Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - Horečnatý multiverš

Výběr: Gora
20. 02. 2022
20
22
528
Autor
Kamamura

Multiverzum (fyzika) - Hypotetický soubor vesmírů, které spolu nějakým způsobem souvisí a interagují, ačkoliv jsou ovšem ve většině ohledů autonomní a oddělené. Představme si stránky zavřené knihy nebo sešitu, a řekněme, že každou stránku obývají rozmanité dvourozměrné bytosti, které znají jen čtyři směry - východ, západ, sever a jih, ale narozdíl od nás pro ně neexistuje žádné nahoru a dolů. A teď si představte, že nepozorný čtenář jednoho dne polije stránky třeba kávou. Trojrozměrné kapky kávy dopadnou na stránky knihy, a jak se vsakují hlouběji a hlouběji, vytvářejí na stránkách černé skvrny různých tvarů - nejprve obrovskou amébu, pak třeba několik oddělených kružnic, a na dalších stránkách několik nesouvislých teček. Obyvatelům každé stránky se bude průnik jejich světa s kávovou skvrnou jevit jinak, ale o příčině jevu, který si pravděpodobně nebudou schopni vysvětlit (zázrak?, černá magie?, nový fyzikální princip?, sdílená halucinace?, nemoc?), principiálně nemohou nic zjistit - ostatně, zkuste vymyslet experiment pro takového dvourozměrného obyvatele stránky v knize, který by mu umožnil pochopit, co je to hrnek s kávou! Řekněme, že káva byla slazená, a až se voda odpaří a cukr s kávovinou ztuhne na kompaktní, cukrkandlový masiv obsahující úryvky a torza z různých stran knihy, že tento jako obsidián černý cukrkandlon někdo s chirurgickou přesností opatrně vyřízne z knihy ven, a mrští do kosmického prostoru, poletí cukrkandlon na věky rovnoměrným, přímočarým pohybem nesmírnou propastí vesmírné prázdnoty, a podoben sondám Voyager ponese svědectví o existenci světů na stránkách knihy. A za nesčetné eony tomu možná náhoda bude chtít, že skříží cestu nějaké planetě s dostatečně vyhřátými plážemi a dobře zásobenými bary a lednicemi, a vznikne tak nová, dosud nevídaná forma života...

... pan Tomeček bydlel v malé šedé garsonce s výhledem na zeď továrny na hydraulické písty, a každý den pracoval od svítání do setmění v úřadě, kde do dlouhých sloupců zapisoval nekonečné řady velmi důležitých čísel. Pokaždé, když dorazil z práce domů, postavil si na kafe a založil do svého obstarožního psacího stroje list papíru, praskly struny jeho osobní klece jako úderem Héfaistova kladiva, až se okenní tabulky rozdrnčely čistým, uchu lahodícím komorním á. Pan Tomeček byl totiž spisovatel, a zatímco přes den byl majetkem svého zaměstnavatele, v noci se na stránkách svých povídek a básní rozlétal svobodně do tisíců různých světů. Zrovna dnes se chystá psát o ... V tu chvíli ale pana Tomečka přemohla po dlouhém, namáhavém dni v úřadě únava, hlava mu klesla na psací stůl, a posledním vjemem před usnutím se mu tak stalo pískání konvice na kamnech, které připomínal signál vyplouvající zaoceánské lodi...


... Ervin Cole právě kontroloval zásoby sucharů a soleného masa v podpalubí, když uslyšel hvizd lodní píšťaly, který oznamoval začátek plavby. Ervin se odebral na horní palubu obchodní lodi Providence patřící Východoindické Společnosti, protože věděl, že kapitán bude chtít pronést jako obvykle při opuštění přístavu svou obvyklou řeč. Na lodi vše podléhalo zaběhaným pořádkům, posádka byla složená ze samých veteránů, kteří věděli, co mají dělat, a když to náhodou nevěděli, nebylo jim nutno opakovat rozkazy dvakrát, a tak byla největším nepřítelem námořníků na transoceánských plavbách především nuda. Ervin měl na nudu tři osvědčené léky - karban, rum, a spánek. No a protože první dva léky nebyly zadarmo, a Ervin měl vždycky do kapes hluboko, natáhl se hned po skončení služby na své závěsné lůžko v podpalubí, a poslední, co před usnutím slyšel, byla harmonika jednoho bocmana odněkud z Hanoveru...


... krčma U Supího Pařátku byla ten večer narvaná k prasknutí, muzika hrála jako o život, a třískání korbelů o špinavé hospodské stoly doplňovalo výskání prodejných ženštin a veselý smích. Každoroční jarmark přilákal jako obvykle davy lidí, a s nimi standardní ekvipáž - potulné kazatele, trubadúry a minesengry, koňské handlíře, harfenice a povětrné žínky, hvězdopravce a kartářky, alchymisty, a pochopitelně také šejdíře, šizuňky, kapsáře, lupiče a mordýře ze všech koutů světa. Eno Chroust dal dvěma prsty znamení svým kumpánům, předstíral zájem skupinku nakrucujících se amatérek, a přitom se nenápadně zezadu přitočil k bodrému kupci popíjejícímu s přáteli u dlouhého dubového stolu, a pomocí nacvičeného hmatu a titěrné čepele skryté v dlani si Eno chystal přivlastnit kupcův napěchovaný měšec. Náhle však Enovo pravé zápěstí sevřel železný stisk podobný truhlářskému svěráku. Ruka drtící Enovo zápěstí patřila vysokému, hubenému, blonďatému chlapíkovi v prošívanici s tváří pochmurnější než vánice na Grossglockneru. Němec, odhadoval Eno. Němci nemají smysl pro humor. S tou myšlenkou se Eno na cizince přátelsky usmál, a s překvapivou rychlostí udeřil svého protivníka čelem přímo do zachmuřené tváře. Trik zvaný "hlavička" většinou Enovi poskytl dostatek času ke kvapné evakuaci místa činu, ale tentokrát bylo vše jinak. Němec po ráně nehnul ani brvou, jen z rozbitého nosu mu na podlahu krčmy kapala krev. Pak Enovi kamsi zmizela podlaha krčmy, kdosi ho otočil ve vzduchu s hravou lehkostí, s jakou si mlynářský pacholek nadhazuje pytel mouky na rameni, a Eno letěl, a letěl, oknem krčmy ven, až na zaplivanou, špinavou ulici, kde dopadl s žuchnutím do bahna rozjezděného kupeckými vozy...


... kryté nákladní vozy čile proudily oběma směry skrz bránu areálu nedaleké továrny obehnané vysokou zdí s ostnatým drátem. Bránu příjezdové cesty zdobil hrdý, pouťově barevný nápis "Agrofert", a novinář Josef Malina z redakce jednoho z pražských zpravodajských portálů vzrušeně pořizoval svým iPhonem jeden kompromitující snímek za druhým. Copak ten korupčník Babiš může do té své továrny vozit, jistě nějakou nelegální dodávku zbraňových komponent pro znepřátelené Rusko! Hlavně samopalů, knoty do petrolejových lamp, zelí na výrobu boršče, který dává v zimě ruským vojákům nadlidskou sílu a odolnost, a jistě i další čertoviny! Pan Malina přestal fotit, a jal se rychle sepisovat na svém Macbooku senzační reportáž pro zítřejší ranní vydání. Auta jezdila, oblaka na obloze plynula, a klávesy Macbooku cvakaly, cvak, cvaky cvak...


... Yoshiro Kamamura dopsal další odstavec svého mátožného vyprávění, a na okamžik se zamyslel. Přestože se žízeň i hlad začaly nepříjemně ozývat, do konce Tématického Dne Prózy už zbývala pouhá čtvrthodina, takže bylo potřeba začít se závěrem příběhu. Taková škoda, zrovna jsem se dostával do tempa... ale nedá se nic dělat, něco končí, něco začíná, jak s oblibou psával můj oblíbený Andrej Sapkovský. Zajdu si pro toust, co zůstal od oběda, a dorazím to posledním odstavcem. Venku za oknem se na obloze mihl neurčitý stín, který na okamžik zakryl hvězdy na noční obloze...


... transylvánský šlechtic Vladimír Tepézs, pro přátele "Drákula", zvolna plachtil nad ztemnělým centrem hlavního města pražského. Nevěděl, proč se usadil zrovna v tomhle zapadákově, ale Praha v sobě měla cosi zvláštního, cosi mystického, jako by rázovité figurky alchymistů z dob Rudolfa Druhého nezmizely s nástupem vědy a osvícenství, ale dodnes po setmění bloudily ulicemi Starého města. Při přeletu železničního mostu zaslechl Vlad dlouhý hvizd projíždějící lokomotivy...


... hvízdání konvice probudilo klimbajícího spisovatele Tomečka, který si pomyslel: "Jak dlouho jsem spal?" Nevěděl. Nepamatoval si ani, co se mu to vlastně zdálo, jen nezřetelné útržky dějů a výjevů. Sbíral síly, aby vstal, došel ke kamnům a udělal si kafe, které by mu dalo sílu psát, jak to měl původně ve zvyku, ale svůj zápas s únavou prohrál. Když se znovu nořil do sna, pomyslel si - třeba se mi tentokrát něco zdát bude. Třeba něco o moři...


22 názorů

Abakus
19. 03. 2022
Dát tip

Ahoj Kamamura ten úvod je fantastický, ale mne by sa to nemohlo stať. Niežeby som bola tak šikovná a nič nerozliala, ale kávu s  cukrom si dávam iba na ochutnávkach v obchodoch. Doma bez.


StvN
12. 03. 2022
Dát tip

Začátek mě zaujal, protože se ti docela povedlo oživit postavu. Dvojka, podobně jako jednička, nabízí pohled na úděl jedince a naznačuje jakousi jiskru. Na těchto dvou odstavcích by šla postavit nit příběhu a pointa. 


kvaj
08. 03. 2022
Dát tip

Výborný text, zajímavý experiment.


Kamamura
26. 02. 2022
Dát tip

K3 - klidně, je mi samozřejmě ctí, jestli nebudu do té doby popraven pro své disentní názory a prchlivou povahu. Kdyžtak to tam vražte in memoriam, byl by to hezký epitaf! 


K3
25. 02. 2022
Dát tip

Nominoval bych do PM, autore?


Kamamura
24. 02. 2022
Dát tip

F.M.R.C. - no hádám, že temeno hlavy zavalitějších námořníků ráno vypadá jako perský koberec. ;-D


Lili.
23. 02. 2022
Dát tip

Mimochodem, zajímalo by mě, jak se asi v takovém hamaku na lodi spí...traduje se, že kdo slouží na moři, spí raději v hamaku a na opravdové posteli se vyspat nedokáže...

...no, to jsem jen tak odskočil...


Lili.
23. 02. 2022
Dát tip

Vynikající multiverzum. Zaplaťpánbůh, že jsme v jiné době a ty autonomní světy nejsou vlastně sjednocené sověty. 

Podařené od prvního písmene, kterým je v prologu právě to "p" .


Helen Zaurak
22. 02. 2022
Dát tip Kamamura

Výtečné! :-)

Nedávno jsem poslouchala dokument o mnohovesmírech, a musím poznamenat, že vůbec nebyl špatný. Jakože doposud jsem ideu multivesmíru zcela zavrhovala, teď mi až tak šílená nepřijde. Dva ruští fyzikové, Alex Vilenkin, Andrej Linde: Rovnice inflace v sobě skrývají šokující tajemství, náš vesmír nemusí být osamocen. - Otázky: Jak se změní vesmír po zastavení inflace, co by ho zastavilo? Co se přesně stane v okamžiku, kdy inflace skončí? - Konec inflace nenastane všude ve stejnou chvíli. Pokud inflace neskončí všude naráz, vždy bude v některé části vesmíru pokračovat. Takže v tomto obraze není velký třesk jedinečnou událostí. Existuje více třesků, které se odehrály před tím naším. A k nesčetné řadě třesků dojde také v budoucnosti. Překvapivý obraz, ve kterém se inflace někde zastaví, ale vždy bude někde jinde pokračovat. Stále bude docházet k novým velkým třeskům a stále budou vznikat nové vesmíry, takže se nacházíme ve stále se rozšiřujícím mnohovesmíru....... Jasně, Kamamuro, ty už jsi o tom souboru vesmírů napsal skvělou povídku, blahopřeji! A pokračuj, prosím :-)


bixley
22. 02. 2022
Dát tip

Tak to se Ti povedlo!


supizmus
22. 02. 2022
Dát tip

Skvěle napsané, díky!


K3
21. 02. 2022
Dát tip

Prokop Gert, nečetl.


Kamamura
21. 02. 2022
Dát tip

K3 - díky za připomenutí, toho jsem jako dítě snad dokonce četl. Sci-fi byla první ultimátní únikovka, než přišly počítačové hry. 

Nečetl jste náhodou někdo knihu jménem "Copak se nohy kradou?"... autora už si nemůžu vybavit...


Kočkodan
21. 02. 2022
Dát tip Gora

 

Ty jsi svůj boj se mnou čtenářem vyhrál. Rozhodně tě nevypískám. ;-)


K3
21. 02. 2022
Dát tip Gora

Řekl bych předběžně, protože si to musím ještě jednou projet, že tohle je v ten osudový den tady nejlepší. Stylem mi to přopomnělo, dnes už možná neprávem polozapomenutého, skvělého Josefa Nesvadbu.


David Mitchell v kostce... ;-)


Gora
21. 02. 2022
Dát tip

S nadsázkou a vtipné, např. místo Přeletu nad kukaččím hnízdem /v TV/ tobě nad Prahou stejný večer lítá kníže Vlad, pro přátele Drákula.

A s Tomečkem mám leccos společného :-)

Měl bys napsat román.


annnie
21. 02. 2022
Dát tip

Důvtipné, zábavné. Každé slovo na svém místě. Tip a.


Janina6
21. 02. 2022
Dát tip Aru

Prolog je opravdu parádní, ten by si zasloužil úplně samostatný zpracování... Ale i zbytek fajn, tvoje fantazie a schopnost inteligentního okecávání čehokoli mě fascinuje :-)


Kamamura
21. 02. 2022
Dát tip

Vždyť to byl celou dobu můj záměr, Aru, akorát jsem nestihl dopsat všechno, co jsem si naplánoval, dcera má těžké období, tak jsme si celou sobotu povídali, pak jsem se díval, jak si dělá papundleklový meč ve stylu Clouda z Final Fantasy VII, hráli jsme Genshin, já jsem jí četl šachové historky, a tak. Je toho prostě hodně, hodně, hodně...


toto puclíčko je naozaj nevídaná forma života priamo na našej planéte***


Aru
21. 02. 2022
Dát tip Janina6

bože!!! Kamamuro!!!! ten prolog je úplně božííííííí.

čéče ty světy jak do sebe zapadly jako ozubená kolesa něčeho obrovskýho, ty jsi génuis ;)

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru