Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - CO PRO NĚKOHO VETEŠ - PRO JINÉHO . . .

23. 01. 2022
25
34
522
Autor
blacksabbath

Popelnice starých krámů
slova vybledlého inkoustu.
Chvíle, kdy dekl nahoru
pustí dým k obrazům
bílé i černé příběhů.

A stará hůlka čeká
opřená venku...


"Co je v té největší krabici? Pro koho je ten dárek?"
"Co myslíš, Adámku? Ten bude asi pro naši maminku! Vždyť byla nejhodnější."
"Ójé, nové nádobí. To se mi to bude vařit," směje se maminka a dodává: "To je ale dárek pro nás všechny, nemyslíte?" Ti její dva chlapi sice přikyvují, ale potutelně se přitom usmívají. Táta mrká na synka: "Než vyřadíš, maminko, to staré a uklidíš si do linky to nové, my si zatím pustíme autodráhu. Musíme přeci vyzkoušet, jestli ji Ježíšek správně vybral. Že jo, Ádo?"


"To je mi ale zima. Až mi drkotá poklička."
"Vám nechali alespoň pokličku, ale mně jí sundali. Teď do mě fouká a dovnitř mi padá sníh. Brrrr, to je ale ledovo až mi praští."
"Kdyby nás alespoň dali do nějakého azylového domu. Ještě jsme mohly někomu posloužit. Ale to né. Na mráz nás vyhodili. Tooo jsme se dočkaly za všechnu tu snahu vařit chutně a znalecky," zacvakal poklicí největší ze všech hrnců.


"Dneska musíme jít opatrně, Míšo. Klouže to. Kdybych si něco zlomila, kdo by tě asi venčil, no? Počkej, pustím tě z vodítka, ale nikam daleko neutíkej!"

 

"Pšt, někdo jde. Kdo má pokličku, tak si ji zaklapne. Kdo ji nemá pokusí se neupouštět páru!"

 

"Míšo!  Fuj! Co to tam máš? A hele. Nádobí a pěkné. Nerezové. Co ti lidi všechno nevyhodí. Míšó, ke mně! Pojď, vezmeme ho domů. To by byla věčná škoda nechat ho tady, aby ho popeláři ráno odvezli na skládku. Umyjeme ho a bude ještě dlouho sloužit."

 

"Tak to vám teda řeknu, že jsme měli obrovské štěstí.  Ještě chvíli tam zůstat, tak chytnu rýmu a rez. A ta voda s jarem mě pěkně zahřála,"slastně pravil rendlík.
"Mě taky."
"Mě taky."
"I mě."
"No, mě se tady v té kredenci docela líbí. Místa je tady dost a hlavně je tady teplo."
" A hezky to tady voní. Domovem," dodal nejmenší rendlíček a zívnul.
"Tak už zaklapněte pokličky a spát! Zítra - zítra budeme mít zase práci. A musíme se hodně snažit! Nic nepřipálit, pěkně klidně bublat a nepřetékat! Jasné?! Dokážeme té hodné paní, že jsme kvalitní nádobí, že nám to pořád skvěle vaří. My ještě nepatříme na skládku!"


34 názorů

Zdravím Markel.....kudy-tudy jsi se propadla do dějin?... :-)))))....děkuji a užívej si letních dnů


Markel
19. 07. 2022
Dát tip

dobře jsem si početla, pro děti by to bylo fajn *


Je zajímavé, že věci po babičce drží a drží a jsou stále hezčí a milejší:-))))


Jsem proto, aby se věci vyráběly, pokud možno, co nejdůkladněji,..., a aby se potom co nejdéle používaly....ono se to potom ale pere (mimo jiné) s tou mantrou o trvalém růstu HDP.. 


Přesně tak, Maruško......co může ještě sloužit....ať slouží...:-)).....přeji krásný den!!!!


Evženie Brambůrková
25. 01. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

Tak to má být.  Jak říká moje kamarádka: ,,Každá věc si najde svého člověka."


Karle, je to jen napsání odpozorovaného:-)))....díky!


K3
25. 01. 2022
Dát tip

Já jsem dost dobře nevěděl co k tomu mám napsat. Nevyhledávám podobné texty. Ale jo, je to dobrá satira. Připomělo mi Rozbroj v kuchyni od Hutky.


Aru
25. 01. 2022
Dát tip blacksabbath

iví, kdybych měl cestu kolem Budějc', taky tě potěší nádobí? :D

- jen si dělám srandu ivíííííííí, nikdy by mě nenapadlo ženě, dívce, nebo slečně darovat jakékoli nádobí, heč ;D

ale byla by to dobrá parodická povídka, ale je mi jasné, že bys mě umlátila vlastním nádobím,... leč chyba už se stala, ten nápad se už vloudil sám od sebe, já nic ivíí :))


co to  nové nádobí nevím....to mi neřekli:-))))))


Aru
25. 01. 2022
Dát tip

a co to nádobí k vánocům? :D

ta maminka musela být velmi tolerantní a vyrovnaná žena, že po nich nezačala to nový nádobí házet :))


Janino....jsem ráda, že jsi se pobavila:-))))

Aru..........jo i nerez chytá rez:-)))))))...duševní:-))))))

Renato, Andreino...třeba ta stará paní měla doma nádobí ještě z výbavy:-)))))

law..........děkuji za návštěvu

Alenakar....souhlasím s panem Wolkerem

Přeji vám krásný den!


bixley
24. 01. 2022
Dát tip

blacki, naprosto úžasný příspěvek! nejen psi v útulku mají nárok na nový šťastný život!


Alenakar
24. 01. 2022
Dát tip Gora, Zeanddrich E.

Miluji věci, mlčenlivé soudruhy,

protože všichni nakládají s nimi,

jako by nežily,

a ony zatím žijí a dívají se na nás,

jak věrní psi pohledy soustředěnými

a trpí...

 

Jiří Wolker: Věci               Tip.


Aru
23. 01. 2022
Dát tip

nejlepší dárek pro ženu... je... nádobí? vážně iví? a rovnou dvakrát :D:D

nerez chytá.. rez? :))


Janina6
23. 01. 2022
Dát tip Gora

Nejen dojemné, ale taky vtipné! "Kdo má pokličku, tak si ji zaklapne..." atd. - bavila jsem se skvěle :-)


Andreina
23. 01. 2022
Dát tip Gora

Moc hezky napsané Ivi, máš cit i pro kastrůlkový dialog. Pobavilo, ale také to vede k zamyšlení, jestli opravdu je třeba hned se vším do popelnice. Stačí to položit vedle a třeba někumu udělat radost.


Luboši.....nad tvým komentářem nehekám - uchechtaný smajlík


Kočkodan
23. 01. 2022
Dát tip blacksabbath, Nami 99, Janina6

Kdo vyhodí kastrůlky,

co jsou ještě pěkné,

ten dostane na půlky,

bude vřeštět, hekne.

 

(I ode mne slyšela řada předmětů poděkování, než skončila na smetišti osobních dějin.)


supí...jsem ráda, že jsi se pobavil

Čudlo....díky, že jsi se zastavil

Hezký zbytek neděle!


supizmus
23. 01. 2022
Dát tip

To je tak krásně roztomilé. Díky!


blacksabbath
23. 01. 2022
Dát tip annnie, 8hanka

ann., 8hanko, F.M.R.C., Abakus....děkuji za vaše krásné komentáře.......:-))))))))))


Nami 99
23. 01. 2022
Dát tip blacksabbath

Také mám zkušenost, že jsem vyhodil něco, co jsem dvacet let nepotřeboval a z a týden po vyhození by se mi to hodilo.


Abakus
23. 01. 2022
Dát tip blacksabbath

F.M.R.C. - nie je nič horšie, ako keď si kamarátka ku mne odloží knihu o Florencii s  tým, že ju už nechce a  nepotrebuje a  o pol roka si spomenie, že by ju rada požičala niekomu inému. Čo pre mňa znamená prerochňať knižnicu. To človek chvíľu uvažuje, že by s  kamarátstvom  sekol. 

A ešte jedna drobnosť vyhodíš a niekto ti ten poklad donesie znovu! 


Lili.
23. 01. 2022
Dát tip blacksabbath

Smutno je mi,když musím fakt vyhodit něco nepoužitelného.Jako kdyby ta věc měla,a ona má,vlastní život.

Naučil jsem se ale být radikální,u opravdu už neopravitelných věcí...

...moc pěkně vyprávěno,moc.


8hanka
23. 01. 2022
Dát tip blacksabbath

veľmi pekné rozprávanie...aj komentáre:)

aj mne je ľúto vyhadzovať veci, ktoré ešte môžu poslúžiť a tak doma škrečkujem a škrečkujem...veľké hrnce z čias, kedy boli synovia doma a jedlo v nich mizlo jedna radosť, mám odložené vzadu v linke a vytiahnem aspoň niektoré na varenie zemiakov na vianočný šalát, toho musí byť hora...škrečkujem oblečenie, knihy, spomienky a hrozím sa toho, že raz, keď už tu nebudem, všetko (alebo takmer) skončí na skládke...


annnie
23. 01. 2022
Dát tip

Převelice roztomilé!!! Tip a.


blacksabbath
23. 01. 2022
Dát tip dievča z lesa

Milane, juliáne, dievča.....děkuji za nakouknutí a zanechanou stopu....užijte si pohodovou neděli!


Jarmilo...já když už opravdu něco musím vyhodit, že už se to fakt nedá použít....vždycky "tomu" poděkuju, že mi to tak dlouho sloužilo:-))))))))


Irčo....pořád jsem nevěděla jak to uchopit a pak jsem ai vzpomněla,.... že jsem to viděla....a vznikl z toho tenhle rozhovor......děkuji...i za korekci:-))))

Nani....Rozhovor v kuchyni.....Válečku se všichni smály...že se jenom pořád válý....že je prostě povaleč...."Jen se smějte, kamarádi, já jsem pořád v plné práci....já se válet musím - heč!"


Jamardi
23. 01. 2022
Dát tip Alegna

Tatínek šel na jistotu. Asi v hrůze, že koupí něco nehezkého a neužitečného. :) Je dobře, že to staré nezůstalo nepovšimnuto a našlo uplatnění.

Je mi blízké to, že věci, které jsou v domácnosti dlouho se tak nějak stávají členy rodiny.


Gora
23. 01. 2022
Dát tip 8hanka, Janina6

Ivi, vzala jsi citát z jiné strany, ale taky fajnově! Personifikované nádobí dodává mini až pohádkový nádech.


Nami 99
23. 01. 2022
Dát tip 8hanka

A tak ještě starý rendlík,

uvaří brambor i knedlík.

"A co třeba ty konvičko?"

"Já vodu na kafíčko."

A hrníček vajíčko.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru