Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nesmrtelná Jiřina Bohdalová

18. 01. 2022
7
10
372
Autor
Hamar

Omlouvám se paní Jiřině! :-)

Našel jsem v kronikách pozoruhodný důkaz letitosti "Nesmrtelné tety".
 
První zmínky o herečce Jiřině Bohdalové jsou, totiž, už z roku 1346, kdy je přítomna v kejklířském doprovodu Jana Lucemburského v bitvě u Kresčaku.
 
Král se na ni obrací v prohrané bitvě, když v rozrušení utne její celé jméno, a tak jen vyřkne ono známé -
 
" Toho Bohdá...(lová) nebude, aby český král z boje utíkal."
 
Poté její stopa mizí a objevuje se znovu až ve třicátých letech dvacátého století.

10 názorů

Prosecký
20. 01. 2022
Dát tip

Nevím, čeho má dáma 94. Pokud je to počet centimetrů přes hrudník, jistě to přednost je.


Dales
18. 01. 2022
Dát tip Hamar

Samotný závěr chmurného monologu večerníčkové postavičky, J.B. roztřeseným hlasem : "Toho bohdá nebude, aby český skřet do Brčálníku ponořený vytlačil součin čtverců nad třema podvěsnami..."



Aru
18. 01. 2022
Dát tip blacksabbath

tip za historické "dílo" :))


Abakus
18. 01. 2022
Dát tip 8hanka

Prosecký - povinné čítanie si ťažko môžem vychutnať.

pre všetkých ostatných  - dáma má 94 a to je jej asi jediná prednosť.


Hamar
18. 01. 2022
Dát tip Janina6

Zbora - Ano, na tuto verzi jsem také narazil, tuším že, v Kazmově kronice. Její muž se po porážce přidal k Angličanům a stal se brzo bohatým.

Abakus - Na Márii Kraľovičovou jsem zatím nic nenašel.

Kočkodan - Jo, máš pravdu, šlo to tenkrát i v tehdejší televizi v pořadu "U Sáma doma"


Kočkodan
18. 01. 2022
Dát tip Hamar

Vtipné dílko.

Já mám s Jiřinou zkušenosti z vlaku. Tak se totiž jmenuje zastávka u Čelákovic, kde vystupuji a nastupuji při mých návštěvách rodné obce.

(Někde jsem slyšel, že prý Bohdalka učinkovala už i v jakési estrádě pro bojovníky kupce Sáma po vítězné bitvě u Wogastisburgu

v roce 631.)


Prosecký
18. 01. 2022
Dát tip

Od Marie Král´ovičovej jsem nic nečetl, ale líbily se mi "Čenkovej deti".


Zbora
18. 01. 2022
Dát tip Hamar, Pomerančová, Janina6

Dobrý pokus, ale z historického hlediska to máš celé špatně. Dobové prameny uvádějí, že v tomto příběhu Jiřina vůbec nefiguruje (pekla v té chvíli myslím za varieté tele), ale celý příběh je naopak připisován jejímu manželovi, dnes již dávno zapomenutému. V osudnou chvíli radil prý králi, aby se vzdal anebo utekl, ale ten se na něj obořil řka: Tuten Bohdal mi nebude radit, abych z boje utíkal. Vlivem mnoha přepisů se pak věta zdeformovala do dnešní podoby.


Abakus
18. 01. 2022
Dát tip Prosecký, Hamar

a niečo o Márii Kráľovičovej by nebolo? Staršia a neporovnateľná.  


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru