Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Za tvou lásku, za tu krásu tvou, za tvou lidskou vášeň nestálou, za všechno, čím klet je osud můj, lidská duše, Bůh tě pomiluj

06. 03. 2022
15
20
713
Autor
Lyrae

S.H.

Noc vypouští přehradu inkoustu

a nahá láska sípá jako odstrojená smrt

 

Zůstaň se mnou

I když jsem neúnosná dřina

těžká jako zvon

Neboť mám srdce, víš

 

Mluvíš o nedostižné samotě

o šířce světa a ztrácení se v životě

o hraně

z obou stran osahané

 

Tak snad abych už šla

I slepé kotě tuší, že je v pytli tma

 

Městem tančí líbezné přízraky

Třpytkami a rtěnkou maskují

že jim chůze činí zvláštní obtíže

Rusalky bez hlasu

 

Zpívala jsem do rána

že na tebe nemohu zapomenout

 

Za sušenky a rum

v krabici s kusem mýdla

poslané Kyjevským sokolům

mi božstva sladkého trápení

přivádějí do cesty další důvěrně známý

velice okouzlující návod

Jak sbalit holku na večer

 

Bavím se zvrácenou představou

kolik vrstev betonu je zapotřebí

k uzavření radiace citu

ale zároveň už vím

že je to náš konec

 

Vteřina vrávorání

než bude čas to skutečně říct

 

Umři


20 názorů

Silene
08. 04. 2022
Dát tip

Nosím si v sobě opomenutelný dluh: Přemítám-li o názvu, tuším, že nakonec by se textu říkalo zkráceninou (Za tvou lásku), případně přezdívalo (Rusalka); i mně přijde báseň výrazně nasycená, což mám za klad, hned vstupní verš naprosto famózní metafora, kurzívní část tak akorát kmitá mezi otluky zvonového srdce, aby vystřídala zpoceného zvoníka některá z němých rusalek. Myslím, že též aluze na Krylova Anděla se přidružila, vtipnou mi KPZ v kontextu sbalení dle návodu. Bezpodmínečně nutné úložiště jaderného odpadu, až nedocenitelné! A jevištní závěr, ano, souhlasím s yss, jakožto nezainteresovanému čtenáři mi finální imperativ spíše překáží ve fascinaci úderem. Text jsem si užila do předposledního. 


Alenakar
10. 03. 2022
Dát tip

Také jsem psávala volné verše. Jsem ale konzervativní básnířka a poezie mě zajímá pouze do osmdesátých let dvacátého století. Někteří lidé tady na mé volné verše aplikovali současné literární doktríny a na to už ve svém věku nejsem zvědavá. Proto už píšu jen vázané verše. Už jsem vlastně spíše jen osvětová pracovnice. Tento měsíc propaguji dílo Charlese Baudelaira, v dubnu budu propagovat Rukopis královédvorský. Zatím ale ze všech básníků, které jsem zde propagovala zaujal jen Jacques Prévert. Jinak tady lidé o skutečnou poezii zájem nemají.


Silene
09. 03. 2022
Dát tip

(Kousek, k němuž mám chuť se vrátit, vracet. Vrátím se, snad bez prázdných slov.)


Lyrae
07. 03. 2022
Dát tip

Alenakar: Přečtu si něco tvého a prozkoumám to :-) Jinak automatické psaní to úplně není. Ať už píšu básně rýmovaně anebo ne, každé slovo má své místo. Jsou dost prokomponované, ale často tam mám interní vodítka a najdu to tam jen já a lidi, co mě fakt znají :-D Děkuji!

Odpoutaný Prométheus: Jsi tajuplný! Ale těší mě, ať teda jsi, kdo jsi :-D


Lyrae - ať jsi, kdo jsi, máš můj respekt, líbí se mi, jak píšeš, a těším se na další kroky tvého tance! (Ať jsem, kdo jsem ;-)


supizmus
07. 03. 2022
Dát tip

Skvělé!


Lyrae
07. 03. 2022
Dát tip

Thea v tramvaji: je to, jak říkáš. Rekapituluju své pocity spojené s tím člověkem, je jich hodně a jsou různé. Děkuji! 

Odpoutaný Prométheus: díky za to, cos napsal. Otevřelo mi to samotné nové plochy nahlížení na tu báseň.. láska vs smrt je nesmrtelné téma


Alenakar
07. 03. 2022
Dát tip

Tak nějak si představuji "automatické psaní". 

Kdysi jsem taky nechávala prsty běhat volně po klávesnici, ale jako poslední žijící klasik už si to už nemohu dovolit.                Tip.


Yanari
06. 03. 2022
Dát tip Lyrae

Od půvabného začátku, až k výzvě na konci


Dva basové tóny rezonující multiveršem - láska (případně její přírodně identická náhražka) a smrt (ta je vždy plnotučná). Harmonie či disonance?


Měla jsem stejný pocit jako Gora :) Dalo by se to klidně rozsekat na samostatné dílka, ale ani takhle vcelku mi to nevadí. Bylo to jako "nádech/výdech" a zase od znova. Jako by byla v každém odstavci trochu jiná nálada. A těch zajímavých míst  je tady opravdu hodně. Inspirativní věc!


Gora
06. 03. 2022
Dát tip Lyrae

Za mě by některé strofy uspěly i samostatně, tak jsem to myslela...


Lyrae
06. 03. 2022
Dát tip

Děkuji, Helen Zaurak ❤️ 


Helen Zaurak
06. 03. 2022
Dát tip Lyrae

Moc se mi líbí celá báseň, ale Zůstaň se mnou , i když jsem neúnosná dřina, tak je pro lásku úžasné vyznání. Ano, zůstaň se mnou... děkuji, ráda jsem četla :-)

 


Lyrae
06. 03. 2022
Dát tip

ysslandia: díky. Název je poslední strofa z opery Rusalka. Těch odkazů na ni je tam více. 

Gora: děkuji. Materiál na 2 - 3 básně znamená, že je tam toho zbytečně moc málo do hloubky? 


ysslandia
06. 03. 2022
Dát tip Lyrae

dodatok-v tomto texte som mala pocit akoby sa tam prelínali dve roviny,jedna viac poetická,po ktorej prišla pasáž "prízemná". Akoby sa mi tam prelinal dialóg,možno iba vnútorné polemizovanie,aspoň tak som to vnímala ja.


ysslandia
06. 03. 2022
Dát tip

Názov ma teda dosť irituje, ale ty si autor  Text pre mňa blízky,možno by som si to vedela predstaviť aj bez posl.slova...t


Gora
06. 03. 2022
Dát tip

Mnohovrstevnatá koláž. City versus realita současných dní. Materiálu na dvě, tři básně... a působivá místa jako:

kolik vrstev betonu je zapotřebí

k uzavření radiace citu


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru