Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nad ránom

Výběr: Radovan Jiří Voříšek
23. 04. 2022
6
8
337
Autor
SkvarBB

 

nejde ani tak o to

kto vyhrá

 

smrť prižmúri oči

nad východom slnka

 

Mŕtvi ostanú

Aj po smrti

 

 

 

 


8 názorů

Silene
26. 04. 2022
Dát tip

errata (oprava překlepu)

Text bych mysticky nedramatizovala, je vcelku šikovně sestavený, aby se s ním dalo COKOLI. Nad ránem se umírá dobře, neboť je to výhodnější než vstát. Jakkoli smrt přimhouří oči nad protivnou aktivitou Slunce, a to dokonce snad až oslněním, je ve svém poslání spolehlivá a výkonná podobně jako jmenované vesmírné těleso. Mrtvých neubyde, neboť člověk se z homo sapiens sapiens v žádný vyšší ani hologramový či homologovaný typ dosud nevyvinul. Smrt dělá svou práci dobře, a tak žádní zombíci.

Jedině snad v pohádkách o Pandrholovi, anebo u Terryho. Krysí Smrť. Samozřejmě rovněž v Bibli a další literatuře.   


yss
26. 04. 2022
Dát tip

ja teda asi vôbec nie som mystická /ale prežijem to/

Smrť prižmúri oči nad východom slnka mi vyskakuje isté prímerie /keď nekosí, čiže nad ránom vnímame istý pokoj,aj keď zdanlivý...čo dopĺňa hneď mŕtvi ostanú aj po smrti /medzi nami /


cassy
25. 04. 2022
Dát tip

I tak málo slov unese poselství...


Abakus
24. 04. 2022
Dát tip

u mňa 2 a pri trojke dúfam, že to tak aj ostane. 


Bačkovský
23. 04. 2022
Dát tip Gora

Výborná báseň. Pro mě duchovní text (jako každá dobrá poezie). "Mrtví ostanů aj po smrti"

Připomíná mi Sereniho báseň "Pláž" s pointou "nepochybuj - moře do mne vlévá svou sílu - oni promluví"

Navíc Váš název "Nad ránem" je součástí básně a evokuje (opět pouze můj osobní výklad) vzkříšení. Jsem potěšen a trochu závidím


Dát tip Gora, Bačkovský

Silné, 

první verš je expozicí dilematu hodnot, co má větší, o co jde především a hned druhý rámuje oblast - vítězství, kolik jich může být, v jakých podobách? Totální, sladké, Pyrrhovo?

Druhé dvouverší nastoluje pozorovatele, který je zároveň aktérem. Přimhuřuje oči ... zvláštní, až mystický okamžik těžko dohmátnutelný množstvím interpretací. A možná, že právě každý konkrétní výsledek odhaluje ne autora, ne báseň, ale to, co je zač čtenář.

Těžiště vnímám v závěrečném dvouverší. Kýl mířící ke dnu. Nikdy nespočine nad hladinou. Široce aplikovatelné od dnešní války po osobní pády.

Celé je to bez zbytečného slova očesané na kost, na lidskou kost.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru