Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ĎALEKOHĽAD STARÉHO HAMIERNIKA

27. 04. 2022
3
3
247
Autor
Vatan

 

        - Na holom chlapovi nie je nič zaujímavé. Holá žena sa rýchlo okuká, ale tvár pri milovavačke? To je to správne kino!- hovoril starý žid Hamiernik, vždy keď dokončil svoju špehovačku. Potom ešte oboma rukami stlačil veľký, námornícky ďalekohľad a zasunul si ho do púzdra na opasku. Robil to tak obradne, ako skúsený kovboj, ktorý odkladá svoj Smith and Weson.

      Starý Hamiernik bol včelár, ktorého komunisti oficiálne uznali za ťažkého invalida a v skutočnosti bol ten najpracovitejší chlap a najvyčúranejší kšeftár, z celej našej robotníckej štvrte. Z duše nenávidel celý svet, všetkých a všetko. Asi na to mal aj právo. Lebo prežil detstvo v luxuse najbohatšej rodiny v meste. Ľudáci poslali jeho rodinu do koncentráku, arizovali celý majetok a komunisti mu ukradli aj tú trochu šperkov, čo mu rodičia schovali. Zachránil len ten starý ďalekohľad od svojho deda. Lebo ho nikdy nepustil z ruky a z dohľadu!

        Hamiernikovci mali veľký včelín pri „Troch topoľoch“. Tie rástli na kraji lesa pod ktorým bolo „Údolie lásky“. Bola to taká pekná lúčka nad našimi činžiakmi. No a tam chodili zamilované dvojice, lebo nebolo peňazí na hotel a niekde sa bolo treba pomuchlovať. Včelár tak mal svoj anfiteáter, kde sa stále niečo dialo a keď bolo slniečko, tak naraz aj na troch miestach. Ako som neskoršie zistil, niekde len tak trochu, niekde do pol pása a niekde na ostro.

        Veru mal ten starý prasiak čo pozerať. Tak si tam posedával, počúval včeličky, predával medík a vyčihoval. Keď však zazrel, že prichádzame, tak dokázal byť aktívnejší ako jeho zverejkyne. Bol neuveriteľne zručný a mal aj vynikajúco vypestovaný vkus. Všetko to tam ladilo, hralo správnymi farbami a vyzeralo rozprávkovo. Len ten svoj ďalekohľad nám nechcel požičať, ani za nič!

        Až keď odišiel jeho syn na strednú námornícku školu do Děčína a my sme boli deviataci, tak nakoniec povolil. Ešte dnes sa červenám pri spomienke, ako dokázal približovať. Len som nedokázal pochopiť, čo v tých scénach včelár vlastne hľadal. Prečo sa pozeral na tváre a nie na dej? Asi v nich hľadal niečo, čo mal podľa správnosti mať, ale nemal. Vášeň, nežnosti, bohatstvo, modré diaľavy a radosť zo života.

        Pochopil som to až keď prišli videokazety a prvé „Péčko“. Popravde ja som v tom nič nevidel. Lebo, nech sa tie predajné neviestky snažili, ako lo len vládali, bola to len pretvárka a čajíček. Keď pri tom naviac začali svalnatí, potetovaní mládenci prevracať očami, tak to bolo neuveriteľne trápne divadlo. No a keď dostal režisér nápad, že treba pred akciou zahrať aj nejakú hereckú etudu – to už bola čistá groteska.

        Včera ma pri spomienke na včelára napadla aj myšlienka, že každý človek má v živote niečo, čo je jeho úloha. Len jeho! Ako keby nám pripravoval osud nejaký tajný plán. Lebo aj ja som, už dávno, začal z ničoho nič pozorovať tváre a skúmať ich podstatu. Asi mal vo mne ostať odkaz toho chlapa.

        Spočiatku to bolo zábavné. Rozširoval som spektrum skúmaných objektov a zlepšoval som sa neskutočne rýchlo. Tváre sa mi vyzliekali dohola a ukazovali aj všetko, čo je za nimi. Čo má človek skutočne hlboko v sebe. Možno až v duši! Ale verte mi, žiadna výhra to teda nie je. Čo výhra? - Je to vlastne celkom nešťastie. Len si predstavte, že sa na niekoho uprene pozriete a o chvíľu aj viete, čo je vlastne zač. A nie podľa toho čo hovorí!

        Tak som sa rozhodol, že svoju danosť a odkaz včelára už nikomu ďalšiemu nepredám. Ani nepoviem, ako sa v tejto oblasti dosahuje skutočné majstrovstvo. Myslím, že by to vlastne nič dobrého neprinieslo. Veď sa pozrite na to, čo sa okolo nás s ľuďmi deje!

Lepšie sa pozerá ako vonku pekne sneží.




3 názory

K3
27. 04. 2022
Dát tip

Zaujalo mě to svým neobvyklým námětem, ale i podáním. Důležitější jsou ale připomínky yss.


yss
27. 04. 2022
Dát tip

Ľudovom chápaní /*oprava


yss
27. 04. 2022
Dát tip

 

niektoré  vety  sú dosť kostrbato podané /..a v skutočnosti to bol najpracovitejsi.. to bol ten najpracovitejsi...bol najprac./

Asi nato mal aj  právo.Lebo detstvo prežil../pri tak krátkej úvodnej vete,mi spojka na začiatku vety príde disfunk. -bud malé písmeno a spojiť vetu,alebo sa zbaviť spojky a začať Detstvo prežil..

opätovne sa k tej spojke dostávame v krátkom slede..

"ukradli aj tú trochu šperkov, čo mu rodičia schovali. Zachránil len ten starý ďalekohľad od svojho deda. Lebo ho "

 ..,,No a tam chodili.../Tam chodili /

-zverejkyne-predpokladám zverenkyne

K obsahu -celkom ma bavil ten úvod,linka včelára, ktorý praktizuje "voeyrizmus"v takom tradičnom "vidieckom"respektíve ludovomy chápaní. Potom sa však dostaneme k takým omeletám /pečko.aktérky,čajíček..čo je podané dosť banálnym a povrchným preletom../.Také preťatie linky mi to prišlo...zrazu som chcela mať o odkaze včelára jasno kde je napr.dalekohlad.kdr je včelár,prečo si v podstate ty mal pocit,že máš odkaz..keď si bol na kazetách..čiže sa asi snažím naznačiť,že pre mňa už tá druhá polka bola taká rýchlo na odskok.. aspoň pre mňa /snáď ešte niečo v čiarkách tam tiež asi nebolo úplne čisté /

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru