Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nebuď tak sentimentální řekla mu poté co jí přečetl tyhle řádky

29. 04. 2022
12
9
315
Autor
cassy

Včera mi sliboval

že bude předčítat z knížky

kterou jsi nám půjčil

 

K Mikuláši jsem dostala

krabici plnou mandarinek

Krátkonožka se očekává

Jaká jména

se dávají ještěrkám?

 

Seděl na koberci

prohlížel si reprodukce

holandských mistrů ze 17. století.

větrné mlýny plachetnice

a jeden portrét:

vyplašené srny očí

rozdrobené v tůni

 

Tenhle obraz

mi daroval kamarád

Kdysi dávno se loučil s láskou

které se říká osudová

Odjížděla do Paříže

 

Vteřinu soumračné něhy

zachytil tahy štětce

Jak se rýmuje

štětec a světec?

 

Roky měl obraz pověšený

na stěně ve svém bytě

Jeho současná manželka

která znala ten příběh

nemohla obraz vystát

 

Po čase ho začala nenávidět

Zřetelně výslovně neodbytně

A tak mi ho daroval

Mám na zdi hvězdičku

jednoho života

 

Coural ulicemi města

které usíná i když nespí

V uších mu doznívaly verše

Když konečně dorazil domů

vyrobil z kousků dřeva

z kousků průhledné fólie

malou

kolébku

pro ještěrky

 

 

 


9 názorů

Benetka
08. 05. 2022
Dát tip

Je to zase něco malinko jiného než se tu dá běžně přečíst. Kdybych měl říct proč tak vážně newim ale líbí se mi to.


Štírka
01. 05. 2022
Dát tip annnie

Ann: já to pochopila- viz prvy muj koment... Napsalas to pekne. Vztahy jsou na zivote to NEJ a vzdy je o cem diskutovat... za me ale pri cervenem vine u krbu ci ve slunecnim dni nekde venku...

 


annnie
01. 05. 2022
Dát tip Benetka

Ad Štírka: pokud jde o mne, nejde o pomyslnou nenávist k obrazu, ale o právo bejt č.1 pro toho, komu dávám svou výsostnou lásku. To, že si někdo nechá na stěně obraz očí své "osudové" lásky na 99% znamená, že se od ní neodstřihl a bude mě s ní navěky porovnávat. A taky možná kromě oné navždy nedostižné možná adoruje i své ego - je přece autorem onoho skvělého obrazu... Každý se pro lásku musíme vzdát spousty věcí. Vzdát se obrazu je velmi snadné, pokud nemá jeho model v srdci autora větší místo, než jeho vlastní skutečná a přítomná žena.

Je ovšem hypoteticky možné, že se autor odstřihnout dokáže - není-li však jeho žena patologicky žárlivá, zcela jistě to pozná. Žena přece cítí, je-li pro svèho muže ta nejdůležitější...


cassy
30. 04. 2022
Dát tip Benetka

Díky za komentáře...matně si vzpomínám, v ruce jsem držel jakýsi posudek svého otce, v éře socialismu základní kámen při změně zaměstnání, bylo v něm napsáno: je zásadité povahy...autor chtěl zřejmě vyjádřit, že je zásadový...což souhlasilo...a potom mi řekl, víš, jsou okamžiky, kdy člověk, i já, podlehne postavení hvězd...


Štírka
30. 04. 2022
Dát tip

Vše co bylo... je součástí toho,co je nyní... Takže nechápu něčí nenávist k obrazu a emoce, které řeší minulost...? Ten otazník patří Annie... Ale možná to, co Ann cítí, je cesta, jak si nepřidat problémy... Protože "osudová láska" smí být nenahraditelná, a vyhozením obrazu by asi nepřestala ta dotyčná být náhradnicí... ? (Co  natropí jedna báseň... :-)


annnie
30. 04. 2022
Dát tip Benetka

Pěkný dialog.

Já bych si někoho, kdo se nedokáže rozloučit s očima "osudové" lásky, ani nevzala. Ani s ním nechodila. A kdyby omylem pŕece jen, ten obraz bych vyhodila z okna.

Tip a.


mrstnym
30. 04. 2022
Dát tip

Tohle mi přijde super. Vidím v tom určitou depoetizaci v zásadě vznešených věcí; něco jako zprofanování sakrálního


cassy
30. 04. 2022
Dát tip

Díky Goro...


Gora
30. 04. 2022
Dát tip

cassy, dějově je báseň složitější, s ne zcela zřejmými postavami... pro mě pěkná závěrečná strofa.

Krátkonožna - Krátkonožka?

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru