Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Karel Šiktanc - "Básníkův prostor je nadosmrti malý"

07. 04. 2022
14
47
813
Autor
Alegna

Autorka Silene mě svým dílem Lámen opět přivedla ke Karlu Šiktancovi.

Díky možnosti zdarma stahovat e-knihy na stránkách Městské knihovny jsem přečetla část jeho sbírek.

Karel Šiktanc je pro mě zajímavou osobností a tak si dovoluji sem vložit jeden jeho rozhovor:

 

Básníkův prostor je nadosmrti malý

"Ministr kultury vám dnes předá státní cenu. Co to pro vás znamená? Je to závazné? Budete snad ode dneška „státním básníkem“?"

Z té ceny mám samozřejmě radost, ale že bych byl „státním básníkem“, to nehrozí ani tomu státu, ani mně. Státu proto ne, neboť jde o typ poezie, která nic nenastoluje, která nemůže být žádným mustrem. Je to většinou poezie plná pochyb, je v ní neklid a nejistota, když je tam radost, tak taková stařecky ulekaná. Pokud jde o mne, tak myslím neexistuje nic, co by mne mohlo zvenčí nějak stvrzovat. Nedovedu si to představit. V posledních letech píšu tak sedm osm básniček do roka. A nad každou si připadám, že začínám úplně znova.

"Ale k národu a státu přece jakousi zodpovědnost cítíte, přinejmenším vaše básnická próza Jsou věci zde na světě... (úvodní slovo ke knize České korunovační klenoty, 1993) takový dojem potvrzuje."

Ano, jsou určité věci, které si žádají osobní pokoru a respekt. U mě jsou to věci trvalé a jsou součástí mých základních pocitů. Když mám možnost vyjádřit svůj vztah k zemi, k řeči, k národu, tak se ty pocity samozřejmě ozvou.

"Čím dnes má být básník? Už ne svědomím národa, nebo ano?"

Básník má svůj malý magický prostor. Svůj svrchovaný prostor básně. A ten prostor je nadosmrti malý. Ctižádostí poezie je, aby to byl střet, zkrat, prudké osvícení reality vnější i vnitřní, nebo řečeno s Jiřím Kolářem vypálené znamení. A tato sraženina čehosi je v určité době schopna být výkřikem, hrozbou, snad i svědomím. Dnes je to spíš trvalé trnutí, trvalé tázání, trvalá víra... Jakési tiché plné vědomí.

"Do jaké míry má podle vás poezie reagovat na realitu?"

Já bez reality nemohu být, nemohu psát třeba jen o tom, jak mi nád- herně zpívá včela kolem ucha. Realita je partner, kterého potřebuji. Poezie je stále ten nejpřesnější průhled do reality, o které si myslíme, že ji už známe nazpaměť, že ji máme dokonale přečtenou. Ale nejisti si jejím smyslem, pořád začínáme jakoby od začátku. Je to těžší, krutější. A potřebuji náročnějšího, zkušenějšího čtenáře. Stejně třeba jako v hudbě.

"Nepřipadáte si někdy jako rukojmí své vlastní poetiky?"

Ale určitě. Svou poetiku a melodiku, to, co má básník jako dar od boha, s čím delší dobu nějak zachází, nemůže překřikovat. Je to jeho hlas. Ale pořád se snaží znova, jako by nechtěl vědět, že to je pořád on.

"Básníkům se dnes výrazně zmenšilo publikum. Připadá nám už docela neskutečné, že když Svatopluk Čech publikoval na sklonku 19. století Písně otroka, vyžádal si trh 24 vydání této sbírky v necelých dvou letech..."

To už se asi opakovat nebude, ani ten prostor už nemůže být jako u Svatopluka Čecha. Publikum se zmenšuje, to souvisí s dnešním postavením poezie ve společnosti, která jde za svým živobytím, uplatněním, kariérou... Poezie už asi nikdy nebude pro spoustu lidí a snad po tom ani netouží. Ale samozřejmě autor chce být čten, určitě nepíše jen pro sebe. Každý žánr má svůj vývoj, taky básnická řeč má svůj vývoj. Třeba se lidé dostanou do situace, kdy po všem shánění a blbnutí budou chtít být sami a třeba s poezií.

"Letos vám začaly v nakladatelství Karolinum vycházet básnické spisy. Neznamená to, doufám, že svoje dílo považujete za uzavřené."

Ne, stále jsem s tím nepřestal. Poezie mě pořád nejvíc stravuje a těší.

"V Albatrosu vám chystají už druhou pohádkovou knížku: O dobré a o zlé moci."

Próza samozřejmě nabízí ten větší prostor, ale není to tak, že bych poezii opustil a pustil se do pohádek. Chtěl jsem, aby v mých pohád- kách byla řeč stejně důležitá jako příběh. V poezii chci, aby věci do sebe narážely ze všech stran, tam je snaha vzdálenosti v prostoru zkracovat, v pohádce je větší volnost. A řeč má možnost proudu, toku.

"Co je podle vás „moderní pohádka“?"

Těžko říct. Já si beru archetypy z klasických pohádek a hledám v nich nové možnosti. U mě nemůže zničehonic promluvit třeba šatník, jen proto, aby byla legrace, jako v jiných typech moderní pohádky.

"Ve spisech jste ohlásil novou básnickou sbírku..."

To ještě chvíli potrvá, jsem tak někde za půlkou. Dřív jsem na básničce makal, až jsem ji dokončil, a bylo to. Teď se k textům jakoby hotovým opakovaně vracím.

zdroj: 2000 Rozhovor – Jaromír Slomek (Lidové noviny 19. 10. 2000, s. 20)

------------------

 

Nejvíce mě zaujala otázka "Čím dnes má být básník?" a samozřejmě Šiktancova odpověď na ni.

I když je rozhovor více než dvacet let starý, zdá se mi odpověď na tuto otázku aktuální.

Jak to vnímáte vy?


47 názorů

Alegna
25. 04. 2022
Dát tip Gora

Goro, je hezké, že můj článek přispěl k znovu přečtění si Šiktance, jsem zvědavá, na tvou volbu, je to těžké si u něho ve verších vybrat favorita.


Alegna
25. 04. 2022
Dát tip

Alenko, musím s tebou naprosto souhlasit.


Gora
25. 04. 2022
Dát tip

Al, také jsem doma na popud tvého článku pohledala mezi poezií, našla jsem dvě sbírky K. Šiktance a pohádky, později napíšu, která báseň mě nejvíc zaujala...ale je to obtížné, psal skvěle.


Alenakar
25. 04. 2022
Dát tip

Alegno,

taky mám ráda emotivní básničky. Já se ale pohybuji spíše ve sféře symbolů a archetypů. Šiktanc zůstával v realitě, která nás obklopuje a mistrně ji uchopoval jazykem, který skvěle ovládal, tak jako ji uchopuje malíř barvami. 


Alegna
22. 04. 2022
Dát tip

Alenko, díky, tuhle mám ráda.

Emoce, to je to, co v poezii nejvíce oceňuju, co vyhledávám a našla jsem si i u Šiktance.

Emotivní popis skutečnosti nemusí být napsán stroze, i když přiznávám, že mám ráda hutné stručné texty, takže mi to nevadí. Přesto i rozsáhlá báseň má občas pro mě kouzlo.

Ono záleží také na rozpoložení, v jakém se člověk zrovna nachází. Úžasné je, když se potká "nálada", kterou vložil do díla autor, s "náladou" čtenáře, pak vše funguje dokonale.

Za současnou poezii bych označila tu, která reflektuje současnou realitu života, za moderní nejspíš tu, která přináší formální změny. Ale nejsem odborník, je to jen můj pohled.

 


Alenakar
21. 04. 2022
Dát tip Gora

Alegno,

ale Šitanc byl o celou generaci starší, než jsi ty a přesto byl možná modernější než současní básníci. Janáček taky v mládí psal klasickým způsobem a novátorem byl až ve vyšším věku.

Před pár lety jsem tady vedla dialog o tom, co je to vlastně moderní poezie. Někteří místní progresivisté mi tvrdili, že současná poezie je vlastě jen emotivní popis skutečnosti. ...Ano mnohé současné básně jsou pouze emotivním popisem skutečnosti, ale to neznamená, že by se současná poezie jen omezovala na popis. Když tuto tezi (že moderní poezie je pouhým emocionálním popisem) vztáhneme ale na Šiktance, najdeme u něj spoustu básní, které jsou "jen" emotivním popisem. Už "Bělostiplná" je popisem - obrazem namalovaným slovy. A co třeba tohle?

 

Zamračená

 

Zamračená,

ve vratech nemocnice žena něco vykřikla

 

a přitiskla si mobil na tělo

(snad aby neslyšela toho druhého),

až heklo.

 

      Ale jak chumelí

      - a slepě bělostivá tma -

 

a jak on pořád volá a mluví jí do prsou -

celá se rozsvěcí,   vlasama,   cípama...

     

sníh dokola kus zlatý.

 

Zní,   tane z pater muzikální šum.

A hala pod sklem čirá

      a k nesnesení zřetelná:

 

žena se ohlídla po židlích do kruhu

a - ani neví,

 

                  slzu mezi zuby -

      rovná je,   hladí,   šoupe

       sem a tam

                  a křížem šejdruje...

 

jak by tu rozsazen sám něčí dlohý život. 

 

 


Alegna
19. 04. 2022
Dát tip

Markel, díky za příspěvek, těší mě, že diskuse přispěla k znovuprožívání Šiktancových básní, přeju hezké chvilky.


Alegna
19. 04. 2022
Dát tip

Alenko, jsem ráda za tvůj náhled. 

Sama sebe podezírám, že je můj názor na současnou poezii ovlivněn mým vyšším věkem, že mi poezie minulého století zalezla nejen pod kůži a že nejsem objektivní. Proto jsem ráda za každý názor.

 


Markel
19. 04. 2022
Dát tip

moc zajímavý rozhovor, jednu básnickou sbírku mám doma, musím vyhledat a znovu prožít *


Alenakar
19. 04. 2022
Dát tip

Prómo,

díky za tvůj úsměvný příspěvek. Můžeš mi pár těch úžasných internetových demiurgů vyjmenovat?  Už předem si podpírám čelist.


Alenakar
19. 04. 2022
Dát tip

Alegno,

v pradávných letech literární teoretikové intenzivně řešili rozdíl mezi módností a moderností. Obávám se, že současní autoři podléhají pouze módním trendům a o modernosti mají podobně hluboké představy jako pan Litarts. Není divu, když je současná "oficiální" poezie jen záležitostí hrstky kamarádů, kteří se nejspíše všichni vzájemně znají.

Modernější než současní autoři se mi jeví nejen senior Šiktanc, ale dokonce i řadu desetiletí mrtvý Holan.


Safián
18. 04. 2022
Dát tip

Prométhee, konečně jsi své jásavé žvanění podpořil něčím konkrétním. Souhlasím. Jen ta poezie pořád nic.


Ti nejtalentovanější básníci už dávno na youtube, instagramu, ve filmových studiích a v rolích herních developerů dělají takové umění, že by většině z vás upadla čelist - kdybyste mu dokázali porozumět. 

Kdo chvíli močil, již močí opodál.


Alegna
14. 04. 2022
Dát tip

Alenko, díky za báseň, tuhle jsem ještě nečetla, ale mám  asi pět sbírek nedočtených.

Kdo je moderní básník? Určitě to nemusí být současný básník.

Tvoji tvorbu z větší části znám, po technické stránce jsi ve vázaném  verši podle mě dokonalá, u volného neumím posoudit, ale některé jsem ocenila.


Alenakar
14. 04. 2022
Dát tip

Alegno,

vedu právě s panem Litartsem diskusi o tom, kdo je moderní básník, protože on (pan Litarts) se za moderního básníka považuje. Kdo je ale ve skutečnosti moderní básník? Na Šiktancovi mě fascinovalo, že on, v době kdy byly jeho básně zveřejňovány v rámci ročenek "Nejlepší české básně", působil, ač byl už osmdesátník, mnohem moderněji než současná literární drobotina, která mi často naopak připadala jen jako odvar z osmdesátek dvacátého století.

Nevím, jak dalece znáš Šiktancovy poslední sbírky, tak ti posílám jednu z jeho básniček, které zaujaly mne:

 

BĚLOSTIPLNÁ

 

Bagr za hák v zemi,

     auta, vichr tryskem -

     ve mně se náhle zastavili koně.

 

     Neb krajina sama.     Tentam

pankejt.     Tytam povozy.     Tatam polní práce.

 

Jen napříč svahem

     nóbl křídama

          houstoňská zahrada:

 

     celá v slzách     bělostiplná

     snad usnutá,     snad očarovaná

          svatba

 

     v nitěné katedrále cukrpanny Sněžné,

     v pijánko divadle ledových třásní     a

     donaha loutek     a nedbalek na kost -

 

     ač po všech stolích na všem skle

     jen hortenzie bílá.     Nevdávalka!

 

Nerez jezero.

 

Taky občas píšu  "moderní" básničky, ale jsem tu vnímána jako konzervativní autorka takže - kdo by ty moje experimenty četl? 

 


Alegna
11. 04. 2022
Dát tip

Alenko, dokážeš oddělovat básníka a jeho díla, nedokáže to však každý, upřímně mívám s tím problém a často si tak vedu vnitřní boj. Vyhraje však jen to, jaká jsem já. Ale věřím, že člověka může obohatit svým způsobem každý autor a je to víceméně jen na nás.

Ano, to co mě u Šiktance oslovilo byla právě jeho pozdní tvorba, kterou jsi dobře vystihla.


Alegna
11. 04. 2022
Dát tip

https://ct24.ceskatelevize.cz/kultura/2500837-ubirati-se-byt-skoro-na-umreni-basnik-karel-siktanc-nevzdava-pracku-o-slovo

dítě, zhlédla jsem a dala znovu tvůj odkaz, snad je klikací, ještě jednou díky


Alenakar
11. 04. 2022
Dát tip Gora, Alegna

Alegno,

já se vždy snažím posuzovat zvlášť autora a zvlášť jeho dílo. Nedávno jsem zde diskutovala o norském spisovateli Knutu Hamsunovi, který získal v r.1920 Nobelovu cenu za literaturu. Později se ale přiklonil k nacismu a Nobelovu cenu dokonce věnoval Josephu Goebbelsovi. Umenšilo to ale literární hodnotu jeho děl? Shodli jsme se, že ne.

Na konci života Šiktanc až do velmi vysokého věku psal moderně, nevrátil se k vázaným veršům, které v mládí tak bravurně ovládal. Psal o stárnutí a stáří, ale psal o tom jakýmsi "roztříštěným" jazykem plným hlubokých analytických metafor, takže jeho básně působily dojmem velmi pestré originální mozaiky. Není divu, že jeho pozdní dílo obdivovali mnozí ze současných básníků, obzvláště Petr Hruška.


Alegna
10. 04. 2022
Dát tip

Díky za odkaz, určitě se dá zkopírovat do prohlížeče, vypadá to na zajímavý rozhovor, zítra zkouknu. Na sílu slova taky věřím.....


„…já na slovo ohromně věřim. Slovo, který je schopný oslovit, který je schopný na chvilku někoho probudit nebo rozčílit nebo ulaskat malinko, to si myslím, že je, co člověk chce a co by rád.“

Tohle řekl taky Šiktanc. Je to (skoro) úplně prostý sdělení, a přesto jsem měla v tu chvíli, kdy jsem to slyšela, pocit, že něco zapadlo – promluvil úplně i za mě. Protože já na slovo taky věřím a tu jeho schopnost ulaskat malinko znám a je mi drahá.

Achjo!

Ten rozhovor je tady, neumím to klikátko: https://ct24.ceskatelevize.cz/kultura/2500837-ubirati-se-byt-skoro-na-umreni-basnik-karel-siktanc-nevzdava-pracku-o-slovo


Zbora
09. 04. 2022
Dát tip Gora

Nebál bych se toho, Brněnské metro je od začátku do konce jedna velká bžunda, která se s velkým nadhledem a vtipem víceméně usmívá všem těhletěm stereotypům v poetickém provozu, k čemuž používá postavy reálných hlavně brněnských básníků i s jejich typickými vlastnostmi. Četl jsem knihu před určitě víc jak patnácti lety, takže už si ji moc nepamatuju, ale vzpomínám si, že to pro mě bylo výsostně odpočinkové čtení u kterého jsem se fakt dobře bavil.


Alegna
09. 04. 2022
Dát tip

Koukla jsem v Databázi knih, co kniha Brněnské metro v sobě skrývá a na recenze, obávám se, že kniha bude pro mě náročná, přesto zkusím přečíst a třeba i pochopím a budu vidět některé věci jinak.


Alegna
08. 04. 2022
Dát tip

Alenko, máš pravdu, já ho začala poznávat až v posledních létech jeho života. To, co o něm píšeš, o jeho přizpůsobení se režimu mu mnozí vyčítali a někteří nezapomněli dodnes. Po normalizaci vydával v samizdatu.

Pro mě je zajímavý každý, kdo mě nějak osloví, tak těžko se mi někdo posuzuje a odsuzuje, spousta jeho básní, které jsem četla mi sedla, to je pro mě hodně.

Moc ti děkuji za příspěvek, jsi dobrý diskutér.


Alegna
08. 04. 2022
Dát tip

Jamardi, děkuju za názor. Jsem moc ráda, že ses vyjádřila k tématu diskuse, vyjádřila, jak to cítíš ty. Přidávám se k tvému pohledu, je mi blízký.


Alenakar
08. 04. 2022
Dát tip Aru, Gora, Lerak12, Alegna

Já si myslím, že Karel Šiktanc se v mnohém podobá režisérovi Otakaru Vávrovi. Také byl úspěšný v různých režimech, psal velmi rozdílné básně, tak jako Vávra točil velmi rozdílné filmy, a přitom si jeho dílo zachovávalo vysokou úroveň.

Na základce jsem v protiválečném pásmu recitovala jeho Heinovské noci, ze kterých si dodnes pamatuji úryvky jako třeba:

 

A ráz

A dva

A kruh se úží

A škrtí tichou spící ves

A slepý pes se dívá do tmy

a zakopává ořetěz...

 

Když jse se zájmem pročítala "Nejlepší české básně", na sklonku Šitancova života tam stále byly ukázky z jeho nových knih...

Tak trochu mě mrzí, že se ten člověk neustále přizpůsoboval době, v padesátých a šedesátých letech se ztotožňoval s komunistickými literárními doktrínami a na sklonku života přijal doktríny současné a zařadil se mezi mladé autory z básnického ghetta. Byl totiž jedním z mála autorů, úspěšných i za minulého režimu, které současná kritika nejen vzala na milost, ale dokonce je propagovala.

Šiktanc v rozhovoru na otázku "Čím dnes má být básník?" odpovídá přesně v duchu dnešní doby a v roce 1965 by nepochybně odpovídal naprosto jinak.

Pokud bychom nějakým "nařízením" stanovili "čím dnes má být básník", pak bychom jen nastolili další literární totalitu. Ať je každý sám sebou a literární trh, hlavně ten internetový, už si to nějak přebere.


Jamardi
08. 04. 2022
Dát tip Aru

Básník může psát to, co může. Jeho tvorba vychází z něho. A buď se líbí nebo nelíbí. Může zaujmout slovy, verši, třeba moje babička některé verše nahlas opakovala, ty, které se hodily k aktuální situaci. Nebo jde o syrové vyjádření pocitu, ale čím je to více na pudové úrovni, tím víc se to dá různě vykládat.


Alegna
08. 04. 2022
Dát tip

Zboro, umět odpovídat je velké umění. A vlastně máš pravdu.

Přiznávám, Trojakovo Brněnské metro jsem nečetla, takže mám tip do knihovny.


Alegna
07. 04. 2022
Dát tip

Silene, děkuji za tvou energii, čas a schopnosti, str.61 je výstižná, zasloužím si.


Zbora
07. 04. 2022
Dát tip

Popravdě mě ty Slomkovy otázky iritují. Naštěstí si je pan Šiktanc nenechal pustit k tělu a odpovídal na ně po svém. Měl úroveň. Nicméně vždycky, když se někdo pokouší definovat poezii, říkám si, kolik se mu asi podařilo osvětlit a kolik toho zůstalo skryto. 

Jinak četli jste Trojakovo Brněnské metro? 


Silene
07. 04. 2022
Dát tip

Karel Šiktanc, Rozestřeno časem

rozhovory s Jaromírem Slomkem: 

Básníkův prostor je nadosmrti malý, str. 55

Hodně exhibice, málo tvorby, str. 61


Alegna
07. 04. 2022
Dát tip

I tak dík, Sil.


Silene
07. 04. 2022
Dát tip

Jistěže zaujme. Vložit odkaz na e-knihu. 

Prostě čítárna, ne diskuse. Hotovo fertig. Není třeba řešit stále v kruhu. 


Alegna
07. 04. 2022
Dát tip

Taky jej vnímám jako zajímavého, děkuji za přečtení, Evženie


Alegna
07. 04. 2022
Dát tip

Sil. zkopírovala jsem text z e-knihy, odkaz na internetu jsem nenašla. Přestože mě rozhovor zaujal a zajímal mě názor druhých.

Aha, druhý nálev, tak nějak kriticky jsem to vnímala.

Máš pravdu, ze mě je tu napsáno málo, literárně je to jistě nedokonale vyvolaná diskuse. Ale rozhovor může někoho zaujmout, něco mu dát. Jsem naiva? Nejspíš.

 


Silene
07. 04. 2022
Dát tip

(jen oprava překlepu)

Druhý odkaz má vztah k Jaromíru Slomkovi, Lído. Osobně nechápu, proč ten tvrdý vklad, tedy nevím, zda je tebou zkopírovaný rozhovor na internetu dostupný, pokud není, asi to jinak nešlo,

ale pokud ano, správná praxe je dát na něj aktivní link. Ano, jakýsi link jsi dala (je dysfunkční, odkazuje zpět, to se stane), ale proč je podnětem k diskuzi v zásadě jen tvrdá kopie cizího rozhovoru? Skoro nic z tebe? = Škoda, že k rozhovoru, na který chceš upozornit, radši něco autorského neodvyprávíš za Alegnu, jestli ses účastnila akcí pořádaných MKP, nebo o svých vjemech z Šiktancova díla atp. 

= Druhý nálev, abych tak opět odkázala na článek pana Slomka. 

Lidi zatím chodí, píšou tři a půl slova a sází tipy cizímu rozhovoru. Co mám říkat, zase budu ta zlejší, až nejzlejší. Tohleto zemdlelé písmáctví je mi nepříjemné. Já zase jemu. 


Velmi zajímavý pohled zajímavého člověka.


Alegna
07. 04. 2022
Dát tip

Sil. děkuju za odkazy, velmi zajímavé. Prosím, napovíš mi vztah druhého odkazu k Šiktancovi? Omlouvám se, nějak mi to nespíná.


Silene
07. 04. 2022
Dát tip

Jaromír Slomek

Škoda, že hned aktuální první článek je na echoprime. 


Alegna
07. 04. 2022
Dát tip

Děkuju Goro, v Městské knihovně s ním bývala setkání.


Gora
07. 04. 2022
Dát tip blacksabbath

Ráda jsem četla, Al. K. Šiktanc v rozhovoru přesně vystihnul úděl básníků... 

Zvlášť blízká mi je poslední věta.

Ráda se občas dívám i na jeho pohádky se zvláštní poetikou. Byl všestranným umělcem...


Alegna
07. 04. 2022
Dát tip

Jsem ráda, že rozhovor zaujal, díky moc, bixley


Alegna
07. 04. 2022
Dát tip dievča z lesa

dievča, to těší i mě oslovila tato slova, děkuju


bixley
07. 04. 2022
Dát tip

Moc hezký rozhovor. Díky za něj. 


mňa oslovilo ... trvalé trnutí, trvalé tázání, trvalá víra ...***


Alegna
07. 04. 2022
Dát tip

Norsko, díky, to máme společné.


Norsko 1
07. 04. 2022
Dát tip

Nad každou si připadám, že začínám úplně znova. Úplně ! Jés !


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru