Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Good night and good klick

08. 04. 2022
7
9
222
Autor
Abakus

nie som mníška, takže  s  rozmyslom sľubujem...

Good night and good klick

Biela a Čierna  6.4.2022

Kedysi dávno v dobe veľkých sálových počítačov som programovala. Ale  až dnes  som sa dozvedela, že existuje „bielaja a čornaja programma“. Netuším čo to je, ale Svetlana chcela ísť najskôr do Bruselu, tam im to vysvetliť, naprogramovať a živiť  sa  tým. A tak Svetlana v pravidelných intervaloch si nechávala odo mňa vysvetliť. kedy pôjde najbližší vlak do Viedne, Budapešti, niekam na kraj sveta. Kým ja som ochotne hľadala a vysvetľovala ďalšie a ďalšie spojenia, voľuntery okolo mňa  sa  bavili. Potom som už na to prišla aj ja. že je to moja „bielaja programma“ – upozornili ma na to.. A občas  som ju vyčkávala a odhadovala som kedy sa asi zase zastaví, a kam ten vlak bude tentoraz.

Slovakija ili Slovenija

Sme malý štát, a boli sme malým štátom, aj keď sme boli Československo.

„Kuda mne idti?“ Väčšina starších bábušiek je bezradná na peróne a netušia kam by sa mali vrtnúť.

„Ste v Bratislave.“

„Eto Slovenija?“

Vyhľadala som spojenie do Ľubľany. Kamarátka jej poradila možno Slovinsko, ale mohlo to byť aj Slovensko. V strese a v strachu to nemusí byť vôbec jednoduché. Jej syn zostal v Charkove,  v noci je v úkryte aj s manželkou a dieťaťom. Stará mama je sama opustená a na úteku. Nechce, alebo nemôže ísť do Nemecka, Anglicka, Rakúska.

Posadili sme ju na vlak do Ľubľany, ale nik z nás nevedel, či je to to správne rozhodnutie, a či by nemala radšej ostať niekde tu.  

 ??

Zastavila sa pri našom stánku mladá žena a ukázala nám fotku na mobile dvoch starých ľudí – svojich rodičov. Ja zapriem aj svoje vlastné deti. Nepamätala som si, ale kolegovci voľunterci si pamätali.

„Kuda oni jechali?“

Pravdepodobne do Košíc, ale to už sme s takou istotou tvrdiť nemohli. Je to doba temna, ľudia  sa strácajú a vďaka za mobily s presnými fotografiami.

Pravda sa ukladá

Dnes bola milá zostava, pribudla k nám mníška, ale keď som od nej chcela informáciu, že ak pošlem niekoho na Bottovu, či sa  tam vyspí a naje, a bude to lepšie ako na hlavnej stanici, odpovedala že áno.

„Musí mníška hovoriť pravdu?“ pre istotu som si to overovala.

„To je otázkou svedomia,“ zaznela diplomatická odpoveď a ja som pochopila, že mníšky síce skladajú sľub chudoby, ale sľub pravdy medzi nimi nebude. Škoda, že nie je skautka. Tam je to na celý život, neobnovuje sa a pravda je súčasťou sľubu. No možno preto patrí k neobnoviteľným zdrojom.

„Ja som tam bola a je to lepšie než na stanici,“ po chvíli doložila. S váhaním som odnavigovala skupinku utečencov na bývalú autobusovú stanicu – uetečenecké prekladisko.  

Bagety 2

Dostala som k nim školenie, dá sa  na nich prežiť, ak je Iveta študentkou pochádzajúcou z hornej Oravy. Obracala bagety  a usporiadala ich jedným smerom v prepravke.

„Aby nemali preležaniny...“

Klik sem, klik tam – posvätná štatistika

Občas sa  snaží niekto do toho chaosu vniesť chaos ešte väčší. Čiže nestačí, ak sa  zastaví výpravca stanice  a spýta sa  na počet Ukrajincov  v čakárni. Niektorí dobrovoľníci nafasovali kliker, Niečo čo z dlhej chvíle zmačkneš a ono to počíta počet stisnutí. Stisla som zuby a povedala som, čo si o tom myslím.

Aby si niekto mohol   viesť štatistiku a vykazovať činnosť. Fajn, ale tu sme všetci dobrovoľne a nik z nás za to nie je platený. Nevidím dôvod niečo mačkať v rukách. No dôvod by sa  možno našiel.  Rozmačkať autora  týchto nápadov.

Tak ako som úspešne sabotovala nezmyselné štatistiky – z ktorých vlakov  sa koľko Ukrajincov zastaví pri našom okienku? Koľko z nich zabudne vo vlaku čiernu bundu? Čo s Angličanom, ktorý si zabudne ruksak v električke, nešiel vlakom a podľa prízvuku nie je Ukrajinec a je z Edinburgu a napriek tomu sa zastaví pri našom stánku? /niekoľko matematických príkladov/

 Teším sa na zajtra – kolega bude mať parkinsona   a to si tá štatistická mašina príde na svoje.

Good night and good klick. Alebo spi sladko, štatistické jezuliatko.


9 názorů

Abakus
10. 04. 2022
Dát tip

Bixley - až sa  tu niekto zastaví z IT - možno nám to vysvetlí.


Abakus
10. 04. 2022
Dát tip

Dievča z lesa - jednu bagetu by som ti aj poslala, ale nie do lesa! Myslím, že nie sú veľmi ekologické.


Abakus
10. 04. 2022
Dát tip

Andreina - je to ťažké pre nich, ale je to asi jediná možnosť ako sa  nenechať  zabiť a možno prežiť. 

Na pocity veľmi nie je kedy - ľudia prichádzajú a ja hľadám najčastejšie vlakové spojenia, autobusy v Bratislave...Iba ma občas chytí drobný ciťák  z toho, že robím niečo užitočné. 

Minule som napiekla mafiny. Majú výhodu - rozdám a  nakŕmim komu a koho ja chcem. Takže ušlo sa aj bezdomovkyni, aj keď  som ju naháňala cez polku vestibulu. A pritom som zistila, že časť ľudí nemôže vajíčka, niekto je alergický na lepok, ďalšia je veganka... 


Andreina
09. 04. 2022
Dát tip

Jsou jen dvě možnosti, prožívat všechny emoce s nešťastnými běženci a zbláznit se nebo otupět. Ne nebýt necitelným, ale dokázat se oprostit. 

Nejhorší bylo, když přišli lidé, kteří nikdy svou vesnici neopustili. Byli pár kilometrů od domova, ale záchytný tábor u Dobroslavi bylo pro ně stejně neznámé prostředí jako povrch Měsíce. Nikdo si neuměl představit, jak se takoví lidé budou orientovat ozději v cizí zemi, kde se muví cizí řečí.


bixley
09. 04. 2022
Dát tip

Je to hodně náročné. Slovensko nebo Slovinsko? Kde jsou naši rodiče? Hlavně bílý program!


Abakus
09. 04. 2022
Dát tip Alegna, annnie

Ahoj Annie a  Alegna, keď sa nič nestane zaujímavé - teda keď prebieha proces dobre vyložili a  dobre zložili, tak sa možno vrátim jedného dńa k ľúbostnej poézii, kvôli ktorej som  sa  sem zaregistrovala  a myslela som si, že občas zosmolím nejakú báseň.  To už snáď bude po vojne, kým zosmolím štvorveršie.


"aby nemali preležaniny ..." držím palčeky

 


annnie
09. 04. 2022
Dát tip

Dojímáš mě. Držím palce.


Alegna
08. 04. 2022
Dát tip

Musí to být těžké zorientovat se hlavně pro starší lidi, když se ocitnou v cizí zemi a pomáhat jim vyžaduje notnou dávku trpělivosti. Ráda jsem četla, ať tě neopustí nadhled.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru