsem ostatně prostý plebejec a jsem na to hrdý. A protože jsem blázen, nemám ani žádný pevný střed, o který bych se mohl při psaní (či čemkoliv jiném) opřít a na to jsem rovněž hrdý.


annnie
14. 01. 2022
Dát tip

Já v současné poezii nacházím mnohem víc, než chaos. Ale pokud tobě nevyhovuje, proč bys ji četla. Zůstaň si prostě u velkých starých mistrů, je jich dost, ne? A koho baví číst či psát jinak, toho nech. Pochybuju, že by to mohlo někomu škodit...


Alenakar
14. 01. 2022
Dát tip

Norsko,

mě taky baví kácení. Hlavně kácení postmoderních model. Jsou to ostatně jenom trapné kuželky.


Alenakar
14. 01. 2022
Dát tip

annnie,

samozřejmě, že se chaoss a řád neustále vzájemně ovlivňují, nebo by se aspoň ovlivňovat měly, horší ale je, když v jistém odvětví lidské činnosti vládne jen chaos a dokonce v ní existuje jakýsi kult chaosu. A tímto odvětvím lidské činnosti je současná poezie.  To jediné, co kdysi mělo jakýs takýs ohlas v kulturní veřejnosti v posledních letech byla edice Nejlepší časké básně. Četla jsem ty antologie do roku(tuším) 18, kdy jsem se v úvodním slově dověděla, že skutečný básník vlastně ani nesmí přesně vědět, co a proč píše( v tom smyslu, že intuice "velkého umělce" to napíše za něj...) Od modernismu s takovouto ideologií se budu držet až do konce života co nejdál.


Lili.
13. 01. 2022
Dát tip Jarmila_Maršálová

Čisté je to,co vyvěrá z člověka svobodně,bez nátlaku,ten pramen myšlenek přetvořených ve slova.Slova,která neopisuje,slova která známe,i on je zná,ale jsou jím poskládaná do jeho osobních vizí,ideí a obrazů.Když budeme říkat,co nesmí psát,už nebude básníkem,už z něho neprýští pramen vlastních slov ale slov která chceme slyšet.

Mám rád tu poezii,která vytryskne napoprvé,bez úprav,cizích vlivů,kritik a nátlaku.Mnohdy se v ní skrývají netušené skvosty.

Ne vždy to musí být pravidlem...

...něco jiného je psát podle mocných kazatelů a něco jiného je se inspirovat...


Poezie ale vůbec není o nějakém "sdělení", natožpak o emocích. Skutečná poezie vnáší do života nadčasový božský řád. Už ve starém Egyptě měl svět dvě poloviny - tu temnou plnou chaosu a tu zářivou a plnou světla, kterou představoval panovník jakožto nositel řádu. A na to, aby panovník mohl efektivně bojovat s temnotou měl své architekty, sochaře, malíře a básníky.

Jak jsem říkala už jinde, každý má absolutní právo psát přesně tak, jak chce a co chce. Nicméně tady nepopisuješ poezii v dnešním smyslu, tady popisuješ kombinaci náboženství a politické propagandy.


Norsko 1
13. 01. 2022
Dát tip

Sereš na mě


annnie
13. 01. 2022
Dát tip

Norsko: A mě dost často bavíš ty. Pá a.


Norsko 1
13. 01. 2022
Dát tip

Kácení je fajn, kácení mě baví. Na-shledanou, annnie


annnie
13. 01. 2022
Dát tip

V duálním světě se řád a chaos o sebe opírají.

Tvé vidění poezie je poněkud užší, než to moje. Snofru by pravděpodobně nebral vážně ani symbolisty. Ani tebe či mě... :)


Alenakar
13. 01. 2022
Dát tip

Poezie ale vůbec není o nějakém "sdělení", natožpak o emocích. Skutečná poezie vnáší do života nadčasový božský řád. Už ve starém Egyptě měl svět dvě poloviny - tu temnou plnou chaosu a tu zářivou a plnou světla, kterou představoval panovník jakožto nositel řádu. A na to, aby panovník mohl efektivně bojovat s temnotou měl své architekty, sochaře, malíře a básníky.

Zakladatelem takovéhoto pojetí Umění byl faraon Snofru a a klonili se k němu mnozí další panovníci, v novověku pak nejvíce Ludvík XIV.  Takoví lidé by dnešní lidové "uměníčko" vůbec nebrali vážně. Vždyť například současná poezie spíše nastoluje  chaos, než aby chtěla jakkoli sloužit řádu.  


annnie
13. 01. 2022
Dát tip lawenderr

Já si dokážu vychutnat klasickou poezii i nechat se strhnout plebejskou vulgaritou. Forma je pro mě ale až na druhém místě. Zajímá mě samo sdělení. Emoce či příběh...


Alenakar
13. 01. 2022
Dát tip ALFONS

annnie,

jsem básnířka tak konzervativní, jak je to jenom možné. Konzervativní klasickou poezii psala šlechta, která musela mít to nejlepší vzdělání a vychování. Básně psali kdysi dokonalým vázaným veršem jen gentlemani a dámy. Ještě i dnes někteří lidé teskní po takovéto poezii a pro ty bych chtěla psát. Snažím se, aby nás plebejská vulgarita současné poezie zcela nepřeválcovala.


annnie
13. 01. 2022
Dát tip

Byl to jen člověk. Jsou to jen lidé...

Líbí se mi to. Tip a.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru