Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

slova co voní po heřmánku

26. 04. 2022
21
42
843
Autor
Marcela.K.

 

pamatuji si na chuť známek

dopisy žloutnou v krabici

vzpomínám si i na heřmánek

a slova dálkou vonící

 

jak ráda vrátila bych čas

psala ti znova tajná přání

a těšila se na tvůj hlas

objetí

ústa

dotýkání…

 

zavřu-li oči svět je jiný

ve větvích stromů posedává

rozkvétá

zraje

vrhá stíny

kolikrát ptal ses

jsi ta pravá?

 

snad odpověď ti život dal

otáčím s tebou další stránku

napiš mi jak jsi miloval

vlasy co voní po heřmánku

 

*

jak se to stalo – netuším

v obálkách tajemství je skryté

on chtěl být mnou a já zas jím

až zmizíme

tak pochopíte


42 názorů

Marcela.K.
19. 05. 2022
Dát tip

Guy, díky za návštěvu. Ráda tě tu vidím.


guy
18. 05. 2022
Dát tip

Příjemně voňavá nostalgie ..


Benetka
29. 04. 2022
Dát tip

...a kdo ví co by na to řek´ Kája Heřmánek...... :)


Markel
29. 04. 2022
Dát tip

jednoduché, pěkné, oslovilo *


Marcela.K.
28. 04. 2022
Dát tip

Jani, děkuji za zastavení. 


vesuvanka
27. 04. 2022
Dát tip

Moc hezky napsané, TIP. Heřmánek mně připomněl dětství.


Marcela.K.
27. 04. 2022
Dát tip

Píši Vám, Silene - že je to šílené.... Ty mi dáváš zahulit! Jak mám pak psát, když vše už napsali jiní a líp? A Viktorův hlas miluju ;-) Dík.


Marcela.K.
27. 04. 2022
Dát tip

Popravit nelze udělit milost ;-)


Silene
27. 04. 2022
Dát tip

"Živ ne mrtev se vrátíš z bitvy."

Pýthia Delfská bez záruky (bez záruky) 


Marcela.K.
27. 04. 2022
Dát tip

jj...i to je důvod,  myslím, že spousta autorů si neví s interpunkcí v básních rady. A čárka ve větě - jak víme, může změnit i dějiny :-)

 


Silene
27. 04. 2022
Dát tip

Možná bych krajem podotkla, že ke gradování samostatnými krátkými verši mají poněkud větší sklon tvůrci, kteří neosazují své texty komplexní interpunkcí. Srovnejte s tvorbou např. guye, atkij. Namátkou, ale jistě se nalezne více příkladů.   


Marcela.K.
27. 04. 2022
Dát tip

Lami, vlastně jsi tu v podstatě odhalil o co mi při psaní jde. 

Přesto chci dodat - čeština je krásný jazyk a dává plno možností k hraní si s ní. I "jednoduché"texty mohou skrývat hru a jinotaje, které zná jen autor a třeba někdo zasvěcený, blízký. To ale neznamená, že čtenář si do textu nemůže projektovat své představy. To je právě na poezii krásné, že si ji můžeš číst "po svém".  Děkuji za milý komentář.


Marcela.K.
27. 04. 2022
Dát tip

Safiáne, zrovna jsem si v jednom svém komentu připomněla, že "píšu hlavně ušima". Proto jsem kdysi dávno moc "trpěla", když jsem své texty slyšela recitovat studenty z gymnazia. Měla jsem výborného češtináře na zdravotce, ten mě učil recitovat,  proto píšu tak, aby vnímavý čtenář věděl kam dávám důraz... Děkuji za milý komentář.


Marcela.K.
27. 04. 2022
Dát tip

yss :-)) indicie jo, ty jsou fajn, jenže můj muž má smysl pro humor, takže Rubín ano, - v lahvi Lažanský jablečný mošt. 

Ale dostala jsem kdysi i perličku se zlatým řetízkem... https://www.pismak.cz//index.php?data=read&id=355001


Lami
27. 04. 2022
Dát tip

Pořád si myslím, že je báseň dobrá, jestliže jí porozumí široký okruh lidí.Myslím na nás, běžné čtenáře, kterým by přeci měla být určena.Občas si při čtení některých děl (myslím těch tištěných) marně namáhám hlavu, protože mi není jasné, co přesně chtěl autor vlastně říci.To je pak těžké, nezáživné čtení, ke kterému se už nevrátím.

Zde přesně vím o co jde, líbí se mi to a jako dědeček souzním.Samozřejmě po odborné stránce nemohu hodnotit na to nemám vědomosti.A je mi to jedno.Jestliže se k něčemu chci vracet a číst opakovaně musí to být dobré.Je to milé psaní.Kéž bych někdy v budoucnu napsal něco podobného.


Safián
27. 04. 2022
Dát tip

Zaujalo mě, jak autorka řeší dvojí problém stupňování. Vnitřní, vztah stupňování k metrické struktuře, a vnější, kde zápisem dává návod pro tiché čtení i pro recitaci. Báseň by se klidně dala zapsat do pěti čtyřveršových strof  o  osmi (mužské rýmy) nebo devíti(ženské r.) slabikách. Rozložením jednoho verše do dvou nebo tří samostatných veršů vznikají mezi verši přirozené (stupňující) pauzy. Při zápisu do jednoho řádku by si sice interpretace jejich faktickou existenci stejně vynutila, ale zároveň by dvěma dieresemi rozšířila rozměr verše o dvě doby. pro mě zajímavý formální problém. Nechtěl bych narušit příjemnou atmosféru dámských rozhovorů dalším nejapným rozborem. Řeknu jen, že mi její projev přijde vláčně vyzrálý a líbí se mi.  Za mých mladých let bylo hodnocení líbí . nelíbí mravním imperativem ve vztahu k obecným hodnotícím floskulím. Doba se změnila, dnes je tomu naopak.


Marcela.K.
27. 04. 2022
Dát tip

Vzpomněla jsem si, že už jsem tady o té krabici kdysi psala. Byl to fiktivní rozhovor s mojí vnučkou. Tehdy jsem měla jen tu první - byly jí dva roky, příští měsíc jí bude patnáct. Teď už máme vnoučat šest - tři holky a tři kluky.

Tady je odkaz pro zájemce. https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=343730


Marcela.K.
27. 04. 2022
Dát tip

Theo, já ho mám spojený s léčivou silou a vůní dětského mýdla...takže i ty vlasy v mé básničce mají "dvojí" význam. Ty mohly být i našich dětí, ne jen moje - jak se nabízí :-)

Znám spoustu slov, která v básních mohou zavánět kýčem a přesto jsou to slova, kterých se proto nevzdám.

Ona ta básnička není jen vyznáním, je i předmluvou k té krabici pro naše potomky.

 


Marcela.K.
27. 04. 2022
Dát tip

Silene, mám ráda tvé odkazy, takže klidně celé pole heřmánku mi sem vysej, jen mi ho nepřekládej do angličtiny ;-) 


Silene
26. 04. 2022
Dát tip

Odpověď, proč potom Viktor Preiss takovou kupu alexandrinských veršů nerecituje právě coby alx, by se měla nacházet v těchto slovy čtyřech, které jsou v textu na dvou odlišných místech:

Čas neléčí, když nechce. Čas je šarlatán.

 

Znám náhlá procitnutí z muk a beznaděje –

Milenky? –

Nechtěl jsem, nechtěl jsem nemlčet,

. 12- a 13slabičný jamb (tedy šestistopý) bez cézury po šesté slabice by za alx uznala asi jen někdejší literární teorie Karla Čapka, ten 13- určitě. a verš s milenkami je v zásadě jen přeseknutý, přesto...


Kdyby to ak bylo možné.


Pěkné vyznání k výročí! Blahopřeji! Jsou situace v životě, které si přirozeně podávají ruku s kýčem a vlastně mi to nevadí  :) A tajemství ukrytá v krabicích jsou neskutečně přitažlivá. Formálně je to taky v celku povedené. Heřmánek mám spojený s Nohavicou ;)


Silene
26. 04. 2022
Dát tip

Ještě jsem mohla doložit, z čeho je ona šlohnutá nahrávka. Omlouvám se autorce, bude tu mít ode mne komentářů, ehm, až se jí před očima zazelená heřmánek.

B strana SP: Tisíc nahých trápení


Silene
26. 04. 2022
Dát tip

Písemně samozřejmě též:

Jiří Orten: Elegie

(míněná Sedmá: Píši Vám, Karino, je v alxu)


Silene
26. 04. 2022
Dát tip

My Češi jsme leckdy asi... no, prostě,řádní inkoustoví nostalgici. Ne všichni. 

S odhalováním jsem si potom vzpomněla na jednou úžasnou povídku, která již tu není. Viganin Kluďák. Achjo.  


yss
26. 04. 2022
Dát tip

Vidno že už je vychovaný, pekné indície ha .. chápem,že rozumie,ideš nato s citom a rozumom


Marcela.K.
26. 04. 2022
Dát tip

:-)) uber tři roky u prvního tipu. Ona se nijak nejmenuje, ale fakt je, že když má název, je to lepší pro něj - perlová - rubínová ;-) tomu rozumí líp a ví, co koupit :-)


yss
26. 04. 2022
Dát tip

45-50? Ale v číslach som márna.../


Marcela.K.
26. 04. 2022
Dát tip

Můj muž mi musí rozumět :-)  tak snad to pobere - psala jsem to k výročí svatby, radši se neptej kolikátý ;-)


yss
26. 04. 2022
Dát tip

Rumanček kamilkový,alebo harmanček /odb,hov./...ja zasa úplne akceptujem hodnotu,ktorú má pre teba /bez akejkoľvek irónie /

 


Marcela.K.
26. 04. 2022
Dát tip

harmanček? :-) 


Marcela.K.
26. 04. 2022
Dát tip Benetka

yss, máš pravdu. Uvědomuji si to, ale heřmánek je fakt moc hezký slovo.. , jak je to poslovensky netuším. 

 


Marcela.K.
26. 04. 2022
Dát tip

Silene, atkij to odhalila. 

Moje maminka byla organizačně velice zdatná (vrchní sestra). Já jsem se v tomto nepomamila. Ona vše srovnala, sepsala a zbytek spálila. Já klidně nechám své děti odkrýt to tajemství a třeba se budu dívat někde zezhora, jak se řehtají našim snům a plánům.


yss
26. 04. 2022
Dát tip Benetka

chápem a úplne kvitujem autorkinu osobnú výpoveď ako bilanciu vydareného vzťahu,poďakovanie a istú retrospekciu.Forma je dozaista slušná,ale mne osobne už tieto veci prídu cez hranu /najmä 4.sloka už zaváňa až gýčom / ten harmanček bol už naozaj interpretovaný v piesňach,textoch..že to sekundárne asi vyvoláva ihneď emócie,obrazy..pre mňa je to pomerne jednoliata báseň,ktorá má nepustí "ďalej"..rovnako mi tam chýbajú výraznejšie "stavebné materiály "a formy,ktoré by aktivizovali ...chápem,že pre autorku tento text má veľkú význam a v tejto polohe ho aj ja akceptujem


Marcela.K.
26. 04. 2022
Dát tip Benetka

atkij, tak přesně.

Krabice čeká, moje dcera má dovoleno ji jednou otevřít - až zmizíme ;-)


atkij
26. 04. 2022
Dát tip

tak sladké, romantické až na hraně chtělo by se říct,... přesto vztahově obdivuhodné, krásné, i s dodatkem pro předávku další generaci


Silene
26. 04. 2022
Dát tip

Chápu, že mění, ale nabízely se oba, hrrravě, Rozárko. Sloka pod hvězdičkou nevyvracela ani přímo nepotvrzovala. Tajnosnubnice jedna.   


Marcela.K.
26. 04. 2022
Dát tip

Silene, dík s mi tam nesedí, to mění význam -  jsem nějak moc "myslela" ;-)

P.S.: Asi nejsem jediná, kdo "objevil" heřmánek ;-)


bixley
26. 04. 2022
Dát tip

Poetické a milé. 


Nami 99
26. 04. 2022
Dát tip

Moc hezké.


Silene
26. 04. 2022
Dát tip

Zdá se mi povědomá. Drobná heřmánčí pocta možným zárodkům epistolární literatury. 

. cit. on chtěl být mnou a já zas ním

.. tu vloudila se, buď/anebo: jím/s ním

 


Diana
26. 04. 2022
Dát tip

Pěkné, nostalgické...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru