Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nebe z plastikových hvězd

14. 01. 2022
15
21
592
Autor
Cookie Moon

 

Nebe z plastikových hvězd

 

Měl jen malej podkrovní pokoj s nízkým stropem. Často nemohl spát. Ležel na zádech a koukal na nebe plný plastikových hvězd. Věděl, že po chvíli se začnou ztrácet, ale v čerstvý tmě zatím ještě svítily jasně. Celá obloha byla složená z několika různých sad, takže některý svítily víc než jiný a to vytvářelo dojem nekonečnýho prostoru, do kterýho někdy zíral i dlouho potom, co zmizela i poslední. A pak, jakoby jen mrknul, bylo ráno a na tom stejným místě obyčejnej strop plnej prasklin a fleků z izolepy po spadlých hvězdách. Všechno bylo zase placatý a prázdný.

 

Často si na to vzpomněl, když teď chodil po rozbitejch chodnících spící Suburbie. Většinou došel až k točně na kopci, kde začíná les. Všude pod ním zářila žlutá koule města - mihotavý světla, umělý hvězdy lamp, osvětlený prázdný parkoviště před supermarkety, reklamní stěny, továrna soptící žlutej dým, barevný okna věžáků i nekonečný sítě uliček satelitů táhnoucí se jako třpytivá pavoučí síť až za horizont. Všechny ty dílky velký skládačky jménem Suburbie. A vysoko nad tím vším pomalu začínaly blednout hvězdy. Puklinou v obzoru začalo prosakovat známý fialový světlo, ve kterým se hvězdy nakonec úplně rozpustí jako šumivý tablety.

 

A tady, na úplným konci noci, už může jít jenom domů. Pomalu se vrací odlehlou cestou za posledními řadovkami dolů do údolí. V jedinou chvíli zhasnou všechny lampy a za cihlovými domky a živými ploty se ozývá bouchání dvěří a startování aut. Fialová barva nenápadně přešla do oranžový a ulice zaplavuje monotónní šum dne. V čím dál tím bělejším světle je všechno zase vidět. Všechny nedokonalosti, praskliny na stěnách i v asfaltu, špatně ostříhanej živej plot, suchý větve křivých stromů...ani se nemusí koukat, aby věděl, že i ty slova ve skicáku jsou zase úplně pitomý a ani sám už nedokáže přijít na to, co jima vlastně chtěl říct. Všechno bylo zase placatý, prázdný a obyčejný.




 


21 názorů

Crazy Ema
30. 09. 2022
Dát tip Cookie Moon

Obdivuju, jak dokážeš poeticky pojmout prozaický krátký text. Myslím si, že délka není na škodu, ba naopak. Líbí se mi, jakým způsobem používáš barvy k popisu atmosféry a pracuješ s kontrasty světla a tmy, dne a noci, svítících a spadlých hvězd, asfaltu a stromů, města a lesa. Nejvíce mě zaujalo asi velmi poetické spojení slov "čerstvá tma".  Věta "světlo, ve kterým se hvězdy nakonec úplně rozpustí jako šumivý tablety" je dokonalá. Připomněla mi jednu z mých básní o šumivým aspirinu. 


bixley
18. 02. 2022
Dát tip

Hezky vyjádřeno.


Lakrov
18. 02. 2022
Dát tip

Po celou (krátkou) dobu čtení sice nevím, o čem čtu, a nevím to ani po dočtení, ale něčím mě to zaujalo. Je v tom jakési "vdechnutí nálady" a pobídka k zamyšlení. Tip.


K3
11. 02. 2022
Dát tip Cookie Moon

Tak velmi podobně to mám já. Kolikrát píšu vyloženě naslepo, něco mi ruku vede. Jenom to chce být při zemi v pokoře.


Cookie Moon
11. 02. 2022
Dát tip

Jasně, tyjo, děkuju za podporu a impuls, vážim si toho, zkusim se někdy pustit do něčeho delšího. Když já když píšu, většinou vůbec netušim o čem to bude, kam se dostanu...což mi přijde, že u příběhu to chce asi dopředu trochu vědět...:) 


K3
11. 02. 2022
Dát tip

Hele, Vladimíre, vždyť v písních bývají taky příběhy, takže k tomu nemáš daleko. A tím psaním se učíš. Není to nic jiného než sport...


Cookie Moon
11. 02. 2022
Dát tip

Dobře, tak já to někdy zkusím :) Děkuju


Cookie Moon
28. 01. 2022
Dát tip

Děkuju Janino za hezkou zprávu a upozornění. Opraveno :)


Janina6
28. 01. 2022
Dát tip

Jo a v první větě si oprav "podkorovní".


Janina6
28. 01. 2022
Dát tip

Parádní miniatura, jsem ráda, že je v nominacích, protože jsem ji při vložení přehlédla a to by byla škoda. Je tam spousta originálních nápadů. A nefalšovaně mi šel mráz po zádech z atmosféry světa, do kterého jsi čtenáře nechal nahlédnout.


Cookie Moon
26. 01. 2022
Dát tip

Ahoj Luzz a děkuju moc. Já mám zatím jen takovýhle střípky, který spolu někdy souvisí, ale většinou moc ne... Hrozně rád bych někdy zkusil něco delšího nebo něco z toho rozvinout. Ale bojim se, že komplexnější příběh bych neuměl, stejně jako třeba autentickou přímou řeč.

Já dělám hlavně písničky, což jsou pro mě spíš jen takový samolepky, dojmy...a podobně je tomu s těmito krátkými prózami. Ale děkuju za pochvalu a impulz, budu to zkoušet a třeba jednou přijdu jak na to:) 


Luzz
26. 01. 2022
Dát tip

jo, taky dobrý. svěží. svým způsobem nadšený. což je pro mě jakožto otupělého čtenáře vždycky paráda.

a oproti tomu úplně prvnímu textu, co tu máš, mi ty dva další přišly lepší, možná ne tak přestylizovaný... fajn.

nebát se to víc rozjet, třeba i stavět příběh.


Cookie Moon
25. 01. 2022
Dát tip

Jee, tak jo. Děkuju :) 


K3
25. 01. 2022
Dát tip

Autore, rád bych tvůj text nominoval do soutěže PM, jestli souhlasíš?


Silene
15. 01. 2022
Dát tip Cookie Moon

(Rádo se přihodilo. Ať se autorovi daří.

Jo, a přemýšlet nutně takto určitě nevnucuji, prostě přijdou-li či nepřijdou čtenářské postřehy k autorskému duhu.) 


Cookie Moon
15. 01. 2022
Dát tip Gora

Moc vám všem děkuju za zpětnou vazbu, moc si jí vážím a mám z ní radost! 

Gora: perfektní postřehy, děkuju, už jsem to zapracoval v originálním textu. Ta věta tam opravdu nepatří.

Silene:  Děkuju! S tím opakováním je to spíš nechtěnost...takhle daleko asi ani neumím přemýšlet:) Myslím, že často popisuju pocity, který můžou bejt dost univerzální. Vlastně bych se vůbec nedivil, kdyby to bylo nudný...ale já mám asi ten problém, že ve mně i obyčejný, běžný, samozřejmý věci připadaj zajímavý... Vlastně jsem díky tomu docela šťastnej člověk :D 

Děkuju ještě jednou moc všem za hezký slova!


Gora
14. 01. 2022
Dát tip Cookie Moon

Neobyčejně plastický pohled na obyčejné věci. Jen v závěru, jak píše Silene, třikrát stejné slovo, to je dost:-) a tuto velmi používanou větičku bych ještě promyslela/příp. vynechala... a nic zásadního by se v textu nestalo: A vysoko nad tím vším pomalu začínaly blednout hvězdy. 

 


Silene
14. 01. 2022
Dát tip Cookie Moon, Janina6

Taktéž se přidávám s vyjádřením svého dnešního příjemného čtenářského překvapení.

Ty jo, až mám z textu opětovný syndrom podvodníka (důvod: některé náladové a obrazové shody), ale při sám pupík města, čtu až nyní.  Uklidňuji se, že s obdobným prostředím je takřka jeden každý důvěrně obeznámen, no a ta pocitářská percepce v zásadě zákonitá. 

Co je mi prima až skvělé: 

 - fleky z izolepy 

 - velká skládačka 

 - světelný průsak

 - šumivé tablety 

 - na úplným konci noci 

Tradičně si nejsem jista v otázce slovní gradace; zda je opakující se výrazivo autorským záměrem, nebo nechtěnost. 

Takhle: 

 -  můj čtenář dobře bere na: placatý -- prázdný --- obyčejný 

 - ale trojí: zase v posledním odstavci by možná křivě ostříhal.

Neví holt. 


K3
14. 01. 2022
Dát tip

Moz hezký, originální text.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru