Na Písmáku publikuje 51 tisíc autorů, 458 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Zářivě bláhový Perseus
datum / id15.01.2022 / 527906Vytisknout |
autorAru
kategorieJen tak pro radostDalší dílo autora
zobrazeno77x
počet tipů8
v oblíbených0x
Prolog

(Otazníky v textu: Písmácký editor)


Etymologie:


Slovo Gorgona pochází ze starořeckého slova "γοργ?ς", které znamená "divoká, strašná a chmurná". Každé z jmen Gorgon má svůj zvláštní význam, který pomáhá blíže popsat jejich obludnost. Sthenó ze starořeckého "Σθεννω" se překládá jako "síla, moc nebo mohutnost", protože souvisí s řeckým slovem: σθ?νος. Euryalé je ze starořeckého "Ευρυαλη", což znamená "široká, široce rozkročená, široký výprask"; její jméno však může znamenat také "z širokého slaného moře". To by bylo příhodné jméno, protože je dcerou starověkých mořských božstev Forkýna a Kéto. Jméno Medúsa pochází ze starořeckého slovesa "μ?δω", které se překládá jako "střežit nebo chránit". Jméno Medúsa je nesmírně příhodné, protože je synonymem toho, co se stalo představitelem hlavy Gorgony na Athénině štítu.


- Pozadí pověsti naznačuje víc, než se do pověsti dostalo. Síla/moc z širokého moře, jež [cosi divokého/strašného] chrání; nebo cosi divokého, chránící tajemnou sílu z širokého moře... -

Zářivě bláhový Perseus

Ledy pukly

a čerstvý větřík obul sandály;

je to snad Perseus

jež dodnes září na obzoru?

 

Ač Perseus sám moc hlavu nepoužíval,

pověst zanechala jen hlavu Medúsy

(na rozkaz krále Polydekta)

a její dvě sestry...

 

Perseus bez Athény

mnoho nezmohl by,

s pomocí ženy jinou zabil.

 

Skutečný hrdina nemyslí,

koná co mu kdo nakuká,

když štěstěna a bohové házejí mu k nohám zbraně.

Všude se vrhne bezhlavě,

přemýšlení mu moc nevoní.

 

Sthenó a Euryalé občas se ptají

když vychází Perseovo souhvězdí,

kde je zloděj tajemství.




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

26.01.2022 10:20:49dát kritice tipAru

díky, třeba jednou bude Medúsa rehabilitována a zmizí kolem ní nesmysly  :)

26.01.2022 08:26:211 tipů dát kritice tipF.M.R.C.

Homérovské,s mýtickým nádechem starověku jako něčeho dávno ztraceného,plné jmen.Pěkně se čte i přednáší.

22.01.2022 23:23:47dát kritice tipAru

pokuším se příběh Medúsy obnovit s novým kabátkem :)

ona vůbec historie má smysl pro humor a ironii ;)

 

22.01.2022 23:06:031 tipů dát kritice tipAndreina

Koukám, že jsi se do Medusy obul pořádně a to je již mimo moje vědomosti, ale díky za rozšíření obzorů. 

Tak přidám, alespoň něco o původu Římanů. Mám to od Livia a jeho Dějin říše Římské:

Když řecký král Agamemnón dobyl řecké městoTrója na pobřeží Malé Asie, zbylé obyvatelstvo opustilo město ve třech proudech. Jeden zamířil po východním pobřeží Černého moře a usadil se v oblasti dnešní Moldávie, kde splynul s místním obyvatelstvem. Druhý přeplul Marmarské moře a skončil až u Jadranu. Od nich je odvozen původ Černohorců. Třetí nejvetší se vydal po Středozemním moři na západ. Po obeplutí Sicílie zamířili na sever a vylodili se pravděpodobně v oblasti dnešní Neapole, kde vybudovali hrad Alba Longu. Přesné místo nebylo nikdy vykopáno, ale existence je dokládána písemnostmi. 

Po pár staletích začalo být království pro obyvatele malé a rozmachu do okolí bránil odbojný národ Italiků. Proto hrad opustili a našli nový bezpečný domov na pahorcích v bažinaté oblasti kolem Tibery.

No, a po pár staletích tito původem Řekové, vyhnáni kdysi ze své vlasti Řeky dobyli již jako Římané všechna území v té době Řeky obývané a připojili je k Římské říši.  Historický paradox, že? A Livius si to také hezky užíval. Z jedenácti dílů Liviových dějin, které se dochovaly, věnoval tomuto úseku Římských dějin celou půlku prvního. Nejsem tak chytrrá, ale táta je má v knihovně a bylo období, kdy jsem se o antiku dost zajímala.

22.01.2022 21:39:49dát kritice tipAru

to zní dobře s mořskou vílou, a ostatně proč ne. naprosto s tím souhlasím ;)

pátral jsem a vypátral dost zajímavé skutečnosti:

"Jane Ellen Harrisonová tvrdí, že "její potence začíná teprve tehdy, když je jí useknuta hlava, a tato potence sídlí v hlavě; je to jedním slovem maska s později připojeným tělem... základem Gorgoneionu je předmět kultu, rituální maska, která byla špatně pochopena". V Odyssei xi se Homér o Gorgoně Medúze výslovně nezmiňuje:

'Aby pro mou troufalou Persefonu nebyla ta hrůza,

Hádes by měl vyslat strašlivou příšernou hlavu.'

Harrisonové překlad uvádí, že "Gorgona byla stvořena z hrůzy, nikoliv hrůza z Gorgony".

Některé klasické zmínky hovoří o třech Gorgonách; Harrisonová se domnívala, že ztrojení Medúzy na trojici sester bylo v mýtu druhotným prvkem:

Trojitá forma není primitivní, je to jen příklad obecné tendence... která z každé ženské bohyně vytváří trojici, jež nám dala Hóry, Grácie, Fúrie a řadu dalších trojitých skupin. Hned je zřejmé, že Gorgony nejsou ve skutečnosti tři, ale jedna + dvě. Dvě nezabité sestry jsou pouhými přívěsky vyplývajícími ze zvyku; skutečnou Gorgonou je Medúza.

Historické stránky:

Medusa, Arnold Böcklin, kolem roku 1878

Několik raných klasiků interpretovalo mýtus o Medúze jako kvazihistorický - založený na nějaké události, zvyku, stylu atd. v minulosti, nebo z nich rekonstruovaný", případně jako "sublimovanou" vzpomínku na skutečnou invazi.

Podle Josepha Campbella je to tzv:

Legenda o Perseovi stínajícím Medúzu konkrétně znamená, že "Heléni přepadli hlavní svatyně bohyně" a "svlékli jejím kněžkám gorgonské masky", což byly apotropaické obličeje, které se nosily k odstrašení profánních lidí. To znamená, že na počátku 13. století př. n. l. došlo ke skutečnému historickému zlomu, jakémusi sociologickému traumatu, které se v tomto mýtu zaznamenalo podobně, jako se ve zjevném obsahu snu zaznamenává to, co Freud označuje jako latentní obsah neurózy: zaznamenaný, ale skrytý, zaznamenaný v nevědomí, ale vědomím neznámý nebo nesprávně pochopený."

- konečně příběh dává smysl (teď abych opravoval začatou povídku :)) ) a nespravedlnost, kterou jsem vnímal v onom příběhu od začátku vyvstala na povrch.

Římané v tom měli dost hokej, je tu mýtus o Romulovi a Removi, kteří snad měli být spřízněni s Trójany, pak tam hrají roli Etruskové, nebo Latinové... Římští historici nejčastěji, slovy Plútarcha, zmiňují pověst, která je dle nich "nejvěrohodnější a má nejvíce svědků". :D

22.01.2022 20:40:02dát kritice tipAndreina

Aru, já si myslím, že děláš velkou chybu, když pleteš dohromady víru a logiku. 

Každý by měl něčemu věřit. Já třeba věřím, že nade mnou bdí moje teta Eva, která mne držela při křtu a zemřela v roce 1988, když mě bylo 5 let. Táta s mou nejstarší sestrou vysypali její popel do moře a z tety se stala mořská víla, která mě chrání. Má to logiku? Ani za mák, ale i v téměř čtyřiceti letech stále věřím. Protože jak jinak si vysvětlit, že při tom všem, co jsem za posledních dvacet let na moři vyváděla mne ještě nerozebrali na dně na kousířky krabi, červi a jiná hlubokomořská havěť. Tak vysvětlení již trochu logické je.

Stejně je nutné přistupovat k řecké a římské mythologii. Lidé si stvořili bohy, věřili v ně, báli se jich, ale zároveň u nich hledali pomoc nebo vysvětlení v té době nevysvětlitelných jevů. Proto jim přisuzovali nadpřirozené schopnosti. Ještě ke všemu se každý nový bůh popř. polobůh rozšířil z jednoho království do dalších a tam ho třeba pojali lidé trochu jinak. A vznikal zmatek, který ještě umocnili různí dějepisci. Takže nenexistuje na světě větší galimatyáš, než v antických bozích.

Mimochodem, víš od koho odvozují svůj původ Římané?

22.01.2022 19:51:03dát kritice tipAru

vím, že byla smrtelná a sestry nesmrtelné, to je i v básni, kde se její sestry po ní ptají dodnes, ale tady je ten háček, nesmrtelné sestry by přece hravě Medúsu ochránili, víš? v tomto mýtu je toho mnohem víc, než se říká.

a taky ošklivé měli být všechny tři sestry (a tady je důvod proč? když byla znásilněna jen Medúsa) a proč byli nesmrtelné a Medúsa ne (to byly za to sestry odměněny nesmrtelností, nebo Medúsa smrtelností?), prostě ten příběh nesedí a lže čtenáři do očí o Medúse a jejích sestrách co to jde.

22.01.2022 19:25:11dát kritice tipAndreina

Znásilněná byla jen Medúsa. Athéna poprvé potrestala hadičkama a podruhé Perseovým mečem. Tenkrát ještě nebylo v zákonech, že za jeden trestný čin nesmí být trestán nikdo dvakrát. Tedy, dneska to v zákonech je, ale stejně se to nedodržuje, protože stát trestá daněma třeba i několikrát. Takže jsme opět o pár tisíc let zaostalí.

Co se týká nesmrtelnosti, tak tady v tom máš podle mého trochu guláš. Ze tří Gorgon právě jen Medúsa nebyla nesmrtelna, ostatní dvě ano. A kdyby byla i ona nesmrtelná, tak by jí Athéna nešla po krku. Nelze ji považovat za natolik blbou, aby chtěla zabít nesmrtelnou. Udělala by to třeba podle vzoru svých prarodičů Titánů. Ti svého tátu Uranise rozsekali na kousky a udělali z něho pás asteroidů mezi Zemí a Marsem. 

22.01.2022 19:10:24dát kritice tipAru

nedává mi smysl, že Athéna potrestá Medúsu dvakrát a podruhé ji nechá zabít, taky jsou Gorgony to tři sestry, to byli znásilněny rovnou všechny?

mýtus se kroutí jako had a ohýbá slova jako zručný akrobat, víme jen, že Perseus byl pitomec, Athéna ničila život každému u koho seznala, že je to tak nejlepší :D

určitě je Medúsa nešťastná hrdinka, rozhodně bych ji fandil víc, než Perseovi a co ty její nesmrtelný sestry? ten Perseus musel mít při sobě vážně neobyčejný dary do Athény, protože ony tři sestry byly rozhodně spolu nepřemožitelný.

...možná o tom napíšu jakousi alternativní povídku :))

tam kde pověst mlčí je to extrémě zajímavý

22.01.2022 18:45:04dát kritice tipAndreina

Chápu, co máš na mysli. Odborník nejsem, ale nejvíc bych dala za pravdu Hesidodovi, že Medúsa byla původně krásná a hadími vlasy ji potrestala Athéna, že se nechala v jejím chrámu znásilnit Poseidonem. Je to vlastně nešťastná hrdinka plná zatrpklosti a nenávisti k bohům, což se, jak známo, zvlášť mezi ženskými neodpouští. No a o ješitnosti řeckých bohů nemá cenu ani mluvit.

22.01.2022 18:14:00dát kritice tipAru

ahoj Andreino, díky moc. pořád nemůžu rozklíčovat Medúsu, mám doměnku, že byla mnohem důležitější, ať už jako metafora/symbol něčeho působící v příběhu, nebo jako postava z mýtů.

že Athéna ji chtěla zabít, ale sama nemohla a udělala vše aby Perseus nepohořel a nakonec si přivlastní samotnou kořist, jako jádro a klíč k příběhu mi přijde nesmírně zajímavé.

chápu to tak, že Perseus je takový mimojdoucí chlápek na kterém vůbec nezáleží, získá pouze světskou slávu a všichni ho poplácávají po ramenou, aby se zakryly jiné části příběhu.

Athéna je pravá antihrdinka, to ona je skutečným strůjcem a hybatelem minimálně Perseova konání, bez ní by nebyl nic.

domnívám se že skutečná hrdinka je tu Medúsa, která byla poražena a proto ji vítězové pijící víno nad její hlavou mohou hanobit co se do nich vejde. že je extrémě důležitá pro pochopení příběhu a tajemství za příběhem, je nositelkou čehosi co chrání/stráží - něčeho co se sama pověst bojí odkrýt a proto urputně nastavuje Perseúv blyštivý štít, jenž láme prozření pryč od Medúsy, která chce cosi sdělit, ale byla ji uťata hlava s kterou se čtenáři vysmívá do očí Ahténa, jak dobře to vymyslela, to ona je skutečná vražedkyně Médusy...

co ty na to Andreino? dává to nějaký smysl?

protože narážím na dveře, jež jsou velmi pevně a urputně zavřeny

22.01.2022 17:36:441 tipů dát kritice tipAndreina

O řeckých bájích, legendách i historii vlivu bohů mám celkem přehled, takže Ti můžu dát za pravdu. Perseus nebyl jediný, pro něhož bylo pohodlnější místo mozku používat dary nebo rady božstev. A to ve druhém případě nejen v bájích, ale i ve skutečnosti se mnozí z mnoha králů království i docela malých královstvíček oháněli božím vnuknutím a mydlili se hlava nehlava. Ostatně, nebyla to výsada jen Řeků.

17.01.2022 15:45:101 tipů dát kritice tipAru

to nevím iví, historii píšou vítězové, kdyby zvítězila Medúsa a Perseus skončil někde v močálu, možná by se psalo, že Medúsa nebyla až tak ošklivá a Perseus tak statečný ;)

je tam naznačeno, že Athéna pouze Persea zneužila pro svoje záměry, protože se nechtěla pošpinit, Perseovi zůstala sláva, Athéně trofej - nebo ono tajemství, jak naznačuje původ Médusina jména, co víme je to, že příběh neříká všechno a něco důležitého uniká přímo před očima

 

17.01.2022 15:19:20dát kritice tipblacksabbath

Aru......je to k zamyšlení i do dnešní doby....ale...byl hezký což?

https://upload.wikimedia.org/…jpg

14.01.2022 21:57:29dát kritice tipAru

plus Evži, ta Athéna co mu pomohla si onu hlavu dala na svůj štít, nezdá se ti, že Perseus hraje jen jakési druhé housle a ve skutečnosti jde o úplně něco jiného?

14.01.2022 21:50:22dát kritice tipAru

Benetko, ono to původně nemělo být jenom o Perseovi, vloudil se sám mezi písmenka :))

díky ti ;)

14.01.2022 21:40:06dát kritice tipAru

Evži, ty bys šla zabít někoho, koho ani neznáš a nic proti němu nemáš, jen proto, že ti to někdo nakázal? to je Perseúv příběh :))

díky ti ;)

14.01.2022 20:52:50dát kritice tipBenetka

Tebe je tu škoda...

14.01.2022 20:04:54dát kritice tipEvženie Brambůrková

Ale příběh je to hezký. Zas tak pitomý být nemohl.



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Pismak.cz 1997 – 2022, provozuje Dobrý spolek, pravidla Školy v přírodě Letní dětský tábor