Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hora, hora

06. 02. 2022
14
15
466

Co s touhle básní, nevím - některé věci jsou absolutně specifické, určené pro absolutně specifického čtenáře. Těžko říct, možná by tedy měly zůstat v šuplíku a nedrat se na veřejnost, kde těžko mohou k někomu srozumitelně promluvit bez deseti poznámek pod čarou. Ale když jsem tuhle konkrétní věc v květnu 2020 dokončila, měla jsem z ní velikou radost. Tak třeba někoho osloví aspoň ta atmosféra.

Čti dobře: hora, hora, hora

Čti: bez keřů, prázdná jedovatá pláň

Tam se scházeli válečníci z Chichénu

Natřásali křídla z quetzalího peří

 

A nad nimi: hora hora

Tam, kde zavadili o podvozek mraků

Místo, kde bůh páchnoucí po benzínu

Sestupuje s řevem k rozpraskané zemi.

 

Byla porozena, byla oživena

Reliéfy hadů jí pokrývají tváře

Těžká křídla sahají až na zem

A na temeni kámen, kámen na vrcholu

 

Slyšte, válečníci, slyšte slova hory

Až ze suchých mračen zazní zadunění

Hlas boží, zvuky válečného bubnu

Na obzoru světlo: první známky tlení

 

Čti: hora, pán našeho masa

Ostny, trny, afrikány, skály,

Vězet po nos v nahrnuté hlíně

Číst znovu: hora, hora, hora


15 názorů

vesuvanka
08. 02. 2023
Dát tip

Moc pěkná a zajímavá báseň, TIP

A nad nimi: hora hora

Tam, kde zavadili o podvozek mraků

Místo, kde bůh páchnoucí po benzínu

Sestupuje s řevem k rozpraskané zemi.

 Byla porozena, byla oživena

Reliéfy hadů jí pokrývají tváře

Těžká křídla sahají až na zem 

A na temeni kámen, kámen na vrcholu.......... že by Popocatepetl?, ale tam by byla cítit síra...


Alenakar
03. 03. 2022
Dát tip

Nějak cíleně ne. Četla jsem Dänikena a sleduji naučné pořady v televizi. Naposled o městě Tikal.


Ty jsi se nějak Mayi zabývala?


Alenakar
01. 03. 2022
Dát tip

Do nedávné doby ji neznala ani věda, takže ani já.  Mayové nebyli jen velmi dobří zemědělci. Byli to i rybáři a sbírali plody moře. Při tom se potápěli. Hlístoun je ale hlubokomořská ryba a setkání s ním jsou velmi vzácná.


No to je boží ryba, tu jsem vůbec neznala! Děkuju za osvětu i za tip :)


Alenakar
25. 02. 2022
Dát tip Lady de Winter

Mám přírodovědné vzdělání a tak se cítím být kompetentní, abych zde šířila osvětu.

"Opeřený had" není žádné mytologické stvoření, ale opravdu existuje. Je to totiž velmi vzácná ryba s názvem hlístoun červenohřívý.

Pěkná a zajímavá básnička. Tip.


Kamamura
06. 02. 2022
Dát tip PavelK

PavelK - ano, říkáš to naprosto správně, jsme na literárním serveru, kde lidé prezentují své názory, ostatně se říká: "opinions are like assholes - everyone's got one", já taky, proti tomu, že ty svůj názor verbalizuješ, nenamítám naprosto nic, děláš to moc dobře, hele, dokonce ti hodím tip za tvůj komentář, protože se mi moc líbí. A s tou lopatou jsem to tak nemyslel, a proti lidem, co pracují rukama nemám už vůbec nic, naopak to obdivuju - aspoň nejsou tlustí, jako já. 


Aru
06. 02. 2022
Dát tip

škoda, žes to tehdy nevydala, některé básně odrážejí právě tu náladu, kdy byly napsány, nehledě na to, co k tomu mohl říct "specifický" čtenař?

ostatně kdo je to ten specifický a nespecifický čtenář? možná že přes monitory a displeje se zdají čtenáři jako dost zvláštní stvoření? ;))


PavelK
06. 02. 2022
Dát tip Kamamura, Gora

Kamamura: jestli to doře chápu, jsme na literárním serveru, předpokládám, že autor publikuje, protože ho zajímá názor jných autorů, nebo jsme na facebooku? Netvrdím, že můj názor je správný. Je to jenom jeden z mnoha názorů. Jeden z mnoha "bohů", protože i kdybychom všichni věřili v jediného stejného boha vždy uvidíme každý toho svého. Jinak s tou lopatou si mě dokonale vystihl, jsem člověk od lopaty.


Kamamura
06. 02. 2022
Dát tip Aru

Nesluší se cizím básním

mejkap opravovat,

a nesluší se s vlastním bohem

cizí božstva otravovat. 

 

Básník, který všechno říká

po lopatě, jasně, 

měl by být spíš hypnotizér, 

neb uspává krásně!


PavelK
06. 02. 2022
Dát tip

Jakoby v tom bylo něco z Dyka, možná ta burcijící naléhavost. Obraz setkání promitivního kmene s civilizací. Nejsem si zcela jist zdali mluvíš jako člen kmene nebo nezávislý vypravěč. Pokud jako člen kmene nemůžeš definovat benzín, protože ho neznáš. Pokud jako nezávislý vypravěč mám v některých věcech zmatek, třeba se slovem Bůh. Objevuje se dvakrát, jednou v negatvním významu podruhé v pozitivním. jedná se o dva rozličné Bohy? Pokud je hora sídlo Boha promitivů nebo je přímo tím bohem, je to jádro básně. Prospělo by projasnění, jzednodušení, najít přesně to co chceš říct a vše tomu podřídit. Chybí tomu málo do skvělé básně.


Gora
06. 02. 2022
Dát tip Lady de Winter, blacksabbath

"Hymnus" válečníků o bezútěšnosti mizejícího světa jsem četla se zájmem... bubny mají dobrý rytmus:-)



Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru